Pārlekt uz galveno saturu

Veselības uzvedība un motivācija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:06.02.2024 10:03:29
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_258LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:PsiholoģijaMērķauditorija:Psiholoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Aelita Vagale
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Ievads specialitātē, psiholoģijas pamati profesionālajā darbībā.
Mērķis:
Teorētiski un praktiski apgūt pamatzināšanas par veselības uzvedību un motivāciju, to ietekmējošiem faktoriem, attīstīt saskarsmes prasmes izmantojot motivējošo interviju veselības uzvedības veicināšanai un pacienta veselības uzvedības un uztura paradumu maiņai.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Veselības uzvedība un motivācija, to ietekmējošie faktoriLekcijas2.00auditorija
2Veselība un slimība. Personības iezīmju saistība ar veselībuLekcijas2.00auditorija
3Motivējošā intervija. Motivējošās intervijas fāzes un satursLekcijas2.00auditorija
4Jaunākie pētījumi par motivējošās intervijas pielietojumu un efektivitātiNodarbības2.00auditorija
5Motivējošās intervijas pamatprincipi un pamatprasmesNodarbības2.00auditorija
6Motivējošās intervijas prasmju treniņš individuālā saskarsmē.Nodarbības4.00auditorija
7Dažādu pieeju izmantošana veselības uzvedības veicināšanāNodarbības2.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Veselības uzvedība un motivācija, to ietekmējošie faktoriLekcijas2.00auditorija
2Veselība un slimība. Personības iezīmju saistība ar veselībuLekcijas2.00auditorija
3Motivējošā intervija. Motivējošās intervijas fāzes un satursLekcijas2.00auditorija
4Jaunākie pētījumi par motivējošās intervijas pielietojumu un efektivitātiNodarbības2.00auditorija
5Motivējošās intervijas pamatprincipi un pamatprasmesNodarbības2.00auditorija
6Motivējošās intervijas prasmju treniņš individuālā saskarsmē.Nodarbības4.00auditorija
7Dažādu pieeju izmantošana veselības uzvedības veicināšanāNodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Aktīva dalība praktiskajās nodarbībās, patstāvīga literatūras teorētisko avotu apgūšana. Motivējošās intervijas treniņš, mācību grupas ietvaros pasniedzēja vadībā. Aktīva dalība nodarbībās – lomu spēlēs, situāciju analīzē un simulācijā, kā arī atgriezeniskajā saitē. Kursa noslēgumā sadarbībā ar grupas biedru (grupas biedrs klienta lomā) patstāvīgi pēc dotā plāna veikt motivējošo interviju (45minūtes) kāda ieraduma/paraduma maiņai un saņemt atgriezeniskās saites lapu pēc dotā parauga, veikt rakstisku pašrefleksiju par MI procesu. Aizpildīta „Atgriezeniskās saites lapa” pēc dotā parauga. Aizpildīta „Pašrefleksijas lapa”pēc dotā parauga, izmantojot arī profesionālās izaugsmes dienasgrāmatas ierakstus.
Vērtēšanas kritēriji:
Eksāmena uzdevums: 1. Sadarbībā ar grupas biedru pārī veikta motivējošā intervija 45 minūšu garumā par kāda paraduma/ieraduma maiņu, izmantojot nodarbībās apgūtās zināšanas un prasmes. Nodarbībā pēc izvēles atskaņots audio/video ieraksts 10 min. garumā – veiksmīga/neveiksmīga intervence. 2. Aizpildīta atgriezeniskā saite („Atgriezeniskās saites lapa”) pēc dotā parauga par grupasbiedra prasmēm motivējošājā intervijā. 3. Aizpildīta „Pašrefleksijas lapa” pēc dotā parauga par savām MI prasmēm. 4. Elektroniski e-studijās noteiktajā datumā iesniegtas „Atgriezeniskās saites” un „Pašrefleksijas” lapas.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studenti definē veselības uzvedību, motivāciju un motivējošo interviju un tās pamatprincipus, formulē indikācijas motivējošai intervijai, apraksta līdzības un atšķirības motivējošai intervijai dažāda vecuma un personības tipu pacientiem grupā un individuāli. Izprot veselības uzvedības modeļus, izprot motivācijas un veselības uzvedības saistību. Nosauc pamatprasmes, ka nepieciešamas veicot motivējošo interviju, tās fāzes un iespējamās grūtības un resursus katrā no tām. Pārzina dažādas pieejas veselības uzvedības veicināšanā.
