.
Organizāciju psiholoģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:11.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.11.2022 10:19:42
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_087 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Sociālā psiholoģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ervīns Čukurs | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 11 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 22 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 10 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 6 | ||||
Kopā kontaktstundas | 18 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vispārīgā psiholoģija. | ||||||||
Mērķis: | Attīstīt zināšanas par indivīdu un grupu uzvedības psiholoģiskajiem aspektiem mūsdienu darba organizācijās, kā arī prasmi pielietot organizāciju psiholoģijas zināšanas tādās sfērās kā personāla atlase, darba izpildes vadība, talantu vadība, darbinieku attīstība. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Organizāciju psiholoģijas jēdziens, organizāciju psiholoģija kā nozare, organizāciju psiholoģijas vēsture un psiholoģijas mūsdienu aktualitātes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Pētniecības metodes organizāciju psiholoģijā. Organizāciju attīstības metodes un konsultēšanas veidi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Darba motivācijas jēdziens un galvenās teorijas. Vadītāja funkcijas un lomas. Vara un ietekme, vara un efektīva līderība, līderības teorijas, harizmātiskā līdera koncepcija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Vadīšanas stili un to ietekme uz darba procesiem organizācijā, vadības metodes, darba motīvi un motivācijas teorijas, motivēšanas un stimulēšanas psiholoģiskie aspekti. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Grupas organizācijā, to sociālpsiholoģiskie raksturojumi, grupu attīstība, efektīvas darba komandas veidošana, komandu veidi, dzīves cikls, komandu veidošana kā organizācijas attīstības metode. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Konflikti organizācijās: cēloņi, tipi, konflikta dinamika, darba konfliktu sekas, konfliktu risināšanas iespējas un veidi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Korporatīvā organizāciju kultūra, tās tipi un ietekme uz darba procesiem un attiecībām organizācijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
8 | Lojalitāte pret darba organizāciju un tās veidošanas nosacījumi, lojalitātes teorijas, lojalitāte kā darbinieku uzticamība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
9 | Apmierinātība ar darbu un to veidojošie fenomeni, teorijas un pētījumi, apmierinātību ar darbu veicinošie faktori. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
10 | Psihiskā veselība un darba stress. Darba izpildes vērtēšana un amatu apraksti. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
11 | Personāla atlase. Darbinieku attīstība un talantu vadība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Organizāciju psiholoģijas jēdziens, organizāciju psiholoģija kā nozare, organizāciju psiholoģijas vēsture un psiholoģijas mūsdienu aktualitātes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Pētniecības metodes organizāciju psiholoģijā. Organizāciju attīstības metodes un konsultēšanas veidi. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
3 | Darba motivācijas jēdziens un galvenās teorijas. Vadītāja funkcijas un lomas. Vara un ietekme, vara un efektīva līderība, līderības teorijas, harizmātiskā līdera koncepcija. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
4 | Vadīšanas stili un to ietekme uz darba procesiem organizācijā, vadības metodes, darba motīvi un motivācijas teorijas, motivēšanas un stimulēšanas psiholoģiskie aspekti. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
5 | Grupas organizācijā, to sociālpsiholoģiskie raksturojumi, grupu attīstība, efektīvas darba komandas veidošana, komandu veidi, dzīves cikls, komandu veidošana kā organizācijas attīstības metode. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
6 | Konflikti organizācijās: cēloņi, tipi, konflikta dinamika, darba konfliktu sekas, konfliktu risināšanas iespējas un veidi. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
7 | Korporatīvā organizāciju kultūra, tās tipi un ietekme uz darba procesiem un attiecībām organizācijā. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
8 | Lojalitāte pret darba organizāciju un tās veidošanas nosacījumi, lojalitātes teorijas, lojalitāte kā darbinieku uzticamība. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
9 | Apmierinātība ar darbu un to veidojošie fenomeni, teorijas un pētījumi, apmierinātību ar darbu veicinošie faktori. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
10 | Psihiskā veselība un darba stress. Darba izpildes vērtēšana un amatu apraksti. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
