Pārlekt uz galveno saturu

Vides un darba psiholoģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:24.01.2023 15:04:47
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_176LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Psiholoģija; Sociālā psiholoģijaMērķauditorija:Farmācija; Politikas zinātne; Tiesību zinātne; Socioloģija; Medicīnas pakalpojumi; Vadībzinātne; Zobārstniecība; Dzīvās dabas zinātnes; Veselības vadība; Māszinības; Rehabilitācija; Psiholoģija; Pedagoģija; Medicīnas tehnoloģijas; Informācijas un komunikācijas zinātne; Komunikācijas zinātne; Tiesību zinātne; Civilā un militārā aizsardzība; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Tirgzinības un reklāma; Sociālā antropoloģija; Personu un īpašuma aizsardzība; Ārstniecība; Sporta treneris; Bioloģija; Uzņēmējdarbības vadība; Klīniskā farmācija; Sabiedrības veselība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Sandra Dzilna
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nav nepieciešamas.
Mērķis:
Attīstīt studentiem zināšanas par darba un vides psiholoģiju, nozīmīgākajām teorijām, pamatjēdzieniem, kā arī prasmes darba un vides psiholoģijas zināšanu praktiskai pielietošanai organizācijās.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Vides un darba psiholoģija kā psiholoģijas nozares.Lekcijas1.00cits
2Organizācija: struktūras, veidi, modeļi, kultūra.Lekcijas1.00auditorija
3Atbildības līmeņi, sadale dažādās organizācijās. Lēmumu pieņemšana. Darba ražīgums: grupas un komandas.Lekcijas1.00cits
4Personāla vadība: nozīme, attīstība, procesi. Personāla atlase: process, veidi, metodes.Lekcijas1.00cits
5Konfliktu raksturs dažāda veida organizācijās.Lekcijas1.00cits
6Darba aizsardzības likumdošana, risku novērtējumsLekcijas1.00cits
7Organizācijas kultūra, personāla vadība un atlase. Atbildība darbā un tās robežas. Stress un darba vide. Konflikti un to risināšana organizācijā.Nodarbības6.00cits
8Darba aizsardzība. Darba vides riska faktori. Darba vietas riska faktori. Vides uztvere, personiskā telpa, teritorija, pūlis, pārapdzīvotība.Nodarbības4.00cits
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studenti patstāvīgi lasa norādītos avotus un literatūru, izdarot kopsavilkumus, galvenos secinājumus, sagatavo ar citiem dalībniekiem prezentāciju par norādīto un saskaņoto tēmu.
Vērtēšanas kritēriji:
10% Apmeklējums. 10% Aktīva dalība semināros. 10% Sistemātiska, patstāvīga iepriekš norādītās teorētiskās literatūras apguve. 20% Patstāvīgi izstrādātā darba prezentācija. 50% Eksāmens. Prasības: Aktīvi piedalīties visās nodarbībās, produktīvi iesaistīties diskusijās par konkrēto jautājumu, problēmu, pamatojot un aizstāvot savu viedokli, diskutējot izmantot atbilstošu terminoloģiju, argumentējot atsaukties uz izlasītajiem literatūras avotiem. Patstāvīgi lasīt norādītos literatūras avotus un sagatavot prezentāciju par konkrēto tēmu. Patstāvīgi lasīt mācību literatūru, sameklēt un iepazīties ar zinātniskajiem pētījumiem par uzdoto tēmu, prezentēt galvenos secinājumus.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Definē vides un darba psiholoģijas terminoloģiju (indivīds, grupa, organizācija, vide u.c.). Raksturo personāla atlases procesu un metodes. Apraksta vadības funkcijas, lēmuma pieņemšanas teorētiskos aspektus, konflikta risināšanas modeļus, motivācijas veidus.
Prasmes:Izstrādā darbinieku motivācijas metodes un vadlīnijas, analizē jau gatavas motivācijas programmas. Sniegtajos situāciju piemēros izvērtē darbinieka atbilstību veicamā darba veidam un sniedz rekomendācijas, iespējamās prognozes.
Kompetences:Diskutē par vērtību un attieksmju maiņu mainīgajos darba tirgus apstākļos. Sasaista vides un darba apstākļus (vadības stilu, motivācijas programmas, psihosociālos darba apstākļus u.c.) ar dažādiem veselības iznākumiem.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Mārtinsone, K., Sudraba, V. (red.). (2016). Veselības psiholoģija. Rīga: RSU.
2Friend, M. A., Kohn, J. P. (2018). Fundamentals of occupational safety and health. Lanham: Government Institutes, an imprint of the Scarecrow Press.
3Bechtel, R. B., & Churchman, A. (2002). Handbook of environmental psychology. New York: John Wiley & Sons. (akceptējams izdevums)
4Kamerāde, D. (2015). Cilvēks organizācijā. Organizāciju psiholoģija. No: Mārtinsone, K., Miltuze, A. (red.), Psiholoģija. 3. grāmata (9.-31.lpp). Rīga: Zvaigzne ABC.
5Reņģe, V. (2007). Mūsdienu organizāciju psiholoģija. Rīga: Zvaigzne ABC. (akceptējams izdevums)
6Saeima. Darba aizsardzības likums. Stājas spēkā:01.01.2002.
Papildu literatūra
1Ferret, E. (2021). Health and safety at work revision guide: for the NEBOSH national general certificate in occupational health and safety. London: Routledge, Taylor & Francis Group.
2Snashall, D. & Patel, D. (2012). ABC of occupational and environmental medicine. Chichester, West Sussex: Wiley-Blackwell.
3Vorončuka, I. (2009). Personāla vadība: teorija un prakse. Rīga: Latvijas Universitāte.
4Ešenvalde, I. (2004). Personāla praktiskā vadība. Rīga: Merkūrijs LAT.
5Boitmane, I. (2008). Personāla atlase un novērtēšana. Rīga: Lietišķās informācijas dienests.
Citi informācijas avoti
1Journal of Occupational and Organizational Psychology
2Industrial and Organizational Psychology
3European Journal of Work and Organizational Psychology