Pārlekt uz galveno saturu

Digitālo tehnoloģiju pielietojums psiholoģijā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:03.11.2023 14:21:37
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_272LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:PsiholoģijaMērķauditorija:Psiholoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Zane Gulbe
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Bakalaura līmeņa zināšanas veselības psiholoģijā, klīniskajā psiholoģijā, attīstības psiholoģijā, psihometrikā, psiholoģiskajā konsultēšanā. Maģistra līmeņa zināšanas par veselības uztveri un uzvedību.
Mērķis:
Pilnveidot un sekmēt zināšanu apguvi par digitālo tehnoloģiju, informācijtehnoloģiju un digitālo telekomunikāciju tehnoloģiju pielietojumu psiholoģijā, to iespējām, ierobežojumiem un specifiku. Attīstīt prasmi pielietot digitālās tehnoloģijas, informācijtehnoloģijas un digitālās telekomunikāciju tehnoloģijas psiholoģiskās palīdzības sniegšanā un konsultēšanā. Kritiski izvērtēt esošās attālinātās psiholoģiskās intervences, apkopot metodes izvēlētās problēmas risināšanai konkrētajā mērķa grupā, kā arī izvēlēties piemērotākās psiholoģiskās palīdzības sniegšanas metodes.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievadlekcija. Digitālo tehnoloģiju pielietojums psiholoģijā. Konsultēšana un pētniecība tīmeklī. Tīmekļa intervenču iespējas un ierobežojumi.Lekcijas2.00auditorija
2Attālinātā psiholoģiskā palīdzība un konsultēšanaLekcijas2.00auditorija
3Attālinātā psiholoģiskā palīdzība un konsultēšana grupāLekcijas2.00auditorija
4Ētiskie, tiesiskie un datu drošības aspekti attālinātās psiholoģiskās palīdzības sniegšanā un konsultēšanāNodarbības2.00auditorija
5Digitālā kompetence 21. gadsimtāNodarbības2.00auditorija
6Psiholoģiskās intervences/psiholoģiskās palīdzības izstrādeNodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Sniegt savu praktisko pienesumu – gan grupā, gan individuāli digitālo tehnoloģiju psiholoģijā satura bankā. Izveidot psiholoģiskās palīdzības plānu, atbilstoši klienta grūtību gadījumam, tajā integrējot vairākas digitālo tehnoloģiju pielietojuma iespējas psiholoģiskajā palīdzībā. Obligāta prasība ir atgriezeniskās saites sniegšana studiju kursa noslēgumā e-vidē – pie attiecīgā studiju kursa.
Vērtēšanas kritēriji:
Vērtējums šajā studiju kursā būs kumulatīvs. To veidos: - Apmeklējums, mazie darbi, grupu darbi un aktivitāte lekcijās/nodarbībās (max. punktu skaits 1). - Grupu darba (grupā pa 3) par digitālo tehnoloģiju pielietojumu psiholoģijā vērtējums (max. punktu skaits 2) - prezentēt/nodemonstrēt 6-8 min grupai. Nodarbībā sniegt apkopojumu par metodēm, intervencēm, rīkiem ar pielietojuma detalizētu skaidrojumu. - Individuālā darba par digitālo tehnoloģiju pielietojumu psiholoģijā vērtējums (max. punktu skaits 2) Iesniegt 1 intervences, metodes, digitālā risinājuma pielietojuma psiholoģijā/psiholoģiskā atbalsta sniegšanā, konsultēšanā u.tml. aprakstu (nosaukums, autors/-ri, gads, izstrādes valsts, mērķa grupa, pielietojums, rezultāti, secinājumi, atsauce uz avotu un/vai konkrēts raksts) - rakstiski iesniegt e-vidē līdz noteiktam datumam (apjoms 1-3 lpp). - Noslēguma darba vērtējums (max. punktu skaits 5) Noslēguma darba ietvars - (grupā pa 3) • Izvēlētā klienta grūtību/problēmas raksturojums, demogrāfiskie dati (detalizēts, bet koncentrēts tikai uz psiholoģiskās palīdzības sniegšanai attiecināmo un būtisko). • Psiholoģiskās palīdzības plāns (detalizēti katrai konsultācijai un ar pamatojumu, kā arī mērķis konkrētajai konsultācijai), integrētas digitālās tehnoloģijas palīdzības sniegšanā (vismaz 3 digitālie risinājumi) - mērķa potenciālai un veiksmīgākai sasniegšanai). • Izvēlētā digitālo tehnoloģiju pielietojuma pamatojums, psiholoģiskā atbalsta sniegšanai (kādēļ tieši šim gadījumam, klientam, grūtībām, mērķim). Psiholoģiskā atbalsta ilgums (tā pamatojums), pielietotās metodes/metožu apraksts un pamatojums, kombinācijas pamatojums, minimāli ietverts vismaz viens digitālo tehnoloģiju pielietojums - pamatojums. • Paredzamā efektivitāte (balstīta teorētiskajās nostādnēs, pētījumos). • Ierobežojumi (skaidri un detalizēti formulēti). • Iesniedzamais noslēguma darbs: Power Point prezentācija (15 min) prezentēta vienā no noslēguma pārbaudījuma datumiem un iesniegta e-vidē (iesniedz viens no grupas dalībniekiem). Noslēguma pārbaudījums: Darbi iesniedzami e-studiju platformā, sadaļā - Praktiskais darbs.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studējošie pārzina digitālo tehnoloģiju, informācijtehnoloģiju un digitālo telekomunikāciju tehnoloģiju pielietojumu psiholoģijā, to iespējas, ierobežojumus un specifiku. Studējošie definē intervences būtību un galvenos digitālās intervences iespējamos veidus psiholoģijā, pārzina digitālo intervenču un attālinātās konsultēšanas iespējas un ierobežojumus.
