Pārlekt uz galveno saturu

Didaktikas metodes

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:16.08.2022 13:52:23
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_151LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Pedagoģija; Augstskolas pedagoģijaMērķauditorija:Vadībzinātne; Klīniskā farmācija; Tirgzinības un reklāma; Politikas zinātne; Civilā un militārā aizsardzība; Sabiedrības veselība; Sociālā antropoloģija; Ārstniecība; Dzīvās dabas zinātnes; Bioloģija; Tiesību zinātne; Farmācija; Medicīnas pakalpojumi; Socioloģija; Veselības vadība; Komunikācijas zinātne; Psiholoģija; Personu un īpašuma aizsardzība; Sporta treneris; Zobārstniecība; Medicīnas tehnoloģijas; Rehabilitācija; Pedagoģija; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Informācijas un komunikācijas zinātne; Uzņēmējdarbības vadība; Māszinības; Tiesību zinātne
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Aira Aija Krūmiņa
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)12Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas24
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nav nepieciešamas.
Mērķis:
Padziļināt studējošo izpratni par didaktikas metodēm, veicināt prasmi radoši, kritiski un efektīvi izmantot didaktikas metodes savā profesionālajā pilnveidē, kā arī klientu veselības saglabāšanā un nostiprināšanā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Didaktika – mācību (studiju) procesa teorētiskais pamats. Paradigmu maiņa metožu izvēlē. Mūsdienu didaktikas pamatprincipi atbilstoši augstākās izglītības prasībām. Didaktikas metodes profesionālo un caurviju prasmju attīstīšanai nākotnes prasmju kontekstā.Lekcijas2.00auditorija
2Mācīšanās teorētiskie pamati – biheiviorālā, kognitīvā, konstruktīvā, kooperatīvā, humānā u.c. pieejas. Mācīšanās darot. Mācīšanās lietpratībai.Lekcijas2.00auditorija
3Interaktivitātes jēdziens. Interaktīvas mācīšanās pamatprincipi. Pašvadīta (pašvirzīta, pašregulēta) mācīšanās. Mācīšanās veidi (Apvērstā jeb reversā, Kooperatīvā, Transformējošā, Dziļā u.c. mācīšanās).Lekcijas2.00auditorija
4Saruna un intervija. Interviju un jautāšanas tehnikas (STAR, strukturēta, vadīta, gadījumu analīzes, konceptuāla, motivējoša, stresa u.c.). Daudzveidīgā /mērķtiecīgā jautāšana.Lekcijas2.00auditorija
5Mazo grupu diskusijas. Diskusiju veidi (Atklātā, Fokusgrupu, "Par un pret", "Sešu domāšanas cepuru", Punktētā, Piramidālā u.c.). Diskusija digitālā vidē.Lekcijas2.00auditorija
6Klienta/pacienta izglītošanās plāna, neformālas izglītības programmas un/vai grupu izglītojoša projekta izstrādes pamatprincipi.Lekcijas2.00auditorija
7Mērķtiecīgās/daudzveidīgās jautāšanas un dialoga veidošanas prasmju demonstrēšana studiju vidē. Situāciju izspēle "Students - simulēts klients/pacients".Nodarbības1.00auditorija
8Diskusijas ar noteiktu didaktisko ievirzi par iepriekš saskaņotu tematu gatavošana un vadīšana studiju grupā klātienē un/vai attālināti.Nodarbības1.00auditorija
9Spēle kā didaktikas metode praksē. Lomu spēles. Simulācijas. Spēļošana kā profesionāla un caurviju prasme.Nodarbības1.00auditorija
10Klienta /pacientai izglītošanās plāns/ programma /projekts manā profesionālajā darbībā - idejas izstrāde, prezentēšana un aizstāvēšana studiju grupā.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Atbilstoši kopējam studiju kursa apjomam, studējošā patstāvīgā darba (vismaz 64 stundas) ietvaros: patstāvīgi un mērķtiecīgi gatavoties nodarbībām, t.sk.: • nostiprināt lekciju materiālu, • lasīt papildus norādītos informācijas avotus, • iesaistīties diskusijās, problēmsituāciju/gadījumu analīzē, lomu spēlēs u.c., • apgūt interaktīvas studiju metodes, • sekot līdzi nozares un specialitātes aktualitātēm; 1) Individuāli ir sagatavots 2 konkrētu didaktikas metožu (saruna /dialogs, lomu spēle) konceptuālu aprakstu, ietverot tajā metodes praktiskās lietošanas izvērtējumu noteiktā mērķa grupā; 2) Nelielā grupā (2-3 studenti) ir novadīta diskusija ar noteiktu didaktisko ievirzi par iepriekš saskaņotu tematu studiju grupā; prezentēts un aizstāvēts klienta/pacienta izglītošanas plāns/ programma /projekts.
