.
Sociālais darbs un sociālā politika
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:08.11.2021 17:03:24
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LUSDK_263 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Socioloģija; Sociālā politika un sociālā darba organizācija | Mērķauditorija: | Sociālā labklājība un sociālais darbs | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Lolita Vilka | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Labklājības un sociālā darba katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkrsu[pnkts]lv, +371 67061575 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Sociālais darbs bakalaura studiju programmas līmenī; praktiska pieredze sociālo pakalpojumu jomā. | ||||||||
Mērķis: | Pilnveidot zināšanas par makro prakses sociālo darbu, par sociāliem procesiem, politiku un praksi; pilnveidot kritiski analītiskās domāšanas prasmes; paplašināt profesionālo kompetenci sociālo jautājumu formulēšanā un pozicionēšanā, problēmu risināšanā un sociālo pakalpojumu attīstīšanā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Sociālais darbs: teorija un prakse. Sociālo attiecību politiskā, ideoloģiskā un kultūras konteksta loma sociālā darba teorijas konstruēšanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Sociālā darba makro prakse. Sociālās attīstības teorijas un profesionālās darbības stratēģijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | "Persona vidē" – koncepts. Sistēmpieeja sociālā darba praksē. Kopienas un vides taisnīgums. Kopienas sociālās attīstības politikas veidošana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Spēcināšanas un aizstāvībs prakse sociālajā darbā. Vērtību dilemmas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Politikas prakse sociālajā darbā: principi un stratēģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Sociālā gadījuma analīze. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Sociālais kapitāls. Kopienas un sociālās iesaistes darbs. Sociālais darbinieks kā pārmaiņu līderis. "Pilsoniskā prakse". | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Sociālās ekonomikas perspektīva darbā ar ilgstošiem palīdzības saņēmējiem un bezdarbniekiem: sociālais uzņēmums. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Sociālās iesaistes projekts. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Sociālais darbs: teorija un prakse. Sociālo attiecību politiskā, ideoloģiskā un kultūras konteksta loma sociālā darba teorijas konstruēšanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Sociālā darba makro prakse. Sociālās attīstības teorijas un profesionālās darbības stratēģijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | "Persona vidē" – koncepts. Sistēmpieeja sociālā darba praksē. Kopienas un vides taisnīgums. Kopienas sociālās attīstības politikas veidošana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Spēcināšanas un aizstāvībs prakse sociālajā darbā. Vērtību dilemmas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Politikas prakse sociālajā darbā: principi un stratēģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Sociālā gadījuma analīze. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Sociālais kapitāls. Kopienas un sociālās iesaistes darbs. Sociālais darbinieks kā pārmaiņu līderis. "Pilsoniskā prakse". | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Sociālās ekonomikas perspektīva darbā ar ilgstošiem palīdzības saņēmējiem un bezdarbniekiem: sociālais uzņēmums. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Sociālās iesaistes projekts. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Literatūras studēšana; sociālo gadījumu analizēšana; patstāvīgo darbu prezentēšana un diskusijas sagatavošana. Prasības pārbaudījumā: I Sociālā gadījumu analīze (prezentācija). II „X” pašvaldības / kopienas sociālās attīstības politika (apjoms 5 – 7 lpp.). III Sociālais darbinieks kā pārmaiņu līderis: sociālās iesaistes projekts „X” pašvaldībā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Literatūras patstāvīgas studijas – 30%. Sagatavota prezentācija un aktivitāte nodarbībās – 20%. Patstāvīgais darbs II – 20%. Patstāvīgais darbs III – 30%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošais gūst padziļinātu izpratni un profesionālo kompetenci par sociālo darbu makropraksē, gūst zināšanas par vides, indivīda un sabiedrības mijiedarbību un sociālās attīstības teorētiskajām perspektīvām, par sociālā darba vadīšanu un organizēšanu. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošais padziļina analītiskās domāšanas iemaņas, attīsta prasmes analizēt un konceptualizēt sociālās problēmas; apgūst prasmes plānot, izvērtēt un piesaistīt resursus atbilstoši sabiedrības, kopienas un indivīda vajadzībām | ||||||||
Kompetences: | Apgūstot studiju kursu studējošie spēs kritiski vērtēt, argumentēt un pieņemt atbildīgus lēmumus; spēs plānot, izvērtēt un piesaistīt resursus, ievērojot dažādu kopienu un sabiedrības vajadzības; spēs patstāvīgi organizēt un vadīt sociālo darbu. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Roga-Vailza, V., Ozola, I., & Apine, E. (Red.). Sociālais darbs ar gadījumu. Teorija praksē. (2021) | ||||||||
2 | Roga-Vailza, V., Ozola, I., & Apine, E. (Red.). Sociālais darbs ar gadījumu. Prakse teorijā. (2021) | ||||||||
3 | Ritter, Jessica A. Social Work Policy Practice: changing our community, nation, and the world. (2019) | ||||||||
4 | Social Work and Social Welfare (2016) | ||||||||
5 | Jaunas pieejas sociālās attīstības mērīšanā: cilvēki, teritorijas pašvaldības. (2015) | ||||||||
6 | Sociālais darbs: izglītība, pētniecība, prakse: 2021, 2017 /RSU izd./ | ||||||||
7 | Latvijas Nacionālais attīstības plāns 2021.–2027. Gadam | ||||||||
8 | Sociālās aizsardzības un darba tirgus Politikas pamatnostādnes 2021. – 2027. gadam | ||||||||
9 | Aila-Leena, Matthies. Social Work in Europe. | ||||||||
10 | Payne, Malcolm. Modern Social Work Theory. 4th edition. (2014) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Malcolm Payne: Paradigms of social work (Part 1) | ||||||||
2 | Applying Social Constructionism to Social Work Practice | ||||||||
3 | Social Work Leaders Through History: Lives and Lessons (2018) | ||||||||
4 | The Global Agenda for Social Work and Social Development 2020 – 2030. (IFSW) | ||||||||
5 | Profesionāla sociālā darba attīstības pamatnostādnes 2014.-2020.gadam. Rīga (2013) | ||||||||
6 | Pētījums „Sākotnējās ietekmes (Ex-ante) novērtējums par iecerētajām strukturālajām reformām profesionāla sociālā darba politikas jomā" (starpziņojumi un Gala ziņojums) | ||||||||
7 | Metodiskie materiāli sociālajā darbā. (2020) | ||||||||
8 | Periodiskais izdevums: Sociālais Darbs Latvijā. (Labklājības ministrijas izdevumi, 2018.-2021.) | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | International Federation of Social Workers | ||||||||
2 | International Association of Schools of Social Work (IASSW) | ||||||||
3 | International Council on Social Welfare | ||||||||
4 | Социальная работа: современная теория / Малькольм Пэйн. Москва: Академия (2007) |