.
Drāmas terapija I
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.08.2023 13:16:03
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_016 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 6.00 | ECTS: | 9.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sporta medicīna un rehabilitoloģija | Mērķauditorija: | Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Jana Duhovska | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Profesionālā darbība mākslu terapijā un tās tiesiskie pamati (1. semestris). Izvērtēšanas process mākslu terapijā (2. semestris). | ||||||||
Mērķis: | Attīstīt izpratni par drāmas terapijas vēsturisko attīstības gaitu, teorētisko nostādņu daudzveidību un to novērtēšanas kritērijiem. Attīstīt prasmi izvēlēties un lietot izvērtēšanas metodes un tehnikas atbilstoši situācijai, klientu/pacientu grupas specifikai, veidot izpratni par drāmas terapijas procesu un rezultātu. Attīstīt radošo potenciālu mākslas izteiksmē, sekmēt savas mākslas pieredzes apzināšanu un izvērtēšanu; sniegt iespēju pilnveidot zināšanas par teātra mākslas valodu un attīstīt spējas uztvert un paust informāciju tajā, kā arī gūt sadarbības pieredzi izmantojot mākslas mediju. Attīstīt maģistrantu spontanitāti, radošumu, pašrefleksijas spējas. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Teātra mākslas pamati. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Teātra mākslas pamati, žanru daudzveidība. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Laikmetīgā teātra un mākslas pozīcija. Tehnika un mediji teātra mākslā, performance un rituālās struktūras. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Aktiermāksla un režija, mākslinieciskais veidošanas process. Simboli un simbolizācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Aktiermāksla un režija, mākslinieciskais veidošanas process. Simbolu, tēlu izmantošana drāmas terapijā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Profesionālo lomu izpratne drāmas terapijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Drāmas terapijas vēsture. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
8 | Teatrālā telpa drāmas terapijas procesā – skatuves iekārtošana, telpas izjūta. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
9 | Drāmas terapijas pieejas. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
10 | Drāmas terapijas izvērtēšanas instrumenti un tehnikas. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
11 | Drāmas terapijas mērķi, uzdevumi un pielietošanas jomas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
12 | Sākotnējā izvērtēšana drāmas terapijā. Kompetences robežas. Starpvērtējumi. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
13 | Iz(no)vērtēšana drāmas terapijā: tradīcijas, pieredze, definīcijas. Izvērtēšanas un novērtējuma mērķi un veidi. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
14 | Drāmas terapijas procesa un/vai rezultāta novērtējums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Improvizācijas daļa. Seminārnodarbību laikā patstāvīgi un mazajās grupās strādā dažādās teātra tehnikās un žanros. Sistemātiski veic ierakstus profesionālās izaugsmes dienasgrāmatā saistībā ar dažādu teātra tehniku un elementu pielietojumu. Drāmas terapijas vēstures daļa. Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, lasot dotos avotus. Literatūras meklēšana, atlasīšana, analīze, tai skaitā, aktuālie pētījumi un starptautiskās datu bāzes, ar mērķi sagatavot referātu balstoties uz izlozēto tēmu. Veikt divu teorētisko pieeju salīdzinājumu. Izvērtēšanas daļa. Students veic izvērtēšanu praktiski, izmantojot vienu uz mākslu (drāmu) balstītu instrumentu, ievērojot ētikas principus. Noformē izvērtēšanas protokolus un analizē iegūtos izvērtēšanas rezultātus. