.
Profesionālā darbība mākslu terapijā un tās tiesiskie pamati
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:28.02.2022 16:52:04
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_104 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sporta medicīna un rehabilitoloģija | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Jana Duhovska | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav nepieciešamas. | ||||||||
Mērķis: | Attīstīt maģistrantu profesionalitāti, radot izpratni par profesijas filozofiju, profesionālo darbību, profesijas tiesiskajiem un ētiskajiem aspektiem, kā arī galvenajiem tiesību un ētikas principiem, darbības organizēšanu mākslas terapijā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Sabiedrības veselības pamatnostādnes un veselības nozares un veselības aprūpes sistēmas finansēšana. Veselības aprūpes pakalpojumu hierarhija. Mākslu terapijas integrācija veselības aprūpes, sociālās aprūpes un izglītības sistēmās. | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
2 | Mākslas terapeita darbība un kompetences. Mākslas terapeita profesionālo darbību reglamentējošie dokumenti. Mākslu terapijas izglītības programmu un profesionālo apvienību attīstība, citu valstu pieredze un situācija Latvijā. | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||||
3 | Multidisciplinārās komandas darbs psihosociālajā rehabilitācijā. Pieejas pacientu aprūpē: būtisks faktors komunikācijas veida noteikšanā. Atgriezeniskās saites nozīme efektīvā komunikācijā. Pacientu un ārstu vai veselības aprūpes speciālistu komunikācijas pilnveides iespējas. Pacientu līdzestība un to ietekmējoši faktori. | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||||
4 | Ētikas pamatprincipi un tiesību jēdzieni. Individuālās un sociālās pacientu tiesības. Ārstniecības personu profesionālās darbības tiesiskie un ētiskie aspekti. Ētiskās vadlīnijas mākslas terapeita darbā, ētiskās dilemmas, to risināšana. Mākslas terapeitu ētikas kodeksa un citu regulējošo dokumentu izmantošana ētisku lēmumu pieņemšanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
5 | Uzņēmējdarbības organizācijas tiesiskās formas un to normatīvais regulējums. Saimnieciskā darbība un komercdarbība, profesionālās darbības privātprakses organizācijas principi. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, sistemātiski lasot norādītos avotus; sagatavoties eksāmenam – testam. Rakstiski analizēt vienu no dotajiem gadījumiem saistībā ar kādu ētikas dilemmu, veikt šīs dilemmas analīzi un prezentāciju. Rakstiski analizēt vienu no dotajiem gadījumiem saistībā ar mākslas terapijas mērķu izvirzīšanu pēc SFK. Sagatavot videomateriālu par vienu no mākslu terapijas specializācijām un prezentēt to. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Starpieskaite par ētikas dilemmas risināšanu (ieskaitīts/neieskaitīts). 2. Rakstisks eksāmens/tests par mākslas terapeita profesionālo darbību un tās tiesiskajiem jautājumiem (50%). 3. Videoprezentācija vai prezentācija par vienu no mākslu terapijas specializācijām (50%). 4. Patstāvīga, sistemātiska norādīto avotu un literatūras apguve. Aktīva dalība lekcijās un semināros. Eksāmena/testa tēmas: 1. Mākslu terapijas definīcija, terminoloģija 2. Mākslas terapeita izglītība un statuss veselības aprūpē 3. Veselības aprūpes sistēma, politika, finansēšana 4. Mākslu terapija: veselības aprūpes profesijas izveide (Latvija un citu valstu pieredze) 5. Mākslu terapijas integrācija veselības aprūpes, sociālās aprūpes un izglītības sistēmās 6. Mākslu terapijas profesionālās apvienības 7. Uzņēmējdarbības organizācijas tiesiskās formas un to normatīvais regulējums 8. Saimnieciskā darbība un komercdarbība, profesionālās darbības privātprakses organizācijas principi 9. Mākslas terapeita darbības formas un dažādas darba/prakses vietas 10. Mākslu terapijas mērķi un indikācijas 11. Mākslas terapeita kompetences, prasmes, pienākumi un uzdevumi 12. Mākslas terapeita personības kvalitātes 13. Starptautiskie, Eiropas un nacionālie tiesību akti: a) Konvencija par cilvēktiesību un cieņas aizsardzību bioloģijā un medicīnā – Konvencija par cilvēktiesībām un biomedicīnu (Biomedicīnas konvencija) b) Ārstniecības