Pārlekt uz galveno saturu

Uz pierādījumiem balstīta aprūpe

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:22.09.2021 17:06:10
Par studiju kursu
Kursa kods:MDAK_305LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Veselības aprūpeMērķauditorija:Māszinības
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Inga Millere
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Māszinību un dzemdību aprūpes katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakatrsu[pnkts]lv, +371 67061568
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)12Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas24
Nodarbības (skaits)12Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas24
Kopā kontaktstundas48
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Zināšanas aprūpes studiju kursos, informātika, statistika.
Mērķis:
Padziļināt maģistrantu izpratni par pierādijumos balstītu praksi un pētniecības procesu, lai veicinātu un īstenotu klīniski efektīvu aprūpi un lēmumu pieņemšanu, pilnveidot prasmi izmantot pētījumu rezultātus praksē, kā arī attīstīt kritisko domāšanu.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Medicīnas informācijas meklēšanas pamatu apgūšana elektroniskajos resursos; Uz pierādījumiem balstītas medicīnas resursi – labāko pierādījumu meklēšana un izmantošana; vienotais meklētājs primo, citējamības datubāzes.Lekcijas1.00datorklase
Nodarbības1.00datorklase
2Uz pierādījumiem balstītas veselības aprūpes prakses informācijas avotu hierarhija; Pasaules medicīnas citējamo žurnālu datubāze PubMed un informācijas meklēšanas iespējas, atsauču veidšanas rīks ENDNOTELekcijas2.00datorklase
Nodarbības2.00datorklase
3Uz pierādījumiem balstīta aprūpes prakse, Aprūpes prakses zināsanu avoti. Aprūpes un aprūpes zinātnes prioritātes 21.gs.; pētniecības nozīme aprūpes personāla profesionalā identitātē. Aprūpes teorijas, prakses un pētniecibas kopsakarības; Uz pierādījumiem balstītas klīniskās prakses vadlīnijas, uz pierādījumiem balstītas prakses īstenošana.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
4Aprūpes prakses zināšanu avoti, vēlamā un reālā situācija, dažādu valstu pieredzes salīdzinājums.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
5Uz pierādījumiem balstītu prakses jautājumu formulēšana. PICO, Pētījumu rezultātu kritiska analīze un piemērojamība uz pierādījumiem balstītai praksei.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
6PICO (S) jautājums un argumentācija. Studiju kursa “Uz pierādijumiem balstītas aprūpe” projekts 1.daļaLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
7Studiju kursa “Uz pierādijumiem balstītas aprūpe” projekts 2..daļa, Zinātniski pētnieciskās literatūras identifikācija atbilstoši PICO, tās analīze.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
8Studiju kursa “Uz pierādijumiem balstītas aprūpe” projekts 3.daļa, Zinātniskās literatūras kopsavilkums un kritiska analīze; Pētījumu rezultātu praktiskās vai klīniskās nozīmes uz pierādījumiem balstītas aprūpes praksē apraksts. Atbilde uz PICOT jautājumu- klīniskais lēmumsLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
9Uz pierādījumiem balstītas prakses realizācijas komponentes, šķēršļi, uz pierādījumiem balstītas prakses ieviešana.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Darbs ar mācību un zinātnisko literatūru, lai iegūtu padziļinātas zināšanas par pierādijumos balstītu praksi. Darbs ar zinātnisko literatūru – zinātnisko rakstu, kuri atspoguļo pētījumus par veselības aprūpes un medicīnas tēmām, meklēšana datu bāzēs, rakstu analīze, aprakstīšana un apraksta iesniegšana. Zinātnisko pierādījumu izmantošana praksē novērtējums dažādās vidēs veselības aprūpē, šķēršļu identifikācija, aprūpes kvalitātes attīstības iespēju identifikācija, salīdzinājums ar citām valstīm. Studiju kursa “Uz pierādijumiem balstītas aprūpe” darba izstrāde.
