Pārlekt uz galveno saturu

Pētījums psiholoģijā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:10.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:10.08.2023 14:52:27
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_278LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:PsiholoģijaMērķauditorija:Psiholoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Kristīne Šneidere
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)19Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas38
Nodarbības (skaits)17Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas34
Kopā kontaktstundas72
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)12Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas24
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas44
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Ievads profesionālajā darbībā, vispārīgā psiholoģija.
Mērķis:
Sekmēt studentu izpratni par pētniecību sociālajās zinātnēs, psiholoģijas pētījuma veikšanas posmiem un pamatprincipiem; pilnveidot prasmi atlasīt, apkopot un analizēt publicētos pētījumus par noteiktu tēmu, attīstīt spēju izveidot, pamatot un īstenot pētniecības pamatprincipiem atbilstošu pētījumu; nodrošināt iespēju apgūt zināšanas par statistiskās datu apstrādes pamatiem psiholoģijas pētījumā, iepazīstināt ar statistikas metodēm un to pielietošanas iespējām, attīstīt prasmi apstrādāt un analizēt psiholoģiskajā pētījumā iegūtos datus un interpretēt rezultātus.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievada jautājumi. Zinātniskā un nezinātniskā izziņa. Pseidozinātne. Zinātne un klīniskā prakse. Uz pierādījumiem balstītā prakse. Zinātniskā darbība: zinātne, pētniecība, inovācija.Lekcijas2.00auditorija
2Pētījums psiholoģijā: pamata koncepti – mainīgais, mērījums, izlase, populācija. Statistiskās attiecības starp mainīgajiem. Pētījuma jautājums, zinātniskā literatūra.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00E-studiju vide
3Psiholoģiskie mērījumi. Mērījumu skalas. Psiholoģiskā mērījuma drošums un pamatotība.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00E-studiju vide
4Tiesiskie un ētiskie aspekti pētījumā. Morālie principi un ētikas kodekss pētniecībā. Informētā piekrišana, debrīfings, akadēmiskais godīgums.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības2.00E-studiju vide
5Teorija psiholoģijas pētījumā.Lekcijas1.00E-studiju vide
6Pētījuma idejas formulēšana. Zinātnisko avotu atlase.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00E-studiju vide
7Kvantitatīva dizaina pētījumi. Datu ieguves avoti kvantitatīvā pētījumā.Lekcijas2.00E-studiju vide
8Kvalitatīvs pētījuma dizains.Lekcijas1.00E-studiju vide
9Jaukts pētījuma dizains.Lekcijas1.00E-studiju vide
10Sistemātiskais pārskats un to veidi.Lekcijas1.00E-studiju vide
11Matemātiskās statistikas pielietošana psiholoģijā.Lekcijas1.00E-studiju vide
12Aprakstošās statistikas rādītāji.Lekcijas1.00datorklase
Nodarbības2.00datorklase
13Slēdzienstatistika. Atšķirību pārbaude.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības2.00datorklase
14Slēdzienstatistika: sakarību pārbaude.Lekcijas1.00datorklase
Nodarbības2.00datorklase
15Multivariatīvā statistika. Regresiju analīze. Faktoranalīze un komponentu analīze.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības2.00E-studiju vide
16Pētījumu rezultātu publicēšana un prezentēšana.Lekcijas2.00E-studiju vide
17Pētījuma izstrādes semināriNodarbības4.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievada jautājumi. Zinātniskā un nezinātniskā izziņa. Pseidozinātne. Zinātne un klīniskā prakse. Uz pierādījumiem balstītā prakse. Zinātniskā darbība: zinātne, pētniecība, inovācija.Lekcijas1.00auditorija
2Pētījums psiholoģijā: pamata koncepti – mainīgais, mērījums, izlase, populācija. Statistiskās attiecības starp mainīgajiem. Pētījuma jautājums, zinātniskā literatūra.Lekcijas0.50E-studiju vide
Nodarbības1.00E-studiju vide
3Psiholoģiskie mērījumi. Mērījumu skalas. Psiholoģiskā mērījuma drošums un pamatotība.Lekcijas0.50E-studiju vide
Nodarbības1.00E-studiju vide
4Tiesiskie un ētiskie aspekti pētījumā. Morālie principi un ētikas kodekss pētniecībā. Informētā piekrišana, debrīfings, akadēmiskais godīgums.Lekcijas0.50E-studiju vide
Nodarbības1.00E-studiju vide
5Teorija psiholoģijas pētījumā.Lekcijas1.00E-studiju vide
6Pētījuma idejas formulēšana. Zinātnisko avotu atlase.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības1.00auditorija
7Kvantitatīva dizaina pētījumi. Datu ieguves avoti kvantitatīvā pētījumā.Lekcijas3.00E-studiju vide
8Kvalitatīvs pētījuma dizains.Lekcijas0.50E-studiju vide
9Jaukts pētījuma dizains.Lekcijas0.50E-studiju vide
10Sistemātiskais pārskats un to veidi.Lekcijas0.50E-studiju vide
11Matemātiskās statistikas pielietošana psiholoģijā.Lekcijas0.50E-studiju vide
12Aprakstošās statistikas rādītāji.Lekcijas0.50datorklase
Nodarbības1.00datorklase
13Slēdzienstatistika. Atšķirību pārbaude.Lekcijas0.50datorklase
Nodarbības1.00datorklase
14Slēdzienstatistika: sakarību pārbaude.Lekcijas0.50datorklase
Nodarbības1.00datorklase
15Multivariatīvā statistika. Regresiju analīze. Faktoranalīze un komponentu analīze.Lekcijas0.50E-studiju vide
Nodarbības1.00E-studiju vide
16Pētījumu rezultātu publicēšana un prezentēšana.Lekcijas1.00auditorija
17Pētījuma izstrādes semināriNodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Patstāvīgi lasīt norādītos literatūras avotus. Patstāvīgi noskatīties video lekcijas un nokārtot pašpārbaudes uzdevumus pirms tematiski atbilstošās nodarbības. Izstrādāt pilotpētījumu. Pēc kursa noslēgšanās, aizpildīt kursa novērtējuma anketu.
