.
Onkoloģija un paliatīva pacienta aprūpe
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:10.08.2020 11:37:17
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | MDAK_308 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 1.00 | ECTS: | 1.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Aiga Lasmane | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Māszinību un dzemdību aprūpes katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakrsu[pnkts]lv, +371 67061568 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 3 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 6 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 10 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Patoloģiskā fizioloģijā, Klīniskā farmakoloģijā un medikamentozā aprūpē, Filozofijā un medicīnas ētikā, Transkulturālā aprūpē, Iekšķīgās slimībās un pacientu aprūpē. | ||||||||
Mērķis: | Iegūt zināšanas audzēju epidemioloģijā, audzēju bioloģijā, izprast preventīvo onkoloģiju, zināt galvenās izmeklēšanas metodes onkoloģisku slimību diagnostikā, izprast audzēju ārstēšanas metodes un galvenos terapijas principus, zināt un izprast dzīves kvalitātes jēdzienu onkoloģijā, izprast paliatīvās aprūpes principus. Sniegt nepieciešamās teorētiskās un praktiskās zināšanas par paliatīvās aprūpes īpatnībām, novērtēšanu, novērošanu, pielietojot holistiskas aprūpes modeli dzīves kvalitātes uzturēšanā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Audzēju bioloģija, labdabīgo un ļaundabīgo audzēju raksturojums, to īpatnības. Audzēju epidemioloģija, statistikas pamatjēdzieni. Preventīvā onkoloģija. Izmeklēšanas metodes onkoloģijā. Audzēju marķieri. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Ļaundabīgu audzēju ārstēšanas metodes un galvenie terapijas principi: onkoķirurģija, staru terapija, ķimijterapija, hormonterapija, imūnterapija. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Biežāk sastopamo audzēju etioloģija, patoģenēze, klīniskās izpausmes, aprūpe un ārstēšanas pamatprincipi. Krūts, plaušu audzēji, gremošanas sistēmas audzēji. Ādas audzēji. Ginekoloģiskie audzēji. Uroloģiskie audzēji. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Hematoloģiskās malignitātes, pacientu aprūpes īpatnības. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Sāpes, to mehānisms un veidi onkoloģijā. Sāpju mazināšanas veidi un medikācija (farmakoloģiskie, nefarmakoloģiskie līdzekļi). Paliatīvās aprūpes būtība, filozofija, saturs un organizācija. PA komanda. Termināla pacienta vajadzības, aprūpes īpatnības, biežāk sastopamie simptomi. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Dzīves kvalitātes jēdziens onkoloģijā, to ietekmējošie faktori. Dzīves kvalitātes mērīšana. Sāpju novērtēšana un menedžments. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
7 | Psihosociālie aspekti paliatīvajā aprūpē. Nāve, miršanas process un mirstoša pacienta aprūpe. Paliatīvās aprūpes ētiskie aspekti, aprūpētāju vajadzības, pacientu ar zaudējumu aprūpe. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Iepazīties ar lekciju materiālu un literatūras avotiem uz katru konkrēto nodarbību. Sagatavot prezentāciju par vienu no audzēju veidiem un krustvārdu mīklu ar desmit jautājumiem par prezentācijas tēmu. Literatūras analīze. Diskusijas mazās darba grupās. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Sistemātiska teorētisko zināšanu pārbaude nodarbību laikā. Sagatavota un prezentēta prezentācija par vienu no audzēju veidiem un sagatavota krustvārdu mīkla par prezentēto tēmu. Aizpildīta cita studenta sagatavota krustvārdu mīkla. Prezentācija tiek vērtēta kā ieskaitīta vai neieskaitīta. Aktīva dalība nodarbībās. Izpildīti un ievietoti e-studijās pasniedzēju uzdotie mājasdarbi. Mājas darbi tiek vērtēti kā ieskaitīti vai neieskaitīti. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Ieskaite | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā students iegūst pamatzināšanas audzēju klasifikācijā, pārzina primārās, sekundārās un terciārās profilakses metodes. Saprot, definē biežāk sastopamo audzēju epidemioloģiju, zina audzēju diagnostikas metodes un izprot TNM un citas audzēju klasifikācijas metodes. Atpazīst audzēju klīniskās izpausmes, formulē dažādo audzēju terapijas metožu efektivitāti. Atpazīst un novērtē pacientu emocionālās reakcijas un integrē šīs zināšanas kontaktā ar vēža slimniekiem un viņu piederīgajiem. Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs definēt un aprakstīt paliatīvās aprūpes mērķus un pamatnostādnes. Spēs izskaidrot un definēt neārstējamu pacientu aprūpes problēmas un vajadzības. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā students spēs nodrošināt un veikt onkoloģisku pacientu aprūpi, ievērojot holistiskas aprūpes modeli. Mācēs noteikt un analizēt aprūpes problēmas dažādos vēža ārstēšanas etapos un tās risināt. Pratīs identificēt paliatīvās aprūpes pacientu problēmas un vajadzības. Spēs veikt mirstoša pacienta aprūpi. Nosaukt un sistematizēt biežāk sastopamos audzējus Latvijā, kā arī formulēt un sistematizēt dažādu audzēju riska faktorus. Izmantot TNM klasifikāciju slimības izplatības izvērtēšanai, izvērtēt onkoloģiska un paliatīva pacienta aprūpes īpatnības. | ||||||||
