Pārlekt uz galveno saturu

Integrēto sociālo un veselības pakalpojumu pārvaldība un loģistika sociālajā darbā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:16.02.2022 08:56:15
Par studiju kursu
Kursa kods:LUSDK_268LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:Socioloģija; Sociālā politika un sociālā darba organizācijaMērķauditorija:Sociālā labklājība un sociālais darbs
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Dagnija Staķe
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Labklājības un sociālā darba katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkatrsu[pnkts]lv, +371 67061575
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)12Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas24
Nodarbības (skaits)12Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas24
Kopā kontaktstundas48
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)12Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas24
Nodarbības (skaits)12Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas24
Kopā kontaktstundas48
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Cilvēka funkcionēšanas biomedicīniskie aspekti, sociālā darba pamati, sabiedrības veselības pamati.
Mērķis:
Sniegt zināšanas par integrēto veselības un sociālo pakalpojumu vadību un attīstīt prasmes koordinēt starpdisciplināro aprūpi.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1 Veselības aprūpes un sociālo pakalpojumu normatīvais regulējums. Labklājības un veselības ministrijas, to loma sociālās un veselības aprūpes politikas veidošanā Latvijas valstī. (B.Paševica)Lekcijas1.00auditorija
2Integrēto pakalpojumu jēdziens. Starpinstitucionālā sadarbība integrēto pakalpojumu nodrošināšanā aprūpē. Klients un pacients – tiesības, pienākumi, komplicētu sociāli-medicīnisku problēmu identificēšana, novērtēšanas metodes. (B.Paševica)Lekcijas1.00auditorija
3Ārstniecības personas un sociālā darbinieka iesaiste ārstniecības, rehabilitācijas un aprūpes procesa nodrošināšanā. Pacienta/klienta drošības aspekti, to nodrošināšana starpdisciplinārajā aprūpē. Nepilnīgi sniegtā aprūpe un tās riski starpdisciplināras pieejas aspektā. (D.Staķe)Nodarbības1.00cits
4Resursu un integrēto pakalpojumu pieejamība. Veselības un sociālās aprūpes pakalpojumi, savstarpējā mijiedarbība, pastāvīga un periodiska aprūpe. Pakalpojumu saņemšanas un nodrošināšanas normatīvā bāze. (B.Paševica)Lekcijas1.00auditorija
5Sadarbības principi starp veselības aprūpes un sociālās palīdzības sistēmu ambulatorā un intitucionālā darba praksē. Informācijas aprite, klientu iesaiste. (D.Staķe)Nodarbības1.00cits
6Starpinstitucionālās sadarbības / komandas vadīšana, lēmumu pieņemšana, nevalstisko organizāciju vieta un loma. Profesionālās kompetences robežas. (D.Staķe)Nodarbības1.00cits
7Sociālās un medicīniskās rehabilitācijas pakalpojumu normatīvā bāze un pakalpojumu tīkls Latvijā. (B.Paševica)Lekcijas1.00auditorija
8Invaliditātes noteikšanas sistēma Latvijā, veselības un sociālo pakalpojumu sniedzēju mijiedarbība šajā procesā. Iesaistītās institūcijas un to sadarbība. (B.Paševica)Lekcijas1.00auditorija
9Paliatīvā aprūpe un eksistenciālās krīzes veselības un sociālās aprūpes darba praksē. (D.Staķe)Nodarbības1.00cits
10Aprūpes specifika darbā ar dažādām klientu grupām – senioriem, personām ar mentālo procesu traucējumiem, bērniem, personām ar atkarībām. (D.Staķe)Nodarbības1.00cits
11Veselības veicināšanas pieejas, jo īpaši sociālās, teritoriālās atstumtības un nabadzības riskam pakļautajās iedzīvotāju grupās. (B.Paševica)Lekcijas1.00auditorija
12Sadarbības algoritma (labās prakses) prezentēšana veselības un sociālo pakalpojuma vadīšanā – situācijas analīze un modelēšana. (D.Staķe)Nodarbības1.00klīniskā bāze
13Klientu funkcionalitātes novērtēšanas metodika ilgtermiņa rehabilitācijas procesā.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
14Sociālais darbs: sociālā aprūpe, sociālā rehabilitācijaLekcijas4.00auditorija