Vērtēšanas kritēriji:
Noslēguma pārbaudījums – Studiju kursa “Uz pierādijumiem balstītas aprūpe” darba prezentācija (vērtēšana 10 ballu sistēmā.) Vērtēšanas kritēriji: 1) starpieskaite – kontroldarbs (vērtēšana 10 ballu sistēmā.); 2) pētījuma analīze (rakstiski) un prezentācija pēc dotajiem kritērijiem (vērtēšana 10 ballu sistēmā.)
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā studējošie zinās uz pierādījumiem balstītas aprūpes prakses nozīmi un procesa sastāvdaļas, pierādījumu tiešsaistes datu bāzes un meklēšanas stratēgijas.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs novērtēt zinātniskas metodes nozīmību aprūpes praksē, izskaidrot savstarpējas attiecības starp teoriju, pētniecību un pierādījumos balstītu praksi, meklēt pierādījumus tiešsaistes datu bāzēs, kritiski analizēt pētījumu rakstus, pamatojoties uz pierādījumu līmeni, sintezēt iegūtos pierādījumus, lai izstrādātu definētu klīnisko lēmumu.
Kompetences:Argumentēt un pamatot ar zinātniskiem pierādījumiem aprūpes prakses norises. Kompetence uz pierādijumiem balstītu klīnisko lēmumu pieņemšanā, izvērtējot pētījumu rezultātus atbilstoši pacienta un ģimenes vēlmēm. Kompetence aprūpes prakses problēmu identificēšanā, demonstrējot analītiskās prasmes pētījumu rezultatu izvērtēšanā. Spēs patstāvīgi formulēt pētniecības jautājumu veselības aprūpes jomā; iegūt, atlasīt un analizēt informāciju veselības aprūpes problēmu pētniecībā atbilstoši zinātniskās metodoloģijas pamatprincipiem; novērtēt uz pierādījumiem balstītas prakses izmantošanu praksē dažādās vidēs veselības aprūpē.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Mārtinsone Kristīne. Ievads pētniecībā: stratēģijas, dizaini, metodes. Rīga, RaKa, 2011. (akceptējams izdevums)
2Kroplijs, Artūrs. Kvalitatīvās pētniecības metodes sociālajās zinātnēs / Artūrs Kroplijs, Malgožata Raščevska. Rīga : RaKa, 2010. (akceptējams izdevums)
3Kristapsone Silvija. Zinātniskā pētniecība studiju procesā: mācību grāmata augstskolu sociālo zinātņu studiju programmu studentiem. Rīga Biznesa augstskola Turība, 2008. (akceptējams izdevums)
4Geske Andrejs, Grīnfelds Andris. Izglītības pētniecība: mācību grāmata augstskolu izglītības un pedagoģijas profesionālo un akadēmisko studiju programmu studentiem. Rīga, LU Akadēmiskais apgāds, 2006. (akceptējams izdevums)
5Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplināra pieeja. K.Mārtinsones un A.Piperes zinatniskaja redakcijā. Rīga: RSU, 2021
6Creswell, John W. Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Method Approaches, Thousand Oaks. Calif.: Sage, 2018
7Ārvalstu studentiem/For international students:
8Creswell, John W. Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Method Approaches, Thousand Oaks. Calif.: Sage, 2018
Papildu literatūra
1Spila, Daiga. Pasaules medicīnas citējamo žurnālu datubāze PubMed un informācijas meklēšanas iespējas: Mācību materiāls informācijpratībā. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2013. – 76 lpp.
2Znotiņa, Inga. Uz pierādījumiem balstītas medicīnas resursi – labāko pierādījumu meklēšana un izmantošana: Mācību materiāls informācijpratībā. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2014. – 49 lpp.
3Research and the World Health Organization: a History of the Advisory Committee on Health Research, 1959-1999 /World Health Organization, Geneva: World Health Organization, 2010.
4Hancké, Bob. Intelligent Research Design: a Guide for Beginning Researchers in the Social Sciences. Oxford; New York: Oxford University Press, c2009.
