Pārlekt uz galveno saturu

Deju un kustību terapija I

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:11.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:04.03.2024 09:06:03
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_009LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:6.00ECTS:9.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Sporta medicīna un rehabilitoloģijaMērķauditorija:Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Kristīne Vende-Kotova
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)12Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas24
Nodarbības (skaits)12Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas24
Kopā kontaktstundas48
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Profesionālā darbība mākslu terapijā un tās tiesiskie pamati.
Mērķis:
Sniegt iespēju maģistrantiem attīstīt savu kustību daudzveidību un radošumu, attieksmi un pieredzi deju un kustību terapijas procesā, iegūt zināšanas par deju un kustību terapijas vēsturi, mūsdienu situāciju Latvijā un pasaulē un vadošajām teorijām; attīstīt prasmes veikt kustību novērojumos balstītu izvērtēšanu.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ķermeņa apzinātība, iezemētība, līdzsvars, centrs, koordinācija.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
2Kustības kategorijas.Lekcijas1.00auditorija
3Kustība telpā, plaknēs, piepūles kvalitātes.Nodarbības1.00auditorija
4Dejas un kustības funkcijas.Lekcijas1.00auditorija
5Deja kā saskarsme, ekspresija, rituāls.Nodarbības1.00auditorija
6Dejas valodas daudzveidība.Lekcijas1.00auditorija
7Kustību un ritmu daudzveidība, kustību vārdnīcas attīstība.Nodarbības1.00auditorija
8Kontaktimprovizācijas pamati.Lekcijas1.00auditorija
9Improvizācija – individuāls darbs, darbs pārī, grupā.Nodarbības1.00auditorija
10Kustība kā komunikācija DKT.Lekcijas1.00auditorija
11Pieskaņošanās, atspoguļošana, papildināšana.Lekcijas1.00auditorija
12DKT vēstures pirmsākumi – Mariana Čeisa, interpersonālā pieeja.Lekcijas1.00auditorija
13Mariana Čeisa, interpersonālā pieeja – četri pamatprincipi.Lekcijas1.00auditorija
14Analītiskā un psihodinamiskā pieeja DKT – Mērija Vaithausa, Trudija Šūpa, Liliana Espenaka.Lekcijas1.00auditorija
15Analītiskā un psihodinamiskā pieeja DKT – autentiskā kustība, dzīļu kustība.Lekcijas1.00auditorija
16Mākslā balstītās pieejas DKT – Rūdolfs Lābans, Judīte Kestenberga.Lekcijas1.00auditorija
17Mākslā balstītās pieejas DKT – LKA, KKP.Lekcijas1.00auditorija
18Attīstības pieejas principi – justies labi savā ķermenī un attiecībās ar citiem.Lekcijas1.00auditorija
19Attīstības pieejas DKT – Veronika Šerborna, Judīte Kestenberga.Lekcijas1.00auditorija
20Integratīvi eklektiskā pieeja.Lekcijas1.00auditorija
21Integratīvi eklektiskā pieeja – radošā procesa cikls.Nodarbības1.00auditorija
22Latvijas DKT attīstība Eiropas DKT attīstības kontekstā.Lekcijas1.00auditorija
23Prezentācijas par DKT pieeju salīdzinājumu.Lekcijas1.00auditorija
24Iz(no)vērtēšana deju un kustību terapijā: tradīcijas, pieredze, definīcijas. Izvērtēšanas un novērtējuma mērķi DKT biopsihosociālā kontekstā. Novērtējuma veidi.Nodarbības1.00auditorija
25Lābana kustību analīze: piepūle, ķermenis, telpa, forma.Nodarbības1.00auditorija
26LKA izpēte – pamatkategorijas: ķermenis, telpa, forma, piepūle.Nodarbības1.00auditorija
27LKA – piepūles pamatkategorijas, stāvokļi un virzības.Nodarbības1.00auditorija
28Bartenjefas attīstības pamati – pamata kategorijas.Nodarbības1.00auditorija
29Bartenjefas attīstības pamati – stadijas un to izpausmes kustībās.Nodarbības1.00auditorija
30Kestenbergas kustību profils.Nodarbības1.00auditorija
