.
Deju un kustību terapija I
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:11.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:04.03.2024 09:06:03
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_009 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 6.00 | ECTS: | 9.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sporta medicīna un rehabilitoloģija | Mērķauditorija: | Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Kristīne Vende-Kotova | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Profesionālā darbība mākslu terapijā un tās tiesiskie pamati. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt iespēju maģistrantiem attīstīt savu kustību daudzveidību un radošumu, attieksmi un pieredzi deju un kustību terapijas procesā, iegūt zināšanas par deju un kustību terapijas vēsturi, mūsdienu situāciju Latvijā un pasaulē un vadošajām teorijām; attīstīt prasmes veikt kustību novērojumos balstītu izvērtēšanu. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ķermeņa apzinātība, iezemētība, līdzsvars, centrs, koordinācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Kustības kategorijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Kustība telpā, plaknēs, piepūles kvalitātes. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Dejas un kustības funkcijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Deja kā saskarsme, ekspresija, rituāls. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Dejas valodas daudzveidība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Kustību un ritmu daudzveidība, kustību vārdnīcas attīstība. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Kontaktimprovizācijas pamati. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Improvizācija – individuāls darbs, darbs pārī, grupā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Kustība kā komunikācija DKT. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Pieskaņošanās, atspoguļošana, papildināšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | DKT vēstures pirmsākumi – Mariana Čeisa, interpersonālā pieeja. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Mariana Čeisa, interpersonālā pieeja – četri pamatprincipi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Analītiskā un psihodinamiskā pieeja DKT – Mērija Vaithausa, Trudija Šūpa, Liliana Espenaka. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Analītiskā un psihodinamiskā pieeja DKT – autentiskā kustība, dzīļu kustība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Mākslā balstītās pieejas DKT – Rūdolfs Lābans, Judīte Kestenberga. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Mākslā balstītās pieejas DKT – LKA, KKP. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
18 | Attīstības pieejas principi – justies labi savā ķermenī un attiecībās ar citiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
19 | Attīstības pieejas DKT – Veronika Šerborna, Judīte Kestenberga. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
20 | Integratīvi eklektiskā pieeja. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
21 | Integratīvi eklektiskā pieeja – radošā procesa cikls. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
22 | Latvijas DKT attīstība Eiropas DKT attīstības kontekstā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
23 | Prezentācijas par DKT pieeju salīdzinājumu. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
24 | Iz(no)vērtēšana deju un kustību terapijā: tradīcijas, pieredze, definīcijas. Izvērtēšanas un novērtējuma mērķi DKT biopsihosociālā kontekstā. Novērtējuma veidi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
25 | Lābana kustību analīze: piepūle, ķermenis, telpa, forma. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
26 | LKA izpēte – pamatkategorijas: ķermenis, telpa, forma, piepūle. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
27 | LKA – piepūles pamatkategorijas, stāvokļi un virzības. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
28 | Bartenjefas attīstības pamati – pamata kategorijas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
29 | Bartenjefas attīstības pamati – stadijas un to izpausmes kustībās. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
30 | Kestenbergas kustību profils. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
31 | Kestenbergas kustību profils – spriedzes plūsma; izpēte kustībā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
32 | Mākslas ekspresijas pakāpeniskie līmeņi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
33 | Mākslas ekspresijas pakāpeniskie līmeņi – kustību un metožu izpēte. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
34 | Izvērtēšanas protokolu noformēšana. Ētiskie apsvērumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
35 | Kustību novērošanas sistēmu pielietošana klienta/pacienta vajadzību kontekstā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Improvizācijas daļā: 1) personiskās pieredzes dienasgrāmatas uzsākšana un ierakstu veikšana - savu ķermeņa īpašību un kustību paradumu novērošana un analīze; 2) eseja par kustību daudzveidības izvērtējumu pēc videomateriāla analīzes, iekļaujot kustību improvizācijās iegūto pieredzi. DKT vēstures daļā: 1) trīs pētījumu rakstiska analīze; 2) gatavošanās kontroldarbam. Izvērtēšanas daļā: 1) gatavošanās kontroldarbam; 2) divu klientu/pacientu kustību profila izvērtēšana; divu uz mākslu balstīta izvērtēšanas instrumenta protokola noformēšana un rezultātu analīze. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Aktīva dalība lekcijās un semināros, uzdodot jautājumus un atsaucoties uz lasītajiem avotiem. Improvizācijas daļā: 1) uzsākta un pilnveidota profesionālās attīstības dienasgrāmata, atbilstoša sava un kursabiedra kustību daudzveidības izvērtēšana pēc dotajiem kritērijiem, iekļaujot pieredzi deju un kustību improvizācijas nodarbībās (20%). DKT vēstures un teoriju daļā: 1) 3 pētījumu analīze pēc noteiktiem kritērijiem (Par katra pētījuma analīzi var iegūt 10 punktus); 2) veiksmīgi uzrakstīts kontroldarbs par DKT teorijām (30%). Izvērtēšanas daļā: 1) veiksmīgi uzrakstīts kontroldarbs, veikta izvērtēšana un atbilstoši aizpildīti sākotnējās izvērtēšanas protokoli diviem klientiem/ pacientiem, integrējot mākslā balstīto izvērtēšanu, iegūto izpētes rezultātu analīze. Viena gadījuma dziļāka izstrāde – hipotēzes un mērķu uzstādīšana (50%). Pārbaudes darbos, kuros tiek pārbaudītas zināšanas (kontroldarbā, piemēram), nedrīkst izmantot mākslīgā intelekta (MI) palīdzību. MI var izmantot radošā veidā, lai papildinātu paša radītu tekstu, piemēram, ilustratīvu attēlu ģenerēšanā. