Pārlekt uz galveno saturu

Vizuāli plastiskās mākslas terapija II

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:13.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:05.02.2024 13:00:53
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_147LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Sporta medicīna un rehabilitoloģijaMērķauditorija:Ārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Elīna Akmane
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)12Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas24
Kopā kontaktstundas24
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)12Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas24
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Profesionālā darbība mākslu terapijā un tās tiesiskie pamati; Izvērtēšanas principi un process mākslu terapijā; Personības un attīstības psiholoģija; Individuālā konsultēšana mākslu terapijā un psihodinamika; Vizuāli plastiskās mākslas terapija I.
Mērķis:
Attīstīt teorētiskās zināšanas par vadlīnijām mākslas terapijā vizuāli plastsikās mākslas terapijas (VPMT) specialziācijā, profesionālās prasmes un kompetences darbā ar dažādām klientu/pacientu grupām. Radīt iespēju apgūt dažādas VPMT metodes un tehnikas un attīstīt prasmi izmantot atbilstošas intervences, lai sagatavotos praksei studiju ietvaros/kvalifikācijas eksāmenam/profesionālajai darbībai. Trenēt uz mākslu orientēto kompetenču attīstību, prasmes plānot, vadīt un analizēt mākslas terapijas sesijas, novērtēt mākslas terapijas rezultātus, sniegt atgriezenisko saiti, reflektēt.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Vizuālās mākslas terapija darbā ar klientiem/pacientiem individuāli psihiatrijāLekcijas0.00auditorija
Nodarbības6.00auditorija
2Vizuālās mākslas terapija darbā ar klientiem/pacientiem individuāli medicīniskajā rehabilitācijāNodarbības6.00auditorija
3Vizuālās mākslas terapija darbā ar klientiem/pacientiem grupā medicīniskajā rehabilitācijāNodarbības6.00auditorija
4Vizuālās mākslas terapija darbā ar klientiem/pacientiem grupā psihiatrijāLekcijas0.00auditorija
Nodarbības6.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1. Mākslas terapijas stratēģiju plānošana darbā ar individuālu klientu/pacientu vai darbam grupā konkrētai klientu/pacientu grupai. 2. Vienas mākslas terapijas sesijas grupā vadīšana simulācijas spēles veidā pēc izstrādātā plāna individuālam klientam/pacientam vai darbam grupā. 3. Prezentācija par VPMT teorētiskajiem principiem darbā ar konkrētu klientu/pacientu. 4. Studiju kursa noslēgumā veikt studiju kursa novērtējumu.
Vērtēšanas kritēriji:
1. MĀKSLAS TERAPIJAS STRATĒĢIJU PLĀNOŠANA darbā ar individuālu klientu/pacientu vai darbam grupā ar konkrētu klientu/pacientu grupu. Vērtēšanas kritēriji: 1) Izvirzīto mērķu mākslas terapijā atbilstība; 2) Pamatprincipi darbā ar konkrēto klientu/pacientu grupu vai traucējumu; 3) Pamatprincipi mākslas terapijas specializācijā darbā ar konkrēto klientu/pacientu grupu vai traucējumu; 4) Darba noformējums (atsauces u.c.) un akadēmiskā valoda (terminu lietojums u.c.); 5) Mākslas terapijas plāna 10 sesijām saturs un atbilstība. Par katra kritērija izpildi iespējams iegūt 0-2 punktus. 0 punktu – kritērijs nav izpildīts, vai izpildīts ļoti vāji, virspusēji, tiek demonstrēta ļoti vāja izpratne vai prasmes; 1 punkts – kritērijs daļēji, nepilnīgi izpildīts, tiek demonstrēta daļēja/nepilnīga izpratne vai prasmes; 2 punkti – kritērijs izpildīts kvalitatīvi, precīzi, tiek demonstrēta pilnīga, padziļināta izpratne vai prasmes. Kopā par uzdevumu iespējams iegūt maksimāli 10 punktus, kas pielīdzināmi 10 ballēm. Iegūtais vērtējums sastāda 50% no studiju kursa semestra vērtējuma. 2. Vienas MĀCĪBU SESIJAS SIMULĀCIJU LOMU SPĒLES VEIDĀ vadīšana pēc izstrādātā plāna individuālam klientam/pacientam vai darbam grupā (klientu/pacientu grupa tiek izlozēta no dotā saraksta). Vērtēšanas kritēriji: 1) Prezentācijas atbilstība norādītajai struktūrai; 2) Apzināta, atbilstoša un mērķtiecīga konsultēšanas prasmju izmantošana sesijas laikā; 3) Sesijas struktūra (laika rāmis, sesijas struktūra (3-daļīgums) u.c.); 4) Sesijas mērķu, izmantoto metožu, uzdevumu, tehniku atbilstoša izmantošana/realizēšana; 5) Pašrefleksijas sniegšana (reflektē par pielietotajām konsultēšanas prasmēm, sesijas gaitu, veiksmēm un neveiksmēm u.c.). Par katra kritērija izpildi iespējams iegūt 0-2 punktus. 0 punktu – kritērijs nav izpildīts, vai izpildīts ļoti vāji, virspusēji, tiek demonstrēta ļoti vāja izpratne vai prasmes; 1 punkts – kritērijs daļēji, nepilnīgi izpildīts, tiek demonstrēta daļēja/nepilnīga izpratne vai prasmes; 2 punkti – kritērijs izpildīts kvalitatīvi, precīzi, tiek demonstrēta pilnīga, padziļināta izpratne vai prasmes. Kopā par uzdevumu iespējams iegūt maksimāli 10 punktus, kas pielīdzināmi 10 ballēm. Iegūtais vērtējums sastāda 50% no studiju kursa semestra vērtējuma. Studiju kursa noslēguma vērtējumu veido vidējais vērtējums no iegūtajiem noslēguma vērtējumiem rudens semestrī un pavasara semestrī.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Izskaidro dažādu VMT metožu un tehniku teorētisko pamatojumu, izprot dažādas VMT teorētiskās pieejas darbam ar dažādām klientu/pacientu grupām dažādās vidēs; nosauc un pamato VMT procesa organizācijas īpatnības un intervences darbam ar dažādām klientu/pacientu grupām dažādas prakses/darba vietās veselības aprūpē.