11 | Personāla atlase. Darbinieku attīstība un talantu vadība. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Students patstāvīgi lasa norādītos literatūras avotus; patstāvīgi izstrādā amata aprakstu; veic kompetenču interviju un tās analīzi; sagatavojas kontroldarbam. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • Aktīva līdzdalība lekcijās un semināros (20%). • Kompetenču intervijas veikšana un analīze (40%). • Kontroldarbs (40%). • Aktīvi līdzdarboties lekcijās un semināros. Prasības: Students aktīvi piedalās visos semināros, produktīvi iesaistās diskusijās par konkrēto jautājumu, problēmu, pamatojot un aizstāvot savu viedokli, diskutējot izmanto atbilstošu terminoloģiju, argumentējot atsaucas uz izlasītajiem literatūras avotiem. • Patstāvīgi veikt kompetenču interviju un tās analīzi. Prasības: Students patstāvīgi veic kompetenču interviju kandidātam simulācijas situācijā, lai novērtētu iepriekš izvēlētas 3 kompetences. Intervija tiek ierakstīta, atšifrēta un veikta tās analīze. Analīzē ir jāpievērš uzmanība uzdotajiem jautājumiem, jākomentē, kuri jautājumi tika veiksmīgi uzdoti un ļāva iegūt nepieciešamo informāciju, kā sniegtā informācija atspoguļo konkrēto kompetenci un kuri jautājumi nebija veiksmīgi, ko vajadzēja uzdot savādāk. Analīzes beigās ir jāsniedz kopsavilkums par to, cik lielā mērā katra no kompetencēm ir izteikta kandidātam. Intervijas ieraksts tiek nodots kopā ar intervijas analīzi. • Sagatavoties rakstiskajam pārbaudījumam (kontroldarbam) par lekcijās apgūto materiālu. Prasības: Students sekmīgi nokārto rakstisko pārbaudes darbu. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | • Definē organizāciju psiholoģiju kā zinātni, tās priekšmetu un problemātiku. • Apraksta organizāciju attīstības metodes un konsultēšanas veidus. • Apraksta dažādas motivācijas teorijas. • Definē varas un ietekmes jēdzienus. • Raksturo varas un subordinācijas attiecību psiholoģiskās izpausmes darba organizācijās. • Definē vadītāja funkcijas un lomas. • Apraksta indivīdu tipu psiholoģiskos un sociālpsiholoģiskos raksturojumus un šo raksturojumu ietekmi uz darba procesu. • Definē, kas ir lojalitāte pret darba organizāciju un kādi ir tās veidošanās nosacījumi. • Raksturo personāla atlases metodes. • Raksturo galvenos talantu vadības principus. • Atšķir dažādas līderības teorijas. • Atšķir dažādus vadības stilus un to ietekmi uz darba procesiem organizācijā. • Atšķir darba izpildes vērtēšanas metodes. • Atšķir talantu vadības, darbinieku attīstības un motivācijas sistēmu veidošanas pamatprocesus. • Apraksta organizācijas konfliktu, profesionālā stresa, mobinga cēloņus, dinamiku un profilakses iespējas. | ||||||||
Prasmes: | • Novērtē, kāds organizāciju kultūras veids ir raksturīgs konkrētajā organizācijā un kā tas ietekmē organizācijas procesus un attiecības organizācijā. • Veic kompetenču interviju. | ||||||||
Kompetences: | • Izskaidro organizācijas, to veidojošo sociālo grupu un darba komandu raksturojošos psiholoģiskos procesus un parādības. • Izstrādā amata aprakstu. • Analizē, kādi faktori nosaka apmierinātību ar darbu. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Dessler, G. (2017). Human resource management. Boston: Pearson Higher Education. | ||||||||
2 | Kamerāde, D. (2015). Cilvēks organizācijā. Organizāciju psiholoģija. No: Mārtinsone, K., Miltuze, A. (red.), Psiholoģija. 3. grāmata (9.-31.lpp). Rīga: Zvaigzne ABC. | ||||||||
3 | Aamodt, M. D. (2012). Industrial/Organizational psychology: An applied approach. Belmont: Wadsworth. | ||||||||
4 | Schein, E. H. (2017). Organizational Culture and Leadership. 5th Edition. Hoboken: Wiley. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Mathis, R. L. & Jackson, J. H. (2011). Human resource management. Mason: South-Western Cengage Learning. | ||||||||
2 | Arnold, J., Cooper, C. L. & Robertson, I. T. (1998). Work psychology: understanding human behaviour in the workplace. HarloW: Financial Times/Prentice Hall. | ||||||||
3 | Dāvidsone. G. (2008). Organizāciju efektivitātes modelis. Rīga: Organization Development Academy. | ||||||||
4 | Chmiel, N. (2008). An introductiont to work and organizational psychology. Malden: Blackwell Publishing. | ||||||||
5 | Reņģe, V. (2007). Mūsdienu organizāciju psiholoģija. Rīga: Zvaigzne ABC. | ||||||||
6 | Reņģe, V. (2010). Mūsdienu organizāciju psiholoģija. Rīga: Zvaigzne ABC. | ||||||||
7 | Ešenvalde, I. (2004). Personāla praktiskā vadība. Rīga: Merkūrijs. | ||||||||
8 | Silvester, J. (2008). Organizational psychology. London; New York: Routledge. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Journal of Occupational and Organizational Psychology | ||||||||
2 | European Journal of Work and Organizational Psychology | ||||||||
3 | European Work & Organizational Psychologist | ||||||||
4 | Industrial and Organizational Psychology | ||||||||
5 | International Journal of Industrial Organization | ||||||||
6 | International Review of Industrial & Organizational Psychology |