Pārlekt uz galveno saturu

Saskarsmes psiholoģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:30:47
Par studiju kursu
Kursa kods:HZK_008LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:PsiholoģijaMērķauditorija:Farmācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Laura Bitiniece
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Atbilstīgi vidējai izglītībai.
Mērķis:
Rast sapratni par saskarsmes būtību, mērķiem un līdzekļiem, lai spētu tos pielietot praksē.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Kas ir saskarsme?Lekcijas1.00auditorija
2Saruna un klausīšanāsLekcijas1.00auditorija
3Efektīva saskarsmeLekcijas1.00auditorija
4Saskarsme grupāsLekcijas1.00auditorija
5Maldināšana. KonfliktiLekcijas1.00auditorija
6Izaicinājumi un stratēģijas veselības komunikācijāLekcijas1.00auditorija
7Neverbālā komunikācijaNodarbības1.00auditorija
8Klausīšanās prasmeNodarbības1.00auditorija
9Sociālā ietekmeNodarbības1.00auditorija
10Saskarsme grupāsNodarbības1.00auditorija
11Konflikregulējoša saskarsmeNodarbības1.00auditorija
12Pacienta centrēta farmācijas prakseNodarbības1.00auditorija
13Saskarsmes situācijas visaptveroša analīzeNodarbības1.00auditorija
14Farmaceita/pacienta saskarsmes situācija INodarbības1.00auditorija
15Farmaceita/pacienta saskarsmes situācija IINodarbības1.00auditorija
16KontroldarbsNodarbības1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Kas ir saskarsme?Lekcijas1.00auditorija
2Saruna un klausīšanāsLekcijas1.00auditorija
3Efektīva saskarsmeLekcijas1.00auditorija
4Saskarsme grupāsLekcijas1.00auditorija
5Maldināšana. KonfliktiLekcijas1.00auditorija
6Izaicinājumi un stratēģijas veselības komunikācijāLekcijas1.00auditorija
7Neverbālā komunikācijaNodarbības1.00auditorija
8Klausīšanās prasmeNodarbības1.00auditorija
9Sociālā ietekmeNodarbības1.00auditorija
10Saskarsme grupāsNodarbības1.00auditorija
11Konflikregulējoša saskarsmeNodarbības1.00auditorija
12Pacienta centrēta farmācijas prakseNodarbības1.00auditorija
13Saskarsmes situācijas visaptveroša analīzeNodarbības1.00auditorija
14Farmaceita/pacienta saskarsmes situācija INodarbības1.00auditorija
15Farmaceita/pacienta saskarsmes situācija IINodarbības1.00auditorija
16KontroldarbsNodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
• cilvēku uzvedības vērojumi, • gadījumu analīze, • patstāvīgi sagatavotas prezentācijas, • lomu spēles u.c. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Kumulatīvais vērtējums 10 ballu sistēmā: 1. Eksāmens – 40% 2. Darbs semināros – 60%, kas ietver: • Individuāli sagatavotas prezentācijas – 20% • Kontroldarbu par nodarbību tēmām – 40%
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:Students spēj nosaukt saskarsmes veidus, funkcijas, struktūru. Atpazīst valodas, kognitīvos un vides faktorus, kuri būtiski ietekmē saskarsmi. Students spēj aprakstīt komunikatīvos šķēršļus un efektīvas informācijas sniegšanas un iegūšanas metodes, izklāstīt konfliktregulējošas saskarsmes pamatprincipus, uzticības palielināšanas tehnikas, komunikatīvo barjeru pārvarēšanas metodes, raksturot komunikācijas stilus.
Prasmes:Analizēt gadījumus, ietekmēt saskarsmes procesu, adekvāti risināt konflikta situācijas, veidot konstruktīvas attiecības ar pacientu/klientu, kolēģiem, sniegt un saņemt informāciju, klausīties, uzdot jautājumus, pārvarēt komunikatīvās barjeras.
Kompetences:Kognitīvā kompetence – spēja teorētiskās atziņas pielietot praksē reālajā saskarsmes procesā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1The Routledge Handbook of Health Communication, Ed.by T.L.Thompson, N.G.Harrington, Routledge, NY, 2022.
2Reņģe V. Sociālā psiholoģija.- Rīga, 2002 (akceptējams izdevums)
3Omārova S. Cilvēks runā ar cilvēku – R., 2006. (akceptējams izdevums)
4de Oliveira, D. R., & Shoemaker, S. J. (2006). Achieving patient-centeredness in pharmacy practice: Openness and the pharmacist’s natural attitude. Journal of the American Pharmacists Association, 46(1), 56–64.
5H. Fekseuss “Izcilas sociālās prasmes”, nodaļa “Tuvcīņa. Kad briest konflikts”, 249.-288.lpp., Zvaigzne ABC, 2019. Tulk. I.Grezmane.
6Reņģe V. Psiholoģija: savstarpējo attiecību psiholoģija –R., 2004. (akceptējams izdevums)
7Saskarsmes psiholoģija. 2 sēj. -R., 2003-2004. (akceptējams izdevums)
8Kupčs J. Saskarsmes psiholoģija.– R., 1997. (akceptējams izdevums)
9Omārova S. Komunikācija – R., 2007. (akceptējams izdevums)
10Glāsa L. Ķermeņa valoda – R., 2005. (akceptējams izdevums)
11Pīzs A. Ķermeņa valoda – R., 2016.
Papildu literatūra
1DeVito, Joseph A. The interpersonal communication book. Pearson, 2013.
2Engleberg, Isa N., Wynn, Dianna R. Working in Groups. Communication Principles and Strategies. Pearson, 2017.
Citi informācijas avoti
1RSU bibliotēkas materiāli
2Pētījumi veselības komunikācijā, tai skaitā, pacientu/ārstu komunikācijas ieraksti un transkripti