Pārlekt uz galveno saturu

Līderība un efektīva pārmaiņu vadība veselības aprūpē

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:17.09.2024 09:00:53
Par studiju kursu
Kursa kods:MDAK_354LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Veselības aprūpeMērķauditorija:Māszinības
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Agita Melbārde-Kelmere
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Māszinību un dzemdību aprūpes katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakatrsu[pnkts]lv, +371 67061568
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)3Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas6
Nodarbības (skaits)9Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas18
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Vispārīgā psiholoģija, sociālo zinātņu pamati, ekonomika un organizāciju vadība, transkulturālā aprūpe.
Mērķis:
Veicināt māsu un vecmāšu izpratni par līderismu, teorijām, līderisma stiliem un modeļiem. Izprast un lietot dažādus aprūpes modeļus, apgūt simulāciju prasmes. Veicināt studentu līderisma spēju attīstību un dažādības respektēšanu, kas nepieciešams māsas vadītājas amatā. Izkopt savstarpējo attiecību kultūru studentiem, stiprināt studentu personīgo efektivitāti veselības aprūpes personāla vadībā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Līderības psiholoģija, uzdevumi un mērķi veselības aprūpes personāla vadībāLekcijas1.00E-studiju vide
2Līderības loma un izaicinājums māsas/vecmātes praksēLekcijas1.00E-studiju vide
3Veselības aprūpes personāla komanda un grupas, tās lomas, normas un attīstībaLekcijas1.00E-studiju vide
4Veselības aprūpes plānošanas aspekti. Māsas līderes darbs dažādās veselības aprūpes iestādēs, tās loma.Nodarbības1.00E-studiju vide
5Laika menedžments, darba laika plānošana. Māsas līderes izaicinājumi un līderības nozīme darba spēka nodrošināšanas un piesaistes jautājumos.Nodarbības1.00E-studiju vide
6Līdera mērķu nospraušana un prioritāšu izvirzīšana. Sava mērķa izstrādeNodarbības2.00auditorija
7Dažādu aprūpes modeļu realizācija veselības aprūpes praksē, simulācijās bāzēti piemēri.Nodarbības2.00MITC
8Līdera taktika ētisku dilemmu/ pacientu drošības gadījumu risināšanā. Atgriezeniskās saites veidošana komandā.Nodarbības2.00MITC
9Līdera pašattīstība kā mūžīga darbība. Personīgā attīstības plāna izstrādeNodarbības1.00E-studiju vide
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studējošie formulē savus kā līderu mērķus, izstrādā personīgo attīistības plānu. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Aktīva dalība nodarbībās (10 punkti), pašpārbaudes testa aizpildīšana (50 punkti), mērķu formulēšanas darba iesniegšana (20 punkti), personīgā attīstības plāna izstrāde (10 punkti), pārmaiņu ieviešanas plāna izstrāde (10 punkti). Punktu kopskaits:10= iegūtās balles.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūs zināšanas par māsu darba motivācijas un līderības teorijām, dažādiem personāla vadības aspektiem, māsu profesionālām organizācijām un to darbības nozīmi. Studenti spēj argumentēt un skaidrot līderības aspektus.
Prasmes:Studējošie spēs identificēt māsas līderes darbības pamatprincipus, diferencēt struktūras īpatnības, analizēt personāla reakcijas un raksturot priekšnoteikumus efektīvai māsu darba vadībai. Studiju kursā studējošie iegūs prasmes izprast māsas profesijas nozīmīgumu un filozofiju, autonomiju veselības aprūpes sistēmā. Izpratīs māsu profesijas tēla un prestiža nozīmi. Attīstīs kritiskās domāšanas prasmes. Studenti spēs strādāt daudznozaru komandā un spēs organizēt šo darbu.
Kompetences:Pēc studiju kursa apgūšanas studējošie spēs izvērtēt darbinieku motivāciju, analizēt personāla vadības un psiholoģiskos procesus organizācijā, veikt efektīvu pārmaiņu vadību, īstenot organizāciju stratēģiju un attīstīt individuālo personību. Studējošie spēs nodrošināt māsas prakses kvalitāti un attīstību, veicot nepārtrauktu savu zināšanu un prasmju izvērtēšanu, uzturēšanu un pilnveidošanu. Studējošie spēs veidot pozitīvu darba vidi, vērstu uz sasniegumiem un izaugsmi, kā arī veidot un uzturēt reprezentatīvu profesijas izvēli, nodrošinot katra indivīda aktīvu un efektīvu dalību. Tiks attīstīta spēja vadīt resursus aprūpes darba nodrošināšanai, kā arī darboties starpnozaru komandā. Studenti attīstīs spēju saprast, izpaust un interpretēt jēdzienus, domas, jūtas, viedokļus, kā arī pārliecinoši un kritiski (droši) izmantot informācijas tehnoloģijas gan darbā, gan brīvā laikā. Studenti spēs veikt pētniecisko darbu līderībā un radīt inovācijas aprūpes darba nodrošināšanā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Greta G. Cummings, Sarah Lee, Kaitlyn Tate, et.al. The essentials of nursing leadership: A systematic review of factors and educational interventions influencing nursing leadership, International Journal of Nursing Studies. Volume 115, 2021, 103842, ISSN 0020-7489,https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2020.103842.