Vērtēšanas kritēriji:
Vērtējums eksāmenā ballēs (1-10) tiek saņemts, ja students ir: 1) sagatavojis un iesniedzis rakstveidā vismaz 2 didaktikas Metožu aprakstu (saruna /dialogs, lomu spēle; 1-2 lp katra) atbilstoši dotajiiem kritērijiem/plānam (50%) 2) nelielā grupā (2-3 studenti) ir sagatavojis diskusiju ar noteiktu didaktisko ievirzi (novadījis to attālināti vai klātienē), diskusijas tematu iepriekš saskaņojot; ir izstrādājis un aizstāvējis klienta/pacienta izglītošanas plānu/ programmu /projektu, ietverot tajā vairāku (3-5) didaktisko spēļu un metožu elementus (50%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:1. Raksturo un sistematizē didaktikas metodes. 2. Skaidro interaktivitātes teorētiskās pamatnostādnes un nozīmi. 3. Izprot kooperatīvas mācīšanās būtību. 4. Novērtē didaktikas metožu lietošanas iespējas saskarsmē ar pacientiem/klientiem.
Prasmes:1. Lieto apgūtās didaktiskās metodes jaunu zināšanu un prasmju apguvē. 2. Prot diferencēt un izvēlēties klienta situācijai, savām studiju un profesionālajām vajadzībām atbilstošas didaktikas metodes.
Kompetences:Prot veidot dialogu ar klientu/pacientu, izmanto sagatavoto informatīvo materiālu (metodes aprakstu) un novada diskusiju ar noteiktu didaktisko ievirzi izvēlētajai auditorijai, ir apguvis spēļošanas un projekta prezentēšanas pamatprasmes simulētā vidē.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Strods G. (2012). Studentu pašnoteikšanās veicināšana kooperatīvās mācīšanās procesā augstskolā. Promocijas darbs. LU.
2Grozdanka Gojkov G., Stojanović A., Gojkov-Rajić A. (2015) Didactic strategies and competencies of gifted students in the digital era.
3Močinić S.N. (2012) Active teaching strategies in higner education. Metodički obzori 15, vol. 7, (2), 97-105.
4Self-Regulated Learning and Academic Achievement: Theoretical Perspectives. (2013). Second edition. Ed. by Zimmerman B. J. & Schunk D. K., 336.
5Taylor, E.W., Cranton, P. (2012). The Handbook of Transformative Learning: theory, research, and practice, San Francisco Jossey-Bass a Wiley Imprint. 588.
Papildu literatūra
1Fullan, M., & Langworthy, M. (2014): A rich seam: How new pedagogies find deep learning. London: Pearson, pages 68‐73. Retrieved from: http://www.michaelfullan.ca/wp‐ content/uploads/2014/01/3897.Rich_Seam_web.pdf
2Huber, G. L. (2006). Lernen in Gruppen/Kooperatives Lernen. In: H. Mandl & H. F. Friedrich (Hrsg.). Handbuch Lernstrategien, Göttingen: Hogref.
3Maslo, I. (2006). u.c. No zināšanām uz kompetentu darbību. Mācīšanās antropoloģiskie, ētiskie un sociālkritiskie aspekti. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds.
4 Scott G.(2013) Improving learning and teaching quality in higher education. South African Journal of higher Education, 27 (2), 275-294.
5Self-Regulated Learning and Academic Achievement: Theoretical Perspectives. (2013). Second edition. Ed. by Zimmerman B. J. & Schunk D. K., 336.
6Vos N., Van der Meijden H., Denessen E. (2011) Effects of constructing versus playing an educational game on students motivation and deep learning strategy use. Computers & Education, 56, 127-137.
7Rychen, D., S., Tiana, A., Developing Key Competencies in Education: Some Lessons from International and National Experience,Geneve, UNESCO IBE, 2004.
8Krūmiņa, A. A., Mihailovs, I.J., (2020). Izglītības organizācijas pamatjautājumi un izglītošanās iespējas Latvijā. Rīga: “NordLynx”, 203.
9
Citi informācijas avoti
1Game-Based Learning: What it is, Why it Works, and Where it's Going. Iegūts no: http://www.newmedia.org/game-based-learning--what-it-is-why…
2Human rights education handbook. Effective practice for learning, action and change. Method 6. Discussion. Iegūts no: http://www1.umn.edu/humanrts/edumat/hreduseries/hrhandbook/….
3Izglītība mūsdienīgai lietpratībai: mācību satura un pieejas apraksts. Pieejams: http://www.izm.gov.lv/images/aktualitates/2017/Skola2030Dok…,
4Diekelmann, N. L. (2003). Teaching the Practitioners of Care: New Pedagogies for the Health Professions. University of Wisconsin Press.