Nodarbības4.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1 Veselības aprūpes un sociālo pakalpojumu normatīvais regulējums. Labklājības un veselības ministrijas, to loma sociālās un veselības aprūpes politikas veidošanā Latvijas valstī. (B.Paševica)Lekcijas1.00auditorija
2Integrēto pakalpojumu jēdziens. Starpinstitucionālā sadarbība integrēto pakalpojumu nodrošināšanā aprūpē. Klients un pacients – tiesības, pienākumi, komplicētu sociāli-medicīnisku problēmu identificēšana, novērtēšanas metodes. (B.Paševica)Lekcijas1.00auditorija
3Ārstniecības personas un sociālā darbinieka iesaiste ārstniecības, rehabilitācijas un aprūpes procesa nodrošināšanā. Pacienta/klienta drošības aspekti, to nodrošināšana starpdisciplinārajā aprūpē. Nepilnīgi sniegtā aprūpe un tās riski starpdisciplināras pieejas aspektā. (D.Staķe)Nodarbības1.00cits
4Resursu un integrēto pakalpojumu pieejamība. Veselības un sociālās aprūpes pakalpojumi, savstarpējā mijiedarbība, pastāvīga un periodiska aprūpe. Pakalpojumu saņemšanas un nodrošināšanas normatīvā bāze. (B.Paševica)Lekcijas1.00auditorija
5Sadarbības principi starp veselības aprūpes un sociālās palīdzības sistēmu ambulatorā un intitucionālā darba praksē. Informācijas aprite, klientu iesaiste. (D.Staķe)Nodarbības1.00cits
6Starpinstitucionālās sadarbības / komandas vadīšana, lēmumu pieņemšana, nevalstisko organizāciju vieta un loma. Profesionālās kompetences robežas. (D.Staķe)Nodarbības1.00cits
7Sociālās un medicīniskās rehabilitācijas pakalpojumu normatīvā bāze un pakalpojumu tīkls Latvijā. (B.Paševica)Lekcijas1.00auditorija
8Invaliditātes noteikšanas sistēma Latvijā, veselības un sociālo pakalpojumu sniedzēju mijiedarbība šajā procesā. Iesaistītās institūcijas un to sadarbība. (B.Paševica)Lekcijas1.00auditorija
9Paliatīvā aprūpe un eksistenciālās krīzes veselības un sociālās aprūpes darba praksē. (D.Staķe)Nodarbības1.00cits
10Aprūpes specifika darbā ar dažādām klientu grupām – senioriem, personām ar mentālo procesu traucējumiem, bērniem, personām ar atkarībām. (D.Staķe)Nodarbības1.00cits
11Veselības veicināšanas pieejas, jo īpaši sociālās, teritoriālās atstumtības un nabadzības riskam pakļautajās iedzīvotāju grupās. (B.Paševica)Lekcijas1.00auditorija
12Sadarbības algoritma (labās prakses) prezentēšana veselības un sociālo pakalpojuma vadīšanā – situācijas analīze un modelēšana. (D.Staķe)Nodarbības1.00klīniskā bāze
13Klientu funkcionalitātes novērtēšanas metodika ilgtermiņa rehabilitācijas procesā.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
14Sociālais darbs: sociālā aprūpe, sociālā rehabilitācijaLekcijas4.00auditorija
Nodarbības4.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Pastāvīgas literatūras studijas. Individuālais un grupu darbs nodarbību laikā, diskutējot par attiecīgās nodarbības temata problemātiku, situāciju analīze – darbs grupās.
Vērtēšanas kritēriji:
Aktivitāte un līdzdalība nodarbībās, grupu darbos – 10%; tests – 30%; sadarbības algoritma (labās prakses) prezentēšana veselības un sociālo pakalpojuma vadīšanā – 60%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs: • aprakstīt profesionāļu sadarbības kompetences un sadarbību komandā integrētās aprūpes nodrošināšanai; • raksturot sociālo rehabilitāciju un medicīnisko rehabilitāciju; • izprast aprūpes specifiku riska grupās (t.sk. veci cilvēki, cilvēki ar psihiskiem traucējumiem, ģimenes kurās aug bērns ar īpašām vajadzībām); • raksturot veselības veicināšanas pieejas (t.sk. sociālās, teritoriālās un nabadzības riskam pakļautajās iedzīvotāju grupās).
Prasmes:• integrēt iegūtās teorētiskās zināšanas praktiskās nodarbībās; • īstenot pacientu un sabiedrības vajadzībām atbilstošu pieeju integrēto veselības un sociālo pakalpojumu nodrošināšanā; • orientēties jomas normatīvajā bāzē.
Kompetences:Izprast un organizēt integrētos veselības un sociālos pakalpojumus.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1„Informatīvais ziņojums par rīcības plāna invaliditātes un tās izraisīto seku mazināšanas politikas pamatnostādņu īstenošanai 2005. – 2015.gadam izpildi”. LM, 2009.
