.
Vispārīgā attīstības un sporta psiholoģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:17.03.2022 17:08:14
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_249 | LKI līmenis: | 5. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģija | Mērķauditorija: | Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Beate Evelīna Dišlere | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav nepieciešamas. | ||||||||
Mērķis: | Veidot vispārīgu priekšstatu par sporta psiholoģijas zinātni un sporta psiholoģiskajiem aspektiem, galvenajiem psiholoģijas virzieniem un nozarēm, pētniecības metodēm; veidot izpratni par cilvēka psihes galvenajām likumsakarībām, psihiskajiem procesiem, personību, indivīda emocionālo un kognitīvo attīstību dažādos vecumosmos, personības attīstību ietekmējošajiem aspektiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievadlekcija, kursa norise un prasības. Psiholoģijas zinātne, tās galvenie uzdevumi, mūsdienu psiholoģijas galvenie virzieni. Attīstības psiholoģija un personības psiholoģija. | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Ievads sporta psiholoģijā. Kognitīvā psiholoģija, emocijas un emociju regulācija. | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Stress un agresija sportā. | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Pašefektivitāte un pašregulācijas metodes. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Sportistu psiholoģiskā sagatavotība treniņos un sacensībās, mērķu izvirzīšana un to sasniegšanas motivēšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Sportists komandā un savstarpējās attiecības, sociālpsiholoģiskie jautājumi sportā, līderība sportā, saskarsmes īpatnības sportā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Seminārs - gadījuma analīze. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studenti patstāvīgi apgūst videolekcijas un pēc tām laikā iesniedz pašpārbaudes testus. Studiju kursa noslēgumā, seminārā prezentē gadījuma analīzi. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Videolekciju apgūšana, pašpārbaudes testu izpilde - 20% 2. Aktīva dalība praktiskajās nodarbībās – 20%. 3. Analizēts saņemtais gadījuma apraksts un tas prezentēts seminārā - 60% | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | |||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | • raksturo psiholoģiju kā zinātni un tās galvenos uzdevumus; • nosauc mūsdienu psiholoģijas galvenos virzienus; • raksturo psiholoģijas vēsturisko attīstību; • apraksta cilvēka psihes galvenās likumsakarības; • raksturo psihisko attīstību virzošos spēkus; • izprot cilvēka psihiskās attīstības likumsakarības; • atpazīst cilvēka psihiskās īpašības un stāvokļus, psihiskos procesus; • nosauc galvenās pētīšanas metodes psiholoģijā; • raksturo indivīda kognitīvo un emocionālo attīstību dažādos vecumposmos; • nosauc vides ietekmes faktorus sportā; • apraksta motīvu veidus sportā; • atpazīst dažādas emocijas un jūtas; • izprot fiziskās, tehniskās un taktiskās sagatavotības psiholoģiskos aspektus; • raksturo psiholoģiskās sagatavotības galvenos veidus; • apraksta sporta sacensību psihoemocionālos aspektus; • raksturo sportistu psiholoģisko sagatavotību treniņos un sacensībās; • izprot sociālpsiholoģiskos aspektus sportā. | ||||||||
Prasmes: | • apraksta galvenos psiholoģijas virzienus un nozares; • apraksta psihes pamata likumsakarības; • apraksta personības individuāli tipoloģiskās īpatnības. | ||||||||
Kompetences: | • atšķir dažādus psihiskos fenomenus; • atšķir dažādus psiholoģijas virzienus un nozares; • diskutē par sporta psiholoģijas zinātnes pamatjēdzieniem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Weinberg, R. S. & Gould, D. (2015). Foundations of sport and exercise psychology. Champaign: Human Kinetics. | ||||||||
2 | Ābele, A. (2009). Sporta psiholoģijas pamati. Rīga: RaKa. | ||||||||
3 | Mārtinsone, K., Miltuze, A. (red.). (2015). Psiholoģija. Rīga: Zvaigzne, ABC. | ||||||||
4 | Karageorghis, C., & Terry, P. (2011). Inside Sport Psychology. Champaign: Human Kinetics. | ||||||||
5 | Weinberg, R. & Gould, D. (2011). Foundations of Sport and Exercise Psychology. Champaign: Human Kinetics. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Mārtinsone, K., Sudraba, V. (red.). (2016). Veselības psiholoģija. Rīga: RSU. | ||||||||
2 | Borns, L.E., Ruso, N.F. (2001). Psiholoģija: izturēšanās un tās konteksts 1.d., 2.d., 3.d. 4.d. Rīga: RaKa. | ||||||||
3 | Baechle, T. R. & Earle, R. W. (2008). Essentials of strength training and conditioning. Champaign: Human Kinetics. | ||||||||
4 | Carlstedt, R. (2013). Evidence Based Applied Sport Psychology: A Practitioner's Manual. New York: Springer Publishing Company. | ||||||||
5 | Weiner, I. B. (2013). Handbook of Psychology. Hoboken: Wiley. | ||||||||
6 | Coon, D. (2010). Introduction to Psychology: Gateweys to Mind and Behavior. Belmont; Wadsworth: Cengage Learning | ||||||||
7 | Gross, R. (2010). Psychology: the Science of Mind and Behaviour. London: Hodder Education. | ||||||||
8 | Gray, P. (2011). Psychology. New York: Worth Publishers. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Journal of Applied Sport Psychology | ||||||||
2 | International Journal of Sport and Exercise Psychology | ||||||||
3 | American Journal of Psychology | ||||||||
4 | American Psychologist | ||||||||
5 | Annual Review of Psychology | ||||||||
6 | Psychological Bulletin |