Pārlekt uz galveno saturu

Pedagoģija veselības aprūpē

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:11.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:06.11.2023 17:18:29
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_168LKI līmenis:Visiem līmeņiem
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:PedagoģijaMērķauditorija:Medicīnas tehnoloģijas; Medicīnas pakalpojumi; Sabiedrības veselība; Veselības vadība; Tiesību zinātne; Sporta treneris; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Klīniskā farmācija; Zobārstniecība; Ārstniecība; Civilā un militārā aizsardzība; Sociālā antropoloģija; Tirgzinības un reklāma; Personu un īpašuma aizsardzība; Uzņēmējdarbības vadība; Farmācija; Vadībzinātne; Socioloģija; Politikas zinātne; Pedagoģija; Rehabilitācija; Psiholoģija; Komunikācijas zinātne; Māszinības; Tiesību zinātne; Informācijas un komunikācijas zinātne
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Aira Aija Krūmiņa
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nav nepieciešamas.
Mērķis:
Padziļināt izpratni par pedagoģijas pamatkategorijām un likumībām veselības aprūpē, pilnveidot prasmi lietot zināšanas personīgajā izaugsmē un profesionālajā darbībā pacientu/klientu labā, nodrošināt gatavību iesaistīties pedagoģijas problēmu vērtēšanā un risināšanā dažādās mērķauditorijās.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Pedagoģijas pamatprincipi un kategorijas veselības aprūpes kontekstā. Pieaugušo izglītības metodes.Lekcijas1.00auditorija
2Pedagoģija veselības aprūpē, vēsturiskā virzība, tendences, perspektīva.Lekcijas1.00auditorija
3Mācīšanās teorētiskie pamati. Teorētiskās pieejas izglītībā – kognitīvā, biheiviorālā, humānā u.c.Lekcijas1.00auditorija
4Efektīvas mācīšanās principi. Mācību metodes. Pacientcentrēts mācību process.Lekcijas1.00auditorija
5Indivīda uztveri, atmiņu un mācīšanās prasmes ietekmējošie faktori dažādos vecumposmos.Lekcijas1.00auditorija
6Pedagoģiskā ētika un emocionālais intelekts profesionālajā darbībā.Lekcijas1.00auditorija
7Speciālista profesionālās un dzīves prasmes (kognitīvās, sociālās, emocionālās prasmes). Kompetence un profesionalitāte. Dzīvesziņa, prasmes šodien un nākotnē.Lekcijas1.00auditorija
8Ieskats izziņas procesu (sajūtas, uztvere, atmiņa, iztēle, domāšana, runa u. c.) funkcionēšanā. Atmiņas, domāšanas un uzmanības trenēšana un attīstīšana.Lekcijas1.00auditorija
9Individuālais darbs un darbs ar grupām. Pacienta izglītošanās plāna sastādīšana.Nodarbības1.00auditorija
10Darbs ar grupām (grupas vadīšanas principi).Nodarbības1.00auditorija
11Izglītojoši preventīvā darba nozīme veselības saglabāšanā. Gadījumu un situāciju analīze.Nodarbības2.00auditorija
12Profesionālā komunikācija un pacientu izglītošana. Kompetenta argumentācija veselības aprūpē.Nodarbības2.00auditorija
13Diskusija par aktuāliem veselības aprūpes jautājumiem zinātnē.Nodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Atbilstoši kopējam studiju kursa apjomam, studējošā patstāvīgā darba ietvaros ietilpst: 1) patstāvīgi un mērķtiecīgi gatavoties nodarbībām, t.sk.: • nostiprināt lekciju materiālu, • lasīt papildus norādītos informācijas avotus, • apgūt un lietot profesionālo terminoloģiju, • iesaistīties diskusijās, problēmsituāciju/gadījumu analīzē, lomu spēlēs u.c., • sekot līdzi nozares un specialitātes aktualitātēm; 2) iesniegt gadījuma analīzi (apraksts 1-2 lpp), kurā iekļauts efektīvas mācīšanās piemērs konkrētam pacientam; 3) izstrādāt izglītošanas plānu (3-4 lpp) noteiktai pacientu grupai.
