.
Stomatoloģisko saslimšanu profilakse
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:11.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:28.11.2022 11:32:51
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | ZHAS_026 | LKI līmenis: | 5. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 6.00 | ECTS: | 9.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Stomatoloģija | Mērķauditorija: | Zobārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Anda Brinkmane | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Zobu terapijas un mutes veselības katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 20, zhsrsu[pnkts]lv, +371 67455560 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 15 | ||||
Kopā kontaktstundas | 23 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 3 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 6 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 18 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Pilns laiks - 3. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 15 | ||||
Kopā kontaktstundas | 23 | ||||||||
Pilns laiks - 4. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 3 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 6 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 18 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Bioloģijā, ķīmijā, mikrobioloģijā, dentālā anatomija, operatīvās zobārstniecības kurss. | ||||||||
Mērķis: | Iepazīties ar mutes slimību riska faktoriem, veidot izpratni par fluorīdu lomu profilaksē, attīstīt studentu prasmes diagnosticēt, novērst un ārstēt sākotnējo zobu kariesu, novērtējot arī ar to saistītos riska faktorus, iemācīties pielietot profilakses līdzekļus. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads profilaktiskajā zobārstniecībā. Profilaktiskās zobārstniecības teorētiskais pamats; veselības definīcija. Veselības veicināšana. Primārā, sekundārā un terciārā profilakse. Zobu slimību rādītāji Latvijā un pasaulē. Kariesa sastopamība un intensitāte. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Zobu aplikuma nozīme zobu kariesa un periodonta profilaksē. Demineralizācija un remineralizācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Mutes veselības stāvokļa novērtēšanas indeksi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Fluorīdu nozīme profilaksē. Fluorīdu profilakses veidi – endogēnā (sistēmiskā) un eksogēnā (lokālā) profilakse. Fluorīdu darbības mehānisms un vielmaiņa organismā. Endogēnā profilakse. Lokālo fluorīdu lietošana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Zobu kopšanas līdzekļi un palīglīdzekļi. Zobu pastas. Zobu pastu veidi un sastāvs. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Siekalu loma mutes profilaksē, Halitoze – slikta elpa. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Silanti. Veidi un uzklāšanas tehnika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Zobu tīrīšanas metodes. Papildu mutes kopšanas līdzekļi – zobu diegs, zobu kociņi, vienkūlīšu zobu birstes, interdentālās zobu birstes, smaganu stimulatori, mēles tīrīšanas līdzekļi, speciālās zobu sukas. Elektriskās zobu birstes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Uztura loma mutes saslimšanu profilaksē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Kariesa riska noteikšana, kariogramma. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Kariesa ārstēšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Zobu balināšana. Zobu balināšanas veidi. Zobu balinātāju sastāvs. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Mutes veselība un profilakse bērniem ar īpašām vajadzībām. Mutes veselības problēmas un profilakse gerontiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Mutes veselības profilakse saistībā ar vispārējām saslimšanām. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Ievads profilaksē. Vispārējas rekomendācijas pacientiem. Uz pierādījumiem balstītas zobārstniecības principi. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
16 | Uztura loma saslimšanu attīstībā un profilaksē. Ēdienkartes sastādīšana un cukura daudzuma izvērtēšana. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
17 | Demineralizācijas un remineralizācijas mehānisms. Siekalu loma mutes veselības atjaunošanā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
18 | Biofilmas nozīme saslimšanu attīstībā un profilaksē. Aplikuma teorijas. Zobu tīrīšanas tehnikas. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
19 | Ievads kariesa diagnostikā. Kariesa riska noteikšana. Eksāmens. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
