.
Pētījums psiholoģijā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:10.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:10.08.2023 14:52:27
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_278 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Kristīne Šneidere | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 19 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 38 | ||||
Nodarbības (skaits) | 17 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 34 | ||||
Kopā kontaktstundas | 72 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 44 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Ievads profesionālajā darbībā, vispārīgā psiholoģija. | ||||||||
Mērķis: | Sekmēt studentu izpratni par pētniecību sociālajās zinātnēs, psiholoģijas pētījuma veikšanas posmiem un pamatprincipiem; pilnveidot prasmi atlasīt, apkopot un analizēt publicētos pētījumus par noteiktu tēmu, attīstīt spēju izveidot, pamatot un īstenot pētniecības pamatprincipiem atbilstošu pētījumu; nodrošināt iespēju apgūt zināšanas par statistiskās datu apstrādes pamatiem psiholoģijas pētījumā, iepazīstināt ar statistikas metodēm un to pielietošanas iespējām, attīstīt prasmi apstrādāt un analizēt psiholoģiskajā pētījumā iegūtos datus un interpretēt rezultātus. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievada jautājumi. Zinātniskā un nezinātniskā izziņa. Pseidozinātne. Zinātne un klīniskā prakse. Uz pierādījumiem balstītā prakse. Zinātniskā darbība: zinātne, pētniecība, inovācija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Pētījums psiholoģijā: pamata koncepti – mainīgais, mērījums, izlase, populācija. Statistiskās attiecības starp mainīgajiem. Pētījuma jautājums, zinātniskā literatūra. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
3 | Psiholoģiskie mērījumi. Mērījumu skalas. Psiholoģiskā mērījuma drošums un pamatotība. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
4 | Tiesiskie un ētiskie aspekti pētījumā. Morālie principi un ētikas kodekss pētniecībā. Informētā piekrišana, debrīfings, akadēmiskais godīgums. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | E-studiju vide | |||||||
5 | Teorija psiholoģijas pētījumā. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Pētījuma idejas formulēšana. Zinātnisko avotu atlase. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
7 | Kvantitatīva dizaina pētījumi. Datu ieguves avoti kvantitatīvā pētījumā. | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
8 | Kvalitatīvs pētījuma dizains. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
9 | Jaukts pētījuma dizains. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
10 | Sistemātiskais pārskats un to veidi. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
11 | Matemātiskās statistikas pielietošana psiholoģijā. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
12 | Aprakstošās statistikas rādītāji. | Lekcijas | 1.00 | datorklase | |||||
Nodarbības | 2.00 | datorklase | |||||||
13 | Slēdzienstatistika. Atšķirību pārbaude. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | datorklase | |||||||
14 | Slēdzienstatistika: sakarību pārbaude. | Lekcijas | 1.00 | datorklase | |||||
Nodarbības | 2.00 | datorklase | |||||||
15 | Multivariatīvā statistika. Regresiju analīze. Faktoranalīze un komponentu analīze. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | E-studiju vide | |||||||
16 | Pētījumu rezultātu publicēšana un prezentēšana. | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
17 | Pētījuma izstrādes semināri | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievada jautājumi. Zinātniskā un nezinātniskā izziņa. Pseidozinātne. Zinātne un klīniskā prakse. Uz pierādījumiem balstītā prakse. Zinātniskā darbība: zinātne, pētniecība, inovācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Pētījums psiholoģijā: pamata koncepti – mainīgais, mērījums, izlase, populācija. Statistiskās attiecības starp mainīgajiem. Pētījuma jautājums, zinātniskā literatūra. | Lekcijas | 0.50 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
3 | Psiholoģiskie mērījumi. Mērījumu skalas. Psiholoģiskā mērījuma drošums un pamatotība. | Lekcijas | 0.50 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
4 | Tiesiskie un ētiskie aspekti pētījumā. Morālie principi un ētikas kodekss pētniecībā. Informētā piekrišana, debrīfings, akadēmiskais godīgums. | Lekcijas | 0.50 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
5 | Teorija psiholoģijas pētījumā. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Pētījuma idejas formulēšana. Zinātnisko avotu atlase. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Kvantitatīva dizaina pētījumi. Datu ieguves avoti kvantitatīvā pētījumā. | Lekcijas | 3.00 | E-studiju vide | |||||
