.
Bioķīmija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:28.07.2020 14:45:39
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | CFUBK_061 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Ķīmija; Bioķīmija | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Jeļena Krasiļņikova | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Cilvēka fizioloģijas un bioķīmijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, cfbkrsu[pnkts]lv, +371 67061550 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 15 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 45 | ||||
Kopā kontaktstundas | 65 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Fizikā, ķīmijā, bioloģijā un anatomijā. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt zināšanu apguvi par cilvēka organisma eksistences molekulāriem pamatiem, akcentējot vielmaiņas procesus, to regulāciju un integrāciju, kā arī svarīgāko biomarķieru kvalitatīvu un kvantitatīvu noteikšanu. Kursa apguvi nodrošināt gan klātienes, gan tālmācības studiju formātā, izmantojot tādas platformas kā Zoom, e-studijas, google docs, Panopto u.c. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Enzīmi: struktūra, klasifikācija, darbības mehānisms, specifiskums, aktivatori un inhibitori. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Metabolisms, pamatprincipi un regulācija. Vitamīnu un hormonu nozīme. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Bioenerģētika, oksidatīvais stress un brīvie radikāļi, ATF funkcijas cilvēkā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Glikolīze – nozīme, regulācija. Anaerobā glikolīze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Piruvāta oksidatīvā dekarboksilācija and Krebsa cikls – nozīme un regulācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Glikogēns – anabolisms un katabolisms, nozīme un regulācija. Fosfopentožu ceļš, nozīme. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Lipīdu metabolisms: Lipolīze un beta oksidācija – nozīme un regulācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Lipīdu anabolisms. Taukskābes biosintēze; ketonvielas; holesterols. Nozīme un regulācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Aminoskābju metabolisms. Biogēnie amīni, sintēze, noārdīšana, funkcijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Metabolisma ciklu saistība. Metabolisma ceļu hormonālā regulācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Amilāzes aktivitāte, nespecifiskie inhibitori, enzīma specificitāte. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Enzīmu aktivācija un inhibīcija, amiloklastiskā spēka izmaiņas/ Enzīmu aktivitāte, noteikšanas metodes. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
13 | Uzturvielu gremošana cilvēkā/ Ogļhidrātu un proteīnu gremošana. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
14 | Uzturvielu gremošana cilvēkā/ Lipīdu gremošana; žults nozīme. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
15 | Kolokvijs. Enzimoloģija un gremošana. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
16 | Bioenerģētika. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
17 | Ogļhidrātu metabolisms/ Laktāta un piruvāta noteikšana. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
18 | Ogļhidrātu enerģētiskais metabolisms. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
19 | Ogļhidrātu rezervju metabolisms. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
20 | Tests. Bioenerģētika/ ogļhidrātu metabolisms. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
21 | Lipīdu metabolisms/ ketonvielas. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
22 | Lipīdu metabolisms/ lipīdu transportformas. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
23 | Aminoskābju metabolisms/ Aminotransferāzes. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
