.
Farmakoterapija anestezioloģijā un reanimatoloģijā, enterālā un parenterālā barošana
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.04.2023 10:26:49
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | AURK_015 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 3.00 | ECTS: | 4.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Medicīnas bāzes zinātne, tai skaitā farmācija; Klīniskā farmācija | Mērķauditorija: | Klīniskā farmācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Indulis Vanags | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Anestezioloģijas un reanimatoloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Pilsoņu iela 13, VSIA P.Stradiņa KUS, 32. korpuss, arkrsu[pnkts]lv, +371 67069452 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 36 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Cilvēka anatomijas pamati, fizioloģija un patoloģijas pamati, medicīniskā bioķīmija, farmakoloģija, pirmās palīdzības pamati. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt zināšanu apguvi par anestēzijas etapiem un veidiem, riskiem, par intensīvajā terapijā biežāk sastopamām situācijām, to medikamentozās korekcijas iespējām, enterālās un parenterālās barošanas pielāgošanu konkrēta intensīvas terapijas pacienta aprūpē. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Pamata un padziļinātā kardiopulmonālā reanimācija, tās ietvaros izmantojamie medikamenti. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
2 | Vispārējās un reģionālās anestēzijas praktiskais nodrošinājums, etapi, aparatūra. Izmantojamās zāļu līdzekļu grupas | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
3 | Ūdens-elektrolītu bilance un infūzijas terapija intensīvajā terapijā un anestezioloģijā | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||||
4 | Intravenozi anestēzijā izmantojamie medikamenti. Hipnotiķi. Muskuļu relaksanti | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
5 | Opiāti un opioīdi. Citi analģētiskie preparāti anestezioloģijā un intensīvajā terapijā | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
6 | Enterālā un parenterālā barošana | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||||
7 | Premedikācijā izmantojamie medikamenti | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
8 | Gaistošie inhalācijas preparāti. Slāpekļa oksiduls. Lokālās anestēzijas līdzekļi. Medikamentu mijiedarbība | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
9 | Pamata un padziļinātā kardiopulmonālā reanimācija. Elpceļu caurlaidības nodrošināšanas metodes. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
10 | Intensīvās terapijas pacienta stāvokļa interpretācija, orgānu mazspēja, intensīvās terapijas principi, infūzijas terapija, pacienta enterālā vai parenterālā barošana. Klīnisko gadījumu analīze | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Students patstāvīgi apgūst studiju programmā piedāvāto literatūru, veic iegūtās informācijas apkopojumu. Sagatavo klīniskā farmaceita medikamentozās terapijas vērtējumu un parenterālās un enterālās barošanas plānojumu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • Aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās, laikus iesniegti, kvalitatīvi izpildīti mājas darbi, mutisko atbilžu kvalitāte (50%). • Eksāmens: tiek pārbaudītas zināšanas par studiju kursā apgūtajām tēmām (iekļaujot medikamentozās terapijas analīzi un parenterālās un enterālās barošanas plāna izstrādi) (50%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti būs ieguvuši zināšanas, kas ļaus: • izprast anestezioloģijas un intensīvas terapijas metodes; • izprast anestezioloģijā izmantojamo medikamentu darbību un izmantošanas indikācijas; • izprast šoka veidošanās un novēršanas mehānismu; • zināt skābju-sarmu līdzsvara un asins gāzu izvērtēšanas metodes, interpretēt iegūtos datus. | ||||||||
Prasmes: | Students spēs: • interpretēt intensīvās terapijas pacienta bioķīmisko datu rezultātus, noteikt nepieciešamās terapijas korekcijas pamatojoties uz iegūtajiem rezultātiem; • sastādīt enterālās un/vai parenterālas barošanas plānu intensīvas terapijas pacientam. | ||||||||
Kompetences: | Students varēs: • sadarbībā ar ārstniecības personām, noteikt individuālam pacientam intensīvās terapijas pacientam medikamentozas ārstēšanas plānu; • izvērtēt medikamentozās ārstēšanas metožu priekšrocības un trūkums, sasaistot ar pacienta izmeklējumu datiem; • uzraudzīt medikamentozās terapijas gaitu, izvērtēt rezultātus un sagatavot nepieciešamo informāciju citiem medicīnas speciālistiem. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Augstas O2 koncentrācijas maskas izmantošana | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
2 | Kardiopulmonālā reanimācija (pamata) | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
3 | Ventilācija ar elpināmo maisu | A - Iesācēja līmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Praktisko nodarbību materiāli un E-studiju resursi. | ||||||||
2 | Klīniskā anestezioloģija un intensīvā terapija. I.Vanaga un A.Sondores redakcijā. Rīga: Nacionālais Apgāds, 2017. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Sondore, A. Anestezioloģijas pamati vairāk nekā 1000 jautājumos un atbildēs. Rīga, Medicīnas Apgāds, 2016. | ||||||||
2 | European Resuscitation Council Guidelines for Resuscitation 2021. Resuscitation (Elsevier), 2021, 161 | ||||||||
3 | Miller`s Anesthesia. 2-Volume Set. 9th Edition, October 7, 2020, Elsevier. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | http://www.anest.lv/ | ||||||||
2 | http://www.euroanesthesia.org/ | ||||||||
3 | http://www.anaesthesiologists.org/ | ||||||||
4 | http://www.shocksocieties.org/international/shockjournal/ | ||||||||
5 | http://www.esicm.org/ | ||||||||
6 | http://www.intensive.org/ | ||||||||
7 | http://www.ispub.com/journal/the-internet-journal-of-rescue… | ||||||||
8 | http://nlm.nih.gov |