.
Vizuāli plastiskās mākslas terapija II
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:13.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:05.02.2024 13:00:53
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_147 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sporta medicīna un rehabilitoloģija | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Elīna Akmane | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Profesionālā darbība mākslu terapijā un tās tiesiskie pamati; Izvērtēšanas principi un process mākslu terapijā; Personības un attīstības psiholoģija; Individuālā konsultēšana mākslu terapijā un psihodinamika; Vizuāli plastiskās mākslas terapija I. | ||||||||
Mērķis: | Attīstīt teorētiskās zināšanas par vadlīnijām mākslas terapijā vizuāli plastsikās mākslas terapijas (VPMT) specialziācijā, profesionālās prasmes un kompetences darbā ar dažādām klientu/pacientu grupām. Radīt iespēju apgūt dažādas VPMT metodes un tehnikas un attīstīt prasmi izmantot atbilstošas intervences, lai sagatavotos praksei studiju ietvaros/kvalifikācijas eksāmenam/profesionālajai darbībai. Trenēt uz mākslu orientēto kompetenču attīstību, prasmes plānot, vadīt un analizēt mākslas terapijas sesijas, novērtēt mākslas terapijas rezultātus, sniegt atgriezenisko saiti, reflektēt. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Vizuālās mākslas terapija darbā ar klientiem/pacientiem individuāli psihiatrijā | Lekcijas | 0.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 6.00 | auditorija | |||||||
2 | Vizuālās mākslas terapija darbā ar klientiem/pacientiem individuāli medicīniskajā rehabilitācijā | Nodarbības | 6.00 | auditorija | |||||
3 | Vizuālās mākslas terapija darbā ar klientiem/pacientiem grupā medicīniskajā rehabilitācijā | Nodarbības | 6.00 | auditorija | |||||
4 | Vizuālās mākslas terapija darbā ar klientiem/pacientiem grupā psihiatrijā | Lekcijas | 0.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 6.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Mākslas terapijas stratēģiju plānošana darbā ar individuālu klientu/pacientu vai darbam grupā konkrētai klientu/pacientu grupai. 2. Vienas mākslas terapijas sesijas grupā vadīšana simulācijas spēles veidā pēc izstrādātā plāna individuālam klientam/pacientam vai darbam grupā. 3. Prezentācija par VPMT teorētiskajiem principiem darbā ar konkrētu klientu/pacientu. 4. Studiju kursa noslēgumā veikt studiju kursa novērtējumu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. MĀKSLAS TERAPIJAS STRATĒĢIJU PLĀNOŠANA darbā ar individuālu klientu/pacientu vai darbam grupā ar konkrētu klientu/pacientu grupu. Vērtēšanas kritēriji: 1) Izvirzīto mērķu mākslas terapijā atbilstība; 2) Pamatprincipi darbā ar konkrēto klientu/pacientu grupu vai traucējumu; 3) Pamatprincipi mākslas terapijas specializācijā darbā ar konkrēto klientu/pacientu grupu vai traucējumu; 4) Darba noformējums (atsauces u.c.) un akadēmiskā valoda (terminu lietojums u.c.); 5) Mākslas terapijas plāna 10 sesijām saturs un atbilstība. Par katra kritērija izpildi iespējams iegūt 0-2 punktus. 0 punktu – kritērijs nav izpildīts, vai izpildīts ļoti vāji, virspusēji, tiek demonstrēta ļoti vāja izpratne vai prasmes; 1 punkts – kritērijs daļēji, nepilnīgi izpildīts, tiek demonstrēta daļēja/nepilnīga izpratne vai prasmes; 2 punkti – kritērijs izpildīts kvalitatīvi, precīzi, tiek demonstrēta pilnīga, padziļināta izpratne vai prasmes. Kopā par uzdevumu iespējams iegūt maksimāli 10 punktus, kas pielīdzināmi 10 ballēm. Iegūtais vērtējums sastāda 50% no studiju kursa semestra vērtējuma. 2. Vienas MĀCĪBU SESIJAS SIMULĀCIJU LOMU SPĒLES VEIDĀ vadīšana pēc izstrādātā plāna individuālam klientam/pacientam vai darbam grupā (klientu/pacientu grupa tiek izlozēta no dotā saraksta). Vērtēšanas kritēriji: 1) Prezentācijas atbilstība norādītajai struktūrai; 2) Apzināta, atbilstoša un mērķtiecīga konsultēšanas prasmju izmantošana sesijas laikā; 3) Sesijas struktūra (laika rāmis, sesijas struktūra (3-daļīgums) u.c.); 4) Sesijas mērķu, izmantoto metožu, uzdevumu, tehniku atbilstoša izmantošana/realizēšana; 5) Pašrefleksijas sniegšana (reflektē par pielietotajām konsultēšanas prasmēm, sesijas gaitu, veiksmēm un neveiksmēm u.c.). Par katra kritērija izpildi iespējams iegūt 0-2 punktus. 