Pārlekt uz galveno saturu

Individuālā konsultēšana

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.08.2023 08:43:38
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_295LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:PsiholoģijaMērķauditorija:Psiholoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Ingūna Griškēviča
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)12Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas24
Nodarbības (skaits)12Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas24
Kopā kontaktstundas48
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Vispārīgā psiholoģija, attīstības psiholoģija, personības psiholoģija, klīniskā psiholoģija, psiholoģiskā izpēte, psiholoģiskā konsultēšana.
Mērķis:
Radīt iespēju apgūt padziļinātas zināšanas par individuālās konsultēšanas pieejām, struktūru, iespējamo problēmu spektru un attīstīt individuālās konsultēšanas prasmes, ievērojot ētikas principus (prasmi nodibināt kontaktu ar klientu, psiholoģiskās konsultēšanas procesa uzsākšanai; prasmi noskaidrot klienta vajadzības un problēmas, lai plānotu turpmāko profesionālo darbību; prasmi noskaidrot klienta vajadzības un problēmas, psiholoģiskās konsultēšanas veikšanai; prasmi vienoties ar klientu par psiholoģiskās konsultēšanas mērķiem un nosacījumiem; prasmi izveidot psiholoģiskās konsultēšanas stratēģiju atbilstoši izvirzītajam konsultēšanas mērķim; prasmi veikt psiholoģisko konsultēšanu; prasmi izvērtēt psiholoģiskās konsultēšanas rezultātu; prasmi sniegt klientam atgriezenisko saiti par veikto psiholoģisko konsultēšanu).
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Individuālās konsultēšanas mērķi un uzdevumi. Konsultēšanas process. Individuālās konsultēšanas fāzes. Konsultēšanas prasmes.Lekcijas2.00E-studiju vide
Nodarbības2.00cits
2Attiecību nodibināšanas fāze. Problēmas definēšana un konsultēšanas mērķu noteikšana. Konsultēšanas procesa uzsākšana. Vienošanās un sadarbības plāna izveide.Lekcijas2.00E-studiju vide
Nodarbības2.00cits
3Izpētes fāze. Klienta izpētes un izpratnes paņēmieni. Psiholoģiskās problēmas definēšana klienta personības, kognitīvo īpatnību un dzīves stila kontekstā.Lekcijas2.00E-studiju vide
Nodarbības2.00cits
4Interpretācijas fāze. Konfrontācijas mērķi, pielietojums un paņēmieni. Iedrošinājuma mērķi, pielietojums un paņēmieni.Lekcijas2.00E-studiju vide
Nodarbības2.00cits
5Pārorientācijas un noslēguma fāze. Pārorientācijas komponenti un paņēmieni. Izmaiņu ieviešana un prakstizēšana klienta dzīvē. Klienta resursu definēšana un izmantošana.Lekcijas2.00E-studiju vide
Nodarbības2.00cits
6Gadījuma analīze. Konsultēšanas gadījuma mērķu, stratēģijas un rezultātu analīze. Konsultēšanas gadījuma teorētiskais pamatojums.Lekcijas2.00E-studiju vide
Nodarbības2.00cits
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1. Intervīzijas grupās - konsultanta, klienta un supervīzora lomās. 2. Gadījuma analīze – praktiskā darba atskaites un tās prezentācijas sagatavošana. 3. Gadījuma teorētiskā pamatojuma analīze - konsultēšanas.
