Pārlekt uz galveno saturu

Grupu konsultēšana un psihoterapija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:03.01.2023 16:16:21
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_154LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:PsiholoģijaMērķauditorija:Psiholoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Aelita Vagale
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Psihologa profesionālā darbība, psiholoģiskā konsultēšana, klīniskā veselības psiholoģija.
Mērķis:
Teorētiski un praktiski apgūt zināšanas un prasmes grupu atlasē un grupu konsultēšanā veselības uzvedības jomā, pilnveidot grupas izpētes un konsultēšana metodes grupas vadīšanas procesam dažādās profesionālajās vidēs; attīstīt prasmi pielietot konsultēšanas prasmes grupā par veselības uzvedības jautājumiem, pilnveidot zināšanas, prasmes un kompetenci par dažādu grupu veidu organizēšanu un vadīšanu dažāda vecuma un problēmu klientu grupām.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Grupa un tās dalībnieki. Grupu daudzveidība. Grupas darba priekšrocības un ierobežojumi. Grupas mērķi un uzdevumi. Grupas dalībnieku atlase. Grupas sastāvs un kultūras lietpratības jautājumi. Normas un noteikumi grupā.Lekcijas2.00auditorija
2Grupas vadītājs kā personība. Grupas vadītāja vispārējās profesionālās kompetences un profesionālā identitāte. Grupas vadītājs un grupas vadīšana. Grupas vadītāja lomas un vadības stili. Jauno grupas vadītāju grūtības un to pārvarēšana. Ētikas pamatprincipi un profesionālā kompetence kā profesionālās ētikas sastāvdaļa.Lekcijas1.00auditorija
3Grupas process. Grupas dinamika. Terapeitiskie faktori. Grupas attīstības stadijas.Lekcijas1.00auditorija
4Grupas konsultēšanas prasmju treniņš, grupas vadīšanas metodes un tehnikas strukturētā uzdevumā. Grupas procesu analīze, atgriezeniskā saite par savu un citu studentu darbu.Nodarbības8.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Aktīva dalība praktiskajās nodarbībās, patstāvīga literatūras teorētisko avotu apgūšana. Gatavošanās grupas konsultēšanas uzdevuma realizēšanai mācību grupā. Prasības: Informatīvi izglītojošās grupas par noteiktu, ar veselības uzvedību saistītu tēmu (tēma tiek saskaņota ar pasniedzēju) sagatavošana un vadīšana studiju vidē. 10 sesiju plāna sagatavošana par noteiktu tēmu, izmantojot jaunākos pētījumus un teorētiskos avotus. Plānā aprakstīta teorija par grupas galveno tēmu un 10 sesiju tēmas saskaņā ar grupas mērķi. Aprakstā norādīts: grupas tēma, mērķi, īss teorētisks apraksts par grupas veidu un tēmu, atsauce uz pētījumiem, 3. nodarbības izvērsts plāns ar laika norādi uzdevumiem. Pēc mācību uzdevuma – grupas vadīšanas studiju vidē, aizpildīta „Atgriezeniskās saites lapa” pēc dotā parauga.
Vērtēšanas kritēriji:
Eksāmena uzdevums: 1. Iepriekš sagatavots un nodots 10 grupas nodarbību plāns pēc noteiktā parauga (iesūtīts uz e-pastu). 2. Novadīta viena (trešā) nodarbība (45 min.) informatīvi izglītojošā grupa studentu grupai pasniedzēja klātbūtnē. 3. Saņemta pozitīva atgriezeniskā saite no studentu grupas dalībniekiem un pasniedzēja. 4. Nākamajā nodarbībā iesniegta (iesūtīta uz e-pastu) atgriezeniskās saites lapa par savām grupas vadītāja prasmēm pēc dotā parauga.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studenti definē grupu konsultēšanu un tās pamatprincipus veselības uzvedības jomā, formulē indikācijas grupu konsultēšanai, apraksta individuālās un grupu konsultēšanas līdzības un atšķirības dažādās profesionālajās vidēs. Apraksta grupas veidošanas pamatprincipus un identificē grupas procesus. Izprot terapeitiskos faktorus un grupas procesa plānošanas/ strukturēšanas nepieciešamību. Nosauc grupas vadītāja lomas un uzdevumus.