likums c) Pacientu tiesību likums 14. Mākslas terapeita profesionālo darbību reglamentējošie dokumenti: a) LR normatīvie akti (Ministru Kabineta noteikumi) i. Profesijas standarts ii. Mākslu terapijas medicīniskās tehnoloģijas b) Mākslu terapijas profesionālo asociāciju dokumenti i. Ētikas kodekss ii. Sertifikācijas nolikums 15. Supervīzija mākslu terapijā | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Teorētiski izskaidro veselības aprūpes pakalpojumu sistēmu Latvijā, profesionālās darbības tiesiskā regulējuma principus, raksturo profesionālo darbību regulējošajā dokumentācijā un uzņēmējdarbības organizācijas principos; analizē situācijas atbilstoši tiesību normām un ētiskajiem principiem; raksturo multiprofesionālas komandas darba un komunikācijas principus, citu speciālistu kompetences robežas. | ||||||||
Prasmes: | Analizē pacientu tiesību un mākslas terapeita profesionālās darbības tiesību piemērus, izskaidro potenciālajiem darba devējiem un citiem speciālistiem mākslu terapijas mērķus un uzdevumus, iespējas un ierobežojumus, profesionālās ētikas principus; izmanto vienotu standartizētu valodu pacienta funkcionēšanas un veselības stāvokļa raksturojumā veselības aprūpes vidē; pielieto teorētiskās zināšanas, lai izvēlētos saviem profesionālās darbības plāniem atbilstošu tiesisko formu un statusu, pamatojot savu izvēli ar normatīvo regulējumu. | ||||||||
Kompetences: | Sagatavo un prezentē informāciju par mākslu terapijas mērķiem un uzdevumiem, iespējām un ierobežojumiem atbilstoši mākslas terapeita darbību reglamentējošiem dokumentiem un profesionālās ētikas pamatprincipiem, izmantojot teorētiskos avotus un sagatavoto videomateriālu. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Mākslu terapija. (2021). Red. K. Mārtinsone. Rīga: RaKa. (atkārtotais izdevums) | ||||||||
2 | Art therapy and health care (2013). Ed. C.A. Malchiodi. New York; London: Guilford Press. | ||||||||
3 | Creative Arts Therapies Manual: a guide to the history, theoretical approaches, assessment, and work with special populations of art, play, dance, music, drama, and poetry therapies (2006). Ed. S.L. Brooke. Springfield, Ill. : Charles C Thomas Publisher, LTD. | ||||||||
4 | Beauchamp, T., Childress, J.F. (2001). Principles of Biomedical Etics. New York: Oxford. | ||||||||
5 | Biomedicīnas ētika: teorija un prakse. (2006). Red. V. Sīle. Rīga: RSU. | ||||||||
6 | Silverman, J., Kurtz, S., Draper, J. (2006). Skills for Communicating with Patients. Radcliffe Publishing Ltd, UK. | ||||||||
7 | Džounss, R. Projektu vadības pamati. Praktisks ceļvedis projektu vadībā un izpildē. (2008). Rīga: LID. | ||||||||
8 | Forands, I. (2009). Biznesa vadības tehnoloģijas. Rīga: Latvijas Izglītības fonds. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Karkou, V., Sanderson P. (2006). Arts Therapies: A Research Based Map of the Field. London: Elsevier. | ||||||||
2 | Moon, B. (2006). Ethical Issues in Art Therapy. Springfield: Charles C. Thomas Publisher. | ||||||||
3 | Moon, B. (2008). Introduction to Art Therapy: Faith in the Product. Springfield: Charles C. Thomas. | ||||||||
4 | Pelham, G. (2007). Counselling Skills for Creative Arts Therapists. London: Worth. | ||||||||
5 | Mākslas terapija: teorija un prakse. (2009). Red.. K. Mārtinsone. Rīga: Drukātava. | ||||||||
6 | Mārtinsone, K., & Mihailova, S. (Sast.). (2017). Supervīzija: teorija un prakse. Rīga: RSU | ||||||||
7 | Silverman J., Kurtz S., Draper J. (2006). Skills for Communicating with Patients. Radcliffe Publishing Ltd, UK. | ||||||||
8 | Mākslas terapijas izglītības desmit gadi Rīgas Stradiņa universitātē. No ieceres līdz profesijai. (2016). Sast. J.Duhovska un K.Mārtinsone. Rīga: RSU | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | ANO Vispārējā cilvēktiesību deklarācija. | ||||||||
2 | Ārstniecības likums. | ||||||||
3 | Ārstniecības personu sertifikācijas un resertifikācijas kārtība. | ||||||||
4 | Eiropas konvencija par Cilvēktiesībām un Pamatbrīvībām. | ||||||||
5 | Mākslas terapeita profesijas standarts | ||||||||
6 | Mākslas terapeitu ētikas kodekss. | ||||||||
7 | Mākslu terapijas medicīniskās tehnoloģijas. | ||||||||
8 | Pacientu tiesību likums. |