Pārlekt uz galveno saturu

Klīniskā psiholoģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:12.03.2024 13:41:08
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_043LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Psiholoģija; Klīniskā psiholoģijaMērķauditorija:Psiholoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Jeļena Koļesņikova
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)10Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas20
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)3Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas6
Kopā kontaktstundas18
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Personības psiholoģija, attīstības psiholoģija.
Mērķis:
Sniegt iespēju apgūt zināšanas par klīnisko psiholoģiju, tās virzieniem, sniegt pārskatu par klīniskās psiholoģijas terminoloģiju un pamatjautājumiem, pilnveidot studentu izpratni par slimību kā procesu, psihisko procesu izmaiņām saslimšanas gadījumā, sniegt ieskatu patopsiholoģijā, traumas un krīzes pārdzīvojumā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Kursa saturs un prasības. Normas nosacītība un normas jēdziens, tās noteikšana. Klīniskās psiholoģijas priekšmets, mērķi un uzdevumi.Lekcijas2.00auditorija
2Biopsihosociālais modelis. Galveno psihisko procesu izmaiņas dažādu saslimšanu gadījumā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
3Stress un psihiskā veselība.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
4Izpratne par krīzi, tās veidiem un stadijām. Krīzes pārvarēšana un normāla krīzes gaita. Psihiskā trauma, tās ietekme uz nervu sistēmu.Lekcijas2.00auditorija
5Vardarbības sekas, atpazīšana un palīdzības iespējas. Suicīda fenomens. Suicīda riska saistība ar pacienta slimības specifiku, gaitu un prognozi. Skumju cikla stadijas. Sērošana – normālas un patoloģiskas sēras.Lekcijas2.00auditorija
6Personības traucējumi.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
7Klīniskās psiholoģijas izpētes (novērtēšanas) metodes.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
8Klīnisko gadījumu analīze.Nodarbības2.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Kursa saturs un prasības. Normas nosacītība un normas jēdziens, tās noteikšana. Klīniskās psiholoģijas priekšmets, mērķi un uzdevumi.Lekcijas1.00auditorija
2Biopsihosociālais modelis. Galveno psihisko procesu izmaiņas dažādu saslimšanu gadījumā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
3Stress un psihiskā veselība.Nodarbības1.00auditorija
4Izpratne par krīzi, tās veidiem un stadijām. Krīzes pārvarēšana un normāla krīzes gaita. Psihiskā trauma, tās ietekme uz nervu sistēmu.Lekcijas1.00auditorija
5Vardarbības sekas, atpazīšana un palīdzības iespējas. Suicīda fenomens. Suicīda riska saistība ar pacienta slimības specifiku, gaitu un prognozi. Skumju cikla stadijas. Sērošana – normālas un patoloģiskas sēras.Lekcijas1.00auditorija
6Personības traucējumi.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
7Klīniskās psiholoģijas izpētes (novērtēšanas) metodes.Lekcijas1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1. Sistemātiski lasīt norādītos avotus un analizēt gadījumu. 2. Izstrādāt referātu un prezentāciju par psihologa profesionālo darbību klīniskā vidē. 3. Sagatavoties eksāmenam. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
1. Izstrādāt referātu un prezentāciju par psihologa profesionālo darbību klīniskā vidē un pēc noteikta plāna un prezentēt studentu grupā (40%). 2. Tests – 10 jautājumi (60%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studējošie skaidro klīniskās psiholoģijas terminoloģiju; raksturo psihisko traucējumu izpausmes un analizē tās veidošanās procesu biopsihosociālā modeļa kontekstā; raksturo klīniskās psiholoģijas izpētes (novērtēšanas) metodes; raksturo personības traucējumu veidus; raksturo krīzes veidus un stadijas, traumas pārdzīvojuma stadijas; raksturo vardarbības veidus un nosauc pazīmes.
Prasmes:Studējošie korekti lieto klīniskās psiholoģijas terminoloģiju; izvērtē aprakstītus klīniskos gadījumus par klienta problēmām, grūtībām, resursiem, kuri var tikt izmantoti klienta izvērtēšanā; atpazīst vardarbības veidus un pazīmes.
Kompetences:Studējošie skaidro un detalizēti izvērtē aprakstītus klīniskos gadījumus par klienta problēmām un grūtībām, analizē klienta problēmas un saskata likumsakarības starp simptomiem, ka arī izdara secinājumus.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5th ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing.
2Hooley, J. M., Butcher, J. N., Matthew, K., N., & Mineka, S. (2017). Abnormal psychology and modern life (17th edition). London: Pearson Education Limited.
3Sommers-Flanagan, J. & Sommers-Flanagan, R. (2013). Clinical Interviewing. (5th edition). John & Sons.
4Llewelyn, S. & Murphy, D. (2014). What Is Clinical Psychology? Vol. Fifth edition edited by Susan Llewelyn, David Murphy. OUP Oxford.
Papildu literatūra
1Boulbijs D. (1998). Drošais pamats. Rasa; ABC.
2Faugno, D. K., Shores, M., Sievers, V., Smock, B., & Speck, P. M. (2021). Domestic violence and nonfatal strangulation assessment - ebook: For health care providers and first responders. STM Learning, Incorporated.
3Plante, T. G. (2005). Contemporary clinical psychology. New York: Wiley.
4Trull, T. J. (2005). Clinical psychology. Belmont, CA: Thomson/Wadsworth
Citi informācijas avoti
1Annual Review of Clinical Psychology
2Clinical Psychologist
3Clinical Psychology Rewiev
4Journal of Abnormaly Psychology