Pārlekt uz galveno saturu

Sociālais darbs ar gadījumu

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:07.08.2023 11:53:34
Par studiju kursu
Kursa kods:LUSDK_091LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:3.00ECTS:4.50
Zinātnes nozare:Socioloģija; Sociālā politika un sociālā darba organizācijaMērķauditorija:Sociālā labklājība un sociālais darbs
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Anita Ābele
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Labklājības un sociālā darba katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkatrsu[pnkts]lv, +371 67061575
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)12Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas24
Nodarbības (skaits)12Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas24
Kopā kontaktstundas48
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas28
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Izpratne par profesionālās darbības tiesiskajiem aspektiem, zināšanas par sociālā darba organizāciju, zināšanas par sociālo palīdzību un sociālajiem pakalpojumiem.
Mērķis:
Veicināt pamatzināšanu apguvi par sociālo darbu ar gadījumu.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Sociālā darba mikro prakse: sociālais darbs ar gadījumu. Sociālā darbinieka profesionālās kompetences. Sociālā darbinieka ētika, ētiskās dilemmas gadījuma risināšanā. Aizspriedumi, stereotipi, vērtības. Sociālā darba ar gadījumu vadīšanas metodoloģiskie noteikumi. Līderisms gadījuma vadīšanā.Lekcijas4.00auditorija
2Sociālā darbinieka profesionālās darbības ar sociālo gadījumu principi. Sociālā gadījuma risinājuma shēma, procesa galvenie elementi. Sociālā gadījuma risinājuma metodika un pieejas (algoritms). Sociālā darbinieka interviju simulācijas ar klientu. Anamnēzes ievākšana. Sociālā gadījuma apraksta veidošana.Lekcijas4.00auditorija
3Sociālo problēmu raksturojošās komponentes. Sociālo problēmu identificēšana. Nosacījumi sociālās problēmas atpazīšanai (kritēriji). Sociālo vajadzību kopums sociālās funkcionēšanas nodrošināšanai. Sociālo gadījumu analīze pēc sociālo vajadzību novērtēšanas kritērijiem un problēmu noteikšana. Klientu novērtēšanas metodes. Sociālais darbs ar nemotivēto vai “obligāto” klientu. Lomu spēles: sociālā darbinieka interviju simulācijas ar nemotivēto vai “obligāto” klientu.Lekcijas4.00auditorija
4Sociālo problēmu definēšana un konceptualizēšana. Cēloņu - seku mijiedarbības atspoguļojums problēmas definējumā. Sociālo problēmu risināšanas metodes. Sociālā darbinieka resursi, profesionālās lomas. Problēmu kartes izveide simulētajam klientam.Nodarbības4.00auditorija
5Intervences plānošana. Intervences mērķa un uzdevumu izvirzīšana. Resursu un alternatīvu izvērtēšana. Starpinstitucionālās un starpprofesionālās komandas izveide. Intervences novērtēšana: klienta izmaiņu un sasniegumu novērtējums, atgriezeniskā saite no klienta, pārskata sniegšana klientam, klienta patstāvīgas sociālās funkcionēšanas spēju un prasmju novērtēšana. Supervīzija.Nodarbības4.00auditorija
6Sociālā gadījuma risinājuma metodikas un pieejas (algoritma) aprobācija praksē. Sociālā darbinieka intervija ar klientu. Anamnēzes ievākšana. Sociālā gadījuma apraksta veidošana. Sociālā gadījuma risinājums.Nodarbības4.00cits
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Sociālā darba mikro prakse: sociālais darbs ar gadījumu. Sociālā darbinieka profesionālās kompetences. Sociālā darbinieka ētika, ētiskās dilemmas gadījuma risināšanā. Aizspriedumi, stereotipi, vērtības. Sociālā darba ar gadījumu vadīšanas metodoloģiskie noteikumi. Līderisms gadījuma vadīšanā.Lekcijas2.00auditorija
2Sociālā darbinieka profesionālās darbības ar sociālo gadījumu principi. Sociālā gadījuma risinājuma shēma, procesa galvenie elementi. Sociālā gadījuma risinājuma metodika un pieejas (algoritms). Sociālā darbinieka interviju simulācijas ar klientu. Anamnēzes ievākšana. Sociālā gadījuma apraksta veidošana.Lekcijas2.00auditorija
