Pārlekt uz galveno saturu

Medicīniskā rehabilitācija un komandas darbs

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:28.02.2022 13:19:34
Par studiju kursu
Kursa kods:REK_177LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Sporta medicīna un rehabilitoloģijaMērķauditorija:Medicīnas pakalpojumi
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Guna Bērziņa
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Rehabilitācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkatrsu[pnkts]lv, +371 20271291
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)2Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Zināšanas cilvēka anatomijā un fizioloģijā, zināšanas par mākslas terapeita profesionālajām kompetencēm, vēlamas zināšanas medicīnas ētikā.
Mērķis:
Kursa mērķis ir radīt izpratni par medicīniskās rehabilitācijas pamatprincipiem, saturu un nozīmi veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanā, sniedzot informāciju par medicīniskās rehabilitācijas organizāciju Latvijas veselības aprūpes sistēmā, medicīniskās rehabilitācijas mērķiem, uzdevumiem un praktisko lietošanu medicīniskā un sociālā aspektā, vispusīgu cilvēka veselības un ar veselību saistītu stāvokļu novērtēšanas principiem, atbilstoši Starptautiskai funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācijai (SFK), kā arī iepazīstinot ar multiprofesionālas komandas darba principiem un iesaistīto rehabilitācijas profesionāļu kompetencēm un lomu rehabilitācijas komandā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Medicīniskās rehabilitācijas organizācija.Lekcijas1.00E-studiju vide
2Rehabilitācijas nozares definīcija, pamatprincipi un galveno rehabilitācijas jēdzienu skaidrojums.Lekcijas1.00E-studiju vide
3Starptautiskā Funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija.Lekcijas1.00E-studiju vide
4Mērījumi rehabilitācijā.Nodarbības1.00E-studiju vide
5Komandas darbs rehabilitācijā.Lekcijas1.00klīniskā bāze
Nodarbības1.00klīniskā bāze
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1. Aizpildīt 5 daudz-atbilžu testus e-studijās, atbilstoši galvenajām kursa tēmām. 2. Veikt pacienta novērtēšanu un sistematizēt problēmas izmantojot SFK struktūru. 3. Veikt identificēto problēmu smaguma pakāpes novērtēšanu, izmantojot funkcionēšanas novērtēšanas instrumentus. 4. Sagatavot prezentāciju par rehabilitācijā iesaistīto speciālistu lomu, kompetencēm un veicamajiem uzdevumiem. 5. Sagatavot, iesniegt un prezentēt ziņojumu par pacienta novērtējumu un rehabilitācijas plānu.
Vērtēšanas kritēriji:
Vērtēšanai tiks izmantots kumulatīvais vērtējums, kas tiks aprēķināts, balstoties uz kontroldarbu rezultātiem (5 x 10% = 50%), studenta dalības nodarbībās un lekcijās (20%) un ziņojuma par pacienta novērtējumu un rehabilitācijas plānu (30%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:• Atpazīt medicīniskās rehabilitācijas pakalpojumu veidus, definēt iekļaušanas kritērijus un iznākumus, kā arī vispārīgi aprakstīt to saturu. • Aprakstīt medicīniskās rehabilitācijas pamatprincipus. • Identificēt galvenās veselības problēmas, ar kurām šī nozare nodarbojas. • Atpazīt Pasaules Veselības organizācijas (PVO) Starptautisko Funkcionēšanas, Nespējas un Veselības klasifikāciju (SFK), spēj nosaukt tās mērķus, īpašības un svarīgākās definīcijas. • Atpazīt rehabilitācijā izmantojamo mērījumu īpašības, aprakstīt to nozīmi. • Definēt medicīniskās rehabilitācijas procesā iesaistīto profesionāļu kompetences un atpazīt veselības un ar veselību saistītas problēmas, uz kurām viņu darbība ir vērsta.
Prasmes:• Novērtēt funkcionēšanas traucējumus un sistematizēt tos saskaņā ar SFK. • Novērtēt pacienta/ klienta veselības stāvokli un funkcionālos ierobežojumus, izmantojot praksē zināmos funkcionēšanas novērtēšanas instrumentus. • Izvirzīt terapijas mērķus.
Kompetences:• Interpretēt dažādus funkcionēšanas aspektus – ķermeņa funkciju un struktūru, aktivitāšu un dalības, kā arī to mijiedarbību ar veselības stāvokli un kontekstuālajiem faktoriem. • Veikt novērtēšanas instrumentu izvēli, atbilstoši klīniskajai situācijai. • Piedalīties rehabilitācijas plāna izveidē dažādām klīniskām situācijām. • Diskutēt par identificēto problēmu iespējamiem risinājumiem medicīniskās rehabilitācijas sistēmas ietvaros.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1MK noteikumi Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība"
2"White Book on Physical and Rehabilitation Medicine in Europe", 2006, Section of Physical and Rehabilitation Medicine, Union Européenne des Médecins Spécialistes (UEMS), European Board of Physical and Rehabilitation Medicine
3"Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija", 2003, Pasaules Veselības organizācija
4Kucukdeveci A, Tennant A, Grimby G, Franchignoni F. "Strategies for Assessment and Outcome Measurement in Physical and Rehabilitation Medicine: An Educational Review", J Rehabil Med 2011; 43: 661–672
5Neumann V, Gutenbrunner C, Fialka-Moser V, Christodoulou N, Giustini A, Delarque A. "Interdisciplinary Team Working in Physical and Rehabilitation Medicine", J Rehabil Med 2009 2010; 42: 4–8.
Papildu literatūra
1"White book on Physical and Rehabilitation Medicine in Europe", 2018, European Journal of Physical and Rehabilitation Medicine
2"World Report on Disability", 2011, World Health Organization
3ICF e-learning tool
4ICF Research Branch
5Rehabilitation Measures Database
6Database for assessment tools for patients after stroke