Pārlekt uz galveno saturu

Organisma funkciju regulācija un veselība

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.07.2023 10:55:09
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_300LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Veselības aprūpeMērķauditorija:Psiholoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Sandra Mihailova
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Psihes bioloģiskie pamati, neiropsiholoģija.
Mērķis:
Radīt iespēju apgūt zināšanas par organisma funkciju regulāciju un veselību, centrālās nervu sistēmas nozīmi organisma funkcionālās darbības vienotības un homeostāzes mehānismu nodrošināšanā, stresa ietekmi uz organisma funkcijām un veselību, un psiholoģiskās palīdzības iespējām stresa pārvarēšanā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Organisma funkciju regulācija un veselība. Homeostāze un veselība. Organisma funkciju regulācijas veidi. Fizioloģisko un psihisko funkciju mijiedarbība.Lekcijas2.00auditorija
2Neirālā regulācija. Centrālā un perifērā nervu sistēma. Neiromediatori un neiromodulātori.Lekcijas2.00auditorija
3Imūnā regulācija. Organisma ģenētiskā homeostāze un tās riski. Imunitātes mehānismi. Imūnsistēmu ietekmējošie faktori. Imūnprofilakse. Imūnsistēmas darbības traucējumi. Psihoneiroimunoloģijas pamatprincipi.Lekcijas1.00auditorija
4Psihoneiroendokrīnā ietekme. Neiroendokrīnā sistēma. Nervu sistēmas – endokrīnās sistēmas un uzvedības mijiedarbība.Lekcijas1.00auditorija
5Stresa ietekme uz organisma funkcijām un veselību. Adaptācija stresam. Stresa mazināšanas intervences.Lekcijas0.00auditorija
Nodarbības4.00auditorija
6Klīniskā psihofarmakoterapija: psihiatrijā lietoto medikamentu grupas, to reģistrētās un nereģistrētās indikācijas, kontrindikācijas, biežākās blakusparādības un atcelšanas simptomi.Lekcijas2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Patstāvīgi lasīt norādītos avotus un literatūru, izdarot kopsavilkumus pēc dotā parauga. Prasības: Veikt zinātnisko rakstu apkopojumu un sagatavot prezentāciju, sagatavot izdales materiālus. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
1. Studējošie sagatavo kopsavilkumu par konkrētu Psihoneiroimunoloģijas tēmu – 40%. 2. Sagatavo prezentāciju un vada diskusiju par prezentējamo tēmu, demonstrē stresa pārvarēšanas metodes – 20%. 3. Sagatavo izdales materiālus par kādu sev nozīmīgu psihoneiroimunoloģijas jautājumu – 20%. 4. Noslēguma tests – 20%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studējošie apraksta psihoneiroimunoloģijas pamatprincipus, stresa ietekmi uz organisma funkcijām un veselību, skaidro neirozinātnes funkcionālos pamatprincipus, sistematizē organisma funkciju un veselības pamatprincipus, novērtē centrālas nervu sistēmas nozīmi organisma funkcionālās darbības vienotības un homeostāzes mehānismu nodrošināšanā. Apraksta stresa pārvarēšanas intervences.
Prasmes:Studējošie argumentēti diskutē par organisma funkciju regulāciju un veselību, centrālās nervu sistēmas nozīmi organisma funkcionālās darbības vienotības nodrošināšanā, psihoneiroimunoloģijas teorētiskām nostādnēm un jaunākiem pētījumiem neirozinātnes jomā. Pielieto stresa mazināšanas stratēģijas.
Kompetences:Studējošie izskaidro psihoneiroimunoloģijas pamatprincipus, stresa ietekmi uz organisma funkcijām un veselību.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Voita, D. (2015). Bioloģija un uzvedība. No Mārtinsone, K., Miltuze, A. (red.). Psiholoģija 1. Pamatjautājumi – teorijas un pētījumi. (65. – 105.lpp.). Rīga, Zvaigzne ABC.
2Daruna, Jorge Hilarion. (2012). Introduction to Psychoneuroimmunology. Amsterdam : Academic Press. eBook., Database: eBook Academic Collection (EBSCOhost)
3Straub RH; Cutolo M. (2018). Psychoneuroimmunology-developments in stress research. Wiener Medizinische Wochenschrift. Mar; Vol. 168 (3-4), pp. 76-84; Publisher: Springer Verlag; PMID: 28600777, Database: MEDLINE Complete
4Ayers, S., Baum, A., McManus, C., Newman, S., et.al. (Eds.). (2007). Cambridge Handbook of Psychology, Health and Medicine. Cambridge University Press.
5Moraes LJ; Miranda MB; Loures LF; Mainieri AG; Mármora CHC. (2018). A systematic review of psychoneuroimmunology-based interventions. Psych., Health & Medicine. 2018 Jul; Vol. 23 (6), pp. 635-652; Publisher: Routledge; PMID: 29262731, Database: MEDLINE
Papildu literatūra
1Apinis, P. (1998). Cilvēks. Anatomija, fizioloģija, patoloģijas pamati. Rīga: NM apgāds.
2Cassidy, T. (2011). Stress, Cognition and Health. Routledge.
3Sanderson, C. A. (2013). Health Psychology. John Wiley & Sons, Inc.
4Sarafino, E.P. (2012). Health Psychology. Biopsychosocial Interactions. Willey&Sons.
5The Oxford Handbook of Health Psychology (2011). Friedman, H. S. (Ed). Oxford University
6Gellman, M. D. (Ed.). (2013). Encyclopedia of Behavioral Medicine.. Springer, New York.
7Sherer ML; Posillico CK; Schwarz JM. (2018). The psychoneuroimmunology of pregnancy. Frontiers In Neuroendocrinology [Front Neuroendocrinol], ISSN: 1095-6808, 2018 Oct; Vol. 51, pp. 25-35; Publisher: Academic Press; PMID: 29110974, Database: MEDLINE
Citi informācijas avoti
1Farb, N.A., Anderson, A.K, & Segal, Z.V. (2012). The Mindful Brain and Emotion Regulation in Mood Disorders. Iegūts no: http://web.a.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?sid=d2…
2Fishbein, D., Warner, T., Krebs, C., Trevarthen, N., Flannery, B., & Hammond, J. (2009). Differential relationships between personal and community stressors and children’s neurocognitive functioning. Child Maltreat, 14,299–315.
3Hedges, W.H., Woon, F.L. (2011). Early-life stress and cognitive outcome. Psychopharmacology, 214:121–130.
4Mars, T.,S., & Abbey, H. (2010). Mindfulness meditation practice as a healthcare intervention: A systematic review. International Journal of Osteopathic Medicine, 13, 56–66.