Pārlekt uz galveno saturu

Kognitīvā psiholoģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:11.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:13.04.2023 11:00:50
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_045LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģijaMērķauditorija:Psiholoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Ingūna Griškēviča
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)12Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas24
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)10Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas20
Nodarbības (skaits)2Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas4
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Apgūts studiju kurss "Vispārīgā psiholoģija".
Mērķis:
Attīstīt izpratni par kognitīvajiem procesiem (uzmanību, uztveri, atmiņu, valodu, domāšanu, lēmumu pieņemšanu, intelektu, kreativitāti u.c.), to savstarpējo mijiedarbību, tos ietekmējošajiem faktoriem un jaunāko atklājumu kognitīvās psiholoģijas nozarē praktisko nozīmi cilvēku dzīvē.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads Kognitīvās psiholoģijas kursā. Kursa mērķi, tēmas, uzdevumi, termiņi un kritēriji. Kognitīvās psiholoģijas jēdziens, psihobioloģiskie pamati, attīstības vēsture, pētniecības jautājumi, aktuālās problēmas un jomas izaicinājumi.Lekcijas2.00cits
2Uztveres jēdziens un funkcijas. Uztveres process, tipi un veidi. Uztveres elementi un pakāpes. Uztveri ietekmējošie faktori. Uztveres likumi un ilūzijās. Uztveres konitīvās teorijas.Lekcijas1.00cits
3Atmiņas jēdziens, funkcijas, procesi un veidi. Tradicionālie un alternatīvie atmiņas modeļi. Atmiņas semantiskā organizācija un modeļi. Atmiņu ietekmējošie faktori un pētniecība. Atmiņu ietekmējošie faktori.Lekcijas1.00cits
Nodarbības1.00cits
4Valodas jēdziens, funkcijas, veidi, attīstība, aspekti, faktori, komponenti un elementi. Valodas kognitīvās teorijas. Valodas saistība ar domāšanas funkcijām.Lekcijas1.00cits
5Uzmanības jēdziens un funkcijas, uzmanības noteicošie faktori un funkciju teorijas, uzmanības veidi un pakāpes, modrība un uzmanību ietekmējošie faktori, uzmanību raksturojošie faktori, uzmanības filtru teorijas.Lekcijas1.00cits
6Mācīšanās un zināšanu kognitīvie mehanismi un bioloģiskie pamati. Mācīšanās veidi un kognitīvās mācīšanās teorijas. Zināšanu veidi un reprezentācijas. Sociālā kognīcija un empātija, emocijas un kognitīvo procesu mijiedarbība.Lekcijas1.00cits
7Intelekta un inteliģences kognitīvie un neirobioloģiskie pamati un definēšana. Intelekta funkcijas, procesi, veidi un elementi. Intelekta teorijas, teoriju klasifikācija, mūsdienu pētniecības pieejas. Cilvēka un mākslīgais intelekts, mākslīgā intelekta jēdziens un definēšana. Cilvēka un mākslīgā intelekta mijiedarbība.Lekcijas1.00cits
8Domāšanas kognitīvie procesi, funkcijas, veidi un elementi. Kritiskā domāšana. Domāšanas un emociu mijiedarbība. Problēmu risināšanas un lēmumu pieņemšanas procesi, funkcijas, veidi un elementi. Domāšanas un lēmumu pieņemšanas bioloģiskie pamati. Iztēles process, funkcijas, veidi un elementi. Iztēles mijiedarbība ar citiem kognitīviem procesiem.Lekcijas2.00cits
9Apziņas definēšana un definīcijas. Apziņas veidi, stāvokļi un līmeņi. Apziņas bioloģiskie pamati un pētīšanas izaicinājumi. Apziņas teorijas. Apziņa un kreativitāte. Kreativitātes jēdziens, process, veidi, un elementi. Kreativitātes kognitīvie procesi. Kreativitātes teorijas.Lekcijas2.00cits
