.
Bērnu zobārstniecība
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.06.2022 16:16:53
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | ZHAS_024 | LKI līmenis: | 5. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Stomatoloģija | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilze Maldupa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Zobu terapijas un mutes veselības katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 20, zhsrsu[pnkts]lv, +371 67455560 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 0 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 0 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nepieciešamas priekšzināšanas zobu attīstībā, anatomijā, histoloģijā, stomatoloģisko saslimšanu profilaksē. | ||||||||
Mērķis: | Izpratne par bērnu un pusaudžu mutes veselību kopumā, zināšanas par bērnu mutes dobuma saslimšanām, to profilaksi un ārstēšanu. Studiju kursa apguves laikā apgūt prasmes un iemaņas, kuras nepieciešamas, lai plānotu un veiktu indivīdam atbilstošus profilaktiskos pasākumus. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Bērnu zobārstniecības filozofija, bērna attīstība, piena un pastāvīgo zobu attīstība, sakodiena veidošanās. Zobu mineralizācija un īpatnības. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Normāla oklūzija. Klīniskās anatomiskās iezīmes piena un pastāvīgajiem zobiem. Piena un pastāvīgo zobu anatomiskās īpatnības, to nozīme klīnikā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Bērna izmeklēšana. Pilna slimības vēsture. Vispārējā medicīniskā anamnēze. Ģimenes anamnēze. Klīniskā izmeklēšana. Uztura analīze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Kariesa riska novērtējums bērniem. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Kariesa diagnostika bērniem. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Kariesa ārstēšana piena zobiem. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
7 | Dažādu profesionāli lietojamo fluorīdu izmantošana bērnu zobārstniecībā. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
8 | Zobu traumas. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
9 | Cerebrālā trieka. Ēšanas un dzeršanas traucējumi bērniem ar cerebrālo trieku. | Nodarbības | 2.00 | klīniskā bāze | |||||
10 | Bērna izmeklēšana. Medicīniskās anamnēzes ievākšana. Ģimenes anamnēze. Zobu statusa noteikšana. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
11 | Autiska spektra traucējumi. Alternatīvā komunikācija. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
12 | Bērni ar hroniskiem veselības stāvokļiem – ietekme uz mutes dobuma veselību, profilaktiskās stratēģijas. Prakse rehabilitācijas centrā "Mēs esam līdzās" (Rīga, Lēdmanes iela 2) pie bērniem ar cerebrālo trieku. | Nodarbības | 2.00 | klīniskā bāze | |||||
13 | Kraniofaciālais komplekss, piena un pastāvīgo zobu šķilšanās, augšana un attīstība. Piena un pastāvīgo zobu šķilšanās laiki. Sakodiens. Piena un pastāvīgo zobu anatomija un klīniskās pazīmes. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
14 | Pastāvīgais darbs. Eksāmens. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Piedalīties lekcijās, semināros un praktiskajās nodarbībās. Veikt patstāvīgos uzdevumus – prezentāciju veidošana par alternatīvo komunikāciju un sekmīga tās aizstāvēšana. Aizpildīt kursa novērtēšanas anketu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Lekciju apmeklējums un aktīva dalība nodarbībās (50%). Sekmīgi nokārtot ieskaites un gala pārbaudījumu (50%) – rakstisku eksāmenu par lekcijās un nodarbībās apgūto – testa veidā. Tests nokārtots, ja sniegtas 55% pareizas atbildes. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā students iegūst zināšanas par bērna augšanu un attīstību, piena un pastāvīgo zobu veidošanos, sakodiena formēšanos. Mutes dobuma saslimšanām, to diagnostiku, profilaksi un ārstēšanu. Izpratni par kariesa izplatību un intensitāti bērniem. Neatliekamās palīdzības principus zobu traumām. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie: • pratīs nodibināt kontaktu ar bērnu un bērna vecākiem; • spēs veikt vecumam atbilstošu izmeklēšanu un profilaktisko pasākumu plānošanu, diētas analīzi; • ievākt anamnēzi, noteikt kariesa risku. Veikt atbilstošas profilaktiskās manipulācijas un motivēt pacientus; • diagnosticēs kariesu piena un pastāvīgajos zobos; • spēs diagnosticēt un ārstēt gingivītu; • diagnosticēt mineralizācijas traucējumus un plānot profilaktiskos pasākumus; • lietot atbilstošu fisūru sīlantus; • pratīs sniegt atbilstošu ārstēšanu bērniem ar īpašām vajadzībām – autismu, cerebrālo trieku. | ||||||||
Kompetences: | Identificēt riska grupu atbilstoši pacienta vispārējam veselības stāvoklim. Noteikt risku grupas atbilstoši pacienta prasmēm mutes higiēnā, siekalām, kariesa intensitātei, periodonta un mutes dobuma gļotādas apstākļiem un oklūzijai. Izstrādāt plānu mutes veselības izglītošanai, profilaksei un klīniskajai ārstēšanai, tās precīzai un pozitīvai sasniegšanai individuāli katram bērnam un pusaudzim. Pedagoģijas pamatprincipi, mācību procesa sastāvdaļas, informācijas atlases un nodošanas veidi. Motivācijas veidošana izglītības procesā un mācību tehnikas. Attieksmes un uzvedības maiņas iespējas izglītības un procesa ietvaros. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Caufield PW, Li Y, Bromage TG. Hypoplasia-associated severeearly chilhood caries: A proposed definition. J Dent Res 2012;92(6):544-50. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Cameron – Handbook of Paediatric Dentistry. 2013, 4th edition, Elsevier Saunders | ||||||||
3 | Koch G., S. PoulsenI. Espelid, D.Haubek. Pediatric Dentistry. A Clinical approach. 3rd edition. Wiley Blackwell. 2017. | ||||||||
4 | Klinberg G,Hallberg U.Oral health-not to priority issue a groundedtheory analysis of barriers for young patients with disabilities to recieve oral health care on the same premise as others. Eur J Sci 2012;120:232-8. (akceptējams izdevums) | ||||||||
5 | Jens O. Andreasen, Frances M Andreasen, Lars Andersson „Texbook and Color Atlas of Traumatic Injuries to the Teeth”. 4th edition, Blackwell Munksgaard, 2007. (akceptējams izdevums) | ||||||||
6 | Nassar Seifo, Mark Robertson, Jeanette MacLean, et.al. The use of silver diamine fuoride (SDF) in dental. BRITISH DENTAL JOURNAL, 2020 practice | ||||||||
7 | Tinanoff N. Introduction to the conference: Innovations in the prevention and management of early childhood caries. Pediatr Dent 2015;37(3):198-9. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Haitham Askar & Joachim Krois & Gerd Göstemeyer & et.al. "Secondary caries:: What is it, and how it can be controlled, detected, and managed?" Clin Oral Invest, 2020. 24:1869–1876 | ||||||||
2 | Ole Fejerskov, Edwina Kidd. Dental Caries The Disease and its Clinical Management. 3rd edition. 2015, Blackwell Munksgaard. | ||||||||
3 | Pediatric Dentistry – Journal of the Americans Academy of Pediatric Dentistry. | ||||||||
4 | International Journal of Paediatric Dentistry. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Pieejamie zinātniskie materiāli un interneta resursi. |