.
Patopsiholoģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.06.2021 14:54:06
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_162 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Klīniskā psiholoģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Jeļena Koļesņikova | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 2 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 4 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Personības psiholoģija, Attīstības psiholoģija, Klīniskā psiholoģija. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt pārskatu par patopsiholoģijas terminoloģiju, tās virzieniem un veicināt studentu izpratni par slimību kā procesu, psihisko procesu izmaiņām saslimšanas gadījumā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Abormālas uzvedības vēsture. Metodoloģija, izpētes metodes un apraksti par psihiskās attīstības traucējumiem. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Patopsiholoģija: garīga atpalicība, epilepsija, šizofrēnija, depresija, trauksme, autisms, neirozes un psihosomatiskas saslimšanas, psihopātijas, uzmanības deficīts, hiperaktivitāte. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Patopsiholoģija un kognitīvie procesi, to izmaiņas dinamikā. Atmiņas, uztveres, domāšanas, uzmanības traucējumi. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Emocionālās un gribas sfēras traucējumi. Patopsiholoģija un afekts. Afekta patoloģiskais raksturojums un regulācijas mehānismi. Afektīvas psihozes. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Patopsiholoģijas izpausmes uzvedībā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Psiholoģiskās konsultēšanas un izvērtēšanas nozīme, iespējas. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Biopsihosociālais modelis un aprūpe multidisciplinārā komandā. Ētiskie aspekti darbā ar cilvēkiem, kuriem ir psihiskās attīstības traucējumi. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Abormālas uzvedības vēsture. Metodoloģija, izpētes metodes un apraksti par psihiskās attīstības traucējumiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Patopsiholoģija: garīga atpalicība, epilepsija, šizofrēnija, depresija, trauksme, autisms, neirozes un psihosomatiskas saslimšanas, psihopātijas, uzmanības deficīts, hiperaktivitāte. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Patopsiholoģija un kognitīvie procesi, to izmaiņas dinamikā. Atmiņas, uztveres, domāšanas, uzmanības traucējumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Emocionālās un gribas sfēras traucējumi. Patopsiholoģija un afekts. Afekta patoloģiskais raksturojums un regulācijas mehānismi. Afektīvas psihozes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Patopsiholoģijas izpausmes uzvedībā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Psiholoģiskās konsultēšanas un izvērtēšanas nozīme, iespējas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Biopsihosociālais modelis un aprūpe multidisciplinārā komandā. Ētiskie aspekti darbā ar cilvēkiem, kuriem ir psihiskās attīstības traucējumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Iepriekšēja patstāvīga sagatavošanās un aktīva līdzdalība semināros, darbs grupās, gadījumu analīze (pēc noteikta plāna), prezentācijas sagatavošana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1) aktīva dalība semināros (10%). 2) gadījumu analīze (pēc noteikta plāna) darbs grupās, prezentācija 5-7 min., sagatavot 2 jautājumus diskusijai grupā (40%). 3) eksāmens (10 jautājumi) (50%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti klasificē psihiskās attīstības slimības, tās simptomātiku, izpausmes un raksturo tās veidošanās procesu biopsihosociālā modeļa kontekstā. Studenti apraksta metodoloģiju un izpētes metodes psihiskās attīstības traucējumu izvērtēšanā un ētiskos aspektus darbā ar cilvēkiem, kuriem ir psihiskās attīstības traucējumi. | ||||||||
Prasmes: | Studenti pielieto zināšanas, lai formulētu cilvēka kognitīvo un afektīvo procesu patopsiholoģiju. Studenti formulē psihologa profesionālās darba robežas multidisciplinārā komandā ar cilvēkiem, kuriem ir psihiskās attīstības traucējumi. | ||||||||
Kompetences: | Studenti izmanto apgūtās zināšanas par psihiskās attīstības traucējumiem, lai atbilstoši traucējuma specifikai izvēlētos izpētes metodes izvērtēšanai. Patstāvīgi apraksta psihologa kompetences robežas darbā ar cilvēkiem, kuriem ir psihiskās attīstības traucējumi un nosaka robežas profesionālajā darbā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Andrew S. Davis, P. (2013). Psychopathology of Childhood and Adolescence : A Neuropsychological Approach. Springer Publishing Company. | ||||||||
2 | Bayles, K. A., & Tomoeda, C. K. (2013). MCI and Alzheimer’s Dementia: Clinical Essentials for Assessment and Treatment of Cognitive-communication Disorders. Plural Publishing, Inc. | ||||||||
3 | Butcher, J. N., Hooley, J. M., Mineka, S. M., & Nock, M. K. (2017). Abnormal Psychology. Pearson Higher Ed USA. | ||||||||
4 | Oyebode, F. (2018). Sims' Symptoms in the Mind: Textbook of Descriptive Psychopathology, 6th edition. Edinburgh: Elsevier. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Adshead, G., & Brown, C. (2003). Ethical Issues in Forensic Mental Health Research. London: Jessica Kingsley Publishers. | ||||||||
2 | Andreasen, N. & Black, D. (2001). Introductory text book of psychiatry. Washington, DC: American Psychiatric Press, Inc. | ||||||||
3 | Liepiņa, S. (2003). Speciālā psiholoģija. RaKa. | ||||||||
4 | Rabins, P. V., & Black, B. S. (2010). Ethical issues in geriatric psychiatry. International Review Of Psychiatry, 22(3), 267-273. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Aging & Mental Health | ||||||||
2 | Health & Quality of Life Outcomes | ||||||||
3 | International Journal of Disability, Development and Education | ||||||||
4 | Psychological Assessment |