10Dalība RSU konferencē "Veselība un personības attīstība: starpdisciplināra pieeja" kognitīvās psiholoģijas sekcijās. Atgriezeniskās saites sniegšana.Nodarbības1.00cits
11Jaunāko kognitīvās psiholoģijas jomas pētījumu analīze un prezentācija.Nodarbības2.00cits
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads Kognitīvās psiholoģijas kursā. Kursa mērķi, tēmas, uzdevumi, termiņi un kritēriji. Kognitīvās psiholoģijas jēdziens, psihobioloģiskie pamati, attīstības vēsture, pētniecības jautājumi, aktuālās problēmas un jomas izaicinājumi.Lekcijas2.00cits
2Uztveres jēdziens un funkcijas. Uztveres process, tipi un veidi. Uztveres elementi un pakāpes. Uztveri ietekmējošie faktori. Uztveres likumi un ilūzijās. Uztveres konitīvās teorijas.Lekcijas1.00cits
3Atmiņas jēdziens, funkcijas, procesi un veidi. Tradicionālie un alternatīvie atmiņas modeļi. Atmiņas semantiskā organizācija un modeļi. Atmiņu ietekmējošie faktori un pētniecība. Atmiņu ietekmējošie faktori.Lekcijas1.00cits
4Valodas jēdziens, funkcijas, veidi, attīstība, aspekti, faktori, komponenti un elementi. Valodas kognitīvās teorijas. Valodas saistība ar domāšanas funkcijām.Lekcijas1.00cits
5Uzmanības jēdziens un funkcijas, uzmanības noteicošie faktori un funkciju teorijas, uzmanības veidi un pakāpes, modrība un uzmanību ietekmējošie faktori, uzmanību raksturojošie faktori, uzmanības filtru teorijas.Lekcijas1.00cits
6Mācīšanās un zināšanu kognitīvie mehanismi un bioloģiskie pamati. Mācīšanās veidi un kognitīvās mācīšanās teorijas. Zināšanu veidi un reprezentācijas. Sociālā kognīcija un empātija, emocijas un kognitīvo procesu mijiedarbība.Lekcijas1.00cits
7Intelekta un inteliģences kognitīvie un neirobioloģiskie pamati un definēšana. Intelekta funkcijas, procesi, veidi un elementi. Intelekta teorijas, teoriju klasifikācija, mūsdienu pētniecības pieejas. Cilvēka un mākslīgais intelekts, mākslīgā intelekta jēdziens un definēšana. Cilvēka un mākslīgā intelekta mijiedarbība.Lekcijas1.00cits
8Domāšanas kognitīvie procesi, funkcijas, veidi un elementi. Kritiskā domāšana. Domāšanas un emociu mijiedarbība. Problēmu risināšanas un lēmumu pieņemšanas procesi, funkcijas, veidi un elementi. Domāšanas un lēmumu pieņemšanas bioloģiskie pamati. Iztēles process, funkcijas, veidi un elementi. Iztēles mijiedarbība ar citiem kognitīviem procesiem.Lekcijas1.00cits
9Apziņas definēšana un definīcijas. Apziņas veidi, stāvokļi un līmeņi. Apziņas bioloģiskie pamati un pētīšanas izaicinājumi. Apziņas teorijas. Apziņa un kreativitāte. Kreativitātes jēdziens, process, veidi, un elementi. Kreativitātes kognitīvie procesi. Kreativitātes teorijas.Lekcijas1.00cits
11Jaunāko kognitīvās psiholoģijas jomas pētījumu analīze un prezentācija.Nodarbības2.00cits
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Students nostiprina apgūto lekciju materiālu, lasot norādītos literatūras avotus un aktīvi piedaloties praktiskajās nodarbībās; patstāvīgi sameklē jaunākos pētījumus kognitīvajā psiholoģijā un izdara kopsavilkumus, galvenos secinājumus, ko prezentē praktiskajās nodarbībās; kopā ar citiem dalībniekiem sagatavo prezentāciju par konkrētu kognitīvās psiholoģijas tēmu; sagatavojas rakstiskajam pārbaudījumam.
