Pārlekt uz galveno saturu

Bērnu zobārstniecība

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.06.2022 16:16:53
Par studiju kursu
Kursa kods:ZHAS_024LKI līmenis:5. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; StomatoloģijaMērķauditorija:Ārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Ilze Maldupa
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Zobu terapijas un mutes veselības katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Dzirciema iela 20, zhsatrsu[pnkts]lv, +371 67455560
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)0Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā nodarbību kontaktstundas0
Kopā kontaktstundas16
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas16
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nepieciešamas priekšzināšanas zobu attīstībā, anatomijā, histoloģijā, stomatoloģisko saslimšanu profilaksē.
Mērķis:
Izpratne par bērnu un pusaudžu mutes veselību kopumā, zināšanas par bērnu mutes dobuma saslimšanām, to profilaksi un ārstēšanu. Studiju kursa apguves laikā apgūt prasmes un iemaņas, kuras nepieciešamas, lai plānotu un veiktu indivīdam atbilstošus profilaktiskos pasākumus.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Bērnu zobārstniecības filozofija, bērna attīstība, piena un pastāvīgo zobu attīstība, sakodiena veidošanās. Zobu mineralizācija un īpatnības.Lekcijas1.00E-studiju vide
2Normāla oklūzija. Klīniskās anatomiskās iezīmes piena un pastāvīgajiem zobiem. Piena un pastāvīgo zobu anatomiskās īpatnības, to nozīme klīnikā.Lekcijas1.00auditorija
3Bērna izmeklēšana. Pilna slimības vēsture. Vispārējā medicīniskā anamnēze. Ģimenes anamnēze. Klīniskā izmeklēšana. Uztura analīze.Lekcijas1.00auditorija
4Kariesa riska novērtējums bērniem.Lekcijas1.00E-studiju vide
5Kariesa diagnostika bērniem.Lekcijas1.00E-studiju vide
6Kariesa ārstēšana piena zobiem.Lekcijas1.00E-studiju vide
7Dažādu profesionāli lietojamo fluorīdu izmantošana bērnu zobārstniecībā.Lekcijas1.00E-studiju vide
8Zobu traumas.Lekcijas1.00E-studiju vide
9Cerebrālā trieka. Ēšanas un dzeršanas traucējumi bērniem ar cerebrālo trieku.Nodarbības2.00klīniskā bāze
10Bērna izmeklēšana. Medicīniskās anamnēzes ievākšana. Ģimenes anamnēze. Zobu statusa noteikšana.Nodarbības1.00klīniskā bāze
11Autiska spektra traucējumi. Alternatīvā komunikācija.Nodarbības1.00klīniskā bāze
12Bērni ar hroniskiem veselības stāvokļiem – ietekme uz mutes dobuma veselību, profilaktiskās stratēģijas. Prakse rehabilitācijas centrā "Mēs esam līdzās" (Rīga, Lēdmanes iela 2) pie bērniem ar cerebrālo trieku.Nodarbības2.00klīniskā bāze
13Kraniofaciālais komplekss, piena un pastāvīgo zobu šķilšanās, augšana un attīstība. Piena un pastāvīgo zobu šķilšanās laiki. Sakodiens. Piena un pastāvīgo zobu anatomija un klīniskās pazīmes.Nodarbības1.00klīniskā bāze
14Pastāvīgais darbs. Eksāmens.Nodarbības1.00klīniskā bāze
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Piedalīties lekcijās, semināros un praktiskajās nodarbībās. Veikt patstāvīgos uzdevumus – prezentāciju veidošana par alternatīvo komunikāciju un sekmīga tās aizstāvēšana. Aizpildīt kursa novērtēšanas anketu.