8 | Kvalitatīvs pētījuma dizains. | Lekcijas | 0.50 | E-studiju vide | |||||
9 | Jaukts pētījuma dizains. | Lekcijas | 0.50 | E-studiju vide | |||||
10 | Sistemātiskais pārskats un to veidi. | Lekcijas | 0.50 | E-studiju vide | |||||
11 | Matemātiskās statistikas pielietošana psiholoģijā. | Lekcijas | 0.50 | E-studiju vide | |||||
12 | Aprakstošās statistikas rādītāji. | Lekcijas | 0.50 | datorklase | |||||
Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||||
13 | Slēdzienstatistika. Atšķirību pārbaude. | Lekcijas | 0.50 | datorklase | |||||
Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||||
14 | Slēdzienstatistika: sakarību pārbaude. | Lekcijas | 0.50 | datorklase | |||||
Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||||
15 | Multivariatīvā statistika. Regresiju analīze. Faktoranalīze un komponentu analīze. | Lekcijas | 0.50 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
16 | Pētījumu rezultātu publicēšana un prezentēšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Pētījuma izstrādes semināri | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīgi lasīt norādītos literatūras avotus. Patstāvīgi noskatīties video lekcijas un nokārtot pašpārbaudes uzdevumus pirms tematiski atbilstošās nodarbības. Izstrādāt pilotpētījumu. Pēc kursa noslēgšanās, aizpildīt kursa novērtējuma anketu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Gala vērtējumu veidos kumulatīvais vērtējums no snieguma katrā no uzdevumiem: (1) kontroldarbs par lekcijās apgūtajām tēmām – 20% 0 – 30 % pareizo atbilžu – kontroldarbs nav nokārtots 40 – 100% pareizo atbilžu – kontroldarbs ir nokārtots (2) pašpārbaudes darbi – 20% Sekmīgi nokārtoti visi pašpārbaudes darbi – vērtējums atbilstoši pašpārbaudes darbu vidējam aritmētiskajam baļļu skaitam; Nav nokārtoti visi pašpārbaudes darbi – kritērijs netiek ieskaitīts. (3) Pilotpētījums (60%): a. Darbs nav veikts atbilstoši instrukcijai vai arī nav veikts vispār – 1 – 3 balles (darbs netiek ieskaitīts); b. Darbs ir noformēts atbilstoši norādījumiem, lietota zinātniskā valoda, ievēroti tekstveides principi, taču sniegts nepilnīgs sadaļu raksturojums, kopumā ir izpildītas prasības, taču konstatējama nepietiekama konceptu izpratne – 4 – 6 balles (darbs tiek ieskaitīts); c. Darbs noformēts atbilstoši norādījumiem, sniegts katras sadaļas raksturojums, ir lietota zinātniskā valoda, ievēroti tekstveides principi, ir kopumā vai pilnībā izpildītas studiju kursa apguves prasības – 7 – 9 balles (darbs tiek ieskaitīts); d. Darbs noformēts atbilstoši norādījumiem, sniegts katras sadaļas raksturojums, ir lietota zinātniskā valoda, ievēroti tekstveides principi, darbs parāda spēju veikt patstāvīgu pētījumu un izpratni par pētniecību – 10 (darbs tiek ieskaitīts). Saskaņā ar RSU Studiju reglamenta I 3.9. punktu, nodarbību apmeklējums ir obligāts un tiek reģistrēts. Katras nodarbības noslēgumā, students papildus iesniedz darba lapu, kas aizpildīta atbilstoši e-vidē norādītajiem kritērijiem un, kritēriju izpildes gadījumā, saņem vērtējumu “ieskaitīts” | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studējošie lieto pētniecības terminoloģiju; izskaidro atšķirības starp kvalitatīvo un kvantitatīvo pētījumu stratēģiju un dažādiem pētījuma dizainiem; apraksta datu ieguves un analīzes metodes. | ||||||||
Prasmes: | Studējošie identificē aktuālās pētījumu problēmas psiholoģijā; atlasa, analizē, salīdzina un kritiski izvērtē publicētos pētījumus psiholoģijā; analizē zinātnisko stiprumu pētījumos; korekti ievada un apstrādā datus un analizē statistiskos rādītājus, izdara korektus secinājumus; formulē pētījuma mērķim atbilstošus pētījuma jautājumus un izvēlas korektas datu apstrādes metodes. | ||||||||
Kompetences: | Studējošie strādā ar zinātnisko literatūru, korekti nolasa un argumentēti diskutē par rakstos prezentētajiem datiem. Izveido savu pilotpētījumu, pamatojot pētījuma aktualitāti, problēmu, formulējot mērķi, pētniecisko jautājumu/hipotēzi, veidojot mērķtiecīgu literatūras apskatu, izvēloties piemērotas datu ieguves un analīzes metodes, integrējot ētikas prasības savā pētījumā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Mārtinsone K., & Pipere A. (red.) (2021). Zinātniskās darbības metodoloģija: Starpdisciplināra perspektīva. RSU izdevniecība. | ||||||||
2 | Goodwin, K., A. (2018). Research in Psychology: Methods and Design. Wiley Custom. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Pētniecības terminu vārdnīca. | ||||||||
2 | Zinātniskie raksti no Scopus, Web of Science, ScienceDirect, PubMed, Ebsco u.c. datu bāzēm. |