20 | Fluorīdu darbība un pielietojums kariesa ārstēšanā. Profesionāli aplicējamie fluorīdu līdzekļi un uz sabiedrības veselību vērstas fluorizācijas metodes. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
21 | Fluorīdu klasifikācija. Fluorīdu vadlīnijas. Mājās lietojamie lokālie fluorīdu līdzekļi. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
22 | Zobu pastas, to klasifikācija. Aktīvo vielu darbības mehānismi. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
23 | Dažādu zobu pastu salīdzinājums, izvērtējums. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
24 | Silanti. Manipulāciju secība. Silantu indikācijas, kontrindikācijas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
25 | Kariesa diagnostika. ICDAS. Kariesa diagnostika uz ekstrahētiem zobiem, zobu šķērsgriezumiem. Minimāli invazīvas zobārstniecības principi. Eksāmens. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
26 | Zobu pastas. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
27 | Zobu pastu un zobu tīrīšanas līdzekļu izvēle. Individuālās rekomendācijas pacientam. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
28 | Zobu erozijas un abrāzijas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
29 | Ieskaite. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
30 | Praktiskā darba "Zobu pastas" prezentācija. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
31 | Studentu rakstiskais darbs ”Klīnisko gadījumu analīze”. Individuālas uztura, zobu tīrīšanas līdzekļu un zobu pastu rekomendācijas pacientiem. Profilakses un ārstēšanas plāna sastādīšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
32 | Uzturs. Uztura korekcijas nozīme stomatoloģisko saslimšanu profilaksē. Uztura kartes analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
33 | Stomatoloģisko saslimšanu profilakse dažādu vecuma grupu pacientiem. Stomatoloģisko saslimšanu profilakse grūtniecēm un cilvēkiem ar hroniskām saslimšanām. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
34 | Eksāmens. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Individuāls un darbs grupās prezentāciju gatavošanā. Sagatavoties nodarbībām izmantojot, e-studiju materiālu. Uztura kartes sastādīšana. Vēstuļu sagatavošana pacientiem. Patstāvīgs un individuāls darbs literatūras apskata sagatavošanai. Kursa novērtēšanas anketas aizpildīšana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Aktīva dalība praktiskajās nodarbībās, nav kavējumu. Prezentāciju gatavošana par uzdoto tēmu. 1.un 2.semestrī rakstiski pārbaudes darbi par nodarbībās apgūto. Noslēgumā gala ieskaite, ja semestra pārbaudes darbos vērtējums ir zemāks par 8 ballēm. Automātiska gala ieskaite, ja visos pārbaudes darbos vērtējums nav zemāks par 8 ballēm. 3. semestrī ieskaite par semestrī apgūto vielu. Aizpildīta pacienta izmeklēšanas karte ar kariesa riska noteikšanu un izskaidrojošu vēstuli pacientam. 4. semestrī iesniegts darbs – "Jaunāko mutes kopšanas līdzekļu apkopojums un raksturojums" un "Uztura" kartes sastādīšana un analizēšana. Studiju kursu noslēdzot 4. semestrī – rakstisks eksāmens testa veidā ar jautājumiem par nodarbībās un lekcijā apgūto. Eksāmens nokārtots, ja sniegtas 55% pareizas atbildes. Kopējo gala vērtējumu veido 60% katra semestra gala ieskaites rezultāts un 40% rakstiskā eksāmena vērtējums. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Beidzot studiju kursu, studenti zinās: • Izmeklējumu rezultātu interpretācija mutes dobuma un zobu slimību ārstēšanas plānošanā. • kariesa un citu slimību pierakstīšanas metodes, lietojot dažādus indeksus, tā diagnosticējot slimības dažādās to attīstības stadijās dažādām vecuma grupām, • siekalu loma mutes veselības saglabāšanā, • kariesa riska noteikšanas lomu un metodikas individuālā un populācijas līmenī, • zobu balināšanas sistēmas un tehnikas, izmantojamos materiālus, lietošanas riskus, • sīlantu veidus un to ieklāšanas tehniku, • fluorīdu vadlīnijas, • uztura kartes sastādīšanu, • kariogrammas, • uz pierādījumiem balstītas zobārstniecības principus, to pielietošanu individuālā, grupu un populācijas līmenī. | ||||||||
Prasmes: | Pēc sekmīga kursa beigšanas, studenti pratīs: •iegūt datus par pacienta vispārējo veselību, sociālajiem faktoriem, analizēt uzturu, tā saistību ar mutes slimībām, fluorīdu lietošanas vēsturi un mutes higiēnas paradumus, kā arī identificēt pacienta zināšanu nepilnības, • izvērtēt mutes higiēnas stāvokli, • izklāstīt pacientam kariesa riska noteikšanas rezultātus, nodrošinot individuālas rekomendācijas riska mazināšanai, • novērtēt kariozā procesa attīstības stadiju un aktivitāti, • identificēt pacienta vēlmes, attieksmi, sadarbošanās spēju un prasības, ņemot tos vērā profilakses un ārstēšanas plāna izstrādē, • izvērtēt kserostomijas (samazināts siekalu izdalīšanās daudzums) riska faktorus. • izvērtēt halitozes (slikta elpa) riska faktorus. • izvērtēt uztura riska faktorus • formulēt zinātnisku jautājumu un meklēt atbilstošus pierādījumus un vadlīnijas, kritiski novērtēt atrasto literatūru. | ||||||||
