Pārlekt uz galveno saturu

Cilvēka funkcionēšanas bio-medicīniskie aspekti

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:11.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:17.10.2022 09:36:42
Par studiju kursu
Kursa kods:REK_178LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:BioloģijaMērķauditorija:Psiholoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Agnese Simsone
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Rehabilitācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkatrsu[pnkts]lv, +371 20271291
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)16Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas32
Nodarbības (skaits)12Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas24
Kopā kontaktstundas56
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)9Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas18
Nodarbības (skaits)7Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas14
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Bioloģija, atbilstoši vidusskolas mācību programmai.
Mērķis:
• Iegūt vispārēju sistematizētu priekšstatu par cilvēka ķermeņa uzbūvi un funkcijām; • Veidot izpratni par cilvēku kā vienotu sistēmu, tā mijiedarbību ar apkārtējo vidi; • Apgūt zināšanas par cilvēka organisma funkcijām un regulācijas mehānismiem, kā arī iegūt priekšstatu par galvenajiem patoloģiskajiem procesiem, biežāko saslimšanu etioloģiju un patoģenēzi; • Apgūt zināšanas par veselības veicināšanu, saslimšanu profilaksi un prasmi pielietot šīs zināšanas problēmu risināšanā, savas specialitātes ietvaros.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Osteoporoze.Lekcijas1.00auditorija
2Veselība un slimība. Zinātnē balstīta medicīna.Lekcijas1.00auditorija
3Gremošanas sistēma.Nodarbības1.00auditorija
4Organisma morfoloģiskā un funkcionālā vienotība.Lekcijas1.00auditorija
5Cirkulācijas sistēma – asinis, sirds, artērijas, kapilāri, vēnas. Lielais un mazais asinsrites loks.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
6Jēdziens par organisma iekšējās vides homeostāzi un imunitāti. Limfātiskā sistēma – limfa, limfvadi un limfmezgli.Lekcijas1.00auditorija
7Regulācija. Nervu sistēmas strukturālais un funkcionālais iedalījums. Centrālā nervu sistēma.Lekcijas1.00auditorija
8Perifērā nervu sistēma. Endokrīnā sistēma.Lekcijas1.00auditorija
9Nervu sistēmas funkcionālās novērtēšanas metodes.Nodarbības2.00auditorija
10Reproduktīvā sistēma - infekcijas. CPV. HIV.Nodarbības1.00auditorija
11Organisma vispārējās maņas. Speciālās maņas – tauste, garša, oža. Redze. Acs uzbūve, redzes ceļi, redzes centri. Dzirde un ķermeņa līdzsvars. Auss uzbūve, dzirdes un līdzsvara ceļi, centri.Lekcijas3.00auditorija
12Konceptuāli priekšstati par vielmaiņu. Termoregulācija.Lekcijas1.00auditorija
13Elpošanas funkcionālā stāvokļa novērtēšanas metodes. Elpošana un emocionālais stāvoklis.Nodarbības1.00auditorija
14Elpošanas un gremošanas sistēma. Uzbūve, funkcijas, attīstība.Lekcijas1.00auditorija
15Nieres un urīnizvadsistēma. Uzbūve, funkcijas un attīstība.Lekcijas1.00auditorija
16Reprodukcija. Reproduktīvās sistēmas orgāni. Uzbūve, funkcijas un attīstība.Lekcijas1.00auditorija
17Veselība un ar veselību saistītā dzīves kvalitāte. Vides pieejamība.Nodarbības2.00auditorija