Prasmes:Izvirza un formulē klientu/pacientu grupai atbilstošus mākslas terapijas mērķus un uzdevumus, izvēlās teorētiskās pieejas, saskaņā ar kurām veido mākslas terapijas plānu, ņemot vērā klientu/pacientu grupas specifiku, vecumposmu un iespējamos riskus; lieto atbilstošas VPMT metodes, tehnikas un intervences; analizē un novērtē mākslas terapijas procesu un rezultātu; noformē protokolus.
Kompetences:Pielieto VMT metodes, tehnikas un intervences saskaņā ar klientu/pacientu grupas specifiku un VPMT mērķiem; organizē un vada atsevišķas VPMT sesijas individuāli un grupā simulācijas spēles veidā, analizē to struktūru, saturu un terapeitiskās attiecības, novērtē rezultātus; atpazīst savus profesionālos ierobežojumus un iespējas; veic pašrefleksiju.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Mārtinsone, K., un Krevica, E. 2014. Mākslu terapija dažādām kllientu/pacientu grupām. Rīga: RSU.
2Malchiodi, C.A. 2013. Art Therapy And Health Care. New York, London: Guilford Press.
3Malchiodi, C.A. 2012. Handbook of art therapy. New York, London: Guilford Press. (akceptējams izdevums)
4Case, C. & Dalley, T. 2014. The Handbook of Art Therapy. Hove, East Sussex: Routledge.
Papildu literatūra
1Bull, S. & O’Farrell, K. 2012. Art Therapy and Learning Disabilities: “Don’t Guess My Happiness”. Hove, East Sussex; New York: Routledge.
2Mākslu terapija dažādām klientu/pacientu grupām. Tēzes. ERASMUS Intensīvā programma 30.06.-09.07.2012. Rīga: RSU.
3Buchalter, S.I. 2011. Art Therapy and Creative Coping Techniques for Older Adults. London, Philadelphia: Jessika Kingsley Publishers.
4Mārtinsone, K. 2010. Pētījumi mākslu terapijā. Rīga: Drukātava.
5Buchalter, S.I. 2009. Art Therapy Techniques and Applications. London, Philadelphia: Jessika Kingsley Publishers.
6Silverstone, L. 2009. Art Therapy Exercises: Inspirational and Practical Ideas to Stimulate the Imagination. London, Philadelphia: Jessika Kingsley Publishers.
7Case, C. & Dalley, T. 2008. Art Therapy With Children: From Infancy to Adolescence. London, New York: Routledge.
8Greenman, C. 2008. Expression and Survival : An Aesthetic Approach to the Problem of Suicide. Iegūts no ProQuest Ebrary.
9Hass-Cohen, N. & Carr, R. 2008. Art Therapy and Clinical Neuroscience. London, Philadelphia: Jessika Kingsley Publishers.
10Malchiodi, C.A. 2007. The Art Therapy Sourcebook. New York: McGraw-Hill.
11Abrams, H.I., & Pearman, H. 2007. Art Therapy for Children of All Ages: A Cookbook for Therapists. Denver, Colorado: Outskirts Press.
12Moon, B.L. 2015. Ethical Issues In Art Therapy. Springfield: Charles C. Thomas.
13Hinz, L.D. 2006. Drawing from Within : Using Art to Treat Eating Disorders. Iegūts no ProQuest Ebrary.
14Gilroy, A. 2006. Art Therapy, Research and Evidence-based Practice. London: Sage Publications.
15Liebmann, M. 2004. Art Therapy for Groups: A Handbook of Themes and Exercises. Hove, East Sussex, New York: Brunner-Routledge.
16Safran, D.S. 2002. Art Therapy and AD/HD: Diagnostic and Therapeutic Approaches. London, Philadelphia: Jessika Kingsley Publishers.
17Moon, B.L. 2012. The Dynamics of Art as Therapy With Adolescents. Springfield: Charles C. Thomas.
18Malchiodi, C.A. 2018. The Handbook of Art Therapy and Digital Technology. London: Jessika Kingsley Publishers.