.
Ģimenes medicīnas pamati un īpašu pacientu grupu aprūpe: pediatrija, gerantoloģija, grūtnieces
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.12.2023 12:14:39
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | ISK_003 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 3.00 | ECTS: | 4.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Farmācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Jānis Zaļkalns | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Iekšķīgo slimību katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Pilsoņu iela 13, VSIA P.Stradiņa KUS, iskrsu[pnkts]lv, +371 67069329 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 36 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Cilvēka anatomijas pamati, fizioloģija un patoloģijas pamati, mikrobioloģijas pamati, farmakoloģija, imunoloģija, epidemioloģija. | ||||||||
Mērķis: | Veidot izpratni par ģimenes ārsta prakses uzdevumiem un funkcijām, īpašu pacienta grupu (bērnu, vecāka gadagājuma pacientu, grūtnieču) aprūpes problēmām un to risinājumiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Būtiskākie aspekti bērna veselības aprūpē. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Vecāku loma pusaudžu ārstēšanā. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Pusaudžu psihoemocionālā stāvokļa raksturojums, saskarsme ar ārstu veselības problēmu risināšanā. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Pusaudžu psihoemocionālā stāvokļa raksturojums, saskarsme ar ārstu veselības problēmu risināšanā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
5 | Grūtnieču veselības aprūpes būtiskie jautājumi un risinājumi. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Grūtnieču novērošanas aktualitātes primārajā veselības aprūpē. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
7 | Sieviete postmenopauzālā periodā - problēmas un risinājumi. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
8 | Senioru aktīvas novecošanas koncepcija. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
9 | Personības izmaiņas un mentālā veselība novecojot. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
10 | Senioru novecošana veselības versijā - veselību veicinošu pasākumu īstenošana ģimenes ārsta praksē. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
11 | Senioru novecošana veselības versijā - veselību veicinošu pasākumu īstenošana ģimenes ārsta praksē. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
12 | Vecums un slimība - holistiska pieeja problēmu risināšanā. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
13 | Saskarsme un sadarbība ar dažāda vecuma pacientu grupu pārstāvjiem. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
14 | Primārās veselības aprūpes vieta un loma iedzīvotāju veselības aprūpes sistēmā Latvijā. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
15 | Multimorbīdu pacientu aprūpe. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
16 | Aktuālākās geriatriskās aprūpes problēmas. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
17 | Onkoriski un onkoloģiskās slimības senioriem. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
18 | Kognitīvās vitalitātes veicināšana un saglabāšana cilvēka mūžā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Students patstāvīgi apgūst studiju programmā piedāvāto literatūru, veic iegūtās informācijas apkopojumu. Sagatavo klīniskā farmaceita vērtējumu medikamentozās terapijas gadījumos dažādām pacientu grupām (bērni, pusaudži, grūtnieces, vecāka gadagājuma pacienti). Pēc studiju kursa noklausīšanās un eksāmena aizpildīt studiju kursa novērtējuma anketu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās; laikus iesniegti, kvalitatīvi izpildīti mājas darbi, mutisko atbilžu kvalitāte (iekļaujot iemaņu un teorētisko zināšanu lietišķa pielietojuma demonstrācija ģimenes ārsta praksē). Eksāmens: tiek pārbaudītas komunikācijas iemaņas un prasme veikt medikamentozas terapijas analīzi dažādām pacientu grupām. Eksāmena vērtējums ir kumulatīvs un veidojas no tematiskās prezentācijas vērtējuma (60%) un vērtējumiem aktīvas līdzdalības studiju kursā iekļauto tēmu apspriešanā (40%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīgas studiju kursa prasību izpildes studējošais būs apguvis zināšanas, kas ļaus: • izprast nozoloģisku, etioloģisku, paliatīvu, simptomatoloģisku terapiju ģimenes ārsta praksē sastopamu biežāko slimību gadījumā; • oriantēties individuālo veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumu kopumu ģimenes ārsta praksē. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs: • komunicēt ar primārajā aprūpē esošām personām un to piederīgajiem: • sadarbībā ar ģimenes ārstu novērtēt pacienta veselības stāvokli, ņemot vērā diagnozi, simptomus un izmeklējumu rezultātus; • sadarbībā ar ģimenes ārstu, noteikt individuālam pacientam attiecīgu farmakoterapiju, sastādīt darbības plānus, novērtēt to realizācijas sekmīgumu apstākļos, kas raksturīgi reālām ģimenes ārstu praksēm Latvijā. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti varēs: • realizēt komandas darbu un sadarboties ar ģimenes medicīnai draudzīgiem speciālistiem veselības primārās aprūpes mērķu sasniegšanai. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Essentials of Family Medicine by Philip D. Sloane, M.D., Lisa M. Slatt, Mark H. Ebell, Louis B. Jacques. Lippincott Williams & Wilkins, 2018 | ||||||||
2 | R. Douglas Collins. Differential Diagnosis and Treatment in Primary Care, 2017 | ||||||||
3 | Chantal Simon, Oxford handbook of General Practice (Oxford handbooks S.), 2020 | ||||||||
4 | Robert B. Taylor. Family medicine: principles and practice. New York, 2003. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Sūnīte Solvita, Kaspars Kroders. Latvijas primārās veselības aprūpes galvenās problēmas Eiropas reģiona veselības aprūpes stratēģisko mērķu kontekstā. (Main problems of primary health care in Latvia in the context of strategic goals in health care for the European region). 2004.// Latvijas Universitātes raksti: zinātnisko rakstu krājums, Nr. 671, 2004. 362.-370. lpp. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Veselību visiem 21.gadsimta. PVO, 2002. |