5Davies, Barbara, Jo Logan. Reading Research: a User-friendly Guide for Nurses and Other Health Professionals. Toronto: Mosby/Elsevier, 2018.
6Janet Houser. Nursing Research: Reading, Using, and Creating Evidence, Sudbury. Mass.: Jones and Bartlett Publishers, 2015.
7Nieswiadomy Rose Marie, Upper Saddle River N.J. Foundations of Nursing Research. Pearson/Prentice Hall, 2021.
8Polit, Denise F., Cheryl Tatano Beck. Nursing Research: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. Philadelphia: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2012.
9Polit, Denise F., Cheryl Tatano Beck. Resource Manual to Accompany Nursing Research: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. Philadelphia [etc.]: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, c2008.
10David Colton and Robert W. Covert. 1948: Designing and Constructing Instruments for Social Research and Evaluation. San Francisco, CA Jossey-Bass & Sons, c2007.
11Davies, Martin Brett, 1936-: Doing a Successful Research Pproject: Using Qualitative or Quantitative Methods. New York: Palgrave Macmillan, 2014.
12Fischer, Joel, Kevin Corcoran. Measures for Clinical Practice and Research: a Sourcebook. Oxford; New York: Oxford University Press, 2007.
13Carol Boswell, Sharon Cannon. Introduction to Nursing Research: Incorporating Evidence-Based Practice, Sudbury. Mass.: Jones and Bartlett Publishers, 2020.
14Marshall, Patricia A., Ethical Challenges in Study Design and Informed Consent for Health Research in Resource-Poor Settings, Geneva: World Health Organization on behalf of the Special Programme for Research and Training in Tropical Diseases, 2007.
15Zevia Schneider, Dean Whitehead, Doug Elliott, Nursing & Midwifery. Research: Methods and Appraisal for Evidence-based Practice. New York: Mosby/Elsevier, c2007
16Patricia L. Munhall. Nursing Research: a Qualitative Perspective, Sudbury. Mass.: Jones and Bartlett Publishers, c2007
17Bonnie Steinbock. The Oxford Handbook of Bioethics. New York: Oxford University Press, 2009.
18Mason and McCall Smith's Law and Medical Ethics. Oxford; New York: Oxford University Press, c2006.
19Polit, Denise F., Cheryl Tatano Beck. Study Guide to Accompany Essentials of Nursing Research: Methods, Appraisal, and Utilization. Philadelphia [etc.]: Lippincott Williams & Wilkins, c2006.
20Turabian, Kate L., 1893-1987., revised by Wayne C. Booth, Gregory G. Colomb, Joseph M. Williams, and University of Chicago Press editorial staff.: A Manual for Writers of Research Papers, Theses, and Dissertations: Chicago Style for Students and Researchers. Chicago; London University of Chicago Press, 2018.
21Kate Gerrish, Anne Lacey. The Research Process in Nursing, Oxford Malden. MA: Blackwell Publishing, 2015.
22Ann Bowling and Shah Ebrahim. Handbook of Health Research Methods: Investigation, Measurement and Analysis, Maidenhead. NY: Open University Press, 2005.
23Ārvalstu studentiem/For international students:
24Research and the World Health Organization: a History of the Advisory Committee on Health Research, 1959-1999 /World Health Organization, Geneva: World Health Organization, 2010.
25Davies, Barbara, Jo Logan. Reading Research: a User-friendly Guide for Nurses and Other Health Professionals. Toronto: Mosby/Elsevier, 2018.
26Davies, Martin Brett, 1936-: Doing a Successful Research Pproject: Using Qualitative or Quantitative Methods. New York: Palgrave Macmillan, 2014.
27Polit, Denise F., Cheryl Tatano Beck. Study Guide to Accompany Essentials of Nursing Research: Methods, Appraisal, and Utilization. Philadelphia [etc.]: Lippincott Williams & Wilkins, c2006.
28Ann Bowling and Shah Ebrahim. Handbook of Health Research Methods: Investigation, Measurement and Analysis, Maidenhead. NY: Open University Press, 2005.