24 | Urīnvielas cikls, tā nozīme/ Normālie un pataloģiskie urīna komponenti. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
25 | Kolokvijs. Aminoskābju un lipīdu metabolisms. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | • Studiju kursā peredzētas 96 patstāvīgā darba stundas. Tās iekļauj patstāvīgu e-studijās piedāvāto materiālu apgūšanu (grāmatas, pārskata zinātniskās publikācijas; iepriekšēja e-studijās pieejamo mājasdarbu sagatavošana uz katru nākamo praktisko darbu, iekļaujot tēmas no iepriekšējām lekcijām (dažādi uzdevumi, kas atspoguļo kolokvija pamatidejas), on-line paškontroles testu pildīšana par attiecīgās nedēļas tēmu, laboratorijas darbu protokolu sagatavošana; atbildēšana uz individuāli piešķirtu papildus jautājumu par nodarbības tēmu (jautājumi tiek ievietoti arī e-studijās pēc katras nodarbības), savu zināšanu izmantošana atrisinot pielietojamos uzdevumus (klīniskie uzdevumi atrodami e-studiju vidē); zinātnisko publikāciju analīze un prezentācijas izveide; brīvprātīgs zinātniskais darbs. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Laboratorijas darbu protokls iekļauj pamatojumu pašiegūtiem rezultātiem, rezultātu interpretācija klīniskā aspektā, atbildēti papildus individuālie jautājumi. Kolokviji ietver detalizētus daudzizvēļu testus, kur tiek atprasītas specifiskas teorētiskās un praktiskās zināšanas. Dažādi uzdevumi, kur tiek novērtēta studentu izpratne par bioķīmiskajiem procesiem un to regulāciju, klīniskie uzdevumi testos novērtē studentu spēju pielietot iegūtās zināšanas analizējot vienkāršotus klīniskos uzdevumus. Eksāmens (gala pārbaudījums) iekļauj vispārīgus daudzizvēļu jautājumus par visām studiju kursa tēmām; dažādi rakstiskie uzdevumi, kur detalizēti tiek atprasīts par galvenajiem gremošanas, metabolisma procesiem; mutiskie jautājumu, kas novērtē studenta vispārēju izpratni par bioķīmisko procesu saistību, nodrošinot homeostāzi organismā un potenciālu dismetabolismu vai saistītām pataloģijām. Gala vērtējums kursā "Bioķīmija" tiek izlikts kā akumulējošais vērtējums (vidējā atzīme no 3 kolokvijiem, ja visas atzīmes bijušas vismaz 7 vai augstāk) vai gala eksāmens (100%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīgas studiju kursa apguves studējošais spēs: • nosaukt enzīmu aktivitāti ietekmējošos faktorus; • iedalīt gremošanas enzīmus atkarībā no to darbības mehānisma, nosaukt galveno uzturvielu klašu gremošanā iesaistītos enzīmus; • nosaukt un atpazīt ogļhidrāta metabolisma pamatmetabolītus, raksturot glikolīzes, oksidatīvās dekarboksilācijas, Krebsa cikla enzīmus un regulāciju; • nosaukt un atpazīt lipīdu metabolisma pamatmetabolītus, raksturot beta oksidācijas, taukskābju sintēzes enzīmus un regulāciju; • nosaukt un atpazīt aminoskābju metabolisma pamatmetabolītus, raksturot amonjaka detoksifikācijas ceļa enzīmus un regulāciju; • raksturot metaboliskos ceļus, kas cilvēka organismā saista ogļhidrātus, lipīdus un aminoskābes un ļauj šīm vielu grupām veikt savstarpējas pārvērtības, nosaukt kādi hormoni ietekmē šīs pārvērtības; • apguvuši metodes, kas nepieciešamas, lai praktiski veiktu klīniski diagnostiskas bioķīmijas analīzes. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa beigās studenti: • spēs izskaidrot, kā tiek ietekmēta enzīmu aktivitāte, pamatojot ar enzīmu darbības mehānismu; • spēs secīgi izskaidrot molekulu šķelšanu gremošanas traktā, identificēt šķelšanas galaproduktus; • spēs secīgi izskaidrot, izmantojot atbilstošos metaboliskos ceļus, ogļhidrātu noārdīšanu enerģijas iegūšanai un ogļhidrātu rezervju izveidošanai; • spēs secīgi izskaidrot, izmantojot atbilstošos metaboliskos ceļus, lipīdu noārdīšanu enerģijas iegūšanai un ogļhidrātu rezervju izveidošanai; • spēs secīgi izskaidrot, izmantojot atbilstošos metaboliskos ceļus, aminoskābju noārdīšanu enerģijas iegūšanai, oglekļa skeleta tālāko likteni un amonija detoksifikāciju; • spēs secīgi izskaidrot, izmantojot atbilstošos metaboliskos ceļus, tauku un cukuru savstarpējās pārvērtības, novērtē kurās metaboliskajās situācijā šīs pārvērtības notiek; • spēs pamatot attiecīgo bioķīmisko metožu pielietojumu un būs ieguvis prasmes patstāvīgi veikt bioķīmiskās (klīniski diagnostikās) metodes, lai kvalitatīvi un kvantitatīvi noteiktu analītus bioloģiskajos materiālos (asinīs, urīnā) organisma funkciju izmeklēšanā. | ||||||||