Kompetences: | Sekmīga studija kursa apguves rezultātā, studenti spēs veikt visu vecuma grupu pacientu klīniski diagnostisku mutes izmeklēšanu saistībā ar vispārējo veselības stāvokli, spēs sintezēt iegūtās zināšanas, lai ilgtermiņā novērotu, ārstētu un apturētu kariesa un citu zobu cieto audu patoloģiju progresiju, kombinējot un interpretējot riska noteikšanā iegūto informāciju, pacienta vēlmes un iespējas, novērojot situāciju ilgtermiņā, atsaucot pacientu uz regulārām apskatēm, to biežumu pamatojot ar saslimšanu risku, un pielietojot konkrētam pacientam visatbilstošākās profilakses metodes un līdzekļus. Studenti būs kompetenti pielietot uz pierādījumiem balstītās metodes gan individuālā, gan populācijas līmenī. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Boyd, Linda D., et al. Wilkins' Clinical Practice of the Dental Hygienist. Jones & Bartlett Learning, LLC, 2020. ProQuest Ebook Central | ||||||||
2 | Chestnutt, Ivor G. Dental Public Health at a Glance. John Wiley & Sons, Incorporated, 2016. ProQuest Ebook Central. | ||||||||
3 | Clinical overview. Dental Caries. Updated July 19, 2022. Copyright Elsevier BV. | ||||||||
4 | Evidence-based dentistry for planning restorative treatments: barriers and potential solutions. K. I. Afrashtehfar1, H. Eimar2, et.al. 8 April 2016 | ||||||||
5 | Fink, Johannes Karl. Materials, Chemicals and Methods for Dental Applications. John Wiley & Sons, Incorporated, 2018. ProQuest Ebook Central. | ||||||||
6 | Jeffrey A. Dean DDS, MSD, FFD(Hon)RCSI McDonald and Avery's Dentistry for the Child and Adolescent. 11th Edition. 2022 by Elsevier, Inc. | ||||||||
7 | Kidd, Edwina, and Ole Fejerskov. Essentials of Dental Caries. Oxford University Press, Incorporated, 2016. ProQuest Ebook Central | ||||||||
8 | Lussi A., Schaffner M. Advances in Restorative dentistry. Quintessence Publishing, 2012 (akceptējams izdevums) | ||||||||
9 | Moharamzadeh, Keyvan. Diseases and Conditions in Dentistry : An Evidence-Based Reference. John Wiley & Sons, Incorporated, 2018. ProQuest Ebook Central. | ||||||||
10 | Nelson Textbook of Pediatrics. Book chapter Dental Caries. 338, 1918-1921.e1, 2020 | ||||||||
11 | WHO. Guideline : Sugars Intake for Adults and Children. World Health Organization, 2015. ProQuest Ebook Central | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Aubrey Sheiham, Samuel Jorge Moyses, Richard G. Watt. Promoting the Oral Health of Children: Theory and Practice: 2 (Promoting the Oral Health of Children: Theory & Practice). 2014 | ||||||||
2 | Association, American Dental, et al. How to Use Evidence-Based Dental Practices to Improve Clinical Decision-Making. American Dental Association, 2019. ProQuest Ebook Central | ||||||||
3 | Burrows, R. Bleaching: Tooth bleaching traumatised teeth. British Dental Journal, 2018. 225(6), 463-464 | ||||||||
4 | Chris Deery. Clinical Practice Guidelines Proposed the Use of Pit and Fissure Sealants to Prevent and Arrest Noncavitated Carious Lesions.Journal of Evidence-Based Dental Practice, 2017-03-01, Volume 17, Issue 1, Pages 48-50. 2017, Elsevier Inc. | ||||||||
5 | Douglas A. Granger, Marcus K. Taylor. Salivary Bioscience: Foundations of Interdisciplinary Saliva Research and Applications. 1st Edition. 2020 | ||||||||
6 | Esther M. Wilkins, Charlotte J. Wyche, Linda D. Boyd. Clinical practice of the dental hygienist. Wolters Kluwer, 2017 | ||||||||
7 | Inshiya Alazhar Contractor, Girish M.S. and Indira M.D.Silver Diamine Fluoride: Extending the spectrum of Preventive Dentistry, a literature review. Pediatric Dental Journal, 2021-04-01, Volume 31, Issue 1, Pages 17-24. | ||||||||
8 | Romina Brignardello-Petersen, DDS, MSc; Alonso Carrasco-Labra, et.al. A practical approach to evidence-based dentistry. Understanding and applying the principles of EBD. 2014. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | RSU bibliotēkas abonētās datu bāzes (Cochrane Library, Science Direct, SAGE, ProQuest, OVID, Wiley Online Library, EBSCO, Dyna Med) | ||||||||
2 | IAPD - International Association of Paediatric Dentistry IAPD Foundational Articles and Consensus Recommendations. Cariess risk Assesment and Care Pathways. Foundational Articles and Consensus Recommendations, 2020 |