18Veselība, norma, patoloģija. Veselības, normas, patoloģijas definīcijas, skaidrojumi. Veselības atšķirību iemesli, veselību iespaidojošo faktoru pamatgrupas. Individuālā un populācijas veselība. Organisma un vides mijiedarbība. Atšķirības starp kaiti, vainu un slimību. Neveselība, nespēja un nevarība. Slimības radītais psiholoģiskais slogs pacientiem.Lekcijas1.00auditorija
19Veselības veicināšana un profilakse.Nodarbības2.00auditorija
20Audzēji. Skrīnings Latvijā, profilakse.Nodarbības1.00auditorija
21Ķermeņa un psihes vienotības bioloģiskais pamats.Nodarbības1.00auditorija
22Nervu sistēmas augstāko funkciju raksturojums un izpētes metodes. Priekšstati par smadzeņu darbības, psihes, domāšanas, saprāta un apziņas savstarpējo saistību, kā arī tās traucējumiem.Lekcijas1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Osteoporoze.Lekcijas0.50auditorija
2Veselība un slimība. Zinātnē balstīta medicīna.Lekcijas0.50auditorija
3Gremošanas sistēma.Nodarbības0.50auditorija
4Organisma morfoloģiskā un funkcionālā vienotība.Lekcijas0.50auditorija
5Cirkulācijas sistēma – asinis, sirds, artērijas, kapilāri, vēnas. Lielais un mazais asinsrites loks.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības0.50auditorija
6Jēdziens par organisma iekšējās vides homeostāzi un imunitāti. Limfātiskā sistēma – limfa, limfvadi un limfmezgli.Lekcijas0.50auditorija
7Regulācija. Nervu sistēmas strukturālais un funkcionālais iedalījums. Centrālā nervu sistēma.Lekcijas0.50auditorija
8Perifērā nervu sistēma. Endokrīnā sistēma.Lekcijas0.50auditorija
9Nervu sistēmas funkcionālās novērtēšanas metodes.Nodarbības1.00auditorija
10Reproduktīvā sistēma - infekcijas. CPV. HIV.Nodarbības0.50auditorija
11Organisma vispārējās maņas. Speciālās maņas – tauste, garša, oža. Redze. Acs uzbūve, redzes ceļi, redzes centri. Dzirde un ķermeņa līdzsvars. Auss uzbūve, dzirdes un līdzsvara ceļi, centri.Lekcijas2.00auditorija
12Konceptuāli priekšstati par vielmaiņu. Termoregulācija.Lekcijas0.50auditorija
13Elpošanas funkcionālā stāvokļa novērtēšanas metodes. Elpošana un emocionālais stāvoklis.Nodarbības0.50auditorija
14Elpošanas un gremošanas sistēma. Uzbūve, funkcijas, attīstība.Lekcijas0.50auditorija
15Nieres un urīnizvadsistēma. Uzbūve, funkcijas un attīstība.Lekcijas0.50auditorija
16Reprodukcija. Reproduktīvās sistēmas orgāni. Uzbūve, funkcijas un attīstība.Lekcijas0.50auditorija
17Veselība un ar veselību saistītā dzīves kvalitāte. Vides pieejamība.Nodarbības1.50auditorija
18Veselība, norma, patoloģija. Veselības, normas, patoloģijas definīcijas, skaidrojumi. Veselības atšķirību iemesli, veselību iespaidojošo faktoru pamatgrupas. Individuālā un populācijas veselība. Organisma un vides mijiedarbība. Atšķirības starp kaiti, vainu un slimību. Neveselība, nespēja un nevarība. Slimības radītais psiholoģiskais slogs pacientiem.Lekcijas0.50auditorija
19Veselības veicināšana un profilakse.Nodarbības1.50auditorija
20Audzēji. Skrīnings Latvijā, profilakse.Nodarbības0.50auditorija
21Ķermeņa un psihes vienotības bioloģiskais pamats.Nodarbības0.50auditorija
22Nervu sistēmas augstāko funkciju raksturojums un izpētes metodes. Priekšstati par smadzeņu darbības, psihes, domāšanas, saprāta un apziņas savstarpējo saistību, kā arī tās traucējumiem.Lekcijas1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Uz katru nodarbību studentam ir jāatkārto iepriekš apgūtā viela, uztura dienasgrāmatas rakstīšana, diskusijas mazajās grupās nodarbību laikā par problēmu jautājumiem.
