Pārlekt uz galveno saturu

Individuālā konsultēšana mākslu terapijā un psihodinamika

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:25.10.2023 09:18:06
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_029LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Veselības aprūpeMērķauditorija:Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Inese Paiča
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas24
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Profesionālā darbība mākslu terapijā un tās tiesiskie pamati, personības un attīstības psiholoģija, neiropsiholoģija.
Mērķis:
Radīt iespēju apgūt pamatzināšanas par psiholoģiskās konsultēšanas galvenajiem principiem un to specifiku mākslu terapijā dažādām klientu grupām, attīstīt konsultēšanas prasmes ar klientiem/pacientiem, izmantojot dažādas intervences, metodes un tehnikas mākslu terapijas kontekstā. Radīt iespēju iegūt zināšanas un prasmes atpazīt personības funkcionēšanas līmeņus, psihes aizsardzības mehānismus, transferences un kontrtransferences fenomenu.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Psiholoģiskās konsultēšanas un psihoterapijas pamata jēdzieni, definīcijas. Psiholoģiskās konsultēšanas, psihoterapijas un mākslu terapijas kopīgais un atšķirīgais. Ētikas jautājumi.Lekcijas2.00auditorija
2Dažādas teorētiskās pieejas konsultēšanā. Konsultēšanas neiropsiholoģiskie pamati. Terapeitiskie faktori. Konsultanta personības kvalitātes.Lekcijas2.00auditorija
3Konsultēšanas mērķi, uzdevumi, process, etapi. Informētā piekrišana, vienošanās. Īstermiņa fokusētās konsultēšanas pamatprincipi. Konsultēšanas mikroprasmju hierarhija.Lekcijas2.00auditorija
4Mikroprasmju hierarhija. Konsultēšanas pamata prasmes: klātbūtne, uzmanība, acu kontakts. Prasmju treniņšNodarbības2.00auditorija
5Konsultēšanas prasmes: aktīvā klausīšanās, jautājumu uzdošana, emociju atpazīšana un citas. Emocijas un jūtas konsultēšanā. Emociju regulācijaNodarbības2.00auditorija
6Parafrāze, apkopošana, psihoizglītošana, konfrontācija, pretrunu atspoguļošana. Prasmju trenēšana. Sākotnējās informācijas ievākšana un strukturēšana, izmantojot lomu spēli.Nodarbības2.00auditorija
7Psihodinamiski informēta konsultēšana. Psihes aizsargmehānismi, to funkcijas un veidi. Transference un kontrtransference.Lekcijas2.00auditorija
8Personības funkcionēšanas līmeņi, to pazīmes. Personības tipi.Lekcijas2.00auditorija
9Norma un psihopatoloģija. Krīzes intervence. Suicīds.Lekcijas2.00auditorija
10Konsultēšanas prasmju integrācija, lomu spēles veidā vadot mākslas terapijas sesijas daļu. Transferences un kontrtransferences pamanīšana. Psihes aizsargmehānismu pamanīšana un analizēšana.Nodarbības2.00auditorija
11Personības funkcionēšanas līmeņi (neirotiskais, robežstāvokļa, psihotiskais). Konsultēšanas specifika ar dažādos līmeņos funkcionējošiem klientiem/pacientiem.Nodarbības2.00auditorija
12Dažādu klientu/pacientu grupu konsultēšana. Bērnu konsultēšanaNodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1. Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, lasot e-studijās norādītos avotus (t.sk., jaunākos zinātniskos pētījumus), sagatavoties nodarbībām - abos semestros. 2. Veikt sākotnējo interviju pieaugušajam, strukturēt iegūto informāciju, veikt ierakstus konsultēšanas protokolā, reflektēt par savām konsultēšanas prasmēm. Prezentēt nodarbībā. - 1. semestrī. 3. Darbs mazajā grupā, iejūtoties klienta, terapeita un novērotāja lomās. Mākslas terapijas sesijas daļas demonstrācija lomu spēles veidā. Protokola aizpildīšana. Prezentācija. - 2. semestrī. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
1. semestrī: 1) aktīva dalība nodarbībās, iesaistīšanās prasmju treniņā, atgriezeniskās saites sniegšana (ieskaitīts/neieskaitīts); 2) patstāvīgais darbs: individuāla konsultēšana pieaugušajam (kontakta dibināšana, informētā piekrišana, jautāšana par aktuālajām grūtībām, to izpausmi, resursu noskaidrošana), iegūtās informācijas strukturēšana protokolā, pašrefleksija par savām konsultēšanas prasmēm, īsa prezentācija (25%); 3) teorētisko zināšanu tests (kontroldarbs) (25%). 2. semestrī: 1) aktīva dalība nodarbībās, iesaistīšanās prasmju treniņā, atgriezeniskās saites sniegšana (ieskaitīts/neieskaitīts); 2) patstāvīgais darbs: mazajā grupā iejusties katrā no lomām (terapeits - klients - novērotājs), lomu spēles veidā demonstrēt daļu no mākslas terapijas sesijas, veikt pierakstus protokolā. Novērot un analizēt pamanītos psihes aizsargmehānismus, transferenci/kontrtransferenci. Īsa prezentācija par savām konsultēšanas prasmēm, pašrefleksija (25%); 3) teorētisko zināšanu tests (kontroldarbs) (25%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Maģistranti apraksta terapeitisko attiecību ar klientu/pacientu veidošanas principus, izskaidro individuālās konsultēšanas un psihoterapijas procesa etapus, nosauc terapeitiskās intervences un apraksta drošu terapeitisko vidi veidojošos faktorus.