Prasmes:Studējošie prot pielietot digitālās tehnoloģijas, informācijtehnoloģijas un digitālās telekomunikāciju tehnoloģijas psiholoģiskās palīdzības sniegšanā un konsultēšanā. Studējošie spēj izveidot psiholoģiskās palīdzības plānu, integrējot tajā digitālās tehnoloģijas, digitālās intervences; izmanto kritiskās domāšanas spējas, analizējot esošās digitālo tehnoloģiju pielietojuma un intervenču iespējas psiholoģijas jomā, definē efektivitātes kritērijus un priekšnosacījumus; izvēlas piemērotākās psiholoģiskās palīdzības sniegšanas metodes.
Kompetences:Studējošie kritiski izvērtē esošās attālinātās psiholoģiskās intervences, apkopo metodes, izvēlētās problēmas risināšanai konkrētajā mērķa grupā, kā arī izvēlas piemērotākās psiholoģiskās palīdzības sniegšanas metodes. Studējošie izvērtē digitālās iespējas psiholoģijā un intervences, balstoties uz apgūtajiem kritērijiem; izstrādā metodoloģiju izvēlētās problēmas risināšanai konkrētajā mērķa grupā/klientam, balstoties uz diferencētām mērķa grupas vajadzībām; kritiski izvērtē digitālo tehnoloģiju pielietojuma iespējas un intervences psiholoģijā, argumentēti diskutē par tās stiprajām pusēm un potenciāliem riskiem, piedāvā risinājumus identificēto risku mazināšanai; lieto tehnoloģijas sniedzot psiholoģisko palīdzību.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Zane Gulbe, Ivans Jānis Mihailovs, Inese Paiča, Kirils Dubiņins, Tatjana Bergmane. (2021). Attālināta psiholoģiskā palīdzība un konsultēšana. Rīgas Stradiņa universitāte
2Bartholomew Eldredge, L. (2016). Planning Health Promotion Programs : An Intervention Mapping Approach / L. Kay Bartholomew Eldredge, Christine M. Markham, Robert A.C. Ruiter, Maria E. Fernández, Gerjo Kok, Guy S. Parcel. (Fourth ed., Jossey-Bass Public Health).
3Cooper, S., Campbell, L., & Smucker Barnwell, S. (2019). Telepsychology: A Primer for Counseling Psychologists ψ. The Counseling Psychologist, 47(8), 1074-1114.
4Lustria, M. L. A., Noar, S. M., Cortese, J., Van Stee, S. K., Glueckauf, R. L., & Lee, J. (2013). A meta-analysis of web-delivered tailored health behavior change interventions. Journal of health communication, 18(9), 1039-1069.
5Murray, E. (2012). Web-Based Interventions for Behavior Change and Self-Management: Potential, Pitfalls, and Progress. Journal of Medical Internet Research, 14(4), 30.
6Guidelines for the Practice of Telepsychology. (2013). American Psychologist, 68(9), 791-800.
Papildu literatūra
1Abraham,C., Norman, P., & Conner, M. (2013). Understanding and Changing Health Behaviour: From Health Beliefs to Self-Regulation. Amazon Digital Services, Inc.
2Brannon, L., Feist, J., & Updegraff, J. (2013). Health Psychology: An Introduction to Behavior and Health. Cengege Learning.
3Gamble, N., Boyle, C., & Morris, Z. (2015). Ethical Practice in Telepsychology. Australian Psychologist, 50(4), 292-298.
4Murphy, J., & Pomerantz, A. (2016). Informed Consent: An Adaptable Question Format for Telepsychology. Professional Psychology: Research and Practice, 47(5), 330-339.
5Simons-Morton, B., McLeroy, K.C. & Wendel, M.L. (2011). Behavior Theory in Health Promotion Practice and Research. New York: Jones and Bartlett Learning, UNDP.
Citi informācijas avoti
1Zinātniskie raksti no EBSCO, PUBMED, SCIENCE DIRECT datu bāzēm
2Journal of Health Psychology