.
Sabiedrības veselības aprūpe zobārstniecībā II
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2022 12:59:49
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | ZHAS_046 | LKI līmenis: | 5. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 1.00 | ECTS: | 1.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselība | Mērķauditorija: | Zobārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Egita Senakola | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Zobu terapijas un mutes veselības katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 20, zhsrsu[pnkts]lv, zhsrsu[pnkts]lv, +371 67455560 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 3 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 6 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 10 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Stomatoloģisko saslimšanu profilakse, Bērnu zobārstniecība, Periodontoloģija. | ||||||||
Mērķis: | Praktiskas izpratnes veidošana par sabiedrības aprūpes iespējām zobārstniecībā, veidojot pozitīvu profesionālu attieksmi pret veselības un mutes veselības veicināšanu un izglītošanu, izpratne plānot un izstrādāt izglītojošās programmas zobārstniecībā dažādām iedzīvotāju vecuma grupām. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Mutes veselības aprūpe pacientiem ar īpašām vajadzībām. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Ksilitola profilaktiskā iedarbība uz mutes veselību. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Mutes veselības indikātori. Globālo Mutes veselības indikātoru izstrādes Eiropas projekts (EGIHID). Epidemioloģijas principi un veidi zobārstniecībā. Mutes veselības rādītāji Latvijā un pasaulē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Smēķēšanas atmešanas programmas zobārstniecībā. Nozīmīgākās smēķēšanas izraisītās sekas mutes dobumā. Nikotīna aizvietojošā terapija. Zobārstniecības komandas loma smēķēšanas atmešanas programmās. Piecu soļu intervence (Jautā, Iesaki, Novērtē, Atbalsti, Seko). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Ksilitola profilaktiskā iedarbība uz mutes veselību. Kas ir Ksilitols? Kāds ir tā darbības mehānisms? Uz pierādījumiem balstīta ksilitola pielietošana iedzīvotājiem dažādās vecuma grupās, Somijas un citu valstu pieredze. Ksilitola lietošanas rekomendācijas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Mutes veselības indikatori Skandināvijas valstīs un Latvijā. Dzīves kvalitāte saistībā ar mutes veselību.Epidemioloģijas principi zobārstniecībā. Mutes veselības rādītāji Latvijā un pasaulē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Komplikācijas mutē saistībā ar vēža ārstēšanu (staru un ķīmijterapiju). Ko zobārstniecības komanda var darīt? | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Kā plānot zobārstniecības aprūpi pilsētā vai rajonā. Eksāmens. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Individuāls darbs periodiskās literatūras pārskatu veidošanā par kursā ietvertajām tēmām (gatavojot prezentācijas), lai apliecinātu savas teorētiskās zināšanas. Mutes veselību veicinošu bukletu izstrāde. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Lekciju un semināru apmeklējums. Mazo testu sekmīga nokārtošana semestra laikā. Prezentāciju gatavošana un uzstāšanās studiju kursa laikā, izglītojošo bukletu izstrāde. Rakstisks eksāmens kursa noslēgumā. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Ietver izpratni par primārās veselības aprūpes principiem, kopējo riska faktoru pieeju, mutes veselības aprūpes organizācijas principiem un modeļiem Latvijā un ārzemēs. Izpratni par mutes veselības veicināšanas - izglītošanas principiem un pieejām, zobārstniecības komandas lomu veselības veicināšanā un izglītošanā. Izprast epidemioloģijas principus un pētījumu veidus zobārstniecībā, jaunu mutes veselības indikatoru pielietojuma nepieciešamību. | ||||||||
Prasmes: | Students pēc kursa beigšanas spēs novērtēt un praksē pielietot mutes veselības veicināšanas un izglītošanas pamatprincipus. Spēs savā klīniskajā darbā vispirms ievērot profilaktisko pieeju un stratēģijas, pretstatā ārstēšanas režīmam zobārstniecībā. Spēs izvērtēt atsevišķa indivīda profilaktiskās vajadzības - pacienta ēšanas paradumus, higiēnas iemaņas, ieteikt smēķēšanas atmešanas īsās intervences modeli (5A modelis), izglītot pacientus, kā novērst zobu traumas un rīkoties to gadījumā. | ||||||||
Kompetences: | Students pēc kursa beigšanas spēs izglītot zobārstniecības pacientus un sniegt primāro mutes veselības aprūpi dažāda vecuma iedzīvotājiem, arī ar īpašām vajadzībām. Spēs piedalīties dažādu mutes veselības veicinošu, izglītojošu programmu izstrādē un realizācijā iedzīvotājiem dažādās vecuma grupās. Izvērtēt dažādu valstu pieredzi mutes veselības izglītošanas un smēķēšanas atmešanas programmu ieviešanā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Blanaid Daly, Richard G. Watt, Paul Batchelor, Elizabeth T. Treasure Essential Dental Public Health. 2nd ed. Oxford University Press, 2013. | ||||||||
2 | Chestnutt I.G. Dental Public Health at a Glance., Wiley Blackwell, 1st Edition, 2016, 124 p. | ||||||||
3 | Cynthia Pine, Rebecca Harris Community Oral Health. Quintessence Publishing Co Ltd, 2007. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Fejerskov O., Kidd E. “Dental Caries. The Disease and its Clinical Management”. Blackwell Publishing, 2015 | ||||||||
5 | Felton A., Chapman A., Felton S. Basic Guide to Oral Health Education and Promotion. Wiley Blackwell, 2nd Edition, 2013, 300 p. | ||||||||
6 | Nathe N.C. Dental public health & research. Contemporary practice for the dental hygienist. Prentice Hall, 2011. (akceptējams izdevums) | ||||||||
7 | Petersen P.E., Yamamoto T. Improving the oral helath of older people: the approach of the WHO Global Oral Health Programme. Community Dent Oral Epidemiol, 2005; 33: 81 – 92. (akceptējams izdevums) | ||||||||
8 | Sheiham A., Bonecker M. Promoting Children's Oral Health: Theory and Practice. 2nd ed. Quintessence Editora LTDA, 2014. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Bulletin World Health Organization. The International Journal of Public Health. September 2005, Volume 83; N˚ 9, 641 – 720. | ||||||||
2 | Bourgeois D.M.,Llodra J.C. European Global Oral Health Indicators Development Project. 2003 Report Proceeding Quintessence International, 2004. | ||||||||
3 | Mārtinsone K., Pipere A., Kamerāde D. Pētniecība: teorija un prakse. Izdevniecība RaKa, 2016, 546 lpp. | ||||||||
4 | Mostofsky D.I., Fortune F. Behavioral Dentistry. Wiley Blackwell, 2nd Edition, 2013, 11-26, 237-250, 323-348. | ||||||||
5 | Pitts N. “Detection, Assessment, Diagnosis and Monitoring of Caries” Karger, 2009 | ||||||||
6 | E.Senakola, A.Brinkmane, L.Kroniņa. Mutes dobuma veselība pirmsskolas vecuma bērniem Latvijā. Doctus, 2018, Nr.9, 35.-38.lpp. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Cochrane Library, Science Direct, SAGE, ProQuest, OVID, Wiley online library, EBSCO, Dyna Med. | ||||||||
2 | E.Senakola, I.Maldupa, S.Uribe, M.Ņizamovs. Mutes veselības pētījums skolēniem Latvijā 2015./2016. mācību gads. ISBN (pdf) 978-9934-514-36-4, 1-56.lpp. https://www.spkc.gov.lv/lv/statistika-un-petijumi/petijumi-… |