Pārlekt uz galveno saturu

Klīniskā un veselības psiholoģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.07.2023 10:54:01
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_293LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:PsiholoģijaMērķauditorija:Psiholoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Jeļena Koļesņikova
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)12Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas24
Nodarbības (skaits)12Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas24
Kopā kontaktstundas48
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Vispārīgā psiholoģija, psihes bioloģiskie pamati, psihofizioloģija. Klīniskā psiholoģija, veselības psiholoģija, patopsiholoģija, psiholoģiskā izpēte.
Mērķis:
Attīstīt izpratni par klīniskās un veselības psiholoģijas jēdzieniem, biopsihosociālo pieeju slimībai un veselībai, padziļināt izpratni par psihologa darbu veselības aprūpes sistēmā, kā arī pilnveidot prasmes psiholoģiskās palīdzības metožu/intervenču lietošanā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads klīniskajā un veselības psiholoģijā.Lekcijas1.00auditorija
2Veselības informācijas avoti (t.sk. demogrāfija). Veselības politika, veselības aprūpes sistēma un finansēšanas modeļi.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
3Veselība. Slimību profilakse un veselības veicināšana. Psihiskās veselības veicināšana.Lekcijas1.00auditorija
4Veselības un slimības uztvere. Veselības uzvedības teorijas un modeļi.Lekcijas1.00auditorija
5Ievads bērnu psihiatrijāLekcijas5.00auditorija
6Psihisko traucējumu etioloģija pieaugušajiem.Nodarbības4.00auditorija
7Psihisko traucējumu etioloģija un palīdzības sniegšanas metodes.Nodarbības2.00auditorija
8Psiholoģiskās palīdzības sniegšanas metodes: psihiskie un uzvedības traucējumi psihoaktīvo vielu lietošanas dēļ. Azartspēļu atkarība.Nodarbības2.00auditorija
9Sāpju mērīšana, fizioloģija, neiroķīmiskais pamats.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1. Sagatavo un prezentē grupā darbu par veselības uzvedības teoriju/modeli un gadījuma analīzi. 2. Sagatavoties gala pārbaudījumam. 3. Studija kursa beigās sniegt atgriezenisko saiti (aizpildīt anketu).
Vērtēšanas kritēriji:
1. Norādītajā laikā sagatavots un prezentēts darbs par veselības uzvedības teoriju/modeli (gadījumu analīze) (50%). • Studējošais veic gadījuma teorētisko analīzi – korektu gadījuma teorētisko analīzi, izvērtē veselības uzvedību un formulē uz veselību orientētas uzvedības mērķus, izvēlas efektīvas (uz pētījumu rezultātiem balstītas) metodes psiholoģiskās palīdzības sniegšanai, sagatavo prezentāciju (PowerPoint). Studējošais prezentē darbu studentu grupā (10. min.) un atbild uz jautājumiem. 2. Gala pārbaudījums – rakstisks eksāmens, kas sastāv no desmit jautājumiem (50%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studējošie skaidro klīniskās un veselības psiholoģijas terminoloģiju. Apraksta starptautiski akceptētās pamatvērtības, uz kurām balstās veselības politika. Nosauc un definē veselības veicināšanā lietotos terminus. Nosauc veselības sociālās determinantes un raksturo tās. Izskaidro riska faktora, cēloņfaktora un jaucējfaktora jēdzienus slimību daudzcēloņu teorijas kontekstā. Nosauc un raksturo veselības uzvedības modeļus un teorijas. Nosauc un raksturo veselības un slimības uztveres konceptus. Raksturo psihisko traucējumu izpausmes un apraksta tās veidošanās procesu biopsihosociālā modeļa kontekstā. Apraksta sāpju dabu, novērtēšanas metodes un kontroles tehnikas. Apraksta veselības aprūpes iestādēs pielietojamo psiholoģiskās palīdzības (intervenču) veidus.
Prasmes:Lieto korektus veselības un psihiskās slimības jēdzienus. Izvēlas un pamato veselības veicināšanai piemērotāko teorētisko pamatojumu. Izvērtē sociālo faktoru klātbūtni dažādu slimību izcelsmē un izplatībā. Salīdzina veselības uzvedības teorijas un modeļus. Pielieto zināšanas, lai izvērtētu klienta/pacienta veselības un slimības uztveri, kā arī veselības uzvedību un formulētu uz veselību orientētas uzvedības mērķus. Apraksta un diferencē bērnu, pusaudžu un pieaugušo psihopatoloģiskos simptomus un sindromus. Izvēlas un analizē psiholoģiskās palīdzības metodes.
Kompetences:Diskutē par veselības un slimības jēdzieniem. Patstāvīgi izvēlas konkrētai mērķa grupai un veselības problēmai piemērotāko, teorijā pamatotu, veselības veicināšanas rīcības modeli. Patstāvīgi (mācību situācijās) pielieto veselības un slimības uztveres, kā arī veselības uzvedības teorijas un modeļus veselības uzvedības plānošanā un mērķu noteikšanā. Nodibina kontaktu un noskaidro klienta vajadzības un problēmas, psiholoģiskās konsultēšanas veikšanai, ka arī izveido psiholoģiskās konsultēšanas stratēģiju atbilstoši izvirzītajam konsultēšanas mērķim. Izvēlas efektīvas intervences veselības un slimības uztveres korekcijai, veselības uzvedības sekmēšanai, veselību kompromitējošas uzvedības novēršanai un sāpju kontrolei (mācību situācijās). Studējošie kritiski izvērtē veselības aprūpes iestādēs pielietojamas psiholoģiskās palīdzības metodes.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Hayden, J. (2014). Introduction to health behavior theory (2nd ed.). Burlington, MA: Jones & Bartlett Learning.
2Kevin T. Larkin, & Elizabeth A. Klonoff. (2014). Specialty Competencies in Clinical Health Psychology. Oxford University Press.
3Mārtinsone, K., Sudraba, V. (red.). (2019). Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. RSU izdevniecība.
4Paul Bennett. (2015). EBOOK: Clinical Psychology: Psychopathology Through the Lifespan : Psychopathology Through the Lifespan. Open University Press.
Papildu literatūra
1American, A. O. P. (. (Ed.). (2020). Adhd : Evaluation and care. ProQuest Ebook Central
2Brownson R.C. et al. (2011). Evidence-based public health. Second ed. Oxford University Press, 293 p.
3Flaten, M. A., & al'Absi, M. (Eds.). (2016). Neuroscience of pain, stress, and emotion : Psychological and clinical implications. ProQuest Ebook Central
4Wieser, M. J. & Pauli. P. (2016). The neuroscience of pain, stress, and emotion: psychological and clinical implications. Elsevier.
5Sommers-Flanagan, J., & Sommers-Flanagan, R. (2015). Clinical interviewing. ProQuest Ebook Central
Citi informācijas avoti
1International Journal of Clinical Health Psychology
2Journal of Clinical Psychology in Medical Settings
3Journal of Health Psychology
4Psychological Assessment