.
Integrēto sociālo un veselības pakalpojumu pārvaldība un loģistika sociālajā darbā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:16.02.2022 08:56:15
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LUSDK_268 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Socioloģija; Sociālā politika un sociālā darba organizācija | Mērķauditorija: | Sociālā labklājība un sociālais darbs | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Dagnija Staķe | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Labklājības un sociālā darba katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkrsu[pnkts]lv, +371 67061575 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Cilvēka funkcionēšanas biomedicīniskie aspekti, sociālā darba pamati, sabiedrības veselības pamati. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt zināšanas par integrēto veselības un sociālo pakalpojumu vadību un attīstīt prasmes koordinēt starpdisciplināro aprūpi. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Veselības aprūpes un sociālo pakalpojumu normatīvais regulējums. Labklājības un veselības ministrijas, to loma sociālās un veselības aprūpes politikas veidošanā Latvijas valstī. (B.Paševica) | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Integrēto pakalpojumu jēdziens. Starpinstitucionālā sadarbība integrēto pakalpojumu nodrošināšanā aprūpē. Klients un pacients – tiesības, pienākumi, komplicētu sociāli-medicīnisku problēmu identificēšana, novērtēšanas metodes. (B.Paševica) | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Ārstniecības personas un sociālā darbinieka iesaiste ārstniecības, rehabilitācijas un aprūpes procesa nodrošināšanā. Pacienta/klienta drošības aspekti, to nodrošināšana starpdisciplinārajā aprūpē. Nepilnīgi sniegtā aprūpe un tās riski starpdisciplināras pieejas aspektā. (D.Staķe) | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
4 | Resursu un integrēto pakalpojumu pieejamība. Veselības un sociālās aprūpes pakalpojumi, savstarpējā mijiedarbība, pastāvīga un periodiska aprūpe. Pakalpojumu saņemšanas un nodrošināšanas normatīvā bāze. (B.Paševica) | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Sadarbības principi starp veselības aprūpes un sociālās palīdzības sistēmu ambulatorā un intitucionālā darba praksē. Informācijas aprite, klientu iesaiste. (D.Staķe) | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
6 | Starpinstitucionālās sadarbības / komandas vadīšana, lēmumu pieņemšana, nevalstisko organizāciju vieta un loma. Profesionālās kompetences robežas. (D.Staķe) | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
7 | Sociālās un medicīniskās rehabilitācijas pakalpojumu normatīvā bāze un pakalpojumu tīkls Latvijā. (B.Paševica) | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Invaliditātes noteikšanas sistēma Latvijā, veselības un sociālo pakalpojumu sniedzēju mijiedarbība šajā procesā. Iesaistītās institūcijas un to sadarbība. (B.Paševica) | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Paliatīvā aprūpe un eksistenciālās krīzes veselības un sociālās aprūpes darba praksē. (D.Staķe) | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
10 | Aprūpes specifika darbā ar dažādām klientu grupām – senioriem, personām ar mentālo procesu traucējumiem, bērniem, personām ar atkarībām. (D.Staķe) | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
11 | Veselības veicināšanas pieejas, jo īpaši sociālās, teritoriālās atstumtības un nabadzības riskam pakļautajās iedzīvotāju grupās. (B.Paševica) | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Sadarbības algoritma (labās prakses) prezentēšana veselības un sociālo pakalpojuma vadīšanā – situācijas analīze un modelēšana. (D.Staķe) | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
13 | Klientu funkcionalitātes novērtēšanas metodika ilgtermiņa rehabilitācijas procesā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
