Pārlekt uz galveno saturu

Vispārīgā attīstības un sporta psiholoģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:17.03.2022 17:08:14
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_249LKI līmenis:5. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģijaMērķauditorija:Sporta treneris
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Beate Evelīna Dišlere
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas20
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nav nepieciešamas.
Mērķis:
Veidot vispārīgu priekšstatu par sporta psiholoģijas zinātni un sporta psiholoģiskajiem aspektiem, galvenajiem psiholoģijas virzieniem un nozarēm, pētniecības metodēm; veidot izpratni par cilvēka psihes galvenajām likumsakarībām, psihiskajiem procesiem, personību, indivīda emocionālo un kognitīvo attīstību dažādos vecumosmos, personības attīstību ietekmējošajiem aspektiem.
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievadlekcija, kursa norise un prasības. Psiholoģijas zinātne, tās galvenie uzdevumi, mūsdienu psiholoģijas galvenie virzieni. Attīstības psiholoģija un personības psiholoģija.Lekcijas2.00E-studiju vide
2Ievads sporta psiholoģijā. Kognitīvā psiholoģija, emocijas un emociju regulācija.Lekcijas2.00E-studiju vide
3Stress un agresija sportā.Lekcijas2.00E-studiju vide
4Pašefektivitāte un pašregulācijas metodes.Nodarbības1.00E-studiju vide
5Sportistu psiholoģiskā sagatavotība treniņos un sacensībās, mērķu izvirzīšana un to sasniegšanas motivēšana.Nodarbības1.00auditorija
6Sportists komandā un savstarpējās attiecības, sociālpsiholoģiskie jautājumi sportā, līderība sportā, saskarsmes īpatnības sportā.Nodarbības1.00auditorija
7Seminārs - gadījuma analīze.Nodarbības1.00E-studiju vide
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studenti patstāvīgi apgūst videolekcijas un pēc tām laikā iesniedz pašpārbaudes testus. Studiju kursa noslēgumā, seminārā prezentē gadījuma analīzi.
Vērtēšanas kritēriji:
1. Videolekciju apgūšana, pašpārbaudes testu izpilde - 20% 2. Aktīva dalība praktiskajās nodarbībās – 20%. 3. Analizēts saņemtais gadījuma apraksts un tas prezentēts seminārā - 60%
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:• raksturo psiholoģiju kā zinātni un tās galvenos uzdevumus; • nosauc mūsdienu psiholoģijas galvenos virzienus; • raksturo psiholoģijas vēsturisko attīstību; • apraksta cilvēka psihes galvenās likumsakarības; • raksturo psihisko attīstību virzošos spēkus; • izprot cilvēka psihiskās attīstības likumsakarības; • atpazīst cilvēka psihiskās īpašības un stāvokļus, psihiskos procesus; • nosauc galvenās pētīšanas metodes psiholoģijā; • raksturo indivīda kognitīvo un emocionālo attīstību dažādos vecumposmos; • nosauc vides ietekmes faktorus sportā; • apraksta motīvu veidus sportā; • atpazīst dažādas emocijas un jūtas; • izprot fiziskās, tehniskās un taktiskās sagatavotības psiholoģiskos aspektus; • raksturo psiholoģiskās sagatavotības galvenos veidus; • apraksta sporta sacensību psihoemocionālos aspektus; • raksturo sportistu psiholoģisko sagatavotību treniņos un sacensībās; • izprot sociālpsiholoģiskos aspektus sportā.
Prasmes:• apraksta galvenos psiholoģijas virzienus un nozares; • apraksta psihes pamata likumsakarības; • apraksta personības individuāli tipoloģiskās īpatnības.
Kompetences:• atšķir dažādus psihiskos fenomenus; • atšķir dažādus psiholoģijas virzienus un nozares; • diskutē par sporta psiholoģijas zinātnes pamatjēdzieniem.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Weinberg, R. S. & Gould, D. (2015). Foundations of sport and exercise psychology. Champaign: Human Kinetics.
2Ābele, A. (2009). Sporta psiholoģijas pamati. Rīga: RaKa.
3Mārtinsone, K., Miltuze, A. (red.). (2015). Psiholoģija. Rīga: Zvaigzne, ABC.
4Karageorghis, C., & Terry, P. (2011). Inside Sport Psychology. Champaign: Human Kinetics.
5Weinberg, R. & Gould, D. (2011). Foundations of Sport and Exercise Psychology. Champaign: Human Kinetics.
Papildu literatūra
1Mārtinsone, K., Sudraba, V. (red.). (2016). Veselības psiholoģija. Rīga: RSU.
2Borns, L.E., Ruso, N.F. (2001). Psiholoģija: izturēšanās un tās konteksts 1.d., 2.d., 3.d. 4.d. Rīga: RaKa.
3Baechle, T. R. & Earle, R. W. (2008). Essentials of strength training and conditioning. Champaign: Human Kinetics.
4Carlstedt, R. (2013). Evidence Based Applied Sport Psychology: A Practitioner's Manual. New York: Springer Publishing Company.
5Weiner, I. B. (2013). Handbook of Psychology. Hoboken: Wiley.
6Coon, D. (2010). Introduction to Psychology: Gateweys to Mind and Behavior. Belmont; Wadsworth: Cengage Learning
7Gross, R. (2010). Psychology: the Science of Mind and Behaviour. London: Hodder Education.
8Gray, P. (2011). Psychology. New York: Worth Publishers.
Citi informācijas avoti
1Journal of Applied Sport Psychology
2International Journal of Sport and Exercise Psychology
3American Journal of Psychology
4American Psychologist
5Annual Review of Psychology
6Psychological Bulletin