Vērtēšanas kritēriji:
Gala vērtējumu veido 3 kategorijas: apmeklējums + patstāvīgie darbi + gala eksāmena atzīme. Apmeklējums obligāts (kurss nokārtots ar 100% apmeklējumu). Atstrāde ir eseja par nodarbību. Pārbaudes metode: • īsi rakstiski testi vai mutiski kontroles jautājumi pēc katras tēmas apgūšanas; • nobeiguma pārbaudījums: rakstisks eksāmens.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa (moduļa) apguves rezultātā students spēs aprakstīt cilvēka veselības konceptu; izskaidrot veselības veicināšanas un profilakses pasākumus, biežāko saslimšanu gadījumos; aprakstīt veselības aprūpes organizācijas un finansēšanas sistēmu; aprakstīt normālas sirds un asinsvadu sistēmas, elpošanas un nervu sistēmas uzbūvi un galvenās funkcijas, kā arī izskaidrot šo sistēmu biežākos traucējumus; spēs izskaidrot tādus patoloģiskus procesus kā iekaisums, hipoksija, audzēji, stress, drudzis, cukura diabēts, demence.
Prasmes:Studiju rezultātā students pratīs pielietot zināšanas par veselības veicināšanu un saslimšanu profilaksi, savas kompetences ietvaros ļoti vispārīgi; spēs izmantot izpratni par cilvēka organisma funkcijām un to traucējumiem, lai risinātu sociāli medicīniskas problēmas komandas ietvaros ļoti vispārīgi; pratīs pielietot aprūpes un asistēšanas metodes cilvēkiem ar kustību traucējumiem.
Kompetences:Studiju rezultātā students spēs analizēt cilvēka funkcionēšanā nepieciešamās organisma funkcijas un to traucējumus, kontekstā ar nespēju; spēs plānot un izstrādāt sociāli medicīnisku problēmu risinājumus komandas ietvaros, atbilstoši savai specialitātei.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Apinis, P. (1998). Cilvēks: Anatomija, fizioloģija, patoloģijas pamati: [māc. līdz.] / Pēteris Apinis ; red. Maija Šetlere. Rīga: Nacionālais Medicīnas apg.: Apg. Jāņa sēta.
2Netter, F. (2011). Atlas of human anatomy / Frank H. Netter. (5th ed.). Philadelphia, PA: Saunders/Elsevier.
3Aberberga-Augškalne L. (2008). Fizioloģija rehabilitologiem un veselības sporta speciālistiem. “Medicīnas apgāds”, 270 lpp.
Papildu literatūra
1RSU Bibliotēkas elektroniskās datu bāzes (e-grāmatas un publikācijas citējamos avotos)
2Marieb, E., & Hoehn, K. (2016). Human anatomy & physiology / Elaine N.Marieb, Katja Hoehn. (10th ed.; Global ed.).
3Sobotta, Paulsen, Waschke, Sobotta, et.al. (2011). Sobotta atlas of human anatomy. (15th ed., English version with Latin nomenclature / edited by F. Paulsen and J. Waschke ; translated by T. Klonisch and S. Hombach-Klonisch. ed.). München: Urban & Fischer/Elsevier.
4Morton, D., Albertine, K., & Foreman, K. (2011). Gross anatomy: The big picture (1st ed., McGraw-Hill's AccessAnesthesiology). New York: McGraw-Hill Education LLC.
5Naidoo, J., & Wills, J. (2009). Foundations for health promotion / Jennie Naidoo, Jane Wills. (3rd ed., Public health and health promotion practice). Edinburgh; New York: Baillière Tindall/Elsevier.
6Bartholomew Eldredge, L. (2016). Planning Health Promotion Programs : An Intervention Mapping Approach / L. Kay Bartholomew Eldredge, Christine M. Markham, Robert A.C. Ruiter, et.al. (4th ed., Jossey-Bass Public Health).
Citi informācijas avoti
1www.pvo.lv
2www.who.com