Vērtēšanas kritēriji:
Lai saņemtu vērtējumu studentiem ir jāiesūta kursa norises atgriezeniskā saite. 1. Intervīzijas konsultēšanas fāžu un konsultēšanas prasmju novērtēšanas protokoli (40%): 1.1. Attiecību nodibināšana un konsultēšanas mērķu definēšana; 1.2. Klienta izpēte - personības, kognitīvo īpatnību un dzīves stila noteikšana; 1.3. Interpretācijas, konfrontācijas un iedrošinājuma fāze; 1.4. Pārorientācijas un noslēguma fāze un klienta resursu identificēšana. 2. Gadījuma analīze – klienta psiholoģiskās problēmas izvērtēšana un apraksts, individuālās psiholoģiskās konsultēšanas stratēģijas, plāna analīze (30%): 2. 1. Studējošais veic viena gadījuma aprakstu, analizē konsultēšanas gaitu četrās fāzēs un rezultātus; 2.2. Studējošais sagatavo prezentāciju (Power Point) par konsultēšanas gadījumu; 2.3. Studējošais prezentē gadījumu un atbild uz precizējošiem jautājumiem par konsultācijas gaitu. 3. Gadījuma teorētiskais pamatojuma analīze (30%). 3.1 Studējošais veic gadījuma teorētisko analīzi un formulē klienta psiholoģisko problēmu, pamato konsultēšanas stratēģiju un plānu atsaucoties uz literatūras avotiem; 3. 2. Studējošais noformē darbu rakstiski (Word vai PDF) un iesniedz gadījuma apraksta formā.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studējošie nosauc un apraksta psiholoģiskās konsultēšanas tehnikas un paņēmienus, pārzina psiholoģiskās konsultēšanas procesu, struktūru, pamatprincipus. Studējošie raksturo pamatprincupus, kā nodibināt kontaktu ar klientu, noskaidrot klienta vajadzības un problēmas, lai plānotu turpmāko profesionālo darbību, raksturo, kā vienoties ar klientu par konsultēšanas mērķiem. Studējošie raksturo pamatprincipus, kā veikt psiholoģisko konsultēšanu un izvērtēt rezultātu, kā arī kā sniegt klientam atgriezenisko saiti par veikto psiholoģisko konsultēšanu. Raksturo konsultējoša psihologa darbības specifiku, funkcijas un robežas dažādās profesionālajās vidēs.
Prasmes:Studējošie orientējas individuālās psiholoģiskās konsultēšanas tehnikās un paņēmienos, prot atbilstoši tās pielietot. Studējošie nodibina kontaktu ar klientu, psiholoģiskās konsultēšanas procesa uzsākšanai un noskaidro klienta vajadzības un problēmas, lai plānotu turpmāko profesionālo darbību, ka arī vienojas ar klientu par konsultēšanas mērķiem un nosacījumiem un izveido konsultēšanas stratēģiju atbilstoši izvirzītajam mērķim. Analizē klienta situāciju. Prot izvērtēt un formulēt psiholoģiskās problēmas, nošķirt tās no cita rakstura grūtībām, kā arī meklēt problēmas risināšanas veidus atkarībā no konkrētās situācijas un konkrētā klienta iespējām. Veic psiholoģisko konsultēšanu un izvērtē rezultātu, ka arī sniedz klientam atgriezenisko saiti par veikto psiholoģisko konsultēšanu.
Kompetences:Studējošie patstāvīgi izvērtē un formulē psiholoģiskās problēmas gadījumu analīzēs, kā arī atrod problēmas risināšanas veidus atkarībā no konkrētās situācijas un konkrētā klienta iespējām, ievērojot ētikas kodeksu un veido individuālās psiholoģiskās konsultēšanas stratēģiju, plānu.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Bite, I, Mārtinsone, A. Sudraba, V. (2016). Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Rīga: Zvaigzne ABC
2Ļevina J., Mārtinsone K. (2016). Konsultēšana un konsultatīvā psiholoģija. Rīga: RSU.
3Jairo N. Fuertes, Arnold Spokane, & Elizabeth Holloway. (2013). Specialty Competencies in Counseling Psychology. Oxford University Press.
4McLeod, J., & McLeod, Julia. (2011). Counselling skills : A practical guide for counsellors and the helping professions / John McLeod, Julia McLeod. (2nd ed.). Maidenhead: Open University Press.
5Sharf, R.S. (2012). Theories of psychotherapy and counseling: Concepts and cases (5th ed.). Belmont, CA: Brooks/Cole.
Papildu literatūra
1Beck, J. S. (2011). Cognitive behavior therapy: Basics and beyond. 2nd ed. New York: Guilford.
2Brown, S. D., & Lent, R. W. (Eds.) (2000). Handbook of counselling psychology (3rd edition). New York: Wiley.
3Corey, G. (2009). Theory and practice of counseling and psychotherapy. Cengage Lerning.
4Kottler, J. A. & Brown, R. W. (2000). Introduction to therapeutic counselling. Wardsworth.
5McLeod, J., & British Association for Counselling Psychotherapy. (2010). Case study research in counselling and psychotherapy / John McLeod. Los Angeles ; London: SAGE.
6Remley, T., & Herlihy, B. (2010). Ethical, legal, and professional issues in counseling / Theodore P. Remley, Jr., B
Citi informācijas avoti
1Consulting Psychology Journal: Practice and Research
2European Journal of Psychotherapy & Counseling
3Journal of Counseling Psychology