Pārlekt uz galveno saturu

Psiholoģiskās izpētes un konsultēšanas prakse I

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:12.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:23.01.2024 08:56:42
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_264LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:10.00ECTS:15.00
Zinātnes nozare:PsiholoģijaMērķauditorija:Psiholoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Zane Gulbe
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)1Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas2
Nodarbības (skaits)5Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas10
Kopā kontaktstundas12
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)1Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas2
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas14
Pilns laiks - 3. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)1Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas2
Kopā kontaktstundas2
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Vispārīgā psiholoģija, Psihes bioloģiskie pamati, Attīstības psiholoģija, Personības psiholoģija, Diferenciālā psiholoģija, Klīniskā psiholoģija, Psiholoģiskā izpēte un konsultēšana, Neiropsiholoģija.
Mērķis:
Attīstīt un padziļināt izpratni par izziņas procesu un personības izpēti pieaugušajiem un bērniem, izmantojot zinātniski pamatotas metodes; attīstīt izpratni par to, kā veidot kontaktu ar klientu/ pacientu, izvirzīt un saskaņot ar klientu/ pacientu un, nepieciešamības gadījumā, speciālistu, psiholoģiskās izpētes mērķus, izstrādāt psiholoģiskās izpētes plānu, īstenot to; rakstīt atzinumu par psiholoģiskās izpētes (novērtēšanas) rezultātiem, sniegt rekomendācijas un informēt klientu/ pacientu par izpētes rezultātiem.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads izziņas procesu un personības psiholoģiskā izpētē.Lekcijas1.00auditorija
2Prakse psihologa pārraudzībā.Nodarbības5.00auditorija
3Izziņas procesu un personības psiholoģiskā izpēte.Lekcijas1.00auditorija
4Prakse psihologa pārraudzībā.Nodarbības7.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1. Iepazīties ar prakses vietu un izveidot sadarbību ar prakses vadītājiem. 2. Veikt psiholoģisko izziņas procesu un personības izpēti (novērtēšanu) vismaz 6 klientiem/ pacientiem (pieaugušajiem un bērniem) saskaņā ar pieprasījumu un klienta/ pacienta vajadzībām, ar prakses vadītāju iepriekš saskaņojot izpētes mērķi, plānu, metožu izvēles pamatojumu un izpētes (novērtēšanas) procedūru. 3. Apstrādāt un analizēt iegūtos izpētes (novērtēšanas) rezultātus un veikt to interpretāciju. 4. Atbilstoši formulēt iegūtos izpētes (novērtēšanas) rezultātus un secinājumus, izstrādāt rekomendācijas. 5. Uzrakstīt atzinumus par psiholoģiskas izpētes (novērtēšanas) rezultātiem, saskaņojot tos ar prakses vadītāju. 6. Balstoties uz izpētes (novērtēšanas) rezultātiem formulēt iespējamos psiholoģiskās palīdzības mērķus, psiholoģisko intervenču plānu šo mērķu sasniegšanai (nepieciešamības gadījumā izstrādāt psiholoģiskās palīdzības stratēģiju), saskaņot to ar prakses vadītāju. 7. Pārrunāt un izskaidrot klientam/ pacientam izpētes (novērtēšanas) rezultātus, sniegt rekomendācijas klientam/ pacientam saprotamā veidā. 8. Regulāri apmeklēt prakses pārraudzības sesijas (vismaz 85% apmērā). 9. Regulāri rakstīt katras dienas darbības aprakstu (atbilstoši noteiktajiem kritērijiem). 10. Sagatavot divus atzinumus par psiholoģiskās izpētes (novērtēšanas) rezultātiem un prezentēt tos pārraudzības sesijā. 11. Patstāvīgi sagatavot divu gadījumu analīzes un atzinumus par psiholoģiskās izpētes (novērtēšanas) rezultātiem, nodot un prezentēt to prakses aizstāvēšanās laikā.
Vērtēšanas kritēriji:
1. Prakses vadītāju vērtējumi par maģistranta darbu prakses vietā. 2. Vismaz 85% apmeklētas pārraudzības sesijas. 3. Prakses dokumentācija sagatavota, ievērojot prasības un nodota paredzētāja laikā. 4. Prakses aizstāvēšanas laikā (pēc noteiktajiem kritērijiem) prezentēti divi atzinumi par psiholoģiskās izpētes rezultātiem.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Aizstāvēšana (Prakse)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Pamatojoties uz profesionālās jomas jaunākajiem pētījumiem, studējošais padziļināti analizē un kritiski izvērtē dažādus mijiedarbības aspektus starp bioloģiskiem, psiholoģiskiem un sociāliem procesiem psiholoģiskās izpētes (novērtēšanas) kontekstā dažādām klientu grupām (bērniem un pieaugušajiem). Apraksta klientu izziņas procesu un personības izpētes specifiku, klientu/ pacientu psiholoģiskās izpētes īpatnības/ vajadzības, apraksta atzinuma par izpētes rezultātiem struktūru, izskaidro izpētē iegūtos rezultātus.
