Pārlekt uz galveno saturu

Transkulturālā aprūpe

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:12.01.2021 13:59:19
Par studiju kursu
Kursa kods:LF_410LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Veselības aprūpeMērķauditorija:Māszinības
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Ilona Zariņa
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:RSU Liepājas filiāle
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Liepāja, Riņķu iela 24/26, lfatrsu[pnkts]lv, lfatrsu[pnkts]lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)11Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas22
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Aprūpes filozofijā un ētikā, aprūpes procesā.
Mērķis:
Sniegt zināšanas, veicināt izpratni un attīstīt prasmes transkulturālas novērošanas un novērtēšanas teorētiskajos pamatos un praktiskajās metodēs.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Biokulturāla perspektīva, kultūra, termini, reliģija, transkulturālas aprūpes teorija.Lekcijas1.00auditorija
2Atšķirību apzināšanās. Migrācija – situācijas raksturojums Latvijā un imigrantu integrācijas priekšnoteikumi.Nodarbības1.00auditorija
3Starpkultūru komunikācija, komunikācija veselības aprūpē.Nodarbības2.00auditorija
4Telpa, telpas vajadzības dažādās kultūrās un veselības aprūpē.Lekcijas1.00auditorija
5Sociālā organizācija.Lekcijas1.00auditorija
6Laiks, laika izpratne dažādās kultūrās, laika nozīme pacientu aprūpē. Vides kontrole.Lekcijas1.00auditorija
7Bioloģiskā dažādība.Lekcijas1.00auditorija
8Ēšanas paradumi, priekšrocības un trūkumi dažādās kultūrās, to nozīme veselības aprūpē.Nodarbības2.00auditorija
9Mazākumgrupas Latvijā, to aprūpe.Nodarbības2.00auditorija
10Transkulturāla klientu/pacientu aptauja, novērošana: datu apkopošana, interpretācija, aprūpes problēmu formulēšana, pamatojums.Nodarbības2.00auditorija
11Ētiski aspekti transkulturālā aprūpē. Uz pierādījumiem balstīta pieeja transkulturālā aprūpē.Nodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
• Organizācija: Pēc katras lekcijas/nodarbības studenti saņem patstāvīgā darba uzdevumu. • Uzdevumi: apgūt terminoloģiju, aprakstīt verbālās un neverbālās komunikācijas nozīmi; definēt telpas jēdzienu un izprast tās nozīmi; aprakstīt sociālas grupas; adekvāti definēt terminu "laiks", saprast kultūras lomu laika izpratnē un uztverē; pazīt atšķirīgus kultūras tautas veselības prakses tipus, pazīt būtiskus kultūras faktorus, kuri ietekmē slimības uzvedību saistībā ar vides kontroli; formulēt bioloģiskas atšķirības indivīdu vidū dažādās rasu grupās, izskaidrot, kā uzņēmība pret slimībām var atšķirties indivīdu vidū dažādās rasu grupās. • Pārbaude: kursa ietvaros – 4 kontroldarbi klasē par iepriekšējās lekcijas tēmu; kursa nobeigumā – patstāvīgā darba – klienta/pacienta situācijas apraksta prezentācija.
Vērtēšanas kritēriji:
Klienta/pacienta situācijas apraksta prezentācija. Eksāmens tiek vērtēts ar atzīmi 10 ballu sistēmā, kur zemākais sekmīgais vērtējums ir 4 balles. Par katru punktu piešķir atzīmi no 1 – 10, noslēgumā izvelk vidējo. Vērtē sekojošus punktus: 1. Vai ir izpildīti visi darba uzdevumi 1–10 2. Vispārīgu jautājumu sadaļa 1–10 3. Apraksta sadaļa 1–10 4. Refleksijas sadaļa 1–10 5. Prezentācijas prasme 1–10 6. Spēja atbildēt uz jautājumiem 1–10 Studentu līdzdalība lekcijās un nodarbībās – 15%; Kontroldarbi klasē un mājas darbi – 35%; Klienta/pacienta transkulturālas aptaujas apraksta prezentācija kursa noslēgumā – 50%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Mutisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs raksturot transkulturālas aprūpes novērošanas modeli, aspektus, kas svarīgi pacientu aprūpē un māsas lomu tajā.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā students pratīs dokumentēt datus, analizēt tos, izvirzīt un risināt transkulturālas aprūpes problēmas.
Kompetences:Studiju kursa apguves rezultātā studenti attīsta kompetenci: veikt pacientu situācijas aprakstu un formulēt aprūpes problēmas, ņemot vērā starpkultūru veselības aprūpes kontekstu, integrējot un lietojot situācijai atbilstošas prasmes, zināšanas, attieksmi.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Kolčanovs B., Zankovska-Odiņa, Zālītis K. (2010) Atšķirīgs klients daudzveidīgā Latvijā, Mācību līdzeklis to iestāžu darbiniekiem, kuri sniedz pakalpojumus trešo valstu valstspiederīgajiem, Latvijas Cilvēktiesību Centrs
2Starpkultūru komunikācija (2009) Apmācību kursa rokasgrāmata (2009) izstr. Zaķe D., Ose L., Lazda-Mazula I., Viša K., Sabiedrības integrācijas fonds
3Starpkultūru komunikācija, daudzveidība un tolerance (2011) Mācību metodiskais materiāls, Izglītības attīstības centrs, Rīga
4Andrews M.M., Boyle J.S. (2008) Transcultural concepts in nursing care, 5th ed., Philadelphia PA: Lippincott Williams & Wilkins
5Transcultural Europe: cultural police in a changing Europe (2006) edited by U.H. Meinhof and A. Triandafyllidou, Houndmills, Basingstoke, Hampshire: Pallgrive Macmillan
6Understanding_Transcultural_Nursing https://journals.lww.com/nursing/Fulltext/2005/01001/UNDERS…
7Sharon C. Murphy, Mapping the literature of transcultural nursing. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1463039/
Papildu literatūra
1Hemming E.(2007)An Introduction to Intercultural Communication. Available from: https://www.scribd.com/doc/253386490/Introduction-to-Interc…
2Journal of Transcultural Nursing. Available from: https://journals.sagepub.com/home/tcn
3P. Sagar (2012) Transcultural Nursing Theory and Models, Spriger Publ.comp.
Citi informācijas avoti
1www.currentnursing.com
2www.culturediversity.com
3European Trancultural Nursing Association. Available from: https://https://europeantransculturalnurses.eu/