14 | Sociālais darbs: sociālā aprūpe, sociālā rehabilitācija | Lekcijas | 4.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Veselības aprūpes un sociālo pakalpojumu normatīvais regulējums. Labklājības un veselības ministrijas, to loma sociālās un veselības aprūpes politikas veidošanā Latvijas valstī. (B.Paševica) | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Integrēto pakalpojumu jēdziens. Starpinstitucionālā sadarbība integrēto pakalpojumu nodrošināšanā aprūpē. Klients un pacients – tiesības, pienākumi, komplicētu sociāli-medicīnisku problēmu identificēšana, novērtēšanas metodes. (B.Paševica) | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Ārstniecības personas un sociālā darbinieka iesaiste ārstniecības, rehabilitācijas un aprūpes procesa nodrošināšanā. Pacienta/klienta drošības aspekti, to nodrošināšana starpdisciplinārajā aprūpē. Nepilnīgi sniegtā aprūpe un tās riski starpdisciplināras pieejas aspektā. (D.Staķe) | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
4 | Resursu un integrēto pakalpojumu pieejamība. Veselības un sociālās aprūpes pakalpojumi, savstarpējā mijiedarbība, pastāvīga un periodiska aprūpe. Pakalpojumu saņemšanas un nodrošināšanas normatīvā bāze. (B.Paševica) | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Sadarbības principi starp veselības aprūpes un sociālās palīdzības sistēmu ambulatorā un intitucionālā darba praksē. Informācijas aprite, klientu iesaiste. (D.Staķe) | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
6 | Starpinstitucionālās sadarbības / komandas vadīšana, lēmumu pieņemšana, nevalstisko organizāciju vieta un loma. Profesionālās kompetences robežas. (D.Staķe) | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
7 | Sociālās un medicīniskās rehabilitācijas pakalpojumu normatīvā bāze un pakalpojumu tīkls Latvijā. (B.Paševica) | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Invaliditātes noteikšanas sistēma Latvijā, veselības un sociālo pakalpojumu sniedzēju mijiedarbība šajā procesā. Iesaistītās institūcijas un to sadarbība. (B.Paševica) | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Paliatīvā aprūpe un eksistenciālās krīzes veselības un sociālās aprūpes darba praksē. (D.Staķe) | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
10 | Aprūpes specifika darbā ar dažādām klientu grupām – senioriem, personām ar mentālo procesu traucējumiem, bērniem, personām ar atkarībām. (D.Staķe) | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
11 | Veselības veicināšanas pieejas, jo īpaši sociālās, teritoriālās atstumtības un nabadzības riskam pakļautajās iedzīvotāju grupās. (B.Paševica) | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Sadarbības algoritma (labās prakses) prezentēšana veselības un sociālo pakalpojuma vadīšanā – situācijas analīze un modelēšana. (D.Staķe) | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
13 | Klientu funkcionalitātes novērtēšanas metodika ilgtermiņa rehabilitācijas procesā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
14 | Sociālais darbs: sociālā aprūpe, sociālā rehabilitācija | Lekcijas | 4.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Pastāvīgas literatūras studijas. Individuālais un grupu darbs nodarbību laikā, diskutējot par attiecīgās nodarbības temata problemātiku, situāciju analīze – darbs grupās. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Aktivitāte un līdzdalība nodarbībās, grupu darbos – 10%; tests – 30%; sadarbības algoritma (labās prakses) prezentēšana veselības un sociālo pakalpojuma vadīšanā – 60%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs: • aprakstīt profesionāļu sadarbības kompetences un sadarbību komandā integrētās aprūpes nodrošināšanai; • raksturot sociālo rehabilitāciju un medicīnisko rehabilitāciju; • izprast aprūpes specifiku riska grupās (t.sk. veci cilvēki, cilvēki ar psihiskiem traucējumiem, ģimenes kurās aug bērns ar īpašām vajadzībām); • raksturot veselības veicināšanas pieejas (t.sk. sociālās, teritoriālās un nabadzības riskam pakļautajās iedzīvotāju grupās). | ||||||||
Prasmes: | • integrēt iegūtās teorētiskās zināšanas praktiskās nodarbībās; • īstenot pacientu un sabiedrības vajadzībām atbilstošu pieeju integrēto veselības un sociālo pakalpojumu nodrošināšanā; • orientēties jomas normatīvajā bāzē. | ||||||||
Kompetences: | Izprast un organizēt integrētos veselības un sociālos pakalpojumus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | „Informatīvais ziņojums par rīcības plāna invaliditātes un tās izraisīto seku mazināšanas politikas pamatnostādņu īstenošanai 2005. – 2015.gadam izpildi”. LM, 2009. | ||||||||
2 | „Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likums” | ||||||||