31Kestenbergas kustību profils – spriedzes plūsma; izpēte kustībā.Nodarbības1.00auditorija
32Mākslas ekspresijas pakāpeniskie līmeņi.Nodarbības1.00auditorija
33Mākslas ekspresijas pakāpeniskie līmeņi – kustību un metožu izpēte.Nodarbības1.00auditorija
34Izvērtēšanas protokolu noformēšana. Ētiskie apsvērumi.Nodarbības1.00auditorija
35Kustību novērošanas sistēmu pielietošana klienta/pacienta vajadzību kontekstā.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Improvizācijas daļā: 1) personiskās pieredzes dienasgrāmatas uzsākšana un ierakstu veikšana - savu ķermeņa īpašību un kustību paradumu novērošana un analīze; 2) eseja par kustību daudzveidības izvērtējumu pēc videomateriāla analīzes, iekļaujot kustību improvizācijās iegūto pieredzi. DKT vēstures daļā: 1) trīs pētījumu rakstiska analīze; 2) gatavošanās kontroldarbam. Izvērtēšanas daļā: 1) gatavošanās kontroldarbam; 2) divu klientu/pacientu kustību profila izvērtēšana; divu uz mākslu balstīta izvērtēšanas instrumenta protokola noformēšana un rezultātu analīze. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Aktīva dalība lekcijās un semināros, uzdodot jautājumus un atsaucoties uz lasītajiem avotiem. Improvizācijas daļā: 1) uzsākta un pilnveidota profesionālās attīstības dienasgrāmata, atbilstoša sava un kursabiedra kustību daudzveidības izvērtēšana pēc dotajiem kritērijiem, iekļaujot pieredzi deju un kustību improvizācijas nodarbībās (20%). DKT vēstures un teoriju daļā: 1) 3 pētījumu analīze pēc noteiktiem kritērijiem (Par katra pētījuma analīzi var iegūt 10 punktus); 2) veiksmīgi uzrakstīts kontroldarbs par DKT teorijām (30%). Izvērtēšanas daļā: 1) veiksmīgi uzrakstīts kontroldarbs, veikta izvērtēšana un atbilstoši aizpildīti sākotnējās izvērtēšanas protokoli diviem klientiem/ pacientiem, integrējot mākslā balstīto izvērtēšanu, iegūto izpētes rezultātu analīze. Viena gadījuma dziļāka izstrāde – hipotēzes un mērķu uzstādīšana (50%). Pārbaudes darbos, kuros tiek pārbaudītas zināšanas (kontroldarbā, piemēram), nedrīkst izmantot mākslīgā intelekta (MI) palīdzību. MI var izmantot radošā veidā, lai papildinātu paša radītu tekstu, piemēram, ilustratīvu attēlu ģenerēšanā.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:DKT vēstures daļā – apraksta un salīdzina dažādus DKT virzienus un izskaidro DKT procesa organizācijas īpatnības darbam ar dažādām klientu/pacientu grupām. Izvērtēšanas daļā – maģistranti nosauc un apraksta izvērtēšanas un novērtējuma mērķus un veidus deju un kustību terapijā un uz mākslu balstītos instrumentus un to kategorijas. Izskaidro mākslā balstīto instrumentu pielietojumu saistībā ar pacientu/klientu grupu.
Prasmes:Improvizācijas daļā – novēro, apraksta un raksturo ķermeņa īpašības un kustību paradumus. Izvērtēšanas daļā – demonstrē prasmi plānot un veikt mākslā balstīto iz(no)vērtēšanu, pielietot atbilstošu izvērtēšanas instrumentu izvēli un lietojumu prakses situācijās atbilstoši dažādām klientu/pacientu grupām. Magistranti daļēji spēj integrēt un analizēt izvērtēšanā iegūto informāciju un izdarīt secinājumus. Spēj argumentēti diskutēt par deju un kustību terapijas pieejām un to piemērotību darbam ar dažādām pacientu grupām.
Kompetences:Improvizācijas daļā – pašrefleksijas prasme, vērtē savus un grupas biedra kustību paradumus. Izvērtēšanas daļā – analizē un integrē praksē mākslā balstīto instrumentu rezultātus, ievērojot ētikas principus (pārbaude – sākotnējās izvērtēšanas protokola noformēšana un izveidota iz(no)vērtēšanas programma vienam klientam/pacientam), daļēji spēj uzrakstīt hipotēzi un izvirzīt iespējamos deju un kustību terapijas mērķus.
