Pārlekt uz galveno saturu

Informācijpratība

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:16.12.2021 17:03:59
Par studiju kursu
Kursa kods:B_013LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Komunikācijas zinātne; BibliotēkzinātneMērķauditorija:Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Daiga Spila
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Bibliotēka
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Dzirciema iela 16, bibliotekaatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)1Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā lekciju kontaktstundas4
Nodarbības (skaits)5Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Pamatiemaņas darbā ar datoru, valsts valodas un angļu valodas zināšanas.
Mērķis:
Uzlabot studiju procesa kvalitāti informācijas meklēšanas, izguves un apstrādes jomā, sniedzot vispārēju priekšstatu par medicīnas un mākslas terapijas informācijas meklēšanas iespējām, padziļinot iemaņas medicīnas un mākslas terapijas nozares informācijas meklēšanā tiešsaistes datubāzēs, pasaules citējamo žurnālu datubāzē PubMed un uz pierādījumiem balstītajos medicīnas informācijas resursos.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Informācijpratības jēdziens. Tēmas un atslēgvārdu noteikšana. Informācijas meklēšana pamatprincipi: meklēšanas veidi, Būla loģika, aizstājējzīmes, meklēšanas stratēģijas veidošana. Atrastās informācijas izgūšana un saglabāšana, paziņojumu par jaunumiem uzstādīšana, individuālā reģistrēšanās elektroniskajos resursos. Elektroniskie katalogi. Grāmatu, RSU akadēmiskā personāla publikāciju un studiju noslēguma darbu meklēšana. Institucionālais atvērtās piekļuves e-resursu repozitorijs.Lekcijas1.00datorklase
2E-grāmatu datubāzes: EBSCO, Ebook Central, AccessMedicine, AccessPharmacy, ClinicalKey. Informācijas meklēšana, izgūšana, izvērtēšana un saglabāšana e-grāmatu datubāzēs. Vienotais e-resursu meklētājs Primo.Nodarbības1.00datorklase
3Pilntekstu žurnālu datubāzes. Publikāciju meklēšana, izvērtēšana, izgūšana un saglabāšana e-žurnālu datubāzēs. Publikāciju pilno tekstu izgūšana. Starpbibliotēku abonements. Zinātnisko žurnālu veidi. Citēšanas informācijas datubāzes. Žurnālu ietekmes faktors, CiteScore indekss. Citēšanas indeksu meklēšana.Nodarbības1.00datorklase
4Atsauces un to veidi. Atsauču veidošanas iespējas. Atsauču izgūšana no resursiem, datubāzēm, vienotā meklētāja Primo. Atsauču veidošanas rīks EndNote. RSU noteikumi atsauču veidošanai. Brīvpieejas resursi medicīnā un mākslas terapijā. Elektroniskās informācijas meklēšanas līdzekļi internetā. Brīvpieejas resursu kvalitātes izvērtēšana.Nodarbības1.00datorklase
5Datubāze PubMed: raksturojums, meklēšanas veidi, meklēšanas stratēģijas veidošana, darbības ar rezultātiem, rezultātu saglabāšana (MyNCBI), pilntekstu izguve. MeSH datubāze, žurnālu datubāze, konkrētu rakstu meklēšana, PubMed Centrāle. Clinical Queries rīks klīnisko jautājumu un uz pierādījumiem balstītas informācijas meklēšanai.Nodarbības1.00datorklase
6Pierādījumiem balstīto resursu raksturojums un informācijas meklēšanas iespējas. Brīvpieejas uz pierādījumiem balstītie resursi. RSU abonētās uz pierādījumiem balstītās datubāzes. Uz pierādījumiem balstītie elektroniskie žurnāli. Medicīnisko publikāciju kritiskais izvērtējums.Nodarbības1.00datorklase
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Patstāvīga, sistemātiska norādīto literatūras un informācijas avotu apguve pēc lekciju un nodarbību noklausīšanās. Individuālais vai grupu darbs informācijas meklēšanas uzdevumu veikšanā un rezultātu prezentācija. Studējošais nostiprina apgūto lekciju materiālu, lasot norādītos avotus, aktīvi darbojoties ar RSU abonētajām datubāzēm un brīvpieejas resursiem, veicot patstāvīgos darbus un iesniedzot tos. Praktisko darbu mērķis ir iepazīt katru resursu, kurā meklējama kvalitatīva un izvērtēta informācija saviem pētnieciskajiem darbiem, prast pašiem izvērtēt resursu kvalitāti tiešsaistes resursos, kā arī izprast sasaiti starp šiem resursiem pilntekstu izgūšanai un atsauču veidošanai.