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Aktīva dalība lekcijās un nodarbībās, uzdodot jautājumus un atsaucoties uz lasītajiem avotiem. Improvizācijas daļā – uzsākta un pilnveidota profesionālās attīstības dienasgrāmata, radoša savas pieredzes prezentācija izmantojot drāmas un teātra elementus. Drāmas terapijas vēstures daļā (50%) – iesniegts referāts par divu teorētisko pieeju salīdzinājumu – prezentācija par referātā atklāto; starppārbaudījums – veiksmīgi uzrakstīts kontroldarbs par drāmas terapijas pieejām un vēsturi. Izvērtēšanas daļā (50%) – ieskaitīts starppārbaudījums – kontroldarbs par izvērtēšanaas instrumentiem; veikta divu reālu klientu/pacientu izvērtēšana ar dažādiem uz mākslu (drāmu) balstītiem instrumentiem, izvērtēšanas dokumentēšana, izmantojot sākotnējās izvērtēšanas formu, zīmējumus, tabulas, mākslā (drāmā) balstītās izvērtēšanas protokolus u.c., kas ir daļa no izvērtēšanas procesa; viena gadījuma dziļāka analīze – hipotēzes un mērķu uzstādīšana. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Drāmas terapijas vēstures daļā – pārzina drāmas terapijas vēsturisko attīstības gaitu, apraksta un salīdzina dažādus drāmas terapijas virzienus un izskaidro drāmas terapijas procesa organizācijas īpatnības darbam ar dažādām klientu/pacientu grupām (pārbaude – referāts un kontroldarbs). Apraksta grupas un individuālo drāmas terapijas procesa specifiku. Izvērtēšanas daļā – nosauc un apraksta uz mākslu (drāmu) balstītos izvērtēšanas un novērtējuma mērķus un veidus drāmas terapijā, izskaidro to pielietojumu saistībā ar klientu/pacientu grupu (pārbaude – kontroldarbs). Improvizācijas un radošajā daļā – pārzina, atpazīst un apraksta vispārējos radošā teātra procesa jēdzienus, aktiermeistarības pamattehnikas un teātra pamatžanrus. Pārzina režisora, aktiera, scenogrāfa funkcijas teātrī un drāmas terapijas procesā. Zina radošā procesa un spontanitātes principus un radošos procesus drāmas terapijā (pārbaude – praktisko prasmju ieskaite). | ||||||||
Prasmes: | Improvizācijas daļā – Novērtē savu pieredzi uz mākslu (drāmu) balstītu instrumentu lietojumā. Izmanto dažādas teātra tehnikas un žanrus. Izveido radošu darbību veicinošu vidi, sniedz instrukcijas radošam uzdevumam. Uzdevumu veikšanas laikā piemēro savu rīcību apstākļiem (pārbaude – praktisko prasmju pārbaude). Izvērtēšanas daļā – Pielieto dažādas kognitīvas un praktiskas prasmes, lai izvēlētos vienu vai vairākas teorētiskās koncepcijas un prot piemērot tās klientu/pacientu gadījumu drāmas terapijas plānā, ilustrē pamata metodes, līdzekļus, materiālus un informāciju, ar kuriem sasniedzami izvirzītie mērķi. Izvērtē un analizē klienta/pacienta situāciju (vides faktori, kultūras un sociālas iezīmes) un personību un/vai kognitīvās spējas; problēmas un grūtības, kā arī spējas un resursus; klienta/pacienta atbilstību mākslas (drāmas) terapijai; prot kritiski izvērtēt un izvēlēties izpētes metodes un tehnikas, instrumentus atbilstoši situācijai un klientu/pacientu specifikai; prot pierakstīt izpētes/izvērtēšanas rezultātus (pārbaude – protokola noformēšana). Drāmas terapijas vēstures daļā – Maģistranti spēj argumentēti diskutēt par drāmas terapijas pieejām un to piemērotību dažādām klientu/pacientu grupām. | ||||||||
Kompetences: | Improvizācijas daļā – Raksturo un izvērtē savu mākslas izteiksmes pieredzi; sajūtas, izjūtas, emocijas, asociācijas, domas, tēlus, kas saistās ar radošo procesu; apraksta un kritiski novērtē savas radošās spējas; analizē savu un citu mākslas izteiksmi. Izvērtēšanas daļā – Integrē iegūtos uz mākslu (drāmu) balstītas izvērtēšanas rezultātus klienta/pacienta veselības stāvokļa izvērtējumā savas kompetences ietvaros, ievērojot ētikas principus; daļēji spēj uzrakstīt hipotēzi un izvirzīt iespējamos mākslas (drāmas) terapijas mērķus; novērtē savu pieredzi uz mākslu (drāmu) balstītu instrumentu lietojumā; pielieto iegūtās zināšanas praksē. Drāmas terapijas vēstures daļā – Uzņemas atbildību par patstāvīgo uzdevumu veikšanu, uzdevumu veikšanas laikā integrē teorētiskās zināšanas un pilnveido profesionālās iemaņas. Orientējas aktuālajos drāmas terapijas pasaules pētijumos un starptautiskajās datu bāzēs. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | D.R. Johnson, S. Pendzik, S. Snow (Eds.). (2012). Assessment in dramatherapy. Charles C Thomas Pub. Ltd. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Johnson, D.R., Emunah, R. (2020). Current Approaches in Drama Therapy. Springfield, IL: Charles C. Thomas Publisher, Limited | ||||||||
