.
Profilakse zobārstniecībā I
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:16.11.2022 09:58:39
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | ZTMVK_046 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Stomatoloģija | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi; Zobārstniecība; Veselības vadība; Sabiedrības veselība; Medicīnas tehnoloģijas; Ārstniecība; Māszinības; Bioloģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Anda Brinkmane | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Zobu terapijas un mutes veselības katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 20, tskrsu[pnkts]lv, +371 67455560 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 40 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 40 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Bioloģija, mikrobioloģija, ķīmija, bioķīmija, anatomija, histoloģija, embrioloģija, dentālā anatomija. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt zināšanas par uz pierādījumiem balstītām teorijām, materiāliem un metodēm kariesa etioloģijā, profilaksē un agrīnā ārstēšanā; pielietot teorētiskās zināšanas kariesa un kariozo bojājumu diagnostikā; attīstīt prasmes kritiski izvērtēt zinātnisko literatūru par jaunām kariesa etioloģijas teorijām vai kariesa profilakses un agrīnas ārstēšanas materiāliem un metodēm. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Kariesa riska noteikšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Uztura nozīme mutes saslimšanu profilaksē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Biofilmas loma mutes veselībā un saslimšanu attīstībā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Siekalu loma mutes veselības saglabāšanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Fluorīdu darbība un pielietojums kariesa profilaksē un ārstēšanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Zobu tīrīšanas principi - tehnika, līdzekļi, zobu pastas un citi mājās lietojamie fluorīdu līdzekļi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Kariozo bojājumu diagnostika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Profesionāli aplicējamie fluorīdu līdzekļi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Agrīna, neinvazīva un minimāli invazīva kariesa ārstēšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Profilakse zobārstniecībā, vēsture un terminoloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Kariesa riska noteikšana - metodes, prakse. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
12 | Uztura nozīme mutes saslimšanu profilaksē. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
13 | Biofilmas loma mutes veselībā un saslimšanu attīstībā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
14 | Siekalu loma mutes veselības saglabāšanā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
15 | Fluorīdu darbība un pielietojums kariesa profilaksē un ārstēšanā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
16 | Zobu tīrīšanas principi – tehnika, līdzekļi, zobu pastas un citi mājās lietojamie fluorīdu līdzekļi. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
17 | Kariesa diagnostika. | Nodarbības | 2.00 | klīniskā bāze | |||||
18 | Profesionāli aplicējamie fluorīdi. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
19 | Agrīnā neinvazīvā un minimāli invazīvā kariesa ārstēšana. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Kariesa riska noteikšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Uztura nozīme mutes saslimšanu profilaksē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Biofilmas loma mutes veselībā un saslimšanu attīstībā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Siekalu loma mutes veselības saglabāšanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Fluorīdu darbība un pielietojums kariesa profilaksē un ārstēšanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Zobu tīrīšanas principi - tehnika, līdzekļi, zobu pastas un citi mājās lietojamie fluorīdu līdzekļi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Kariozo bojājumu diagnostika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Profesionāli aplicējamie fluorīdu līdzekļi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Agrīna, neinvazīva un minimāli invazīva kariesa ārstēšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Profilakse zobārstniecībā, vēsture un terminoloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Kariesa riska noteikšana - metodes, prakse. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
12 | Uztura nozīme mutes saslimšanu profilaksē. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
13 | Biofilmas loma mutes veselībā un saslimšanu attīstībā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
14 | Siekalu loma mutes veselības saglabāšanā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
15 | Fluorīdu darbība un pielietojums kariesa profilaksē un ārstēšanā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
16 | Zobu tīrīšanas principi – tehnika, līdzekļi, zobu pastas un citi mājās lietojamie fluorīdu līdzekļi. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
17 | Kariesa diagnostika. | Nodarbības | 2.00 | klīniskā bāze | |||||
18 | Profesionāli aplicējamie fluorīdi. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
