.
Transkulturālā aprūpe
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:12.01.2021 13:59:19
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LF_410 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilona Zariņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | RSU Liepājas filiāle | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Liepāja, Riņķu iela 24/26, lfrsu[pnkts]lv, lfrsu[pnkts]lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Aprūpes filozofijā un ētikā, aprūpes procesā. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt zināšanas, veicināt izpratni un attīstīt prasmes transkulturālas novērošanas un novērtēšanas teorētiskajos pamatos un praktiskajās metodēs. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Biokulturāla perspektīva, kultūra, termini, reliģija, transkulturālas aprūpes teorija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Atšķirību apzināšanās. Migrācija – situācijas raksturojums Latvijā un imigrantu integrācijas priekšnoteikumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Starpkultūru komunikācija, komunikācija veselības aprūpē. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Telpa, telpas vajadzības dažādās kultūrās un veselības aprūpē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Sociālā organizācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Laiks, laika izpratne dažādās kultūrās, laika nozīme pacientu aprūpē. Vides kontrole. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Bioloģiskā dažādība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Ēšanas paradumi, priekšrocības un trūkumi dažādās kultūrās, to nozīme veselības aprūpē. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
9 | Mazākumgrupas Latvijā, to aprūpe. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
10 | Transkulturāla klientu/pacientu aptauja, novērošana: datu apkopošana, interpretācija, aprūpes problēmu formulēšana, pamatojums. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
11 | Ētiski aspekti transkulturālā aprūpē. Uz pierādījumiem balstīta pieeja transkulturālā aprūpē. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | • Organizācija: Pēc katras lekcijas/nodarbības studenti saņem patstāvīgā darba uzdevumu. • Uzdevumi: apgūt terminoloģiju, aprakstīt verbālās un neverbālās komunikācijas nozīmi; definēt telpas jēdzienu un izprast tās nozīmi; aprakstīt sociālas grupas; adekvāti definēt terminu "laiks", saprast kultūras lomu laika izpratnē un uztverē; pazīt atšķirīgus kultūras tautas veselības prakses tipus, pazīt būtiskus kultūras faktorus, kuri ietekmē slimības uzvedību saistībā ar vides kontroli; formulēt bioloģiskas atšķirības indivīdu vidū dažādās rasu grupās, izskaidrot, kā uzņēmība pret slimībām var atšķirties indivīdu vidū dažādās rasu grupās. • Pārbaude: kursa ietvaros – 4 kontroldarbi klasē par iepriekšējās lekcijas tēmu; kursa nobeigumā – patstāvīgā darba – klienta/pacienta situācijas apraksta prezentācija. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Klienta/pacienta situācijas apraksta prezentācija. Eksāmens tiek vērtēts ar atzīmi 10 ballu sistēmā, kur zemākais sekmīgais vērtējums ir 4 balles. Par katru punktu piešķir atzīmi no 1 – 10, noslēgumā izvelk vidējo. Vērtē sekojošus punktus: 1. Vai ir izpildīti visi darba uzdevumi 1–10 2. Vispārīgu jautājumu sadaļa 1–10 3. Apraksta sadaļa 1–10 4. Refleksijas sadaļa 1–10 5. Prezentācijas prasme 1–10 6. Spēja atbildēt uz jautājumiem 1–10 Studentu līdzdalība lekcijās un nodarbībās – 15%; Kontroldarbi klasē un mājas darbi – 35%; Klienta/pacienta transkulturālas aptaujas apraksta prezentācija kursa noslēgumā – 50%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Mutisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs raksturot transkulturālas aprūpes novērošanas modeli, aspektus, kas svarīgi pacientu aprūpē un māsas lomu tajā. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā students pratīs dokumentēt datus, analizēt tos, izvirzīt un risināt transkulturālas aprūpes problēmas. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti attīsta kompetenci: veikt pacientu situācijas aprakstu un formulēt aprūpes problēmas, ņemot vērā starpkultūru veselības aprūpes kontekstu, integrējot un lietojot situācijai atbilstošas prasmes, zināšanas, attieksmi. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Kolčanovs B., Zankovska-Odiņa, Zālītis K. (2010) Atšķirīgs klients daudzveidīgā Latvijā, Mācību līdzeklis to iestāžu darbiniekiem, kuri sniedz pakalpojumus trešo valstu valstspiederīgajiem, Latvijas Cilvēktiesību Centrs | ||||||||
2 | Starpkultūru komunikācija (2009) Apmācību kursa rokasgrāmata (2009) izstr. Zaķe D., Ose L., Lazda-Mazula I., Viša K., Sabiedrības integrācijas fonds | ||||||||
3 | Starpkultūru komunikācija, daudzveidība un tolerance (2011) Mācību metodiskais materiāls, Izglītības attīstības centrs, Rīga | ||||||||
4 | Andrews M.M., Boyle J.S. (2008) Transcultural concepts in nursing care, 5th ed., Philadelphia PA: Lippincott Williams & Wilkins | ||||||||
5 | Transcultural Europe: cultural police in a changing Europe (2006) edited by U.H. Meinhof and A. Triandafyllidou, Houndmills, Basingstoke, Hampshire: Pallgrive Macmillan | ||||||||
6 | Understanding_Transcultural_Nursing https://journals.lww.com/nursing/Fulltext/2005/01001/UNDERS… | ||||||||
7 | Sharon C. Murphy, Mapping the literature of transcultural nursing. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1463039/ | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Hemming E.(2007)An Introduction to Intercultural Communication. Available from: https://www.scribd.com/doc/253386490/Introduction-to-Interc… | ||||||||
2 | Journal of Transcultural Nursing. Available from: https://journals.sagepub.com/home/tcn | ||||||||
3 | P. Sagar (2012) Transcultural Nursing Theory and Models, Spriger Publ.comp. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | www.currentnursing.com | ||||||||
2 | www.culturediversity.com | ||||||||
3 | European Trancultural Nursing Association. Available from: https://https://europeantransculturalnurses.eu/ |