Pārlekt uz galveno saturu

Psihosociālā rehabilitācija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:07.12.2021 09:04:24
Par studiju kursu
Kursa kods:LUSDK_081LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:1.00ECTS:1.50
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselībaMērķauditorija:Sociālā labklājība un sociālais darbs
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Silva Rupaine
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Labklājības un sociālā darba katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkatrsu[pnkts]lv, +371 67061575
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas16
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)3Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas6
Nodarbības (skaits)3Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas6
Kopā kontaktstundas12
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Zināšanas par sociālo palīdzību un sociālo pakalpojumu sistēmu, zināšanas par sociālo likumdošanu, sociālo apdrošināšanu; zināšanas par sociālā gadījuma risināšanu; zināšanas par sociālo darbu krīzes situācijās.
Mērķis:
Veicināt pamatzināšanu apguvi par psihosociālo rehabilitāciju. Veidot izpratni par psihosociālo rehabilitācija kā vienu no rehabilitācijas veidiem. Veidot prasmes par psihosociālās rehabilitācijas plāna sastādīšanu.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Psihosociālā rehabilitācija citu rehabilitācijas veidu starpā. Psihosociālās rehabilitācijas definīcija. Psihosociālās rehabilitācijas programma. Tās etapi.Lekcijas1.00auditorija
2Psihosociālās rehabilitācijas plāns. Sociālā darba metodes. Sociālo resursu piesaistes organizēšana. Sociālo pakalpojumu tīkls.Lekcijas1.00auditorija
3Komandas darbs psihosociālā rehabilitācijā. Komandas dalībnieku kompetences.Lekcijas1.00auditorija
4Sadarbības stili komandā. Starpinsitucionālā sadarbība psihosociālās rehabilitācijas procesā. Lēmumu pieņemšana.Nodarbības1.00auditorija
5Individuālā darba ar klientu metodoloģija. Sociālā darbinieka prasmes psihosociālā rehabilitācijā. Psihosociālās rehabilitācijas programmas un plānu izstrāde konkrētai mērķgrupai. Holistiska pieeja.Lekcijas1.00auditorija
6Psihosociālās rehabilitācijas plāna prezentācija.Nodarbības3.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Psihosociālā rehabilitācija citu rehabilitācijas veidu starpā. Psihosociālās rehabilitācijas definīcija. Psihosociālās rehabilitācijas programma. Tās etapi.Lekcijas1.00auditorija
2Psihosociālās rehabilitācijas plāns. Sociālā darba metodes. Sociālo resursu piesaistes organizēšana. Sociālo pakalpojumu tīkls.Lekcijas1.00auditorija
3Komandas darbs psihosociālā rehabilitācijā. Komandas dalībnieku kompetences.Lekcijas1.00auditorija
4Sadarbības stili komandā. Starpinsitucionālā sadarbība psihosociālās rehabilitācijas procesā. Lēmumu pieņemšana.Nodarbības1.00auditorija
5Individuālā darba ar klientu metodoloģija. Sociālā darbinieka prasmes psihosociālā rehabilitācijā. Psihosociālās rehabilitācijas programmas un plānu izstrāde konkrētai mērķgrupai. Holistiska pieeja.Nodarbības1.00auditorija
6Psihosociālās rehabilitācijas plāna prezentācija.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Psihosociālās rehabilitācijas plāna izstrāde, sociālo pakalpojumu tīkla prezentācija. Pakāpeniski kursa ietvaros jāveic psihosociālā plāna apraksts, ņemot vērā plāna izstrādes nosacījumus un klienta problēmas. Jāpabeidz iesāktais auditorijā un jāpilnveido patstāvīgi psihosociālās rehabilitācijas plāns. Patstāvīgi jāsagatavo prezentācija, ietverot tajā galvenos psihosociālā plāna elementus un jāpamato savs viedoklis prezentācijā.
Vērtēšanas kritēriji:
Ieskaite: psihosociālās rehabilitācijas plāna izstrāde, sociālo pakalpojumu tīkla prezentācija – 80% • plāns izstrādāts, secīgi aprakstot visas psihosociālā plāna sastāvdaļas; • precīzi definēta problēma, mērķis, metodes, iesaistītie speciālisti, izpildes laiks utt. • plāna izstrādē ņemtas vērā klienta sociālās problēmas un sociālās vajadzības, veikta novērtēšana. Aktīva dalība nodarbībās un diskusijās – 20%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Ieskaite
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Ieskaite
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā studenti gūs zināšanas par: • rehabilitācijas veidiem; • psihosociālo rehabilitāciju; • psihosociālās rehabilitācijas komandas izveides procesu; • profesionāļu sadarbības principiem un kompetencēm psihosociālās rehabilitācijas komandā; • sociālā darba metodēm un prasmēm psihosociālajā rehabilitācijā.