Klīniskās Prasmes:
Nr.SkillLevel
1Acu kontakts konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
2Ķermeņa valodas pamanīšana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
3Ķermeņa valodas un mīmikas pielietošana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
4Neatbilstību pamanīšanaB2 - Vidējs līmenis
5Novērošana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
6PašpalīdzībaB2 - Vidējs līmenis
7Profesionālā pašrefleksija konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
8Sejas izteiksmes pamanīšana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Karkou, V., Oliver, S., & Lycouris, S. (Eds.). (2017). The Oxford Handbook of Dance and Wellbeing. Oxford University Press.
2Mihailova, S. (2014). Dance movement therapy in Latvia. Rīga: Drukātava.
3Mārtinsone, K. (Red.) (2011). Mākslu terapija. RaKa: Rīga. (akceptējams izdevums)
4Ciane, F. (2015). The moving researcher : Laban/Bartenieff movement analysis in performing arts education and creative arts therapies. Jessica Kingsley Publishers
5Cruz, R. F. (2006). Assessment in dance/movement therapy. In: Creative arts therapies manual: A guide to the history, theoretical approaches, assessment, and work with special populations of art, play, dance, music, drama, and poetry therapies, Charles C Thomas Publisher, Chapter 14, 133-143. (akceptējams izdevums)
6Bloom, K. (2006). The embodied self: Movement and psychoanalysis. Karnac Books. (akceptējams izdevums)
7Davies, E. (2006). Beyond dance: Laban's legacy of movement analysis. Routledge. (akceptējams izdevums)
8Hastie, S. C. (2006). The Kestenberg movement profile. In: Creative arts therapies manual: A guide to the history, theoretical approaches, assessment, and work with special populations of art, play, dance, music, drama, and poetry therapies, Charles C Thomas Publisher, Chapter 13. 121-132. (akceptējams izdevums)
9Loman, S., & Sossin, K. M. (2009). Applying the Kestenberg Movement Profile in dance/movement therapy. In: The Art and Science of Dance/Movement Therapy. Life is Dance. New York: Routledge, 237-265. (akceptējams izdevums)
10White, E. (2009). Laban’s Movement Theories. A Dance/Movement Therapist’s Perspective.’. In: The Art and Science of Dance Movement Therapy. Life is Dance. New York: Routledge. 217-236. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
1Vende, K., Orinska, S., Majore-Dūšele, I., & Upmale, A. (2016). DANCE AND MOVEMENT THERAPY FOR PATIENTS WITH EATING DISORDERS: MODEL OF EXPRESSIVE THERAPIES CONTINUUM. In: Creative Arts Therapies and Clients with Eating Disorders, London: Jessica Kingsley Publishers, 241-262.
2Deja, kustība, ķermenis = Dance, movement, body (2013). Red. Mihailova, S. & Mihailovs, I.J. Mārupe: Drukātava.
3Ļevina, J., Mārtinsone, K. (2016). Konsultēšana un konsultatīvā psiholoģija, Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte.
4Hackney, P (2015). Making Connections: Total Body Integration Through Bartenieff Fundamentals. London: Routledge
5Karkou, V., Sanderson, P. (2006). Arts Therapies: A Research-based Map of the Field. Edinburgh: Elsevier.
6Mārtinsone, K., Mihailova, S., Mihailovs, I.J., Majore-Dūšele, I., Paipare M. (2008). Mākslu terapija un tās attīstības konteksti (integratīvi eklektiskā pieeja Latvijā). Rīga: RSU.
7Meekums, B. (2008). Pioneering dance movement therapy in Britain: Results of narrative research. The Arts in Psychotherapy, 35(2), 99-106.
8Levy, F. J. (2005). Dance/Movement Therapy. A Healing Art. AAHPERD Publications, PO Box 704, Waldorf, MD 20601. 2nd ed.
Citi informācijas avoti
1The Arts in psychotherapy
2Body, Movement and Dance in Psychotherapy