Pārlekt uz galveno saturu

Ievads mākslu terapijā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:05.02.2024 09:39:20
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_028LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Sporta medicīna un rehabilitoloģijaMērķauditorija:Tirgzinības un reklāma; Māszinības; Politikas zinātne; Socioloģija; Sporta treneris; Dzīvās dabas zinātnes; Civilā un militārā aizsardzība; Farmācija; Zobārstniecība; Personu un īpašuma aizsardzība; Veselības vadība; Pedagoģija; Rehabilitācija; Informācijas un komunikācijas zinātne; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Psiholoģija; Bioloģija; Sociālā antropoloģija; Sabiedrības veselība; Medicīnas pakalpojumi; Tiesību zinātne; Vadībzinātne; Komunikācijas zinātne; Klīniskā farmācija; Medicīnas tehnoloģijas; Uzņēmējdarbības vadība; Tiesību zinātne; Ārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Kristīne Vende-Kotova
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nav nepieciešamas.
Mērķis:
Radīt iespēju studentiem iepazīt mākslu terapiju, tās metodes un to specifiku dažādās specializācijās, veidot izpratni par savstarpējās sadarbības iespējām starp rehabilitācijā iesaistītiem speciālistiem un mākslu terapeitiem multidisciplinārā komandā, praktisko nodarbību laikā ar simulāciju palīdzību apgūt metodes un tehnikas, kuras savas kompetences robežās var pielietot savā profesijā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievadlekcija par mākslu terapiju, tās attīstības vēsturi Latvijā un pasaulē. Mākslu terapijas vieta Latvijā veselības aprūpē, darbs ar dažādām pacientu grupām. Mākslu terapeita darbību reglamentējošie dokumenti. Galvenās ētiskās un tiesiskās pamatnostādnes. Uz pierādījumiem balstītās prakses nozīmīgums mākslu terapijā. Mākslu terapijas process. Terapeitiskās attiecības. Atšķirība starp mākslu terapiju un terapeitisko mākslu vai mākslas izmantošanu pašekspresijas nolūkos.Lekcijas4.00auditorija
2Vizuāli plastiskā mākslu terapija.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
3Mūzikas terapija.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
4Deju un kustību terapija.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
5Drāmas terapija.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Patstāvīgi lasīt norādītos avotus un literatūru, lai veiksmīgi uzrakstītu eseju „Mana, kā topošā speciālista pieredze mākslu terapijā”, atbilstoši zemāk norādītajām prasībām. Pārbaudes darbā nedrīkst izmantot māklsīgā intelekta (MI) palīdzību, izmantot radošā veidā, lai papildinātu paša studenta radītu tekstu, piemēram, ilustratīvu attēlu ģenerēšanā. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Gala vērtējumu veido divas daļas: 1. Tests par teorētiskajiem konceptiem; balstīts uz lekciju materiālu (40% no vērtējuma). 2. Eseja „Mana kā topošā… pieredze mākslu terapijā” (60% no vērtējuma). Prasības esejai: jāreflektē par savu pieredzi praktiskajās nodarbībās, bet arī jāizskaidro kā viņi, kā topošie…, saredz sadarbību ar mākslu terapeitu multidisciplinārā komandā. Balstoties uz literatūras apguvi, lekcijās iemācīto un piedzīvoto, esejā ir arī jāizskaidro ar ko mākslu terapija atšķiras no studenta apgūstamās specialitātes.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Students nosauc un raksturo, kādas ir mākslu terapijas specializācijas, to galvenās teorētiskās pamatnostādnes, teorētiskās pieejas, to, ar kādām pacientu grupām mākslu terapeiti strādā, raksturo, kā varētu sadarboties ar mākslu terapeitu multidisciplinārā komandā, salīdzina atšķirības starp mākslu terapiju un terapeitisko mākslu.
Prasmes:Izvēlas vispiemērotākās sadarbības iespējas ar mākslu terapeitu, savas kompetences robežās pielieto mākslu terapijas metodes un tehnikas.
Kompetences:Studenti formulē un pamato, kas ir mākslu terapija, kādas ir tās specializācijas un ar ko tā atšķiras no studenta apgūstamās specialitātes, skaidro turpmākās sadarbības iespējas.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Mārtinsone, K. (red.). (2021). Mākslu terapija. RaKa: Rīga. (atjaunotais izdevums)
2Mārtinsone K. & Krevica, E. (sast.). (2014). Mākslu terapija dažādām klientu / pacientu grupām. Rīga: Rīgas Stradiņa Universitāte.
3Mārtinsone, K. (red.). (2010). Mākslu metodes un tehnikas profesionālajā darbībā. Rīga: RaKa.
4Mārtinsone, K. (red.). (2010). Pētījumi mākslu terapijā. Rīga: Drukātava.
Papildu literatūra
1Mārtinsone K., Mihailova S., Mihailovs I.J., Majore-Dūšele I., Paipare M. (2008). 2. Mākslu terapija un tās attīstības konteksti (integratīvi eklektiskā pieeja Latvijā). Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte.
2Karkou, V. & Sanderson, P. (2006). Art Therapies: A Research-Based Map of the Field. London: Elsevier Churchill Livingstone.
Citi informācijas avoti
1www.arttherapy.lv
2www.dkt.lv
3www.muzikasterapija.lv
4www.dramasterapija.lv