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | DKT vēstures daļā – apraksta un salīdzina dažādus DKT virzienus un izskaidro DKT procesa organizācijas īpatnības darbam ar dažādām klientu/pacientu grupām. Izvērtēšanas daļā – maģistranti nosauc un apraksta izvērtēšanas un novērtējuma mērķus un veidus deju un kustību terapijā un uz mākslu balstītos instrumentus un to kategorijas. Izskaidro mākslā balstīto instrumentu pielietojumu saistībā ar pacientu/klientu grupu. | ||||||||
Prasmes: | Improvizācijas daļā – novēro, apraksta un raksturo ķermeņa īpašības un kustību paradumus. Izvērtēšanas daļā – demonstrē prasmi plānot un veikt mākslā balstīto iz(no)vērtēšanu, pielietot atbilstošu izvērtēšanas instrumentu izvēli un lietojumu prakses situācijās atbilstoši dažādām klientu/pacientu grupām. Magistranti daļēji spēj integrēt un analizēt izvērtēšanā iegūto informāciju un izdarīt secinājumus. Spēj argumentēti diskutēt par deju un kustību terapijas pieejām un to piemērotību darbam ar dažādām pacientu grupām. | ||||||||
Kompetences: | Improvizācijas daļā – pašrefleksijas prasme, vērtē savus un grupas biedra kustību paradumus. Izvērtēšanas daļā – analizē un integrē praksē mākslā balstīto instrumentu rezultātus, ievērojot ētikas principus (pārbaude – sākotnējās izvērtēšanas protokola noformēšana un izveidota iz(no)vērtēšanas programma vienam klientam/pacientam), daļēji spēj uzrakstīt hipotēzi un izvirzīt iespējamos deju un kustību terapijas mērķus. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Acu kontakts konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
2 | Ķermeņa valodas pamanīšana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
3 | Ķermeņa valodas un mīmikas pielietošana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
4 | Neatbilstību pamanīšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
5 | Novērošana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
6 | Pašpalīdzība | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
7 | Profesionālā pašrefleksija konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
8 | Sejas izteiksmes pamanīšana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Karkou, V., Oliver, S., & Lycouris, S. (Eds.). (2017). The Oxford Handbook of Dance and Wellbeing. Oxford University Press. | ||||||||
2 | Mihailova, S. (2014). Dance movement therapy in Latvia. Rīga: Drukātava. | ||||||||
3 | Mārtinsone, K. (Red.) (2011). Mākslu terapija. RaKa: Rīga. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Ciane, F. (2015). The moving researcher : Laban/Bartenieff movement analysis in performing arts education and creative arts therapies. Jessica Kingsley Publishers | ||||||||
5 | Cruz, R. F. (2006). Assessment in dance/movement therapy. In: Creative arts therapies manual: A guide to the history, theoretical approaches, assessment, and work with special populations of art, play, dance, music, drama, and poetry therapies, Charles C Thomas Publisher, Chapter 14, 133-143. (akceptējams izdevums) | ||||||||
6 | Bloom, K. (2006). The embodied self: Movement and psychoanalysis. Karnac Books. (akceptējams izdevums) | ||||||||
7 | Davies, E. (2006). Beyond dance: Laban's legacy of movement analysis. Routledge. (akceptējams izdevums) | ||||||||
8 | Hastie, S. C. (2006). The Kestenberg movement profile. In: Creative arts therapies manual: A guide to the history, theoretical approaches, assessment, and work with special populations of art, play, dance, music, drama, and poetry therapies, Charles C Thomas Publisher, Chapter 13. 121-132. (akceptējams izdevums) | ||||||||
9 | Loman, S., & Sossin, K. M. (2009). Applying the Kestenberg Movement Profile in dance/movement therapy. In: The Art and Science of Dance/Movement Therapy. Life is Dance. New York: Routledge, 237-265. (akceptējams izdevums) | ||||||||
10 | White, E. (2009). Laban’s Movement Theories. A Dance/Movement Therapist’s Perspective.’. In: The Art and Science of Dance Movement Therapy. Life is Dance. New York: Routledge. 217-236. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Vende, K., Orinska, S., Majore-Dūšele, I., & Upmale, A. (2016). DANCE AND MOVEMENT THERAPY FOR PATIENTS WITH EATING DISORDERS: MODEL OF EXPRESSIVE THERAPIES CONTINUUM. In: Creative Arts Therapies and Clients with Eating Disorders, London: Jessica Kingsley Publishers, 241-262. | ||||||||
2 | Deja, kustība, ķermenis = Dance, movement, body (2013). Red. Mihailova, S. & Mihailovs, I.J. Mārupe: Drukātava. | ||||||||
3 | Ļevina, J., Mārtinsone, K. (2016). Konsultēšana un konsultatīvā psiholoģija, Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte. | ||||||||
4 | Hackney, P (2015). Making Connections: Total Body Integration Through Bartenieff Fundamentals. London: Routledge | ||||||||
5 | Karkou, V., Sanderson, P. (2006). Arts Therapies: A Research-based Map of the Field. Edinburgh: Elsevier. | ||||||||
6 | Mārtinsone, K., Mihailova, S., Mihailovs, I.J., Majore-Dūšele, I., Paipare M. (2008). Mākslu terapija un tās attīstības konteksti (integratīvi eklektiskā pieeja Latvijā). Rīga: RSU. | ||||||||
7 | Meekums, B. (2008). Pioneering dance movement therapy in Britain: Results of narrative research. The Arts in Psychotherapy, 35(2), 99-106. | ||||||||
8 | Levy, F. J. (2005). Dance/Movement Therapy. A Healing Art. AAHPERD Publications, PO Box 704, Waldorf, MD 20601. 2nd ed. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | The Arts in psychotherapy | ||||||||
2 | Body, Movement and Dance in Psychotherapy |