Prasmes:Argumentēti izskaidro psihologa profesionālās darbības aspektus gan speciālistiem, gan nespeciālistiem (klientiem/ pacientiem). Nosaka psiholoģiskās izpētes (novērtēšanas) mērķi atbilstoši konkrētai situācijai un klientu/ pacientu vajadzībām, izvēloties, veidojot un lietojot zinātniski pamatotas psiholoģiskās izpētes (novērtēšanas) metodes, sagatavo psihologa atzinumu, kā arī kritiski novērtē sava darba efektivitāti, ievērojot profesionālās darbības tiesiskos un ētiskos aspektus. Pārraudzībā veic gūtās informācijas kritisku izvērtējumu.
Kompetences:Psihologa pārraudzībā īsteno mērķtiecīgu izpēti, interpretē iegūtos rezultātus, izvērtē klienta/ pacienta grūtības un resursus, un sastāda iespējamu psiholoģiskās palīdzības plānu klientiem/ pacientiem. Izprot izziņas procesu un personības pierādījumiem balstītas izpētes (novērtēšanas) metodēs, prot pamatoti izvēlēties un pielietot šīs metodes, interpretē izpētes rezultātus un apraksta tos strukturētā atzinumā. Atpazīst savus profesionālos ierobežojumus un iespējas. Praksē īsteno ētisko atbildību, izprotot savas darbības iespējamo ietekmi uz indivīdu, grupu un vidi. Novērtē sava darba efektivitāti. Psihologa pārraudzībā plāno un īsteno savu kompetenču pilnveidi.
Klīniskās Prasmes:
Nr.SkillLevel
1ApkopošanaB2 - Vidējs līmenis
2Atgriezeniskā saiteB2 - Vidējs līmenis
3Atslēgas vārdu dzirdēšanaB2 - Vidējs līmenis
4IedrošināšanaB2 - Vidējs līmenis
5IeteikumiB2 - Vidējs līmenis
6Jautājumu uzdošanaB2 - Vidējs līmenis
7Klusuma pauzeB2 - Vidējs līmenis
8Neatbilstību pamanīšanaB2 - Vidējs līmenis
9Norādījumi / InstrukcijaB2 - Vidējs līmenis
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Corey, G. (2012). Theory and Practice of Counseling and Psychotherapy. Cengage Learning.
2Groth-Marnat, G. (2016). Handbook of Psychological Assessment. Fourth edition. John Wiley & Sons. Available from ProQuest Ebook Central Academic Complete
3Taylor & Francis. Hunter, C. M., Hunter, C. L., & Kessler, R. (2013). Handbook of Clinical Psychology in Medical Settings. Springer.
4Hunter, C. M., Hunter, C. L., & Kessler, R. (2013). Handbook of Clinical Psychology in Medical Settings. Springer.
Papildu literatūra
1Hersen, M. (2004). Psychological Assessment in Clinical Practice: A Pragmatic Guide.
2Sears, R. W., Rudisill, & Jason-Sears, C. (2006). Consultation Skills for Mental Health Professionals. John Wiley & Sons, Inc. Corey, G., Schneider.
3Bennett, P. (2000). Introduction to Clinical Health Psychology.
4Bersoff, D. N. (2008). Ethical Conflicts in Psychology. Washington, DC: American Psychological Association.
5Horton, A.M., & Wedding, D. (Eds) (2008). The neuropsychology handbook (3 Ed). New York: Springer Publishing company. eBook Academic Collection (EBSCOhost)
6Kottler, J. A., & Brown, R. W. (2000). Introduction to Therapeutic Counselling. Wardsworth.
7Millon, T., Millon, C., Meagher, S., Grossman, S., & Ramnath, R. (2004). Personality Disorders in Modern Life. (2nd ed.). Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons Inc.
8European Federation of Professional Psychologists Associations (EFPA) meta- Code of Ethics APA Ethical Principles of Psychologists and Code of Conduct, 2002 un 2010. gada labojumi. Iegūts no http://www.apa.org/ethics/code/index.aspx#
9Lichtenberger, E.O. (2004). Essentials of assessment report writing. New York: J. Wiley. eBook.
10Goldstein, L. H., McNeil, J. E. (Eds) (2015). Clinical neuropsychology. A practical guide to assessment and management for clinicians (2nd edition).UK: Wiley-Blackwell.
11American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders – 5 (5th ed.). Washington
12International Classification Diseases – 10. Diagnostic Criteria for Research (1993). World Health Organization, Geneva.
Citi informācijas avoti
1Journal of Psychological Assessment
2The official research journal of the British Association for Counselling and Psychotherapy
3Journal of Consulting &Clinical Psychology