Kompetences: | Sekmīgi apgūstot kursu, students spēs: • analizēt iespējamās izmaiņas enzīmu regulācijā pie dažādiem homeostāzes traucējumiem, prognozēt sekas uz kopējo metabolismu; • analizēt iespējamās izmaiņas gremošanas procesā pie noteiktu gremošanas enzīmu zemas aktivitātes, prognozēt sekas uz kopēju uzņemto vielu spektru; • analizēt iespējamās izmaiņas cilvēka metabolismā pie kāda no ogļhidrātu, lipīdu, aminoskābju ceļa darbības traucējumiem, prognozēt to ietekmi uz pārējiem metaboliskajiem ceļiem un cilvēka homeostāzi; • izmantot laboratorijas darbos iegūto prasmi – sagatavot un veikt eksperimentu, lietot attiecīgo aparatūru, novērtēt rezultātus – tālākā praktiskā vai zinātniskā darbā; • integrēt bioķīmijas zināšanas kā daļu no kopējām zināšanām par cilvēku, veicinot pilnvērtīgu cilvēka kā vienota organisma uztveri. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Nelson, D. L. and Cox, M. M. 2013. Lehninger Principles of Biochemistry. 6th ed. New York: W. H. Freeman & Co | ||||||||
2 | Lieberman, M.A. and Peet, A. 2012. Marks's Basic Medical Biochemistry. 4th ed. Lippincott Williams& Wilkins | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Baynes, J. W., Dominiczak, M. H. 2014. Medical Biochemistry. 4th ed. Elsevier Limited. Available from: https://www-clinicalkey-com.db.rsu.lv/#!/browse/book/3-s2.0… [viewed 24.07.2018.] | ||||||||
2 | Berg, J. M. , Tymoczko, J.L. and Stryer, L.. 2002. Biochemistry. 5th ed. New York: W H Freeman. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK21154/ [viewed 24.07.2018.] | ||||||||
3 | Meisenberg, G. and Simmons, W. H 2017. Principles of Medical Biochemistry. 4th ed. Philadelphia: Elsevier. Available from: https://www-clinicalkey-com.db.rsu.lv/#!/browse/book/3-s2.0… [viewed 24.07.2018.] | ||||||||
4 | Murray, R. K., Granner, D.K., Mayes, P. A. and Rodwell, V.W. 2003. Harper’s Illustrated Biochemistry, 26th ed. USA: McGraw-Hill Companies. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Currie ,E., Schulze A., Zechner R., Walther, T. C., and Farese Jr., R. V. 2013. Cellular Fatty Acid Metabolism and Cancer. Cell Metabolism. 18 (2), 153–161. | ||||||||
2 | Kaoutari, A. E., Armougom, F., Gordon, J. I., Raoult, D. and Henrissa, B. 2013. The abundance and variety of carbohydrate-active enzymes in the human gut microbiota. Nature Reviews Microbiology. 11, 497–504. | ||||||||
3 | King, M. W. The medical biochemistry page. Available from: https://themedicalbiochemistrypage.org/#nogo [viewed 24.07.2018.] | ||||||||
4 | Lipid absorption 2016. In Boron, W. and Boulpaep E,. ed. Medical Physiology. 3rd ed. Philadelpia: Elsevier. Available from: https://doctorlib.info/physiology/medical/248.html [viewed 24.07.2018.]. | ||||||||
5 | Mudgil, D. and Barak, S., 2013. Composition, properties and health benefits of indigestible carbohydrate polymers as dietaryfiber:A review. International Journal of Biological Macromolecules.61, 1-6. Science Direct. Research gate. | ||||||||
6 | Vaishnavi, S. N., Vlassenko, A. G., Rundle, M. M., Snyder, A. Z., Mintun, M. A. and Raichle, M. E. 2010 . Regional aerobic glycolysis in the human brain Proceedings of the National Academy of Sciences. 107 (41) 17757-17762 | ||||||||
7 | 7. Wu, F. and Minteer, S. 2015. Krebs Cycle Metabolon: Structural Evidence of Substrate Channeling Revealed by Cross‐Linking and Mass Spectrometry. Angewandte Chemie International Edition, 54: 1851-1854. |