Prasmes:Pielieto motivējošās intervijas prasmes atbilstoši motivējošās intervijas struktūrai. Integrē iegūtās teorētiskās zināšanas praktiskos uzdevumos. Analizē savu un citu studentu darbu studiju procesā simulācijas situācijās.
Kompetences:Izmanto saskarsmes prasmes un motivējošās intervijas pamatprasmes, metodes un tehnikas strukturētā uzdevumā patstāvīgi. Analizē savas motivējošās intervijas pamatprasmes, veicot patstāvīgo darbu, par to aizpildot pašfrefleksijas lapu. Ar teorētiskām zināšanām pamato savu viedokli. Prot pamatot un diskutēt par iegūto zināšanu un prasmju pielietošanu profesionālā vidē.
Klīniskās Prasmes:
Nr.SkillLevel
1Acu kontakts grupas konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
2Acu kontakts konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
3ApkopošanaB2 - Vidējs līmenis
4Atslēgas vārdu dzirdēšanaB2 - Vidējs līmenis
5Balss un runas kvalitāšu pielietošana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
6FokusēšanaB2 - Vidējs līmenis
7Grupas kontraktsB2 - Vidējs līmenis
8IedrošināšanaB2 - Vidējs līmenis
9IeteikumiB2 - Vidējs līmenis
10Jautājumu uzdošanaB2 - Vidējs līmenis
11Klusuma pauzeB2 - Vidējs līmenis
12KonfrontācijaB2 - Vidējs līmenis
13Ķermeņa valodas pamanīšana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
14Ķermeņa valodas un mīmikas pielietošana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
15Neatbilstību pamanīšanaB2 - Vidējs līmenis
16Norādījumi / InstrukcijaB2 - Vidējs līmenis
17Novērošana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
18ParafrāzeB2 - Vidējs līmenis
19Pašatklāšanās pielietošana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
20PašpalīdzībaB2 - Vidējs līmenis
21Profesionālā pašrefleksija konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
22PsihoizglītošanaB2 - Vidējs līmenis
23Sejas izteiksmes pamanīšana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
24Sesijas/konsultācijas strukturēšanaB2 - Vidējs līmenis
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Mārtinsone, K., Sudraba, V. (Sast.). (2016). Veselības psiholoģija. Rīga: RSU. (2. nodaļa, 3. nodaļa, 4. nodaļa, 5.1. nodaļa)
2Miller, W.R., Rollnick, S. (2013). Motivational interviewing: Helping People Change. New York, London: The Guilford press.
3Schumacher, J.A, Madson, M.A. (2014). Fundamentals of Motivational Interviewing: Tips and Strategies for Addressing Common Clinical Challenges. Oxford University Press Inc.(Part II)
4Rosengren, D.B. (2018). Building Motivational Interviewing Skills: A Practitioner Workbook 2nd New edition. Guilford Publications
Papildu literatūra
1Bess, M. (2009). Motivating people to be physically active; (no11-20 lpp)
2Mārtinsone, K. (2009). Darbs grupā: pamatjautājumu skice. No: Mākslas terapija teorija un prakse. Sastādītāja K. Mārtinsone. Rīga: Drukātava, (no 346–365.lpp)
3Mārtinsone, K., Milltuze, A. (red.). (2015). Psiholoģija(no 127.-214.lpp). Rīga: Zvaigzne ABC.
4Handbook of personality and health (2006). Chichester, England.( no 73-157 lpp)
5Reņģe, V. (2000). Psiholoģija. Personības psiholoģija. Rīga: Zvaigzne ABC.
Citi informācijas avoti
1Journal of Personality and Social Psychology