Prasmes:Kursu beidzot studenti pratīs: • integrēt iegūtās teorētiskās zināšanas praktiskās nodarbībās; • izstrādāt psihosociālās rehabilitācijas plānu; • apzināt sociālo pakalpojumu tīkla iespējas; • izvērtēt piesaistāmo resursu nepieciešamību.
Kompetences:Spēs izstrādāt psihosociālās rehabilitācijas plānu, balstoties uz klienta sociālo problēmu un sociālo vajadzību analīzi; Spēs izprast psihosociālā plāna sastādīšanas norisi un nepieciešamību klientu problēmu risināšanai; Spēs diferencēt psihosociālās rehabilitācijas atšķirības salīdzinot ar sociālo rehabilitāciju un psihosociālās rehabilitācijas pakalpojuma klientu specifiku.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu likums. Psihosociālā rehabilitācija definīcija Latvijā
2Noteikumi par psihosociālās rehabilitācijas pakalpojumu paliatīvā aprūpē esošiem bērniem un viņu ģimenes locekļiem. Pieņemti 2017.gada 19.decembrī. Pieejams:https://likumi.lv/ta/id/296009-noteikumi-par-psihosocialas-…
3Noteikumi par psihosociālās rehabilitācijas pakalpojumu personām ar onkoloģisku slimību un viņu ģimenes locekļiem. Pieņemti 2017.gada 19.decembrī. Pieejams: httpslikumi.lvtaid296030-noteikumi-par-psihosocialas-rehabilitacijas-pakalpojumu-personam-ar-
4Onkoloģisko pacientu atbalsta biedrības mājaslapa. Pieejams: www.dzivibaskoks.lv
5Onkoloģisko pacientu psihosociālās rehabilitācijas proramma. Pieejams: www.spekaavots.lv
6Perceived needs for different components in a rehabilitation program among cancer survivors with chronic fatigue compared to survivors without chronic fatigue. 2017.
7 Sung H., Siegel R. L. Jemal A. (2021). Cancer Statistics 2020: GLOBOCAN Estimates of Incidence and Mortality Worldwide for 36 Cancers in 185 Countries.
8Effect of psychosocial interventions on the quality of life of patients with colorectal cancer: a systematic review and meta-analysis. 2018.
9World Health Organization. (2021). Cancer. Statistics.
Papildu literatūra
1The Montebello-Center, The Norwegian Resource Center for Coping with Cancer, Mesnali. Pieejams: https://www.montebellosenteret.no/Video/video-fra-montebell…
2What is covered by “Cancer Rehabilitation” in PubMed? A review of randomized controled trials 1990–2011.S. B. Gudbergsson (sociālais darbinieks no Montebello-Center, The Norwegian Resource Center for Coping with Cancer, Mesnali un citi autori).
3Gunhild Maria Gjerset . REHABILITATION IN CANCER SURVIVORS – WITH FOCUS ON PHYSICAL ACTIVITY. 2011. National Resource Center for Late Effects, Department of Oncology Oslo University Hospital (The Norwegian Radium Hospital) and Faculty of Medicine.
4Cancer rehabilitation: A Nordic and European perspective. 2011.
5A systematic review and meta-analysis of psychosocial interventions for couples coping with cancer
6Lack of Needs Assessment in Cancer Survivorship Care and Rehabilitation in Hospitals and Primary Care Settings. 2017.
7Meta-analysis of the effects of psychosocial interventions on survival time in cancer patients. 2004.
8Psihosociālās nometnes bērniem ar onkoloģisku saslimšanu. Dynamo camp Itālija (Associazione Dynamo Camp Onlus)
9Cancer rehabilitation and palliative care: critical components in the delivery of high-quality oncology services. 2015.
10Bērnu paliatīvās biedrības mājas lapa. http://www.palliative.lv
11Bērnu paliatīvās aprūpes klīniskās vadlīnijas. 2012. http://www.vmnvd.gov.lv/uploads/files/51c7804698a37.pdf
12Harrison JD, Young JM, Price MA, et al. What are the unmet supportive care needs of people with cancer? A systematic review. Support Care
13Batņa V. Rosinot bērna iekšējo pasauli; Psihosociālais darbs ar bērniem. – Rīga: Raka, 2007.
Citi informācijas avoti
1Konference RSU. “Onkoloģisko pacientu rehabilitācijas multidisciplinārais raksturs un nozīme ārstēšanas un dzīves kvalitātes veicināšanā. Latvijas situācija: pieredze un perspektīvas” (2018.gada 2.martā)
2Psihosociālās rehabilitācijas programma PATSTĀVĪGĀ DZĪVE. Psihiatrijas pakalpojumu lietotājiem. 2006.
3 King R., Lloyd C. (2012). Manual of Psychosocial Rehabilitation.