Vērtēšanas kritēriji:
• Rakstiska atgriezeniskā saite par tēmu (15%). • Literatūras izpētes ziņojumi (15%). • Jaunāko pētījumu kognitīvajā psiholoģijā prezentācija seminārā (20%). • Rakstisks eksāmens (50%). • Aktīvi piedalīties semināros un diskusijās. Prasības: Students aktīvi piedalās visos semināros, produktīvi iesaistās diskusijās par konkrēto jautājumu, problēmu, spēj pamatot un aizstāvēt savu viedokli, diskutējot izmanto atbilstošu terminoloģiju, argumentējot atsaucas uz izlasītajiem literatūras avotiem. • Sagatavoties rakstiskajam pārbaudījumam (kontroldarbam) par lekcijās apgūto materiālu. Prasības: Students sekmīgi nokārto rakstisko pārbaudes darbu. • Patstāvīgi sagatavot prezentāciju par konkrēto kognitīvās psiholoģijas tēmu. Prasības: Students sagatavo prezentāciju par izvēlēto kognitīvo procesu, to ietekmējošajiem faktoriem, tā mijiedarbību ar citiem kognitīvajiem procesiem un ar to saistītajiem traucējumiem. • Patstāvīgi lasīt jaunākos pētījumus kognitīvajā psiholoģijā un prezentēt tos seminārā. Prasības: Students patstāvīgi sameklē un iepazīstas ar jaunākajiem zinātniskajiem pētījumiem par uzdoto kognitīvās psiholoģijas tēmu, praktiskajās nodarbībās prezentē galvenos secinājumus un argumentēti diskutē par izlasīto.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:• Apraksta kognitīvās psiholoģijas jēdzienu un tās izveides un attīstības nosacījumus. • Analizē un skaidro kognitīvās psiholoģijas teorijas un koncepcijas atbilstoši psiholoģijas zinātnes mūsdienu sasniegumiem. • Salīdzina kognitīvās psiholoģijas atšķirības ar citām psiholoģijas disciplīnām. • Raksturo jaunākās mūsdienu tendences kognitīvajā psiholoģijā. • Definē uzmanības, uztveres, atmiņas, zināšanu reprezentācijas, valodas, domāšanas, intelekta un kreativitātes jēdzienus. • Raksturo kognitīvos procesus ietekmējošos faktorus. • Apraksta vadošās teorijas kognitīvajā psiholoģijā.
Prasmes:• Novērtē kognitīvos procesus ietekmējošos faktorus un kognitīvo procesu savstarpējo mijiedarbību. • Lieto korektus ar kognitīvo psiholoģiju saistītus jēdzienus. • Skaidro ar kognitīvajiem procesiem saistītus traucējumus.
Kompetences:• Diskutē par kognitīvās psiholoģijas jēdzieniem. • Skaidro kognitīvos procesus un tos ietekmējošos faktorus. • Izskaidro, kā cilvēki uztver, saglabā un apstrādā informāciju. • Izskaidro, kā cilvēki risina problēmas, pieņem lēmumus un rada jaunas idejas.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Čukurs, E., Hofmane, A. (2015). Psihiskie procesi. No: Mārtinsone, K., Miltuze, A. (red.), Psiholoģija. 1. grāmata (127. -167. lpp). Rīga: Zvaigzne ABC.
2Čukurs, E. (2015). Intelekts. No: Mārtinsone, K., Miltuze, A. (red.), Psiholoģija. 1. grāmata (216. -233. lpp). Rīga: Zvaigzne ABC.
3Čukurs, E. (2015). Kreativitāte. No: Mārtinsone, K., Miltuze, A. (red.), Psiholoģija. 1. grāmata (237. -254. lpp). Rīga: Zvaigzne ABC.
Papildu literatūra
1Sternberg, R. J. (1999). Cognitive psychology. Forth Worth: Harcourt Brace College Publishers.
2Ochsner, K. N. & Kosslyn, S. M. (2014). The Oxford handbook of cognitive neuroscience. Oxford; New York: Oxford University Press.
3Friedenberg, J., & Silverman, G. (2006). Cognitive science: an introduction to the study of mind. Thousand Oaks: Sage Publications.
4Eysenck, M. W., & Keane, M. T. (2000). Cognitive Psyhology. Hove, East Sussex: Psychology Press.
5Galotti, K. M. (1999). Cognitive psychology in and out of the laboratory. Toronto: Nelson Educations.
6Best, J. B. (1999). Cognitive psychology. St. Paul: West Publishing Company.
Citi informācijas avoti
1Journal of Cognitive Psychology
2Advances in Cognitive Psychology
3Cognitive Development
4Applied Cognitive Psychology