Vērtēšanas kritēriji:
Aktīva līdzdarbība nodarbībās. 100% patstāvīgo darbu un mājas darbu izpilde. Nobeiguma pārbaudījums: eksāmens. Aicinājums aizpildīt studiju kursa novērtējuma anketu.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Pēc sekmīgas studiju kursa prasību izpildes maģistranti būs apguvuši zināšanas, kas ļaus atpazīt un novērtēt kvalitatīvus, ticamus, izvērtētus un zinātniskus medicīnas un mākslas terapijas informācijas resursus un izmantot uz pierādījumiem balstītus informācijas resursus. Studējošie demonstrēs informācijas meklēšanas rīkus un līdzekļus, izveidos atbilstošu informācijas meklēšanas stratēģiju un piemēros kritisko vērtēšanu atrastajai informācijai. Iegūtās zināšanas ļaus precīzi izveidot atsauces un izmantoto avotu sarakstus, kā arī lietot otrā tīmekļa rīkus un iespējas mākslas terapijas jaunākās informācijas saņemšanai un organizēšanai.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā maģistranti pratīs patstāvīgi strādāt ar elektroniskajiem resursiem medicīnas nozarē un mākslas terapijā, pielietot paplašinātās meklēšanas prasmes elektroniskās informācijas meklēšanā. Spēs izveidot bibliogrāfiskās atsauces un bibliogrāfiskās norādes. Veiks padziļināto informācijas meklēšanu tiešsaistes datubāzēs, pasaules citējamo žurnālu datubāzē PubMed, veidos precīzas meklēšanas stratēģijas un saglabās rezultātus. Pratīs patstāvīgi meklēt medicīnas informāciju uz pierādījumiem balstītajos medicīnas informācijas resursos un tos kritiski izvērtēt. Studējošie pilnveidos savas digitālās prasmes, kas saistītas ar datu, informācijas un digitālā satura pārvaldīšanu. Studējošie pratīs pielietot digitālās tehnoloģijas, izveidot personīgo profilu informācijas resursos, pielāgot savas darbības atbilstoši autortiesībām un licencēm, kā arī pratīs atrast un citēt autorus digitālajam saturam.
Kompetences:Maģistranti, pielietojot apgūtās teorētiskās un praktiskās zināšanas, spēs veikt kvalitatīvu, izvērtētu, uz pierādījumiem balstītus informācijas meklējumu. Patstāvīgi analizēs informācijas meklēšanas iespējas un situācijas, kā arī veidos atbilstošu meklēšanas stratēģiju. Kritiski analizēs atrastās informācijas ticamību un noderīgumu, tās atbilstību tēmai un konkrētajai situācijai un izveidos pilnīgus atsauču sarakstus.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Mārtinsone K., Pipere A. Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana / Kristīnes Mārtinsones un Anitas Piperes zinātniskajā redakcijā; autori: Uldis Berķis, Maija Dambrova, Inese Gobiņa, Kristīne Mārtinsone; Ivans Jānis Mihailovs [un vēl 7 autori]. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2019.