2„Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likums”
3Eiropas Savienības pamattiesību harta
4EK iniciatīvas EQUAL projekts „Invalīdu nodarbinātības veicināšana”, 9.2.aktivitāte „Inovatīva sociālās funkcionēšanas spēju atjaunošanas vai uzlabošanas metodika”. Jūrmala, 2007.
5Likums „Par invalīdu medicīnisko un sociālo aizsardzību”.
6LR Labklājības ministrija: Tehniskie palīglīdzekļi
7MK noteikumi Nr. 541 „Rīcības plāns invaliditātes un tās izraisīto seku mazināšanas politikas pamatnostādņu īstenošanai 2005. – 2015.gadam”.
8MK noteikumi Nr. 544 „Invaliditātes un tās izraisīto seku mazināšanas politikas pamatnostādņu īstenošanai 2005. – 2015.gadam”.
9MK noteikumi Nr. 564 „Latvijas Nacionālais attīstības plāns 2007 - 2013”.
10MK noteikumi Nr. 681 „Noteikumi par darbības programmas "Cilvēkresursi un nodarbinātība" papildinājuma 1.4.1.2.1.apakšaktivitāti "Darbspēju vērtēšanas sistēmas pilnveidošana".
11MK noteikumi Nr. 693 „Apvienoto Nāciju Organizācijas Konvencijas par personu ar invaliditāti tiesībām īstenošanas plāns 2010.-2012.gadam”.
12MK noteikumi Nr.250 „Noteikumi par kredīta procentu segšanu invalīdiem, kuri saņēmuši kredītu mājokļa pielāgošanai”.
13Vaivaru tehnisko palīglīdzekļu centrs
14Vadlīnijas Es fondu projektu iesniegumu vērtētājiem Par horizontālās prioritātes „vienlīdzīgas iespējas” ievērošanu Es fondu projektu iesniegumu atlasē, LR Labklājības ministrija, 30.01.2008. Nr. 1/VL-ESF
15Ziņojums par EQUAL projekta „Invalīdu nodarbinātības veicināšana” rezultātiem. 2007.
Papildu literatūra
1Albrecht, G. L. Encyclopedia of Disability. SAGE Publications, 2006.
2Altman, B. Studies of attitudes towards the handicapped: the need for a new 2 direction. Social Psychology, 1981.
3The Sage handbook of qualitative research / edited by Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln. Sage, 2011.
4Drucker, P. Managing for the future. New York: Dutton. 1992.
5Jonsoon, G., Ekholm J., Schult, M. L. The International Classification of Functioning, Disability and Helth enviromental factors as facilitators or barriers used in describing personal and social networks: a pilot study of adults with cerebral palsy. International Journal of Rehabilitation Research, 2008.
6Nochajski, S. M. The International Classification of Function, Disability and Health (ICF) and its application with AIDS. The Journal of Rehabilitation, 2003.
7Towards a Common Language for Functioning, Disability and Health ICF. WHO. Geneva, 2002.
8Occupational therapy and physical dysfunction: enabling occupation / edited by Michael Curtin, Matthew Molineux, Jo-anne Supyk-Mellson. 6th ed. Edinburgh; New York: Churchill Livingstone/Elsevier. 2010.
9Wright, B. Physical Disability: A Psychological Approach (2nd ed.). New York: Harper and Row, 1983.
10Barnes, C. Independent Living for Disabled People: A Policy Initiative That Can No Longer Be ignored.
11Tomey, K. M., Sowers, M. R. Assessment of physical functioning: a conceptual model encompassing environmental factors and individual compensation strategies. 2009
12Sociālā darba terminoloģijas vārdnīca. SDSPA „Attīstība”. Rīga, 2000.
13Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija. PVO, Rīga, 2003.
14„Standartnoteikumi par iespēju izlīdzināšanu personām ar nespēju”, pieņemti ANO Ģenerālās Asamblejas 48.sesijā 1993.gada 20.decembrī (rezolūcija 48/96). Ņujorka: Apvienoto Nāciju Organizācijas Sabiedrības informācijas departaments, 1994.gads.
15Drošas un atbalstošas darba vides izveide cilvēkiem ar invaliditāti, Informatīvi izglītojošs materiāls, ESF projekts „Drošas un atbalstošas darba vides izveide cilvēkiem ar invaliditāti”. Rīga, 2006.
Citi informācijas avoti
1The Deffinition of Disability.
2Tehniskie palīglīdzekļi
3Cilvēki ar ierobežotām kustībām, ande.isma.lv/Latvv/30104.htm
4Tyrer, P., Karlsen, S., Crawford, M. Social function, chronic strains and personality difficulties.