3 | Jones, P. (2007). Drama as therapy: theory, practice and research. NewYork: Routledge. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Jennings, S. Holmwood, C. (2016). Routledge International Handbook of Dramatherapy. London: Routledge | ||||||||
5 | Jennings, S., Cattanach, A., Mitchel, S., Chesner, A., Meldrum, B. (1994). The Handbook of. Dramatherapy. New York: Routledge. (akceptējams izdevums) | ||||||||
6 | Langley, D. (2006). An introduction to dramatherapy. London: Sage publications Ltd. (akceptējams izdevums) | ||||||||
7 | Pendzik, S., Emunah, R, Read Johnson, D. (2016). The Self in Performance: Authobiographical, Self-Revelatory, and Autoethnographic Forms of Therapeutic Theatre. New York: Palgrave Macmillan | ||||||||
8 | Langley, D.M., Langley G.E. (1983). Dramatherapy and psychiatry. London: Croom Helm. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Antiņa, I., Mežale, S. (2008). Spēles radošiem pedagogiem. Rīga, Izdevniecība RaKa. | ||||||||
2 | Booker, M. (2011). Developmental drama. Dramatherapy approaches for people with profound or severe multiple disabilities, including sensory impairment. London: Jessica Kingsley Publishers. | ||||||||
3 | Cattanach, A. (1999). Process in the arts therapies. London: Jessica Kingsley Publisher. | ||||||||
4 | David, R.J., Renee, E. (2009). Current Approaches in Drama Therapy. Charles C. Thomas Publisher. | ||||||||
5 | Pearson J., Smail M., Watts P. (2013). Dramatherapy with Myth and Fairytale. Jessica Kingsley Publishers. | ||||||||
6 | Schrader, C. (2012). Ritual Theatre. The Power of Dramatic Ritual in Personal Development Groups and Clinical Practice. London: Jessica Kingsley | ||||||||
7 | Smildziņa, L. (2009). Vingrinājumi un spēles darbam teātra studijā. | ||||||||
8 | Spolina, V. (1999). Teātra spēles improvizācija. Rīga: Preses nams. | ||||||||
9 | Winbolt, B. (2011). Solution Focused Therapy for the Helping Professions. London: Jessica Kingsley Publishers | ||||||||
10 | Andersen-Warren, M., Graigner, R. (2000). Practical Approaches to Dramatherapy. The Shield of Perseus, London: Philadelphia: Jessica Kingsley publishers. (akceptējams izdevums) | ||||||||
11 | Aristotelis (2008). Poētika. Rīga: Latvijas Valsts izdevniecība. (akceptējams izdevums) | ||||||||
12 | Dayton, T. (1990). Drama games: techniques for self-development. Health Communications, Incorporated (akceptējams izdevums) | ||||||||
13 | Dokter, D., Holoway, P., Seebohm, H. (Eds.). (2011). Dramatherapy and Destructiveness: Creating the Evidence Base, Playing with Thanatos. London: Routledge. (akceptējams izdevums) | ||||||||
14 | Emunah, R. (2020). Acting for Real: Drama Therapy Process, Technique, and Performance. New York: Routlegde. | ||||||||
15 | Jennings, S. (1998). Introduction to Dramatherapy : Theatre and Healing, Ariadne's Ball of Thread. London: Jessica Kingsley Publishers. (akceptējams izdevums) | ||||||||
16 | Landy, R.J. (2001). New essays in drama therapy. Springfield: Charles C.Thomas. (akceptējams izdevums) | ||||||||
17 | Landy, R.J. (1994). Drama Therapy. Concepts, Theories and Practices. Illinois: Springfield. (akceptējams izdevums) | ||||||||
18 | Mārtinsone, K. (sast.) (2020). Mākslu metodes un tehnikas profesionālajā darbībā. Rīga: Drukātava. | ||||||||
19 | Pendzik, S. (2008). Using the 6-Key Model as an intervention tool in drama therapy. In The Arts in Psychotherapy. Vol. 35. No.5, p.349-354. (akceptējams izdevums) | ||||||||
20 | Pitruzzella, S. (2017). Drama, creativity, and intersubjectivity : the roots of change in dramatherapy. London: Routledge | ||||||||
21 | Pitruzzella, S. (2004). Introduction to dramatherapy: person and threshold. NewYork: Brunner-Routledge. (akceptējams izdevums) | ||||||||
22 | Rowe, N. (2007). Playing the Other: dramatizing personal narratives in playback theatre. London: Jessica Kingsley Publishers. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Drama Review | ||||||||
2 | Dramatherapy | ||||||||
3 | International Journal of Arts Medicine | ||||||||
4 | Narrative Inquiry | ||||||||
5 | The Arts in Psychotherapy |