Vērtēšanas kritēriji:
Gala vērtējumu veidos kumulatīvais vērtējums no snieguma katrā no uzdevumiem: (1) kontroldarbs par lekcijās apgūtajām tēmām – 20% 0 – 30 % pareizo atbilžu – kontroldarbs nav nokārtots 40 – 100% pareizo atbilžu – kontroldarbs ir nokārtots (2) pašpārbaudes darbi – 20% Sekmīgi nokārtoti visi pašpārbaudes darbi – vērtējums atbilstoši pašpārbaudes darbu vidējam aritmētiskajam baļļu skaitam; Nav nokārtoti visi pašpārbaudes darbi – kritērijs netiek ieskaitīts. (3) Pilotpētījums (60%): a. Darbs nav veikts atbilstoši instrukcijai vai arī nav veikts vispār – 1 – 3 balles (darbs netiek ieskaitīts); b. Darbs ir noformēts atbilstoši norādījumiem, lietota zinātniskā valoda, ievēroti tekstveides principi, taču sniegts nepilnīgs sadaļu raksturojums, kopumā ir izpildītas prasības, taču konstatējama nepietiekama konceptu izpratne – 4 – 6 balles (darbs tiek ieskaitīts); c. Darbs noformēts atbilstoši norādījumiem, sniegts katras sadaļas raksturojums, ir lietota zinātniskā valoda, ievēroti tekstveides principi, ir kopumā vai pilnībā izpildītas studiju kursa apguves prasības – 7 – 9 balles (darbs tiek ieskaitīts); d. Darbs noformēts atbilstoši norādījumiem, sniegts katras sadaļas raksturojums, ir lietota zinātniskā valoda, ievēroti tekstveides principi, darbs parāda spēju veikt patstāvīgu pētījumu un izpratni par pētniecību – 10 (darbs tiek ieskaitīts). Saskaņā ar RSU Studiju reglamenta I 3.9. punktu, nodarbību apmeklējums ir obligāts un tiek reģistrēts. Katras nodarbības noslēgumā, students papildus iesniedz darba lapu, kas aizpildīta atbilstoši e-vidē norādītajiem kritērijiem un, kritēriju izpildes gadījumā, saņem vērtējumu “ieskaitīts”
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studējošie lieto pētniecības terminoloģiju; izskaidro atšķirības starp kvalitatīvo un kvantitatīvo pētījumu stratēģiju un dažādiem pētījuma dizainiem; apraksta datu ieguves un analīzes metodes.
Prasmes:Studējošie identificē aktuālās pētījumu problēmas psiholoģijā; atlasa, analizē, salīdzina un kritiski izvērtē publicētos pētījumus psiholoģijā; analizē zinātnisko stiprumu pētījumos; korekti ievada un apstrādā datus un analizē statistiskos rādītājus, izdara korektus secinājumus; formulē pētījuma mērķim atbilstošus pētījuma jautājumus un izvēlas korektas datu apstrādes metodes.
Kompetences:Studējošie strādā ar zinātnisko literatūru, korekti nolasa un argumentēti diskutē par rakstos prezentētajiem datiem. Izveido savu pilotpētījumu, pamatojot pētījuma aktualitāti, problēmu, formulējot mērķi, pētniecisko jautājumu/hipotēzi, veidojot mērķtiecīgu literatūras apskatu, izvēloties piemērotas datu ieguves un analīzes metodes, integrējot ētikas prasības savā pētījumā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Mārtinsone K., & Pipere A. (red.) (2021). Zinātniskās darbības metodoloģija: Starpdisciplināra perspektīva. RSU izdevniecība.
2Goodwin, K., A. (2018). Research in Psychology: Methods and Design. Wiley Custom.
Papildu literatūra
1Pētniecības terminu vārdnīca.
2Zinātniskie raksti no Scopus, Web of Science, ScienceDirect, PubMed, Ebsco u.c. datu bāzēm.