Prasmes:Studenti integrē iegūtās zināšanas mācību grupas procesā, pasniedzēja klātbūtnē vadot strukturētu grupas uzdevumu informatīvi izglītojošai grupai. Sākotnēji mācību uzdevumā demonstrē spēju slēgt grupas kontraktu. Izmanto grupas konsultēšanas prasmes, metodes un tehnikas strukturētā uzdevumā. Analizē grupas procesus, savu un citu studentu darbu grupas vadīšanā, ar teorētiskām zināšanām pamato savu viedokli.
Kompetences:Studenti izveido un patstāvīgi sagatavo grupas plānu noteiktam sesiju skaitam informatīvi izglītojošai grupai veselības uzvedības jomā un demonstrē grupas konsultēšanas prasmes. Studentiem ir pieredze pielietot konsultēšanas prasmes mācību grupā, spēj izmantot apgūtās grupas konsultēšanas prasmes kādā no profesionālājām vidēm; attīsta savas prasmes, supervizējot savu darbību. Ir pašrefleksijas pieredze.
Klīniskās Prasmes:
Nr.SkillLevel
1Acu kontakts grupas konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
2Acu kontakts konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
3ApkopošanaB2 - Vidējs līmenis
4Atslēgas vārdu dzirdēšanaB2 - Vidējs līmenis
5Balss un runas kvalitāšu pielietošana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
6Es/Citi apgalvojumu pamanīšanaB2 - Vidējs līmenis
7FokusēšanaB2 - Vidējs līmenis
8Grupas kontraktsB2 - Vidējs līmenis
9IedrošināšanaB2 - Vidējs līmenis
10IeteikumiB2 - Vidējs līmenis
11Jautājumu uzdošanaB2 - Vidējs līmenis
12Klusuma pauzeB2 - Vidējs līmenis
13KonfrontācijaB2 - Vidējs līmenis
14Ķermeņa valodas pamanīšana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
15Ķermeņa valodas un mīmikas pielietošana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
16Neatbilstību pamanīšanaB2 - Vidējs līmenis
17Norādījumi / InstrukcijaB2 - Vidējs līmenis
18Novērošana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
19ParafrāzeB2 - Vidējs līmenis
20Pašatklāšanās pielietošana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
21PašpalīdzībaB2 - Vidējs līmenis
22Profesionālā pašrefleksija konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
23PsihoizglītošanaB2 - Vidējs līmenis
24Sejas izteiksmes pamanīšana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
25Sesijas/konsultācijas strukturēšanaB2 - Vidējs līmenis
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Bite, I., Mārtinsone, K., & Sudraba, V. (Sast.). (2016). Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Rīga: Zvaigzne ABC
2Sudraba, V., Mārtinsone, K. (2019). Grupu psiholoģiskā konsultēšana un psihoterapija. Rīga : Rīgas Stradiņa universitāte
Papildu literatūra
1Brown, R. (2004). Group Processes: Dynamics Within and Between Groups. London: Blackwell Publishing.
2Delucia-Waack, J.L., Gerrity, D.A. Kolodner, C.R. & Riva, M.T. (Eds.) (2004). Handbook of Group Counseling and Psychotherapy. Beverly Hills, CA: Sage Publications.
3Кочюнас, Р. (2000). Психотерапевтические группы: теория и практика. Академический проект.
4Mārtinsone, K., & Mihailova, S. (Sast.). (2017). Supervīzija: teorija un prakse. Rīga: RSU
5Рудестам, К. (2012). Груповая психотерапия.СПб: Питер.
6Whitaker, D. (2001). Using Groups to Help People. (2nd ed)., New York: Routledge.
Citi informācijas avoti
1International Journal of Group Psychotherapy
2Journal of Personality and Social Psychology