Pārlekt uz galveno saturu

Kvantitatīvo un kvalitatīvo pētījumu metodoloģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:20.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2023 13:59:02
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_271LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģijaMērķauditorija:Psiholoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Kristīne Mārtinsone
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Bakalaura līmeņa pieredze pētniecībā.
Mērķis:
Padziļināt maģistrantu izpratni par pētniecību, pilnveidot viņu prasmi izveidot mūsdienu pētniecības principiem atbilstošu patstāvīga pētījuma projektu, demonstrējot spēju identificēt pētījuma problēmu vai tēmu, atbilstoši sabiedrībai nozīmīgām problēmām noteiktā psiholoģijas apakšnozarē, izplānot pētījuma norisi, izlasi un pētījuma metodes, izvirzīt pētījuma jautājumus vai hipotēzes, pamatojoties uz atbilstošiem literatūras avotiem, noformēt un prezentēt šo projektu.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievadlekcija pētniecības metodoloģijā. Zinātnes filosofijas pamatjautājumi.Lekcijas2.00auditorija
2Tiesiskie un ētiskie aspekti pētījumā. Kvantitatīvā pētījuma dizaini, datu ieguves metodes un avoti.Nodarbības2.00auditorija
3Ievads kvalitatīvajā pētniecībā. Kvalitatīvu pētījumu dizaini un metodes. Zinātniskais stiprums kvalitatīvajā pētniecībā.Lekcijas2.00auditorija
4Datu analīze kvalitatīvajā pētniecībā.Lekcijas2.00auditorija
5Sistemātiskie pārskati un metaanalīzeNodarbības1.00auditorija
6Kontroldarbs (tests) par kvantitatīvo un kvalitatīvo pētniecībuNodarbības1.00auditorija
7Pētījuma projekta sagatavošanaLekcijas2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1) Patstāvīgi un sistemātiski, lasot norādītos literatūras avotus, nostiprināt lekcijās apgūto materiālu un sagatavoties kontroldarbam par metodoloģijas vispārīgiem jautājumiem; 2) Sagatavot datu vākšanas uzdevuma materiālus kvalitatīvā pētījuma ietvaros; 3) Sagatavot datu analīzes uzdevuma rezultātu prezentāciju kvalitatīvā pētījuma ietvaros; 4) Izveidot sava pētījuma projekta prezentāciju. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
1) Kontroldarbs par pētījuma metodoloģijas vispārīgajiem jautājumiem, kvantitatīvo un kvalitatīvo metodoloģiju – starpieskaite (20%) 2) Uzdevums par kvalitatīvo pētījuma metodoloģiju (datu vākšana) – starpieskaite (10%). 3) Uzdevums par kvalitatīvo pētījuma metodoloģiju (datu analīze) - starpieskaite (10%). 4) Pēc trīs nokārtotām starpieskaitēm: sava pētījuma projekta izstrāde un prezentācija (eksāmens) (60%). Detalizētākus vērtēšanas apakškritērijus par katru no vērtēšanas kritēriju pamatsadaļām (trim starpieskaitēm un vienu eksāmenu) skat. kursa e-vidē pie katra starpieskaites un eksāmena instrukciju/prasību apraksta.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studējošie apraksta, analizē, salīdzina un skaidro kvantitatīva un kvalitatīva pētījuma dizainus, raksturo zinātniskā stipruma kritērijus; lieto pētniecības terminoloģiju; apraksta pētījuma projekta saturu un struktūru, proti, identificēto pētāmo problēmu vai pētījuma vispārējo tēmu, izvirzīto pētījuma jautājumu vai hipotēzi, izplānoto pētījuma norisi (procedūru), noteikto pētījuma izlasi un pētījumā izmantojamās metodes, kā arī analizē informāciju pēc kvalitatīvās pētniecības principiem.
Prasmes:Studējošie pielieto zināšanas, lai identificētu sabiedrībā aktuālas un būtiskas problēmas, kas būtu atbilstošas psiholoģijas zinātnes pētniecībai, un izvēlētos pētāmo problēmu vai pētījuma tēmu, izvirzītu pētījuma hipotēzes vai pētījuma jautājumus, atlasītu un kritiski izvērtētu atbilstošus informācijas avotus darba teorētiskā pamatojuma izveidei un metodoloģijas pamatojumam; izskaidro atšķirības starp kvantitatīvo un kvalitatīvo pētījumu, kā arī novērtē to stiprās puses un ierobežojumus; veido sava pētījuma projektu; piemēro zinātniskā pētījuma ētikas prasības savā projektā; prezentē un aizstāv pētījuma projektu. Prasmes prezentēt teorētiskā materiāla sintēzes un analīzes rezultātus un datu vākšanas un analīzes prasmes kvalitatīvajā pētniecībā.