3Sociālo problēmu raksturojošās komponentes. Sociālo problēmu identificēšana. Nosacījumi sociālās problēmas atpazīšanai (kritēriji). Sociālo vajadzību kopums sociālās funkcionēšanas nodrošināšanai. Sociālo gadījumu analīze pēc sociālo vajadzību novērtēšanas kritērijiem un problēmu noteikšana. Klientu novērtēšanas metodes. Sociālais darbs ar nemotivēto vai “obligāto” klientu. Lomu spēles: sociālā darbinieka interviju simulācijas ar nemotivēto vai “obligāto” klientu.Lekcijas2.00auditorija
4Sociālo problēmu definēšana un konceptualizēšana. Cēloņu - seku mijiedarbības atspoguļojums problēmas definējumā. Sociālo problēmu risināšanas metodes. Sociālā darbinieka resursi, profesionālās lomas. Problēmu kartes izveide simulētajam klientam.Nodarbības2.00auditorija
5Intervences plānošana. Intervences mērķa un uzdevumu izvirzīšana. Resursu un alternatīvu izvērtēšana. Starpinstitucionālās un starpprofesionālās komandas izveide. Intervences novērtēšana: klienta izmaiņu un sasniegumu novērtējums, atgriezeniskā saite no klienta, pārskata sniegšana klientam, klienta patstāvīgas sociālās funkcionēšanas spēju un prasmju novērtēšana. Supervīzija.Nodarbības4.00auditorija
6Sociālā gadījuma risinājuma metodikas un pieejas (algoritma) aprobācija praksē. Sociālā darbinieka intervija ar klientu. Anamnēzes ievākšana. Sociālā gadījuma apraksta veidošana. Sociālā gadījuma risinājums.Nodarbības2.00cits
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Patstāvīgi studēt literatūru, iepazīties ar e-studijās ievietoto teorētisko materiālu, veikt uzdotos darbus, līdzdarboties lekcijās/nodarbībās, mācību vizītēs. Piedalīties grupu darbos un simulācijās. Patstāvīgi gatavoties eksāmenam, izstrādāt gadījuma analīzes shēmu, balstoties uz metodiku un sagatavoties prezentācijai. Rezultātu prezentēt seminārā. Studiju kursa noslēgumā aizpildīt kursa novērtēšanas anketu!
Vērtēšanas kritēriji:
Eksāmens: tests par studiju kursu - 50%; sociālā gadījuma analīze - 50%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Iegūst zināšanas par sociālo darbu ar gadījumu, par sociālā darbinieka lomām darbā ar sociālo gadījumu, par darbā nepieciešamo dokumentāciju, par piesaistāmajiem resursiem utt.
Prasmes:Apgūst prasmes uz sociālo gadījumu bāzes sagatavot nepieciešamo dokumentāciju un strādāt ar nepieciešamo dokumentāciju sociālā gadījuma intervences/ intervences vadīšanas procesā; identificēt sociālās problēmas; plānot intervences procesu; noteikt resursus/ palīdzības formas/ sociālo pakalpojumu tīkla iespējas.
Kompetences:Prot iegūtās zināšanas un prasmes pielietot sociālajā darbā ar gadījumu, risinot gadījumu, un problēmas mazināšanai vai novēršanai piedāvāt atbilstošus resursus.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Sociālais darbs ar gadījumu. Prakse teorijā. 2021., Rīga: Drukātava, iegūts: https://www.lm.gov.lv
2Sociālais darbs ar gadījumu. Teorija praksē. 2021., Rīga: Drukātava, iegūts: https://www.lm.gov.lv
3Sociālā darbinieka profesijas standarts. 2020. iegūts: http://www.lm.gov.lv
4Supervīzija sociālajā darbā: supervizora rokasgrāmata. 2007. Rīga: „N.I.M.S.”
Papildu literatūra
1Psihosociālais darbs ar ģimeni vardarbības pret bērnu novēršanā. Metodiskais materiāls. 2015. Rīga: Latvijas Bērnu fonds, iegūts: https://www.lm.gov.lv
2Ratniece G., Majore-Dūšele I., Mārtinsone K., Sudraba V. 2016. Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Rīga: Zvaigzne ABC
3Social Work Case analysis global perspective. 2018. Editorial board, Riga: RSU, iegūts: https://www.rsu.lv/labklajibas-un-sociala-darba-katedra
4Richmond M.E. What is social case work? iegūts: http://www.books.google.com.
Citi informācijas avoti
1www.likumi.lv