Pārlekt uz galveno saturu

Saskarsme ar pacientiem bērnu zobārstniecībā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:21.10.2022 15:03:49
Par studiju kursu
Kursa kods:ZHAS_018LKI līmenis:5. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; StomatoloģijaMērķauditorija:Zobārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Anda Mironova
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Zobu terapijas un mutes veselības katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Dzirciema iela 20, zhsatrsu[pnkts]lv, +371 67455560
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)7Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas28
Kopā kontaktstundas28
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Vidusskolas līmeņa zināšanas saskarsmes psiholoģijā.
Mērķis:
Ar padziļinātu teorētisko zināšanu, kā arī modelētu situāciju un psiholoģisko vingrinājumu palīdzību sagatavot Zobārstniecības fakultātes zobu higiēnistu studentus darbam ar bērniem zobārstniecībā psiholoģiski netraumējošā veidā. Palīdzēt studentiem apzināties savas saskarsmes stiprās un vājās puses darbā ar pacientiem.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Saskarsme bērnu zobārstniecībā un baiļu profilakse.Nodarbības1.00E-studiju vide
2Zobu tīrīšanas iemaņu veidošana dažādu vecumu grupām.Nodarbības1.00E-studiju vide
3 Darbs ar bērniem, kuriem ir autiskā spektra traucējumi.Nodarbības1.00E-studiju vide
4Darbs klīnikā ar dažāda vecuma bērniem.Nodarbības2.00klīniskā bāze
5Darbs klīnikā ar bērniem, kuriem ir autiskā spektra traucējumi.Nodarbības1.00klīniskā bāze
6Eksāmens. Situāciju analīze.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Aktīva līdzdalība diskusijās un praktiskajās nodarbībās un laikus iesniegti un izpildīti rakstiskie mājas darbi par nodarbībās veiktajiem uzdevumiem, papildus izmantojot atbilstošu literatūru. Kursa novērtēšanas anketas aizpildīšana.
Vērtēšanas kritēriji:
Gala vērtējums sastāda 50% klīniskā darba vērtējums un 50% rakstisks gala eksāmens-tests par nodarbībās apgūtām tēmām. Lai tests būtu ieskaitīts jāsniedz 55% pareizu atbilžu uz uzdotajiem jautājumiem. Testa rezultāti % tiek pārvērsti ballēs atbilstoši RSU nolikumam.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Sekmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti varēs: • nosaukt galvenās verbālās un neverbālās saskarsmes īpatnības, to izpausmes un praktisko nozīmi bērnu zobārstniecībā; • raksturot pirmsskolas, jaunākā skolas vecuma bērnu un pusaudžu psiholoģiskās un saskarsmes īpatnības; • nosaukt baiļu un trauksmes iemeslus un izpausmes zobārstniecībā, kā arī to pārvarēšanas un mazināšanas metodes; • identificēt sarežģītos pacientus un izveidot savu taktiku darbā ar tiem.
Prasmes:Sekmīgas studiju kursa apguves rezultātā students novērtē pacienta baiļu un trauksmes līmeni, kā arī psiholoģisko un emocionālo briedumu zobārstniecības situācijās, kā arī klīnikā piemēro optimālo taktiku (vārdus un uzvedību) baiļu un trauksmes mazināšanai.
Kompetences:Sekmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti spēj veiksmīgi sadarboties ar bērniem un citiem sarežģītiem pacientiem zobārstniecības situācijā, atbilstoši viņu vecumam, veselībai un psiholoģiskajām īpatnībām.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1AAPD Guideline on Behavior Guidance for the Pediatric Dental Patient // Clinical guidelines 2015; 37(6): 180 - 193.
2Beaton L., Freeman R., Humphris G. Why are people afraid of the dentist? Observations and explanations // Medical Principles and Practice, 2014; 23(4): 295 – 301.
3Dental abstract. Managing fearful or anxious patients. 2014, Volume 59, Issue 4, Pages 212-214, 2014 Mosby, Inc.
4Koch, Goran. Pediatric Dentistry : A Clinical Approach, John Wiley & Sons, Incorporated, 2017. ProQuest Ebook Central.
5Newton T, Asimakopoulou K, Daly B, Scambler S, Scott S. The management of dental anxiety: time for a sense of proportion? // British Dental Journal 2012; 213: 271 - 274. (akceptējams izdevums)
6Poulsen S. The child’s first dental visit // International Journal of Paediatric Dentistry 2003; 13: 264 – 265. Informācija aktuāla, nemainīga.
7Wright, Gerald Z.. Behavior Management in Dentistry for Children, John Wiley & Sons, Incorporated, 2014. ProQuest Ebook Central
Papildu literatūra
1Armfield JM, Heaton LJ. Management of fear and anxiety in the dental clinic: a review. Aust Dent J. 2013 Dec;58(4):390-407
2Öst L.G., Skaret E.(editors). Cognitive behaviour therapy for dental phobia and anxiety, 2013.
3Paul S. Casamassimo DDS MS, Henry W. Fields Jr. DDS MS MSD, Dennis J. McTigue DDS MS, Arthur Nowak DMD - „Pediatric Dentistry: Infancy through Adolescence”, 5th Edition, 2012.
4Sotiria Gizani, Kyriaki Seremidi, Konstantina Katsouli, Antigoni Markouli and Dimitrios Kloukos. Basic behavioral management techniques in pediatric dentistry: A systematic review and meta-analysis. Journal of Dentistry, 2022, Volume 126, Article 104303
5Stein Duker, L.,I., Grager, M., Giffin, W., Hikita, N., & Polido, J. C. (2022). The relationship between dental fear and anxiety, general Anxiety/Fear, sensory over-responsivity, and oral health behaviors and outcomes: A conceptual model. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(4), 2380
Citi informācijas avoti
1Interneta atrodamās datu bāzes, kurās atrodamas uz pierādījumiem balstītas publikācijas.