Pārlekt uz galveno saturu

Medicīnas terminoloģija angļu un latīņu valodā rehabilitācijā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:31:09
Par studiju kursu
Kursa kods:VC_134LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:3.00ECTS:4.50
Zinātnes nozare:ValodniecībaMērķauditorija:Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Miervaldis Karulis
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas16
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)16Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas32
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas16
Nepilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)16Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas32
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Latviešu un angļu valodas zināšanas un prasmes vidusskolas programmas apmērā un nokārtoti valsts centralizētie latviešu un angļu valodas eksāmeni.
Mērķis:
Apgūt zināšanas par medicīnas terminoloģijas veidošanas pamatprincipiem angļu un latīņu valodā, prasmes tos pareizi pielietot, lasot, atpazīstot, klasificējot, skaidrojot, veidojot un rakstot anatomiskos un klīniskos terminus, prasmes izmantot medicīnisko literatūru angļu valodā, kā arī veicināt medicīnas terminoloģijas lietošanu angļu un latīņu valodā komunikatīviem, studiju, pētniecības un turpmākiem profesionāliem nolūkiem.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Kursa ievads. Latīņu valodas alfabēts. Fonētika.Nodarbības1.00auditorija
2Vārdu morfoloģija. Zilbe. Vārdu dalīšana zilbēs. Īsa un gara zilbe. Uzsvars.Nodarbības1.00auditorija
3Lietvārdu pārskats, to deklinācijas, lietvārdu locīšana N., G. sg. un pl. formās. I, II, IV un V deklinācijas lietvārdi. Anatomijas terminu struktūra – lietvārds + nesaskaņotais apzīmētājs (lietvārds + lietvārds ģenitīva locījumā).Nodarbības1.00auditorija
4Lietvārdu locīšana N., G. sg. un pl. formās. III deklinācijas lietvārdi. Anatomijas termini ar nesaskaņoto apzīmētāju (lietvārdu ģenitīvā).Nodarbības1.00auditorija
5Īpašības vārdu pārskats, to iedalījuma grupas. Īpašības vārdu salīdzināmās pakāpes. Anatomijas terminu struktūra – lietvārds + saskaņotais apzīmētājs (lietvārds + īpašības vārds).Nodarbības1.00auditorija
6Anatomijas terminu ar saskaņoto apzīmētāju (ar īpašības vārdu) veidošana, tulkošana, analīze un locīšana.Nodarbības1.00auditorija
7Terminu analīze, kas veidoti no vairākiem lietvārdiem un īpašības vārdiem. Pārskats par jaunu īpašības vārdu darināšanu: izskaņas, priedēkļi, salikti īpašības vārdi. Mācību materiāla atkārtošana pirms e-testa kārtošanas.Nodarbības1.00auditorija
8E-tests.Nodarbības1.00datorklase
9Ievads ortozēšanā-protezēšanā. Īss vēsturisks apskats. Vispārīgs cilvēka ķermeņa anatomisks un fizioloģisks raksturojums.Nodarbības1.00auditorija
10Cilvēka skelets: funkcijas, struktūra, kaulu saslimšanas, kaulu lūzumi.Nodarbības2.00auditorija
11Locītavas: funkcijas, veidi, saslimšanas, izmežģījumi. Kustības un to veidi.Nodarbības2.00auditorija
12Mugurkauls un stāja, tās deformācijas. Ekstremitāšu deformācijas.Nodarbības2.00auditorija
13Muskulatūra: funkcijas, struktūra, kustības, saslimšanas, kustību traucējumi.Nodarbības2.00auditorija
14Amputācija: indikācijas, veidi, komplikācijas.Nodarbības1.00auditorija
15Nervu sistēma: funkcijas, saslimšanas un ar tām saistītie kustību traucējumi.Nodarbības1.00auditorija
16Ortozes: vispārīgs raksturojums, veidi, pielietošana.Nodarbības1.00auditorija