Prasmes:Maģistranti spēj izzināt un analizēt klienta/pacienta vajadzības, grūtības un resursus, daļēji spēj interpretēt un integrēt ievākto informāciju. Maģistranti savā darbībā pielieto konsultēšanas prasmes, spēj radīt drošu vidi un labvēlīgu atmosfēru, nodibināt kontaktu un izveidot terapeitiskās attiecības ar klientu/pacientu (simulācijas situācijās); noslēgt vienošanos (izskaidrot MT procesu, noteikumus, saņemt informēto piekrišanu). Maģistrants sniedz emocionālo atbalstu klientam/pacientam, veicina izmaiņas un sekmē risinājumus (simulācijas situācijās). Maģistranti atpazīst lietotās konsultēšanas prasmes savā un citu darbā. Spēj atpazīt klienta/pacienta personības funkcionēšanas līmeni, lietotos psihes aizsardzības mehānismus.
Kompetences:Maģistrants reflektē par savām prasmēm un pieredzi, spēj sniegt atgriezenisko saiti kursabiedriem par viņu prasmēm. Maģistranti pauž empātisku attieksmi pret klientu/pacientu, detalizēti analizē problēmu, izvērtē prognozes, akceptējot pacienta vajadzības.
Klīniskās Prasmes:
Nr.SkillLevel
1Acu kontakts konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
2ApkopošanaB2 - Vidējs līmenis
3Atgriezeniskā saiteB2 - Vidējs līmenis
4Atslēgas vārdu dzirdēšanaB2 - Vidējs līmenis
5Balss un runas kvalitāšu pielietošana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
6Es/Citi apgalvojumu pamanīšanaB2 - Vidējs līmenis
7FokusēšanaB2 - Vidējs līmenis
8IedrošināšanaB2 - Vidējs līmenis
9IeteikumiB2 - Vidējs līmenis
10Jautājumu uzdošanaB2 - Vidējs līmenis
11Klusuma pauzeB2 - Vidējs līmenis
12KonfrontācijaB2 - Vidējs līmenis
13Ķermeņa valodas pamanīšana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
14Ķermeņa valodas un mīmikas pielietošana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
15Neatbilstību pamanīšanaB2 - Vidējs līmenis
16Norādījumi / InstrukcijaB2 - Vidējs līmenis
17Novērošana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
18ParafrāzeB2 - Vidējs līmenis
19Pašatklāšanās pielietošana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
20PašpalīdzībaB2 - Vidējs līmenis
21Profesionālā pašrefleksija konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
22PsihoizglītošanaB2 - Vidējs līmenis
23Sejas izteiksmes pamanīšana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
24Sesijas/konsultācijas strukturēšanaB2 - Vidējs līmenis
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Ivey, A. E., Ivey, M. B., & Zalaquett, C. P. (2018). Intentional interviewing and counseling: Facilitating client development in a multicultural society. Nelson Education.
2Bite, Mārtinsone, Sudraba (Red.) (2016). Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Zvaigzne ABC.
3Corey, G. (2016). Theory and practice of counseling and psychotherapy, Enhanced. Cengage Learning.
4Mārtinsone, K., Miltuze, A. (Red.) Psiholoģija. (2015). 3 sējumi. Rīga: Zvaigzne ABC
5Mārtinsone, K. (Red.) (2011). Mākslu terapija. RaKa: Rīga. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
1De Shazer, S., Dolan, Y., Korman, H., Trepper, T., McCollum, E., & Berg, I. K. (2021). More than miracles: The state of the art of solution-focused brief therapy. Routledge.
2Pope-Davis, Donald, B., et.al. (2003). Handbook of Multicultural Competencies in Counseling and Psychology. EBSCO eBooks. Publisher: Sage Publications.
3Keisments, P. (2003). Psihoterapeits un viņa pacients. Rīga: RaKa.
4Brummers, M., Enckells, H. (2011). Bērnu un jauniešu psihoterapija. Rīga: Jumava.
5Gelso, C. J., & Hayes, J. A. (1998). The psychotherapy relationship: Theory, research, and practice. John Wiley & Sons Inc.
6Safran, J. D., & Muran, J. C. (2003). Negotiating the therapeutic alliance: A relational treatment guide. Guilford Press.
7Sommers-Flanagan, J. & Sommers-Flanagan, R. (2018). Counseling and Psychotherapy Theories in Context and Practice: skills, strategies, and techniques. 3rd edition. Hoboken, NJ: Wiley.
Citi informācijas avoti
1Art Therapy: Journal of the American Art Therapy Association
2International Journal of Art Therapy: Inscape