3 | Eiropas Savienības pamattiesību harta | ||||||||
4 | EK iniciatīvas EQUAL projekts „Invalīdu nodarbinātības veicināšana”, 9.2.aktivitāte „Inovatīva sociālās funkcionēšanas spēju atjaunošanas vai uzlabošanas metodika”. Jūrmala, 2007. | ||||||||
5 | Likums „Par invalīdu medicīnisko un sociālo aizsardzību”. | ||||||||
6 | LR Labklājības ministrija: Tehniskie palīglīdzekļi | ||||||||
7 | MK noteikumi Nr. 541 „Rīcības plāns invaliditātes un tās izraisīto seku mazināšanas politikas pamatnostādņu īstenošanai 2005. – 2015.gadam”. | ||||||||
8 | MK noteikumi Nr. 544 „Invaliditātes un tās izraisīto seku mazināšanas politikas pamatnostādņu īstenošanai 2005. – 2015.gadam”. | ||||||||
9 | MK noteikumi Nr. 564 „Latvijas Nacionālais attīstības plāns 2007 - 2013”. | ||||||||
10 | MK noteikumi Nr. 681 „Noteikumi par darbības programmas "Cilvēkresursi un nodarbinātība" papildinājuma 1.4.1.2.1.apakšaktivitāti "Darbspēju vērtēšanas sistēmas pilnveidošana". | ||||||||
11 | MK noteikumi Nr. 693 „Apvienoto Nāciju Organizācijas Konvencijas par personu ar invaliditāti tiesībām īstenošanas plāns 2010.-2012.gadam”. | ||||||||
12 | MK noteikumi Nr.250 „Noteikumi par kredīta procentu segšanu invalīdiem, kuri saņēmuši kredītu mājokļa pielāgošanai”. | ||||||||
13 | Vaivaru tehnisko palīglīdzekļu centrs | ||||||||
14 | Vadlīnijas Es fondu projektu iesniegumu vērtētājiem Par horizontālās prioritātes „vienlīdzīgas iespējas” ievērošanu Es fondu projektu iesniegumu atlasē, LR Labklājības ministrija, 30.01.2008. Nr. 1/VL-ESF | ||||||||
15 | Ziņojums par EQUAL projekta „Invalīdu nodarbinātības veicināšana” rezultātiem. 2007. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Albrecht, G. L. Encyclopedia of Disability. SAGE Publications, 2006. | ||||||||
2 | Altman, B. Studies of attitudes towards the handicapped: the need for a new 2 direction. Social Psychology, 1981. | ||||||||
3 | The Sage handbook of qualitative research / edited by Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln. Sage, 2011. | ||||||||
4 | Drucker, P. Managing for the future. New York: Dutton. 1992. | ||||||||
5 | Jonsoon, G., Ekholm J., Schult, M. L. The International Classification of Functioning, Disability and Helth enviromental factors as facilitators or barriers used in describing personal and social networks: a pilot study of adults with cerebral palsy. International Journal of Rehabilitation Research, 2008. | ||||||||
6 | Nochajski, S. M. The International Classification of Function, Disability and Health (ICF) and its application with AIDS. The Journal of Rehabilitation, 2003. | ||||||||
7 | Towards a Common Language for Functioning, Disability and Health ICF. WHO. Geneva, 2002. | ||||||||
8 | Occupational therapy and physical dysfunction: enabling occupation / edited by Michael Curtin, Matthew Molineux, Jo-anne Supyk-Mellson. 6th ed. Edinburgh; New York: Churchill Livingstone/Elsevier. 2010. | ||||||||
9 | Wright, B. Physical Disability: A Psychological Approach (2nd ed.). New York: Harper and Row, 1983. | ||||||||
10 | Barnes, C. Independent Living for Disabled People: A Policy Initiative That Can No Longer Be ignored. | ||||||||
11 | Tomey, K. M., Sowers, M. R. Assessment of physical functioning: a conceptual model encompassing environmental factors and individual compensation strategies. 2009 | ||||||||
12 | Sociālā darba terminoloģijas vārdnīca. SDSPA „Attīstība”. Rīga, 2000. | ||||||||
13 | Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija. PVO, Rīga, 2003. | ||||||||
14 | „Standartnoteikumi par iespēju izlīdzināšanu personām ar nespēju”, pieņemti ANO Ģenerālās Asamblejas 48.sesijā 1993.gada 20.decembrī (rezolūcija 48/96). Ņujorka: Apvienoto Nāciju Organizācijas Sabiedrības informācijas departaments, 1994.gads. | ||||||||
15 | Drošas un atbalstošas darba vides izveide cilvēkiem ar invaliditāti, Informatīvi izglītojošs materiāls, ESF projekts „Drošas un atbalstošas darba vides izveide cilvēkiem ar invaliditāti”. Rīga, 2006. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | The Deffinition of Disability. | ||||||||
2 | Tehniskie palīglīdzekļi | ||||||||
3 | Cilvēki ar ierobežotām kustībām, ande.isma.lv/Latvv/30104.htm | ||||||||
4 | Tyrer, P., Karlsen, S., Crawford, M. Social function, chronic strains and personality difficulties. |