Pārlekt uz galveno saturu

Profesionālā darbība mākslu terapijā un tās tiesiskie pamati

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:17.08.2023 13:41:34
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_333LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Sporta medicīna un rehabilitoloģijaMērķauditorija:Medicīnas pakalpojumi
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Jana Duhovska
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas24
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nav nepieciešamas.
Mērķis:
Attīstīt maģistrantu profesionalitāti, radot izpratni par profesijas filozofiju, profesionālo darbību izglītības, veselības aprūpes un sociālās aprūpes vidē, sadarbību multiprofesionālajā komandā, uz pierādījumiem balstītu praksi un profesijas tiesiskajiem un ētiskajiem aspektiem, darbības organizēšanu un uzņēmējdarbību mākslas terapijā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Profesionālā darbība mākslas terapijā. Profesijas filozofiskais un teorētiskais pamats, profesijas un izglītības programmu izveide Latvijā un pasaulē. Mākslas terapeita personība un profesionālā identitāte. Mākslas terapeita darbība un kompetences un integrācija veselības aprūpes, sociālās aprūpes un izglītības sistēmās. Multiprofesionāls un multidisciplinārs komandas darbs.Lekcijas2.00MITC
Nodarbības2.00auditorija
2Mākslas terapeita profesionālo darbību reglamentējošie dokumenti.Lekcijas1.00MITC
Nodarbības1.00MITC
3Uz pierādījumiem balstīta prakse mākslas terapijā. Kritiska informācijas avotu izvēle un analīze. Informācijpratība mākslas terapeita profesionālajā darbībā.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
4Ētikas pamatprincipi un tiesību jēdzieni. Individuālās un sociālās pacientu tiesības. Ētiskās vadlīnijas mākslas terapeita darbā, ētiskās dilemmas, to risināšana. Mākslas terapeitu ētikas kodeksa un citu regulējošo dokumentu izmantošana ētisku lēmumu pieņemšanā.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
5Pieejas pacientu aprūpē: būtisks faktors komunikācijas veida noteikšanā. Atgriezeniskās saites nozīme efektīvā komunikācijā. Pacientu un ārstu vai veselības aprūpes speciālistu komunikācijas pilnveides iespējas. Pacientu līdzestība un to ietekmējoši faktori. Informētā piekrišana/vienošanās.Lekcijas1.00MITC
Nodarbības1.00MITC
6Uzņēmējdarbības organizācijas tiesiskās formas un to normatīvais regulējums. Saimnieciskā darbība un komercdarbība, profesionālās darbības privātprakses organizācijas principi. Projekts mākslas terapeita praksē.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
7Digitālās kompetences mākslas terapeita profesionālajā darbībā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
8Projektu izveide un vadīšana mākslas terapeita praksē.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, sistemātiski lasot norādītos avotus; sagatavoties eksāmenam – testam. Rakstiski analizēt vienu no dotajiem gadījumiem saistībā ar kādu ētikas dilemmu, veikt šīs dilemmas analīzi un prezentāciju. Sagatavot videomateriālu vai prezentāciju par vienu no mākslu terapijas specializācijām un prezentēt to. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Gala vērtējums šajā studiju kursā veidojas kumulatīvi - no abos studiju semestros veiktajiem uzdevumiem un pārbaudījumiem. Rudens semestrī: 1.1. Kontroldarbs* par mākslas terapeita profesionālo darbību un tās tiesiskajiem jautājumiem (25% no kopvērtējuma), 1.2. Darbs 3-4 studējošo grupās, veidojot praktiski orientētu darbu par mākslas terapeita profesionālo darbību Latvijā (25% no kopvērtējuma). Pavasara semestrī: 2.1. Kontroldarbs par Uzņēmējdarbības tēmu (25% no kopvērtējuma), 2.2. Informētās piekrišanas teksta uzmetuma sagatavošana (15% no kopvērtējuma) 2.3. Līdz 10 min. gara prezentācija (ar vizualizāciju) par pašpalīdzības/psihohigiēnas aktivitātēm, terapeitam rūpējoties par neizdegšanu (10% no kopvērtējuma). *Kontroldarba tēmas: 1. Mākslu terapijas definīcija, terminoloģija 2. Mākslas terapeita izglītība un statuss veselības aprūpē 