.
Grupu un organizāciju izpēte un konsultēšana praksē
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.12.2023 12:50:57
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_285 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ervīns Čukurs | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 32 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 64 | ||||
Kopā kontaktstundas | 64 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Organizāciju psiholoģija. | ||||||||
Mērķis: | Nodrošināt iespēju attīstīt prasmes organizāciju izpētē, analīzē, priekšlikumu izstrādāšanā, organizāciju konsultēšanā, kā arī attīstīt prasmes personāla atlasē, darba izpildes vērtēšanā, talantu vadībā, darbinieku attīstībā un motivācijas sistēmu veidošanā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Informācija par prakses saturu, prasībām un vērtēšanas kritērijiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Informācija par supervīzijas mērķiem, kā rakstīt gadījumu analīzi un prakses dienasgrāmatu. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Prakses ētiskie aspekti organizācijās. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Prakses supervīzija par individuālu darbu organizācijās. | Nodarbības | 28.00 | auditorija | |||||
5 | Refleksija par individuālo darbu organizācijās. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Aktīvi līdzdarboties supervīzijās. Prasības: Students aktīvi piedalās visās supervīzijās, produktīvi iesaistās supervīzijas grupas darbā, diskusijās par konkrēto jautājumu, problēmu. Izstrādāt uzņēmumā identificētās problēmas analīzi un prezentēt to supervīzijā. Prasības: Students identificē konkrētu problēmu izvēlētajā organizācijā (piemēram, saistībā ar darbinieka, komandas darba, procesu efektivitāti, funkciju sadali, organizācijas kultūru), sagatavo izpētes plānu un saskaņo to ar prakses vadītāju, veic psiholoģiskās izpētes analīzi, veic situācijas konteksta analīzi, veic organizācijas pamata procesu (piemēram, pārdošana, loģistika, ražošana produktu attīstība, serviss utt.) un palīgprocesu (piemēram, administrācija, personāla atlase, apsaimniekošana, darba drošība utt.) izpēti, apraksta un analizē procesus, sagatavo nepieciešamo uzlabojumu aprakstu, sagatavo prezentāciju par nepieciešamajiem uzlabojumiem. Sagatavot prakses atskaiti. Prasības: Students sagatavo prakses atskaiti iekļaujot informāciju par prakses vietu, tajā pavadīto laiku un veiktajiem uzdevumiem, prakses mentora darba novērojumiem, kā arī refleksiju par prakses laikā veiktajiem uzdevumiem. Uzrakstīt eseju. Prasības: Students uzraksta eseju par tēmu “Mūsdienīgas organizācijas personāla vadības pamatprocesi” un iesniedz to norādītajā datumā. Esejā tiek apkopota būtiska informācija par tādiem personāla vadības procesiem, kā personāla atlase, darba izpildes vērtēšana, talantu vadība, darbinieku attīstība, motivācijas sistēmu veidošana, izmantojot atbilstošus literatūras avotus. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • Aktīva līdzdalība supervīzijās (20%); • Konkrētas uzņēmumā identificētas problēmas analīze un prezentācija (20%); • Prakses atskaite (20%); • Eseja (20%); • Eksāmens (20%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | • Apraksta organizāciju konsultēšanas veidus; • Raksturo biežāk sastopamās problēmas saistībā ar darbinieku, darba komandu un procesu efektivitāti; • Raksturo galvenos organizāciju konsultēšanas principus; • Apraksta organizāciju psiholoģiskās izpētes metodes; • Raksturo personāla atlases metodes; • Raksturo galvenos talantu vadības principus. | ||||||||
Prasmes: | • Izvirza un saskaņo ar klientu psiholoģiskās palīdzības sniegšanas mērķus atbilstoši organizācijas vajadzībām un psiholoģijas zinātnes pamatprincipiem; • Atšķir un apraksta dažādus uzņēmuma procesus; • Formulē izmērāmu problēmu organizācijas kontekstā; • Pielieto psiholoģiskās izpētes metodes (intervijas, testus, aptaujas, novērošanu); • Apstrādā iegūtos materiālus, noformē protokolus, no iegūtajiem datiem izdara secinājumus; • Atšķir darba izpildes vērtēšanas un personāla atlases metodes; • Atšķir talantu vadības, darbinieku attīstības un motivācijas sistēmu veidošanas pamatprocesus. | ||||||||
Kompetences: | • Identificē konkrētu problēmu organizācijā; • Izstrādā šīs problēmas analīzes plānu; • Veic problēmas analīzi; • Veic organizācijas pamata un palīgprocesu analīzi; • Apraksta nepieciešamos uzlabojumus organizācijā; • Veic nepieciešamo uzlabojumu un priekšlikumu prezentāciju. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Dessler, G. (2017). Human resource management. Boston: Pearson Higher Education. | ||||||||
2 | Chmiel, N. (2008). An introduction to work and organizational psychology. Malden: Blackwell Publishing. | ||||||||
3 | Dāvidsone, G. (2008). Organizāciju efektivitātes modelis. Rīga: SIA O.D.A. | ||||||||
4 | Ešenvalde, I. (2004). Personāla praktiskā vadība. Rīga: Merkūrijs. | ||||||||
5 | Silvester, J. (2008). Organizational psychology. London; New York: Routledge. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Mathis, R. L. & Jackson, J. H. (2011). Human resource management. Mason: South-Western Cengage Learning. | ||||||||
2 | Aamodt, M. D. (2012). Industrial/Organizational psychology: An applied approach. Belmont: Wadsworth. | ||||||||
3 | Reņģe, V. (2007). Mūsdienu organizāciju psiholoģija. Rīga: Zvaigzne ABC. | ||||||||
4 | Reņģe, V. (2003). Organizāciju psiholoģija. Rīga: Kamene. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Journal of Occupational and Organizational Psychology | ||||||||
2 | European Journal of Work and Organizational Psychology | ||||||||
3 | European Work & Organizational Psychologist | ||||||||
4 | Industrial and Organizational Psychology | ||||||||
5 | International Journal of Industrial Organization | ||||||||
6 | International Review of Industrial & Organizational Psychology |