2Danisha Jenkins, Candace Burton, Dave Holmes. 2021 (Re)defining nursing leadership: On the importance of parrhèsia and subversion. Journal of Nursing Management. Volume 30, Issue7. October 2022. Pages 2147-2153
3White, Kenneth R., and Dorrie K. Fontaine. Boost Your Nursing Leadership Career : 50. Lessons that Drive Success. Health Administration Press, 2017. ProQuest Ebook Central
4Suliman M., Almansi S., Mrayyan M., et.al. Effect of nurse managers’ leadership styles on predicted nurse turnover. Nursing Management, 2020
5Jacopo Fiorini, Francesco Zaghini, Alice Mannocci, Alessandro Sili. Nursing leadership in clinical practice, its efficacy and repercussion on nursing-sensitive outcomes: A cross-sectional multicentre protocol study. Journal of Nursing management. Volume30, Issue7. October 2022. Pages 3178-3188
6Kelly L., Runge J., Spencer C. Predictors of Compassion Fatigue and Compassion Satisfaction in Acute Care Nurses. Journal of Nursing Scholarship. 47(6), 2015. 522-28.
7Reinhard U.S, Kunzc E., Rolfb P. Effects of proactive decision making on life satisfaction. European Journal of Operational Research. 280 (3), 2020, 1171-1187
8Schippers M.C, Morisanio D., Locke E.A., et.al. Writing about personal goals and plans regardless of goal type boosts academic performance. Contemporary Educational Psychology, 60, 2020, 101823
Papildu literatūra
1Kings Fund. The future leadership and management in the NHS: No more heroes. Report from the Kings Fund Commission on Leadeship and Manageent in the NHS. The King Fund, London, 2011
2Kings Fund. Leadership and engagement for improvement in the NHS: Together we can. Report from the KIngs Fund Leadership review. The Kings Fund, London, 2012
3Schaubroeck J., Lam S., Cha S.E. Embracing Transformational Leadership: Team Values and the Impact of Leader Behavior on Team Performance, 2007
4Parker, C.D. Nursing informatics leadership. Nursing Volume 44 (12): 23-24., 2014
5Mohr D., Young G.J, Burgess J.F. Employee turnover and operational performance: The moderating effect of group-oriented organisational culture. Human Resource Management Journal 22:216-33, 2012
6Ovseiko P.V., Buchan A.M. Organizational Culture in an Academic Health Center: An Exploratory Study Using a Competing Values Framework. Academice medicine 87: 709-18, 2012
7Grubaugh M.L., Flynn L. Relationships Among Nurse Manager Leadership Skills, Conflict Management, and Unit Teamwork. Journal of Nursing Administration. 58(7)383-88., 2018
8Weaver, S., Lindgren, T.G., Cadmus, E., Flynn, E., Thomas-Hawkins, C. Report From the Night Shift: How Administrative Supervisors Achieve Nurse and Patient Safety. NUrsing Administration Quarterly.41(4):328-36., 2017
9Ramalingam B., Nabarro D., Oqubuy A., CarnallD.R., Wild L. 5 Principles to Guide Adaptive Leadership. 2020
10Sherman R.O., Cohn, T.M. Why your nursing networks matter. American Nurse, 2018, 1-3
11Millere A. Izdegšanas sindroms praktizējošiem ārstiem. RSU Zinātniskie raksti, 2015
12Deklava, L., Lācīte I. Izdegšanas sindroms un stresa pārvarēšanas veidi medicīnas māsām. RSU Zinātniskie raksti, 2013
13Bernacki M.L., Greene J.A., Crompton H. Mobile technology, learning, and achievement: Advances in understanding and measuring the role of mobile technology in education Contemporary Educational Psychology, 101827, 2020
14Maxwell, John Calvin. Leadershift : the 11 essential changes every leader must embrace. [Nashville, TN] : HarperCollins Leadership, ix, 265 lpp., 2019
15Ārvalstu studentiem/For international students:
16Maxwell, John Calvin. Leadershift : the 11 essential changes every leader must embrace. [Nashville, TN] : HarperCollins Leadership, ix, 265 lpp., 2019
17Bernacki M.L., Greene J.A., Crompton H. Mobile technology, learning, and achievement: Advances in understanding and measuring the role of mobile technology in education Contemporary Educational Psychology, 101827, 2020
18Sherman R.O., Cohn, T.M. Why your nursing networks matter. American Nurse, 2018, 1-3
Citi informācijas avoti
1Riggio, R.E. Leaders: Born or Made? The most often-asked question about leadership, and the answer. Psychology Today, 2009
2Neath, A. Inspiring change in the NHS: Introducing the five frames. NHS Institue for Innovation and Improvement., 2009
3Zenger J., Folkman J. How poor leaders become good leaders. HBR Blog Network., 2013
4Society Human Resource Management. Developing and Sustaining High-Performance Work Teams. 2018
5Perlo J., Balik B., Swensen S., et.al. IHI Framework for Improving Joy in Work. IHI White Paper. Cambridge, Massachusetts: Institute for Healthcare Improvement. 2017
6Sherman, R.O. Leadership Resiliency. American Nurse Today. 2018, 13 (9), 26-8.
7Seligman, M.E.P. The Hope Circuit: A Psychologist’s Journey from Helplessness to Optimism. New Yourk: Hatchett. 2017
8Hurst, D.J. Mitigating moral distress in nursing. 2017
9Kovejs S.R. Ļoti veiksmīgu cilvēku 7 paradumi. Rīga, Zvaigzne ABC, 2018
10Ārvalstu studentiem/For international students:
11Hurst, D.J. Mitigating moral distress in nursing. 2017
12Perlo J., Balik B., Swensen S., et.al. IHI Framework for Improving Joy in Work. IHI White Paper. Cambridge, Massachusetts: Institute for Healthcare Improvement. 2017