19 | Agrīnā neinvazīvā un minimāli invazīvā kariesa ārstēšana. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Padziļināta tēmu izpēte; grupu darbs; prezentāciju gatavošana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 30% grupu darbs par zobu kopšanas līdzekļiem + 30% nodarbību apmeklējums + 40% vidējais nodarbību vērtējums. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Izskaidros uztura, biofilmas un siekalu lomu mutes saslimšanu etioloģijā. Aprakstīs zobu tīrīšanas tehnikas ar zobu birsti un zobu diegu. Klasificēs zobu pastas pēc to sastāva un indikācijām. Aprakstīs zobu pastu aktīvās un palīgsastāvdaļas, to darbības mehānismu, efektu un iespējamos blakusefektus. Klasificēs zobu kopšanas līdzekļus. Aprakstīs dažādu zobu kopšanas līdzekļu lietošanas indikācijas. Izskaidros profesionālo un mājās lietojamo fluorīdu līdzekļu indikācijas un lietošanu. Izskaidros silantu lietošanas indikācijas. Klasificēs un aprakstīs kariozo bojājumu noteikšanas metodes. Aprakstīs kariesa smaguma pakāpes un aktivitātes pieraksta metodes. Izskaidros terminus - profilakse, primārā, sekundārā un terciārā profilakse, neinvazīvā kariesa ārstēšana, minimāli invazīvā kariesa ārstēšana, saslimšanu izplatība, intensitāte un incidence. | ||||||||
Prasmes: | Demonstrēs pacientiem zobu tīrīšanas tehnikas ar zobu birsti un zobu diegu. Veiks individuālas rekomendācijas pacientiem mutes saslimšanu profilaksei. Izvēlēsies un piemēros katram pacientam atbilstošākos uztura korekcijas ietekumus. Analizēs siekalu / siekalu sekrēcijas kvalitāti pacientam un atbilstošo mutes saslimšanu risku. Rekomendēs pacientam atbilstošu zobu pastu. Rekomendēs pacienta vajadzībām atbilstošus mutes kopšanas līdzekļus. Pielietos kariesa smaguma pakāpes un aktivitātes pieraksta metodes. Izstrādās profilakses un ārstēšanas plānus pacientiem atkarībā no viņu vecuma grupas vai īpašām vajadzībām. | ||||||||
Kompetences: | Spēs patstāvīgi izvērtēt dažādu mutes saslimšanu diagnostikas, profilakses un ārstēšanas metožu pielietojuma nepieciešamību individuāli katram pacientam; spēs sekot zinātniskajā literatūrā par jaunu diagnostikas un ārstēšanas līdzekļu pielietojumu un esošo metožu racionālu izmantošanu. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Fejerskov O, Nyvad B, Kidd E. Dental Caries: The Disease and its Clinical Management, 3rd Edition. Wiley-Blackwell, 2015. | ||||||||
2 | Goldberg M. Understanding Dental Caries – from Pathogenesis to Prevention and Therapy. Springer, 2016. | ||||||||
3 | Maldupa I, Uribe S, Brinkmane A, Senakola E, Krūmiņa K. Fluorīdu lietošanas vadlīnijas Latvijā, 2014. | ||||||||
4 | Marsh PD, Head DA, Devine DA. Ecological approaches to oral biofilms: control without killing. Caries Res. 2015; 49 Suppl 1:46-54. | ||||||||
5 | Wright et al. Evidence-based clinical practice guideline for the use of pit-and-fissure sealants. 2016:147(8):672-682. | ||||||||
6 | Sheiham A, James WP. Diet and Dental Caries: The Pivotal Role of Free Sugars Reemphasized. J Dent Res. 2015 Oct;94(10):1341-7. | ||||||||
7 | Gomez A, Espinoza JL, Harkins DM, Leong P, Saffery R, Bockmann M, et.al. Host Genetic Control of the Oral Microbiome in Health and Disease. Cell Ho | ||||||||
8 | Marsh PD, Head DA, Devine DA. Ecological approaches to oral biofilms: control without killing. Caries Res. 2015; 49 Suppl 1:46-54. | ||||||||
9 | Simón-Soro A, Mira A. Solving the etiology of dental caries. Trends Microbiol. 2015, Feb; 23(2):76-82. | ||||||||
10 | Takahashi N. Oral Microbiome Metabolism From “Who Are They?” to “What Are They Doing?” J Dent Res. 2015; 94(12):1628–37. | ||||||||
11 | Ārvalstu studentiem/For international students | ||||||||
12 | Fejerskov O, Nyvad B, Kidd E. Dental Caries: The Disease and its Clinical Management, 3rd Edition. Wiley-Blackwell, 2015. | ||||||||
13 | Goldberg M. Understanding Dental Caries – from Pathogenesis to Prevention and Therapy. Springer, 2016. | ||||||||
14 | Wright et al. Evidence-based clinical practice guideline for the use of pit-and-fissure sealants. 2016:147(8):672-682. | ||||||||
15 | Takahashi N. Oral Microbiome Metabolism From “Who Are They?” to “What Are They Doing?” J Dent Res. 2015; 94(12):1628–37. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Senneby A, Mejàre I, Sahlin NE, Svensäter G, Rohlin M. Diagnostic accuracy of different caries risk assessment methods. A systematic review. J Dent. 2015 Dec;43(12):1385-93. | ||||||||
2 | Guerrieri A, Gaucher C, Bonte E, Lasfargues JJ. Minimal intervention dentistry: part 4. Detection and diagnosis of initial caries lesions. BDJ 2012;213(11):551–7. | ||||||||
3 | Gimenez T, Piovesan C, Braga MM, Raggio DP, Deery C, Ricketts DN, et al. Visual Inspection for Caries Detection A Systematic Review and Meta-analysis. J Dent Res. 2015 Jul;94(7):895-904. | ||||||||
4 | Rugg-Gunn A. Dental caries: Strategies to control this preventable disease. Acta Med Acad. 2013 Nov;42(2):117-30. | ||||||||
5 | Silva N, Abusleme L, Bravo D, Dutzan N, Garcia-Sesnich J, Vernal R, Hernández M, Gamonal J. Host response mechanisms in periodontal diseases. J Appl Oral Sci. 2015 May-Jun;23(3):329-55. | ||||||||
6 | Fontana M, Young DA, Wolff MS, Pitts NB, Longbottom C. Defining dental caries for 2010 and beyond. Dent Clin North Am. 2010 Jul;54(3):423-40. | ||||||||
7 | Edwina A. M. Kidd. Essentials of Dental Caries: The Disease and its Management (Kidd, Essentials of Dental Caries). Oxford University Press, 2016 | ||||||||
8 | Kay E.J., Levine R. S., Stillman-Lowe C. A guide to Prevention in Dentistry: Including the Scientific Basis of Oral Health Education. British Dental Journal, 2004 | ||||||||
9 | Pitts N. “Detection, Assessment, Diagnosis and Monitoring of Caries” Karger, 2009 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | RSU bibliotēkas abonētās datu bāzes (Cochrane Library, Science Direct, SAGE, ProQuest, OVID, Wiley Online Library, EBSCO, Dyna Med) | ||||||||
2 | https://www.icdas.org/ | ||||||||
3 | https://www.mah.se/fakulteter-och-omraden/Odontologiska-fak… | ||||||||
4 | http://www.ada.org/en/ | ||||||||
5 | http://www.aapd.org/ | ||||||||
6 | http://www.cdafoundation.org/education/cambra |