Pārlekt uz galveno saturu

Patopsiholoģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.06.2021 14:54:06
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_162LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Psiholoģija; Klīniskā psiholoģijaMērķauditorija:Psiholoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Jeļena Koļesņikova
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)12Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas24
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)2Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas4
Kopā kontaktstundas16
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Personības psiholoģija, Attīstības psiholoģija, Klīniskā psiholoģija.
Mērķis:
Sniegt pārskatu par patopsiholoģijas terminoloģiju, tās virzieniem un veicināt studentu izpratni par slimību kā procesu, psihisko procesu izmaiņām saslimšanas gadījumā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Abormālas uzvedības vēsture. Metodoloģija, izpētes metodes un apraksti par psihiskās attīstības traucējumiem.Lekcijas2.00auditorija
2Patopsiholoģija: garīga atpalicība, epilepsija, šizofrēnija, depresija, trauksme, autisms, neirozes un psihosomatiskas saslimšanas, psihopātijas, uzmanības deficīts, hiperaktivitāte.Lekcijas2.00auditorija
3Patopsiholoģija un kognitīvie procesi, to izmaiņas dinamikā. Atmiņas, uztveres, domāšanas, uzmanības traucējumi.Lekcijas2.00auditorija
4Emocionālās un gribas sfēras traucējumi. Patopsiholoģija un afekts. Afekta patoloģiskais raksturojums un regulācijas mehānismi. Afektīvas psihozes.Lekcijas2.00auditorija
5Patopsiholoģijas izpausmes uzvedībā.Lekcijas2.00auditorija
6Psiholoģiskās konsultēšanas un izvērtēšanas nozīme, iespējas.Nodarbības2.00auditorija
7Biopsihosociālais modelis un aprūpe multidisciplinārā komandā. Ētiskie aspekti darbā ar cilvēkiem, kuriem ir psihiskās attīstības traucējumi.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Abormālas uzvedības vēsture. Metodoloģija, izpētes metodes un apraksti par psihiskās attīstības traucējumiem.Lekcijas1.00auditorija
2Patopsiholoģija: garīga atpalicība, epilepsija, šizofrēnija, depresija, trauksme, autisms, neirozes un psihosomatiskas saslimšanas, psihopātijas, uzmanības deficīts, hiperaktivitāte.Lekcijas1.00auditorija
3Patopsiholoģija un kognitīvie procesi, to izmaiņas dinamikā. Atmiņas, uztveres, domāšanas, uzmanības traucējumi.Lekcijas1.00auditorija
4Emocionālās un gribas sfēras traucējumi. Patopsiholoģija un afekts. Afekta patoloģiskais raksturojums un regulācijas mehānismi. Afektīvas psihozes.Lekcijas1.00auditorija
5Patopsiholoģijas izpausmes uzvedībā.Lekcijas1.00auditorija
6Psiholoģiskās konsultēšanas un izvērtēšanas nozīme, iespējas.Nodarbības1.00auditorija
7Biopsihosociālais modelis un aprūpe multidisciplinārā komandā. Ētiskie aspekti darbā ar cilvēkiem, kuriem ir psihiskās attīstības traucējumi.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Iepriekšēja patstāvīga sagatavošanās un aktīva līdzdalība semināros, darbs grupās, gadījumu analīze (pēc noteikta plāna), prezentācijas sagatavošana.
Vērtēšanas kritēriji:
1) aktīva dalība semināros (10%). 2) gadījumu analīze (pēc noteikta plāna) darbs grupās, prezentācija 5-7 min., sagatavot 2 jautājumus diskusijai grupā (40%). 3) eksāmens (10 jautājumi) (50%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studenti klasificē psihiskās attīstības slimības, tās simptomātiku, izpausmes un raksturo tās veidošanās procesu biopsihosociālā modeļa kontekstā. Studenti apraksta metodoloģiju un izpētes metodes psihiskās attīstības traucējumu izvērtēšanā un ētiskos aspektus darbā ar cilvēkiem, kuriem ir psihiskās attīstības traucējumi.
Prasmes:Studenti pielieto zināšanas, lai formulētu cilvēka kognitīvo un afektīvo procesu patopsiholoģiju. Studenti formulē psihologa profesionālās darba robežas multidisciplinārā komandā ar cilvēkiem, kuriem ir psihiskās attīstības traucējumi.
Kompetences:Studenti izmanto apgūtās zināšanas par psihiskās attīstības traucējumiem, lai atbilstoši traucējuma specifikai izvēlētos izpētes metodes izvērtēšanai. Patstāvīgi apraksta psihologa kompetences robežas darbā ar cilvēkiem, kuriem ir psihiskās attīstības traucējumi un nosaka robežas profesionālajā darbā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Andrew S. Davis, P. (2013). Psychopathology of Childhood and Adolescence : A Neuropsychological Approach. Springer Publishing Company.
2Bayles, K. A., & Tomoeda, C. K. (2013). MCI and Alzheimer’s Dementia: Clinical Essentials for Assessment and Treatment of Cognitive-communication Disorders. Plural Publishing, Inc.
3Butcher, J. N., Hooley, J. M., Mineka, S. M., & Nock, M. K. (2017). Abnormal Psychology. Pearson Higher Ed USA.
4Oyebode, F. (2018). Sims' Symptoms in the Mind: Textbook of Descriptive Psychopathology, 6th edition. Edinburgh: Elsevier.
Papildu literatūra
1Adshead, G., & Brown, C. (2003). Ethical Issues in Forensic Mental Health Research. London: Jessica Kingsley Publishers.
2Andreasen, N. & Black, D. (2001). Introductory text book of psychiatry. Washington, DC: American Psychiatric Press, Inc.
3Liepiņa, S. (2003). Speciālā psiholoģija. RaKa.
4Rabins, P. V., & Black, B. S. (2010). Ethical issues in geriatric psychiatry. International Review Of Psychiatry, 22(3), 267-273.
Citi informācijas avoti
1Aging & Mental Health
2Health & Quality of Life Outcomes
3International Journal of Disability, Development and Education
4Psychological Assessment