2Mārtinsone, K., Pipere, A., Berķis, U., u.c. Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplināra perspektīva / K. Mārtinsones un A. Piperes zinātniskajā redakcijā. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2021.
3Spila D., Znotiņa I. Medicīnas informācijas pamatu apgūšana elektroniskajos resursos: Mācību materiāls informācijpratībā [Elektroniskais resurss]. Rīga: RSU, 2014. Pieejams tiešsaistē: http://www.rsu.lv/images/stories/dokumenti/publikacijas/13-…
4Spila D. Pasaules medicīnas citējamo žurnālu datubāze PubMed un informācijas meklēšanas iespējas: Mācību materiāls informācijpratībā [Elektroniskais resurss]. Rīga: RSU, 2013. Pieejams tiešsaistē: http://www.rsu.lv/images/stories/dokumenti/publikacijas/12-…
5Znotiņa I. Uz pierādījiem balstītas medicīnas resursi: labāko pieradījumu meklēšana un izmantošana: Mācību materiāls informācijpratībā [Elektroniskais resurss]. Rīga: RSU, 2014. Pieejams tiešsaistē: http://www.rsu.lv/images/stories/dokumenti/publikacijas/12-…
6Greenhalgh, Trisha. How to Read a Paper: The Basics of Evidence Based Medicine (2nd Edition) [e-book]. London, GBR: BMJ Books, 2001. Available from Ebrary: http://site.ebrary.com/lib/rsub/reader.action?ppg=9&docID=1…
7Howick J.H. The Philosophy of Evidence-based Medicine [e-book]. Oxford: Wiley-Blackwell, 2011. Available from Ebrary: http://site.ebrary.com/lib/rsub/reader.action?ppg=9&docID=1…
8McKibbon A., Wilczynski N PDQ Evidence-based principles and practice (2nd Edition) [e-book]. Shelton, CT, USA: PMPH USA, Ltd., 2009. Available from Ebrary: http://site.ebrary.com/lib/rsub/reader.action?ppg=185&docID…
9NCBI handbook [electronic publication]. [cited 2021 September 25]; Available from http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/bv.fcgi?rid=handbook
Papildu literatūra
1Dochartaigh N. Internet Research Skills : How To Do Your Literature Search And Find Research Information Online [e-book]. London: Sage Publications; 2007. Available from eBook Academic Collection (EBSCOhost): http://web.b.ebscohost.com/ehost/ebookviewer/ebook/ZTAwMHh3…
2Ennis L.A. Mitchell N. Accidental Health Science Library [e-book]. Medford, NJ: Information Today, Inc, 2010. Available from Ebrary: http://site.ebrary.com/lib/rsub/docDetail.action?docID=1049….
3Evidence-based Medicine Resource Center [homepage on the Internet]. [2020 Jan 5]; Available from: http://www.ebmny.org/
4Haynes R.B. Of studies, syntheses, synopses, summaries, and systems: the "5S" evolution of information services for evidence-based healthcare decisions. Evidence-Based Nursing. 2007 Jan; 10(1): 6–7. Available from: http://ebn.bmj.com/content/10/1/6.full.pdf+html
5Stebbins L. Student Guide To Research In The Digital Age : How To Locate And Evaluate Information Sources [e-book]. Westport, Conn: Libraries Unlimited; 2006. Available from eBook Academic Collection (EBSCOhost): http://web.b.ebscohost.com/ehost/ebookviewer/ebook/ZTAwMHh3….
6Thomas N, Franklin L, Crow S. Information Literacy And Information Skills Instruction : Applying Research To Practice In The 21St Century School Library [e-book]. Santa Barbara, Calif: Libraries Unlimited; 2011. Available from eBook Academic Collection (EBSCOhost): http://web.b.ebscohost.com/ehost/ebookviewer/ebook/ZTAwMHh3…
Citi informācijas avoti
1Informācijpratības ceļvedis veselības aprūpes zinātnēs. (2021, 06 09).