.
Latīņu valodas terminoloģijas pamati
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:21.07.2023 08:44:49
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LF_221 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Valodniecība | Mērķauditorija: | Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Dagnija Deimante | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | RSU Liepājas filiāle | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Liepāja, Riņķu iela 24/26, lfrsu[pnkts]lv, lfrsu[pnkts]lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 16 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Latviešu un angļu valodas alfabēts. | ||||||||
Mērķis: | Apgūt zināšanas un prasmi pareizi lasīt, rakstīt, veidot, skaidrot, kā arī lietot anatomijas un klīnisko terminoloģiju; izmantot iegūtās zināšanas profesionālajā darbībā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Latīņu valodas alfabēts. Fonētika. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Vārdu morfoloģija. Zilbe. Vārdu dalīšana zilbēs. Īsa un gara zilbe. Uzsvars. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Anatomijas terminu struktūra. Pārskats par lietvārdu. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Lietvārda locīšana N., G. sg. un pl. formās. Anatomijas termini ar nesaskaņoto apzīmētāju. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Pārskats par īpašības vārdu. (Īpašības vārdu grupas un salīdzināmās pakāpes.) Īpašības vārdu darināšanas elementi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Anatomijas termini ar saskaņoto apzīmētāju, to veidošana, tulkošana un analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Anatomijas terminu veidošanas ar nesaskaņoto un saskaņoto apzīmētāju atkārtošana, terminu analīze un skaidrošana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Kontroldarbs par anatomijas terminoloģiju. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Klīniskie termini, to uzbūve un veidošana, analīze, skaidrošana. I deklinācijas lietvārdi. Prievārdi. Latīņu un grieķu valodas ekvivalenti. Spārnotie teicieni. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Klīniskie termini. II deklinācijas vīriešu dzimtes lietvārdi. Latīņu un grieķu valodas ekvivalenti. Spārnotie teicieni. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Klīniskie termini. II deklinācijas nekatrās dzimtes lietvārdi. Latīņu un grieķu valodas ekvivalenti. Spārnotie teicieni. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Klīniskie termini. III deklinācijas vīriešu dzimtes lietvārdi. Latīņu un grieķu valodas ekvivalenti. Spārnotie teicieni. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Klīniskie termini. III deklinācijas sieviešu dzimtes lietvārdi. Latīņu un grieķu valodas ekvivalenti. Spārnotie teicieni. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Klīniskie termini. III deklinācijas nekatrās dzimtes lietvārdi. Latīņu un grieķu valodas ekvivalenti. Spārnotie teicieni. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Klīniskās terminoloģijas atkārtošana. Informācija par “Gaudeamus”. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Kontroldarbs par klīnisko terminoloģiju un spārnotajiem teicieniem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Saskaņā ar tematisko plānu studējošais apgūst mācību vielu; regulāri pilda mājas darbus par katru izņemto tēmu; strādā ar vārdnīcām, papildmateriāliem un internetu terminu dziļākai izpratnei. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Apmeklējums (80 – 100%, par to saņemot 5% no atzīmes), līdzdalība un atbilžu kvalitāte praktiskajās nodarbībās (10%), laikus un kvalitatīvi izpildīti patstāvīgie darbi (5%); sekmīgi uzrakstīti 2 kontroldarbi (pārbaudes darba vērtējums 80%), tajos pārbauda prasmi veidot vārdu saskaņojumu, identificējot vārdus un lietojot pareizas galotnes; prasmi pareizi rakstīt, skaidrot un klasificēt terminus. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīgi apgūta studiju kursa studējošais zinās: • definēt medicīnas terminoloģijas izrunas un rakstības pamatlikumus; • identificēt latīņu un grieķu valodas cilmes vārdus, kā arī priedēkļus un izskaņas jaunu vārdu darināšanai; • nosaukt klīniskās terminoloģijas grieķu cilmes terminelementus un izskaidrot to nozīmi; • nosaukt un interpretēt likumus par anatomijas un klīnisko terminu skaidrošanu, veidošanu un lietošanu. | ||||||||
Prasmes: | Pēc sekmīgas studiju kursa apguves studējošais pratīs: • pareizi lasīt un rakstīt medicīnas terminus; • identificēt un klasificēt anatomijas un klīniskos terminus; • veidot un skaidrot anatomijas un klīniskos terminus; • klasificēt un salīdzināt medicīnas terminus; • interpretēt un lietot latīņu „spārnotos” teicienus. | ||||||||
Kompetences: | Pēc studiju kursa apguves studējošais spēs pareizi lietot anatomijas un klīniskos terminus mācību situācijās un profesionālajā darbībā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | V. Erte. „Mācību līdzeklis latīņu valodā”. Rīga: LMA, 1996 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | K. Rudzītis. „Terminologia medica: latīņu-latviešu medicīnas terminu vārdnīca”, pārstrādāts un papildināts izdevums. Rīga: Nacionālais apgāds, 2003.-2005. | ||||||||
2 | A. Zilvestre. ”Latīņu-latviešu valodas vārdnīca medicīnas studijām”. RSU, 2016, (e-studijās) | ||||||||
3 | A. Zilvestre. ”Latviešu-latīņu valodas vārdnīca medicīnas studijām”. RSU, 2016, (e-studijās) | ||||||||
4 | "Latīņu-latviešu-angļu valodas vārdnīca medicīnas studijām". RSU, 2011, (e-studijās) | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | A. Kalme. „Per aspera ad astra” - Latīņu spārnotie teicieni. Rīga: Zvaigzne ABC, 2008 | ||||||||
2 | Interneta resursi: | ||||||||
3 | http://www.tezaurs.lv/ | ||||||||
4 | http://www.latein.me/ | ||||||||
5 | http://www.navigium.de | ||||||||
6 | http://en.pons.com | ||||||||
7 | http://www.freedict.com/onldict/lat.html | ||||||||
8 | http://ablemedia.com/ctcweb/showcase/wordsonline.html | ||||||||
9 | http://medical-dictionary.thefreedictionary.com/Latin+name |