Vērtēšanas kritēriji:
Eksāmens: Vērtējums ballēs 1-10 tiek saņemts, ja students: 1) aktīvi iesaistās nodarbībās, diskusijās, grupu darbā; savlaicīgi aizpilda studiju kursa novērtēšanas anketu un sniedz atgriezenisko saiti – 10%; 2) izstrādā izglītojošu aktivitāti darbam ar pacientu, konkrēta gadījuma ietvaros (individuāli). Aktivitātes apraksts (1-2 lpp) un prezentācija – 40%; 3) izstrādā plānu pacientu grupas izglītošanai (divatā) vairākām tikšanās reizēm. Plāna apraksts (3-4 lpp) un prezentācija – 50%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:1. definē efektīvas mācīšanās pamatprincipus dažādos vecumposmos; 2. apraksta pacientcentrēta mācību procesa teorētiskos aspektus; 3. skaidro izglītojoši preventīvā darba nozīmi veselības saglabāšanā.
Prasmes:1. izvēlas un lieto klienta/pacienta attīstībai, savām studiju un profesionālajām vajadzībām atbilstošas didaktiskās metodes profesionālajā komunikācijā; 2. demonstrē konkrētas prasmes (jautājumu uzdošana, saruna, dialogs, parafrāze) studiju (simulētā) vidē.
Kompetences:1. demonstrē zināšanas un prasmes patstāvīgi konsultēt klientu, konkrētas situācijas (gadījuma) ietvaros; 2. izstrādā pacientu grupas izglītošanas plānu konkrētai mērķauditorijai.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Goodyear, V. Armour, K. (2019). Young People, Social Media and Health. Routledge, 232.
2Slusser, M., Luis I. Garcia, L.I., at. a. (2019). Foundations of Interprofessional Collaborative Practice in Health Care - E-Book
3Krūmiņa A.A., Mihailovs I.J. u.c. (2016) Komunikācija veselības aprūpes vidē. No: K.Mārtinsone, V.Sudraba (red.) Veselības psiholoģija (153.-177.), RSU
4Bēta, G. (2017). Māsu profesionālā lietpratība pacientu izglītošanas procesā. Promocijas darbs, LiepU.
5Ārvalstu studentiem/For International students:
6Goodyear, V. Armour, K. (2019). Young People, Social Media and Health. Routledge, 232.
7Slusser, M., Luis I. Garcia, L.I., at. a. (2019). Foundations of Interprofessional Collaborative Practice in Health Care - E-Book
Papildu literatūra
1Technology and Health. Promoting Attitude and Behavior Change (2020) 1st Edition.
2SU-i Hou (2014). Health Education: Theoretical Concepts, Effective Strategies and Core Competencies.
3Puķīte, M. (2012). Medicīnas studentu pedagoģiskās kompetences veidošanās studiju procesā. Promocijas darbs LU.
4Cullen, R., Harris, M., Hill, R.R. (2012). The Learner-centered Curriculum: Design and Implementation. (The Jossey-Bass Higher and Adult Education Series) Ebrary Academic Complete, 272.
5Ārvalstu studentiem/For International students:
6Technology and Health. Promoting Attitude and Behavior Change (2020) 1st Edition.
7SU-i Hou (2014). Health Education: Theoretical Concepts, Effective Strategies and Core Competencies.
Citi informācijas avoti
1Veselība 2020: Eiropas stratēģiskais ietvars visos pārvaldes un sabiedrības līmeņos veiktas rīcības atbalstam veselības un labklājības vairošanai: saīsinātā versija (2013). PVO Eiropas Reģionālais birojs; Rīga: Slimību profilakses un kontroles centrs.
2Sabiedrības veselības pamatnostādnēm 2021.−2027.gadam
3https://www.brighton.ac.uk/healthresearch/research-areas/pe…
4Sabiedrības veselība. VM. Būtiskākie normatīvie akti sabiedrības veselības jomā.
5Ārvalstu studentiem/For International students:
6https://www.brighton.ac.uk/healthresearch/research-areas/pe…