3. Veselības aprūpes sistēma, politika, finansēšana 4. Mākslu terapija: veselības aprūpes profesijas izveide (Latvija un citu valstu pieredze) 5. Mākslu terapijas integrācija veselības aprūpes, sociālās aprūpes un izglītības sistēmās 6. Mākslu terapijas profesionālās apvienības 7. Uzņēmējdarbības organizācijas tiesiskās formas un to normatīvais regulējums 8. Saimnieciskā darbība un komercdarbība, profesionālās darbības privātprakses organizācijas principi 9. Mākslas terapeita darbības formas un dažādas darba/prakses vietas 10. Mākslu terapijas mērķi un indikācijas 11. Mākslas terapeita kompetences, prasmes, pienākumi un uzdevumi 12. Mākslas terapeita personības kvalitātes 13. Starptautiskie, Eiropas un nacionālie tiesību akti: a) Konvencija par cilvēktiesību un cieņas aizsardzību bioloģijā un medicīnā – Konvencija par cilvēktiesībām un biomedicīnu (Biomedicīnas konvencija) b) Ārstniecības likums c) Pacientu tiesību likums 14. Mākslas terapeita profesionālo darbību reglamentējošie dokumenti: a) LR normatīvie akti (Ministru Kabineta noteikumi) i. Profesijas standarts ii. Mākslu terapijas medicīniskās tehnoloģijas b) Mākslu terapijas profesionālo asociāciju dokumenti i. Ētikas kodekss ii. Sertifikācijas nolikums 15. Supervīzija mākslu terapijā
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Teorētiski izskaidro veselības aprūpes pakalpojumu sistēmu Latvijā, profesionālās darbības tiesiskā regulējuma principus, raksturo profesionālo darbību regulējošajā dokumentācijā un uzņēmējdarbības organizācijas principos; analizē situācijas atbilstoši tiesību normām un ētiskajiem principiem; raksturo multiprofesionālas komandas darba un komunikācijas principus, citu speciālistu kompetences robežas.
Prasmes:Analizē pacientu tiesību un mākslas terapeita profesionālās darbības tiesību piemērus, izskaidro potenciālajiem darba devējiem un citiem speciālistiem mākslu terapijas mērķus un uzdevumus, iespējas un ierobežojumus, profesionālās ētikas principus; izmanto vienotu standartizētu valodu pacienta funkcionēšanas un veselības stāvokļa raksturojumā veselības aprūpes vidē; pielieto teorētiskās zināšanas, lai izvēlētos saviem profesionālās darbības plāniem atbilstošu tiesisko formu un statusu, pamatojot savu izvēli ar normatīvo regulējumu.
Kompetences:Sagatavo un prezentē informāciju par mākslu terapijas mērķiem un uzdevumiem, iespējām un ierobežojumiem atbilstoši mākslas terapeita darbību reglamentējošiem dokumentiem un profesionālās ētikas pamatprincipiem, izmantojot teorētiskos avotus un sagatavoto videomateriālu.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Mākslu terapija. (2011). Red. K. Mārtinsone. Rīga: RaKa. (atkārtotais izdevums) (akceptējams izdevums)
2Biomedicīnas ētika: teorija un prakse. (2006). Red. V. Sīle. Rīga: RSU. (akceptējams izdevums)
3Skills for Communicating with Patients (3rd edition). (2013). Silverman, J., Kurtz, S., Draper, J. Oxford: Radcliffe Publishing Ltd, UK.
4Džounss, R. (2008). Projektu vadības pamati. Praktisks ceļvedis projektu vadībā un izpildē. Rīga: LID. (akceptējams izdevums)
5Forands, I. (2004). Biznesa vadības tehnoloģijas. Rīga: Latvijas Izglītības fonds. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
1Ethical Issues in Art Therapy. (2006). Moon, B. Springfield: Charles C. Thomas Publisher.
2Counselling Skills for Creative Arts Therapists. (1999). Pelham, G. London: Worth.
3Supervīzija: teorija, pētijumi, prakse. (2017). Mārtinsone, K., & Mihailova, S. (Sast.). Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte
4Mākslas terapijas izglītības desmit gadi Rīgas Stradiņa universitātē. No ieceres līdz profesijai. (2016). Sast. J.Duhovska un K.Mārtinsone. Rīga: RSU
Citi informācijas avoti
1ANO Vispārējā cilvēktiesību deklarācija.
2Ārstniecības likums.
3Ārstniecības personu sertifikācijas un resertifikācijas kārtība.
4Eiropas konvencija par Cilvēktiesībām un Pamatbrīvībām.
5Mākslas terapeita profesijas standarts
6Mākslas terapeitu ētikas kodekss.
7Mākslu terapijas medicīniskās tehnoloģijas.
8Pacientu tiesību likums.