17Augšējo un apakšējo ekstremitāšu ortozes. Mugurkaula ortozes.Nodarbības1.00auditorija
18Protēzes: vispārīgs raksturojums, veidi, pielietošana.Nodarbības1.00auditorija
19Augšējo un apakšējo ekstremitāšu protēzes.Nodarbības1.00auditorija
20Materiāli un iekārtas ortožu un protēžu izgatavošanai. Ortožu un protēžu izgatavošanas process.Nodarbības1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Kursa ievads. Latīņu valodas alfabēts. Fonētika.Nodarbības1.00auditorija
2Vārdu morfoloģija. Zilbe. Vārdu dalīšana zilbēs. Īsa un gara zilbe. Uzsvars.Nodarbības1.00auditorija
3Lietvārdu pārskats, to deklinācijas, lietvārdu locīšana N., G. sg. un pl. formās. I, II, IV un V deklinācijas lietvārdi. Anatomijas terminu struktūra – lietvārds + nesaskaņotais apzīmētājs (lietvārds + lietvārds ģenitīva locījumā).Nodarbības1.00auditorija
4Lietvārdu locīšana N., G. sg. un pl. formās. III deklinācijas lietvārdi. Anatomijas termini ar nesaskaņoto apzīmētāju (lietvārdu ģenitīvā).Nodarbības1.00auditorija
5Īpašības vārdu pārskats, to iedalījuma grupas. Īpašības vārdu salīdzināmās pakāpes. Anatomijas terminu struktūra – lietvārds + saskaņotais apzīmētājs (lietvārds + īpašības vārds).Nodarbības1.00auditorija
6Anatomijas terminu ar saskaņoto apzīmētāju (ar īpašības vārdu) veidošana, tulkošana, analīze un locīšana.Nodarbības1.00auditorija
7Terminu analīze, kas veidoti no vairākiem lietvārdiem un īpašības vārdiem. Pārskats par jaunu īpašības vārdu darināšanu: izskaņas, priedēkļi, salikti īpašības vārdi. Mācību materiāla atkārtošana pirms e-testa kārtošanas.Nodarbības1.00auditorija
8E-tests.Nodarbības1.00datorklase
9Ievads ortozēšanā-protezēšanā. Īss vēsturisks apskats. Vispārīgs cilvēka ķermeņa anatomisks un fizioloģisks raksturojums.Nodarbības1.00auditorija
10Cilvēka skelets: funkcijas, struktūra, kaulu saslimšanas, kaulu lūzumi.Nodarbības2.00auditorija
11Locītavas: funkcijas, veidi, saslimšanas, izmežģījumi. Kustības un to veidi.Nodarbības2.00auditorija
12Mugurkauls un stāja, tās deformācijas. Ekstremitāšu deformācijas.Nodarbības2.00auditorija
13Muskulatūra: funkcijas, struktūra, kustības, saslimšanas, kustību traucējumi.Nodarbības2.00auditorija
14Amputācija: indikācijas, veidi, komplikācijas.Nodarbības1.00auditorija
15Nervu sistēma: funkcijas, saslimšanas un ar tām saistītie kustību traucējumi.Nodarbības1.00auditorija
16Ortozes: vispārīgs raksturojums, veidi, pielietošana.Nodarbības1.00auditorija
17Augšējo un apakšējo ekstremitāšu ortozes. Mugurkaula ortozes.Nodarbības1.00auditorija
18Protēzes: vispārīgs raksturojums, veidi, pielietošana.Nodarbības1.00auditorija
19Augšējo un apakšējo ekstremitāšu protēzes.Nodarbības1.00auditorija
20Materiāli un iekārtas ortožu un protēžu izgatavošanai. Ortožu un protēžu izgatavošanas process.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1) regulāra vērtēšanai piesaistīto patstāvīgo uzdevumu izpilde kursa e-studiju vidē vai docētāja norādītā formātā, iegūstot rezultātu vismaz 55% par katru uzdevumu; 2) vārdnīcu, papildliteratūras, interneta resursu un datu bāzu izmantošana terminu un tekstu dziļākai izpratnei un analīzei, kā arī vērtēšanai nepiesaistīto uzdevumu izpilde; 3) ziņojumu/referātu/prezentāciju par izvēlētām tēmām kursa tematikas ietvaros sagatavošana un pasniegšana, izmantojot dažādus informācijas avotus: grāmatas, rakstus, datu bāzes, interneta resursus u.c.; 4) gatavošanās kontroldarbiem/e-eksāmenam apgūtās medicīnas terminoloģijas zināšanu un praktiskā lietojuma pārbaudei.