Vērtēšanas kritēriji:
Lekciju apmeklējums un aktīva dalība nodarbībās (50%). Sekmīgi nokārtot ieskaites un gala pārbaudījumu (50%) – rakstisku eksāmenu par lekcijās un nodarbībās apgūto – testa veidā. Tests nokārtots, ja sniegtas 55% pareizas atbildes.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā students iegūst zināšanas par bērna augšanu un attīstību, piena un pastāvīgo zobu veidošanos, sakodiena formēšanos. Mutes dobuma saslimšanām, to diagnostiku, profilaksi un ārstēšanu. Izpratni par kariesa izplatību un intensitāti bērniem. Neatliekamās palīdzības principus zobu traumām.
Prasmes: Studiju kursa apguves rezultātā studējošie: • pratīs nodibināt kontaktu ar bērnu un bērna vecākiem; • spēs veikt vecumam atbilstošu izmeklēšanu un profilaktisko pasākumu plānošanu, diētas analīzi; • ievākt anamnēzi, noteikt kariesa risku. Veikt atbilstošas profilaktiskās manipulācijas un motivēt pacientus; • diagnosticēs kariesu piena un pastāvīgajos zobos; • spēs diagnosticēt un ārstēt gingivītu; • diagnosticēt mineralizācijas traucējumus un plānot profilaktiskos pasākumus; • lietot atbilstošu fisūru sīlantus; • pratīs sniegt atbilstošu ārstēšanu bērniem ar īpašām vajadzībām – autismu, cerebrālo trieku.
Kompetences:Identificēt riska grupu atbilstoši pacienta vispārējam veselības stāvoklim. Noteikt risku grupas atbilstoši pacienta prasmēm mutes higiēnā, siekalām, kariesa intensitātei, periodonta un mutes dobuma gļotādas apstākļiem un oklūzijai. Izstrādāt plānu mutes veselības izglītošanai, profilaksei un klīniskajai ārstēšanai, tās precīzai un pozitīvai sasniegšanai individuāli katram bērnam un pusaudzim. Pedagoģijas pamatprincipi, mācību procesa sastāvdaļas, informācijas atlases un nodošanas veidi. Motivācijas veidošana izglītības procesā un mācību tehnikas. Attieksmes un uzvedības maiņas iespējas izglītības un procesa ietvaros.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Caufield PW, Li Y, Bromage TG. Hypoplasia-associated severeearly chilhood caries: A proposed definition. J Dent Res 2012;92(6):544-50. (akceptējams izdevums)
2Cameron – Handbook of Paediatric Dentistry. 2013, 4th edition, Elsevier Saunders
3 Koch G., S. PoulsenI. Espelid, D.Haubek. Pediatric Dentistry. A Clinical approach. 3rd edition. Wiley Blackwell. 2017.
4Klinberg G,Hallberg U.Oral health-not to priority issue a groundedtheory analysis of barriers for young patients with disabilities to recieve oral health care on the same premise as others. Eur J Sci 2012;120:232-8. (akceptējams izdevums)
5Jens O. Andreasen, Frances M Andreasen, Lars Andersson „Texbook and Color Atlas of Traumatic Injuries to the Teeth”. 4th edition, Blackwell Munksgaard, 2007. (akceptējams izdevums)
6Nassar Seifo, Mark Robertson, Jeanette MacLean, et.al. The use of silver diamine fuoride (SDF) in dental. BRITISH DENTAL JOURNAL, 2020 practice
7Tinanoff N. Introduction to the conference: Innovations in the prevention and management of early childhood caries. Pediatr Dent 2015;37(3):198-9.
Papildu literatūra
1Haitham Askar & Joachim Krois & Gerd Göstemeyer & et.al. "Secondary caries:: What is it, and how it can be controlled, detected, and managed?" Clin Oral Invest, 2020. 24:1869–1876
2Ole Fejerskov, Edwina Kidd. Dental Caries The Disease and its Clinical Management. 3rd edition. 2015, Blackwell Munksgaard.
3Pediatric Dentistry – Journal of the Americans Academy of Pediatric Dentistry.
4International Journal of Paediatric Dentistry.
Citi informācijas avoti
1Pieejamie zinātniskie materiāli un interneta resursi.