0 punktu – kritērijs nav izpildīts, vai izpildīts ļoti vāji, virspusēji, tiek demonstrēta ļoti vāja izpratne vai prasmes; 1 punkts – kritērijs daļēji, nepilnīgi izpildīts, tiek demonstrēta daļēja/nepilnīga izpratne vai prasmes; 2 punkti – kritērijs izpildīts kvalitatīvi, precīzi, tiek demonstrēta pilnīga, padziļināta izpratne vai prasmes. Kopā par uzdevumu iespējams iegūt maksimāli 10 punktus, kas pielīdzināmi 10 ballēm. Iegūtais vērtējums sastāda 50% no studiju kursa semestra vērtējuma. Studiju kursa noslēguma vērtējumu veido vidējais vērtējums no iegūtajiem noslēguma vērtējumiem rudens semestrī un pavasara semestrī. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Izskaidro dažādu VMT metožu un tehniku teorētisko pamatojumu, izprot dažādas VMT teorētiskās pieejas darbam ar dažādām klientu/pacientu grupām dažādās vidēs; nosauc un pamato VMT procesa organizācijas īpatnības un intervences darbam ar dažādām klientu/pacientu grupām dažādas prakses/darba vietās veselības aprūpē. | ||||||||
Prasmes: | Izvirza un formulē klientu/pacientu grupai atbilstošus mākslas terapijas mērķus un uzdevumus, izvēlās teorētiskās pieejas, saskaņā ar kurām veido mākslas terapijas plānu, ņemot vērā klientu/pacientu grupas specifiku, vecumposmu un iespējamos riskus; lieto atbilstošas VPMT metodes, tehnikas un intervences; analizē un novērtē mākslas terapijas procesu un rezultātu; noformē protokolus. | ||||||||
Kompetences: | Pielieto VMT metodes, tehnikas un intervences saskaņā ar klientu/pacientu grupas specifiku un VPMT mērķiem; organizē un vada atsevišķas VPMT sesijas individuāli un grupā simulācijas spēles veidā, analizē to struktūru, saturu un terapeitiskās attiecības, novērtē rezultātus; atpazīst savus profesionālos ierobežojumus un iespējas; veic pašrefleksiju. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Mārtinsone, K., un Krevica, E. 2014. Mākslu terapija dažādām kllientu/pacientu grupām. Rīga: RSU. | ||||||||
2 | Malchiodi, C.A. 2013. Art Therapy And Health Care. New York, London: Guilford Press. | ||||||||
3 | Malchiodi, C.A. 2012. Handbook of art therapy. New York, London: Guilford Press. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Case, C. & Dalley, T. 2014. The Handbook of Art Therapy. Hove, East Sussex: Routledge. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Bull, S. & O’Farrell, K. 2012. Art Therapy and Learning Disabilities: “Don’t Guess My Happiness”. Hove, East Sussex; New York: Routledge. | ||||||||
2 | Mākslu terapija dažādām klientu/pacientu grupām. Tēzes. ERASMUS Intensīvā programma 30.06.-09.07.2012. Rīga: RSU. | ||||||||
3 | Buchalter, S.I. 2011. Art Therapy and Creative Coping Techniques for Older Adults. London, Philadelphia: Jessika Kingsley Publishers. | ||||||||
4 | Mārtinsone, K. 2010. Pētījumi mākslu terapijā. Rīga: Drukātava. | ||||||||
5 | Buchalter, S.I. 2009. Art Therapy Techniques and Applications. London, Philadelphia: Jessika Kingsley Publishers. | ||||||||
6 | Silverstone, L. 2009. Art Therapy Exercises: Inspirational and Practical Ideas to Stimulate the Imagination. London, Philadelphia: Jessika Kingsley Publishers. | ||||||||
7 | Case, C. & Dalley, T. 2008. Art Therapy With Children: From Infancy to Adolescence. London, New York: Routledge. | ||||||||
8 | Greenman, C. 2008. Expression and Survival : An Aesthetic Approach to the Problem of Suicide. Iegūts no ProQuest Ebrary. | ||||||||
9 | Hass-Cohen, N. & Carr, R. 2008. Art Therapy and Clinical Neuroscience. London, Philadelphia: Jessika Kingsley Publishers. | ||||||||
10 | Malchiodi, C.A. 2007. The Art Therapy Sourcebook. New York: McGraw-Hill. | ||||||||
11 | Abrams, H.I., & Pearman, H. 2007. Art Therapy for Children of All Ages: A Cookbook for Therapists. Denver, Colorado: Outskirts Press. | ||||||||
12 | Moon, B.L. 2015. Ethical Issues In Art Therapy. Springfield: Charles C. Thomas. | ||||||||
13 | Hinz, L.D. 2006. Drawing from Within : Using Art to Treat Eating Disorders. Iegūts no ProQuest Ebrary. | ||||||||
14 | Gilroy, A. 2006. Art Therapy, Research and Evidence-based Practice. London: Sage Publications. | ||||||||
15 | Liebmann, M. 2004. Art Therapy for Groups: A Handbook of Themes and Exercises. Hove, East Sussex, New York: Brunner-Routledge. | ||||||||
16 | Safran, D.S. 2002. Art Therapy and AD/HD: Diagnostic and Therapeutic Approaches. London, Philadelphia: Jessika Kingsley Publishers. | ||||||||
17 | Moon, B.L. 2012. The Dynamics of Art as Therapy With Adolescents. Springfield: Charles C. Thomas. | ||||||||
18 | Malchiodi, C.A. 2018. The Handbook of Art Therapy and Digital Technology. London: Jessika Kingsley Publishers. |