Vērtēšanas kritēriji:
1) vērtēšanai piesaistīto patstāvīgo uzdevumu, e-testa un e-eksāmena vērtēšanas kritēriji tiek noteikti atbilstoši metodikai kursa e-studiju vidē vai docētāja noteiktajai, un rezultāti tiek izteikti procentos; 2) ziņojumu/referātu/prezentāciju vērtēšana ir atbilstoša vienotiem kritērijiem, un rezultāti tiek izteikti procentos; 3) visi vērtēšanai piesaistītie patstāvīgie uzdevumi, ziņojumi/referāti/prezentācija jāizpilda līdz noslēguma e-testam/e-eksāmenam; 4) pirmajā semestrī, apgūstot medicīnas terminoloģiju latīņu valodā, vērtējums ir kumulējošs, (33,33% no visa kursa) un to veido studiju darba – vērtēšanai piesaistīto patstāvīgo uzdevumu un semestra noslēguma kontroldarba (e-testa) (ne vairāk kā 33%) rezultāts; 5) otrajā semestrī, apgūstot medicīnas terminoloģiju angļu valodā, vērtējums ir kumulējošs (66,67% no visa kursa), un to veido studiju darba – vērtēšanai piesaistīto patstāvīgo uzdevumu, pārbaudes darbu (ziņojumu/referātu, prezentācijas) un e-eksāmena (ne vairāk kā 20%) rezultāti; 6) par katru vērtējamo uzdevumu (patstāvīgie uzdevumi, noslēguma e-tests, ziņojumi/referāti/prezentācija, e-eksāmens) jāiegūst rezultāts vismaz 55%; 7) kursa vērtējums ir kumulējošs, un to veido pirmā semestra rezultāts (33,33%) un otrā semestra rezultāts (66,67%); iegūtie procenti tiek izteikti ballēs saskaņā ar RSU aktuālo Studiju reglamentu I.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:Pēc sekmīgi apgūtajām zināšanām studiju kursā studējošais varēs: • raksturot medicīnas terminoloģijas izrunas un rakstības likumus angļu un latīņu valodā; • definēt latīņu valodas gramatikas likumus par vārdu saskaņošanu anatomiskos terminos, raksturot terminu uzbūvi un saistīt likumus ar terminu tulkošanu un izskaidrošanu; • uzskaitīt anatomijas terminoloģijā lietotos, kā arī zinātniskajā un profesionālajā darbībā biežāk lietotos terminus angļu un latīņu valodā.
Prasmes:Pēc sekmīgi apgūta studiju kursa studējošais pratīs: • pareizi lasīt, izskaidrot, rakstīt un lietot medicīnas terminus angļu un latīņu valodā; • identificēt, veidot, skaidrot, klasificēt un salīdzināt medicīnas terminus latīņu valodā; • lasīt, tulkot un analizēt tekstus specialitātē angļu valodā; • izklāstīt savas domas un argumentēt savu viedokli par profesionālām tēmām angļu valodā, lietojot atbilstošas valodas struktūras; • sniegt norādījumus angļu valodā klientiem, kam nepieciešama balsta-kustību korekcija un rehabilitācija; • sagatavot referātu un uzstāties ar tā prezentāciju angļu valodā.
Kompetences:Pēc studiju kursa apguves studējošais spēs pareizi lietot anatomiskos un klīniskos terminus angļu un latīņu valodā un praktiski izmantot apgūtās zināšanas un prasmes studijās, pētniecībā un profesionālajā darbībā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Lingua Latina pro medicis, RSU, 2020 (pieejams kursa e-studiju vidē).
2Glendinning, E., Howard, R. Professional English in Use, Medicine, Cambridge University Press, 2007, 176 p. (akceptējams izdevums)
3Lusardi M.M., Jorge M., Nielsen C.C. Orthotics and Prosthetics in Rehabilitation. 4th Edition, 2020. Elsevier, 839 p.
4Chabner, D.-E. The Language of Medicine, 4th edition., W.B. Saunders Co, 2011, 1935 p.
5Fitzgerald P., McCullagh M., Wright R., English for Medicine in Higher Education Studies, Course Book, Garnet Education, 2010, 136 p. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
1K. Rudzītis „Terminologia medica: latīņu-latviešu medicīnas terminu vārdnīca” pārstrādāts un papildināts izdevums; Rīga, Nacionālais apgāds, 2003.-2005.
2A. Zilvestre, Latīņu-latviešu valodas vārdnīca medicīnas studijām, RSU, 2016 (pieejams kursa e-studiju vidē)
3Latīņu-latviešu-angļu valodas vārdnīca medicīnas studijām, RSU, 2011 (pieejams kursa e-studiju vidē)
4Stich A.P., Medical Terminology, Documentation, and Coding, Routledge, 2018, 680 p.
5Dictionary of Medical Terms, A & C Black Publishers, 2005, 460 p.
Citi informācijas avoti
1A.Kalme, Per aspera ad astra: latīņu spārnotie teicieni, Zvaigzne ABC, 2008.
2Latin tree view of Terminologia Anatomica, version 1998 on-line.
3The Free Dictionary by Farlex.
4PONS Online Dictionary.
5Check your English Vocabulary for Medicine, 3rd edition, A&C Black, London, 2006, 58 p.
6Riley D., Test Your Vocabulary for Medicine (a Workbook for Users), Peter Collin Publishing, 1995, 49 p.