Kompetences:Studējošie veido sava potenciālā pētījuma projektu, demonstrējot spēju identificēt pētāmo problēmu vai pētījuma vispārējo tēmu, izmantojot zināšanas un prasmes saistībā ar psiholoģijas pētniecības pamatprincipiem un atbilstoši sabiedrībai nozīmīgām problēmām noteiktā psiholoģijas apakšnozarē, izplānot pētījuma norisi, izlasi un pētījuma metodes, izvirzīt pētījuma jautājumus vai hipotēzes, veidot literatūras apskatu, izvēlēties piemērotas pētījuma metodes, izvērtēt pētījuma projekta ierobežojumus un ievērot ētiskos principus.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Creswell, J. W. (2018). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. London: SAGE Publications, Inc.
2Denzin, N.K., Linkoln, Y. S. (ed.). (2011). The SAGE handbook of qualitative research (4th ed.). London: SAGE Publications, Inc.
3Goodwin, C. J. (2016). Research in psychology: Methods and design (8th ed.). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
4Mārtinsone, K. un Šneidere, K. (red.). (2020). Metodiskie norādījumi maģistra darbu izstrādei RSU psiholoģijas, mākslu terapijas un supervīzijas studiju programmās. Rīga: RSU.
5Mārtinsone, K., Pipere, A. (zin. red.). (2021). Zinātniskā darba metodoloģija: Starpdisciplināra perspektīva. Rīga: RSU.
6Robson, C. (2017) Real world research: A resource for users of social research methods in applied settings. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
Papildu literatūra
1Appelbaum, M., Cooper, H., Kline, R. B., Mayo-Wilson, E., et.al. (2018). Journal article reporting standards for quantitative research in psychology: The APA publications and communications board task force report.
2Becker, L. (2015). Writing successful reports and dissertations. London: SAGE Publications, Inc.
3Creswell, J. W. (2018). Qualitative inquiry & research design choosing among 5 approaches (4th ed.). London: SAGE Publications, Inc.
4Lawrence, W. N. (2014). Social research methods: Qualitative and quantitative Approaches, 7th edition. London: Pearson.
5Leavy, P. (ed.). (2014). The Oxford handbook of qualitative research. Oxford University Press, NY.
6Leavy, P (2017). Research design: Quantitative, qualitative, mixed methods, arts-based, and community-based participatory research approaches. The Guilford Press.
7Levitt, H.M., Bamberg, M., Creswell, J.W., et.al. (2018). Journal article reporting standards for qualitative primary, qualitative meta-analytic, and mixed methods research in psychology: The APA publications..
8Mārtinsone, K. un Pipere, A. (red.). (2019). Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana. Rīga: RSU izdevniecība.
9Millsap, R. E. & Maydeu-Olivares, A. (2011). The SAGE handbook of quantitative methods in psychology. Sage Ltd.
10Vogt, W. P., Gardner. D. C., & Haeffele, L. M. (2012). When to use what research design. The Guilford Press.
11Willig, C., Stainton-Rogers, W. (ed.). (2017). The SAGE handbook of qualitative research in psychology (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Citi informācijas avoti
1Charmaz, H. (2014). Constructing grounded theory (Introducing qualitative methods series) (2nd ed.). SAGE Publications Ltd.
2Clandinin, D.J. (2013). Engaging in narrative inquiry. London: Routledge.
3Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2017). Designing and conducting mixed methods research (3rd ed.). Sage.
4Fetterman, D. (2019). Ethnography: Step-by-step (Applied social research methods) (4th ed.). Sage.
5MacLin, K. (2020). Experimental design in psychology: A case approach (9th ed.). Routledge.
6Mārtinsone, K., Regzdiņa-Pelēķe, L. (Sast.) (2020). Personība un psiholoģiskā palīdzība Latvijā: Pašpieredzes stāsti. Rīga: RSU.
7McNiff, J. (2017). Action research: All you need to know. SAGE Publications Ltd.
8Menard, S. (2002). Longitudinal research (Quantitative applications in the social sciences) (2nd ed.). Sage.
9Pētniecības terminu skaidrojošā vārdnīca (zin. red. Mārtinsone, K., Pipere A.)
10Reichard, C. S. (2019). Quasi-experimentation: A guide to design and analysis (methodology in the social sciences). The Guilford Press.
11Tashakkori, A. M., Burke Johnson, R., & Teddlie, C. B. (2020). Foundations of mixed methods research: Integrating quantitative and qualitative approaches in the social and behavioral sciences (Applied social research methods) (2nd ed.). Sage.
12Turner, D. W. (2010). Qualitative interview design: A practical guide for novice investigators. The Qualitative Report, 15(3), 754-760.
13Vagle, M. D. (2018). Crafting phenomenological research (2nd ed.). Routledge.
14Pētījumi datu bāzēs, atbilstoši izvēlētajai projekta tēmai psiholoģijā.