Kompetences: | Izpratne un spēja novērtēt, salīdzināt un interpretēt audzēju epidemioloģiskos datus, slimības izplatību, diagnostikas un terapijas iespējas. Spēja paredzēt un risināt dažādas onkoloģisko pacientu un viņu piederīgo aprūpes īpatnības. Izstrādāt un izvirzīt aprūpes prioritātes paliatīva pacienta aprūpes gadījumā, kā arī sniegt izpratni par šo pacientu psiholoģisko, sociālo un garīgo aprūpi un tuvinieku aprūpi sēru periodā. Spēja analizēt situācijas, argumentēt, loģiski noformulēt un izskaidrot savu viedokli. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Baltiņa D., Jansone A. Paliatīvā aprūpe. RSU mācību materiāls. R.: Nacionālais apgāds. 2009. 28.lpp. | ||||||||
2 | Biksone G. Medikamentozā ārstēšana un aprūpe. SIA Kerena, 2002. | ||||||||
3 | Sosārs V., Keiša L. Sāpju terapija paliatīvajā aprūpē. Rīga. 2008. | ||||||||
4 | Eiropas Savienības Ministru padomes rekomendācijas Rec(2003)24 Eiropas Savienības dalībvalstīm par paliatīvās aprūpes organizēšanu. Nacionālais Apgāds, 2005. | ||||||||
5 | Baltiņa D. un autoru kolektīvs. Klīniskā Onkoloģija. Zvaigzne ABC, 1999; | ||||||||
6 | Baltiņa D. Diagnoze – vēzis. | ||||||||
7 | Baltiņš M. Lietišķā epidemioloģija. Zinātne. 2003; | ||||||||
8 | Kalnciema E. Onkoloģija māsām. NMA, 2002; | ||||||||
9 | Ļaundabīgo audzēju TNM klasifikācija. Medicīnas apgāds. 2011; | ||||||||
10 | Medicīniskās aprūpes rokasgrāmata. Jumava, 2001; | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Baltiņa D. Diagnoze – vēzis. Grāmata pacientiem un viņu piederīgajiem, Rīga, Apgāds „Zinātne”, 2006. | ||||||||
2 | Iļķēns G. Sāpju patoģenēzes mehānismi. Medikamentozās terapijas iespējas. SIA”Lapa”, Valmiera, 2003 | ||||||||
3 | Sosārs V., Plūme I., Ņikitina M., Bogdanova V., Pavlpvska I. Hroniskas sāpes onkoloģijā. Rīga. 2003 | ||||||||
4 | Racionālas pretsāpju farmakoterapijas rekomendācijas zāļu iegādes kompensācijas sistēmas ietvaros. Rīga. 2004. | ||||||||
5 | http://www.vmnvd.gov.lv/uploads/files/51c7804698a37.pdf | ||||||||
6 | WHO Definition of Palliative Care". World Health Organization. Retrieved March 16, 2012. | ||||||||
7 | Doyle D., Hanks G.W.C.,Cherny N.I., Calman K. Oxford Textbook of Palliative Medicine. New York: Oxford University Press, 2005. | ||||||||
8 | Despelder L. A., Strickland A. L. The last dance: Encountering death and dying. 4 th ed. Mayfield Publishing Compani. California. 1996. – 688.p. | ||||||||
9 | Faull C., Richard W. Palliative Care – An Oxford Core Text. New York: Oxford University Press, 2002. | ||||||||
10 | Robbins J, Moscrop J. caring for the dying & family. 3rd ed. London: Chapman&Hall;1995 | ||||||||
11 | Craven R F, Hirnle C J. Fundamentals of Nursing. 5th ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins Publishers;2006 | ||||||||
12 | Feinberg A. W. The care of dying patients. Annals of internal medicine. 2007 Jan 17; 126 (2): 164-65. | ||||||||
13 | Meyers T. a turn towards dying: presence, signature, and the social course of chronic illness in urban America. Med Anthropol(PMID 17654261). 2007 July-Sept;26(3):205-27. | ||||||||
14 | De Vita V. T., Hellman S., Rosenberg S.A. Cancer Principles and Practice of Onkology. Lippincott Company, 4 th Edition, 1993; | ||||||||
15 | Calabresi P., Schein P. Medical Oncology. Chapter 44. | ||||||||
16 | Oncology nursing / St. Louis, Mo. : 2007 | ||||||||
17 | Mosby's oncology nursing advisor : a comprehensive guide to clinical practice / St. Louis, MO : 2009 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | BMC Palliative Care – http://www.biomedcentral.com/content | ||||||||
2 | International Palliative Care Resource Center – http://www.ipcrc.net.palliative.lv/ | ||||||||
3 | http://www.who.int/cancer/palliative/en/ | ||||||||
4 | http://currentnursing.com/reviews/care_of_dying_and_death.h… | ||||||||
5 | UpToDate datu bāze | ||||||||
6 | Medscape vietne |