Pārlekt uz galveno saturu

Sabiedrības veselība un epidemioloģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:45
Par studiju kursu
Kursa kods:SVUEK_129LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselībaMērķauditorija:Klīniskā farmācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Mirdza Kursīte
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sabiedrības veselības institūts
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svekatrsu[pnkts]lv, +371 67338307
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā nodarbību kontaktstundas24
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Klīniskā farmakoloģija, statistika, epidemioloģijas pamati un angļu valoda.
Mērķis:
Sniegt iespēju iegūt zināšanas par primāriem sabiedrības veselības un epidemioloģijas jautājumiem. Sekmēt izpratni par pētījumu veikšanu un tās izaicinājumiem.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Veselības jēdziens. Sabiedrības veselība.Nodarbības1.00auditorija
2Veselības veicināšana. Slimību profilakse.Nodarbības1.00auditorija
3Veselības sociālie determinanti farmācijā.Nodarbības1.00auditorija
4Veselības aprūpes sistēmas organizācija.Nodarbības1.00auditorija
5Epidemioloģijas pamatprincipi. Cēlonība.Nodarbības1.00auditorija
6Veselības dati. Datu veidi un ieguve. Sistemātiskās kļūdasNodarbības1.00auditorija
7Epidemioloģijas pamatrādītāji.Nodarbības1.00auditorija
8Aprakstošie un analītiskie pētījumi. Saistību rādītāji.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
E-platformā norādīto studiju materiālu patstāvīga apguve pirms katras nodarbības, atbilstoši nodarbībā apgūstamajām tēmām.
Vērtēšanas kritēriji:
Kumulatīvais vērtējums, kuru veido: • nodarbību apmeklējums (10%); • četru nodarbību aktivitāšu vērtējums (40%); • rakstisks eksāmens ar pieciem esejas tipa jautājumiem (50%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:• Definēt sabiedrības veselības jēdzienu. • Aprakstīt veselības veicināšanas jēdzienu un izmantotās pieejas. • Atpazīt un aprakstīt slimību profilakses līmeņus. • Identificēt veselības sociālos determinantus klīniskajā farmācijā. • Paskaidrot jēdzienus "riska faktors, cēlonis un jaucējs" slimību daudzcēloņu teorijas ietvarā. • Atrast un atpazīt piemērotus datu avotus un datu ieguves metodes. • Aprakstīt reprezentatīvas izlases jēdzienu. • Atšķirt prevalences un incidences rādītājus. • Nosaukt un aprakstīt pētījumu plānojuma veidus, to priekšrocības un trūkumus. • Izskaidrot atšķirību starp nejaušām un sistēmiskām kļūdām. • Nosaukt atlases un informācijas kļūdu piemērus. • Identificēt asociāciju rādītājus. • Nosaukt veselības aprūpes organizācijas un finansēšanas galvenos principus. • Definēt kvalitātes jēdzienu veselības aprūpē.
Prasmes:• Diferencēt galvenās atšķirības starp sabiedrības veselību un medicīnu. • Pielietot sabiedrības veselībā izmantotos jēdzienus. • Izvērtēt slimību profilakses un veselības veicināšanas atšķirības. • Salīdzināt augsta riska un populācijas stratēģijas priekšrocības un trūkumus slimību profilaksē. • Parādīt sasaisti starp zinātnisku problēmu, pētniecības jautājumu un hipotēzi. • Uzzīmēt vienkāršas kauzālās diagrammas un nosaukt mainīgos. • Aprēķināt epidemioloģijas pamatrādītājus: prevalenci, kumulatīvo incidenci un incidences biežumu. • Novērtēt, kādi pētījumu uzbūves veidi ir izmantoti piemēros no publikācijām. • Aprēķināt saistību rādītājus: riska attiecību, incidences biežuma attiecību, izredžu attiecību.
Kompetences:• Attiecināt un vispārināt sabiedrības veselības jautājumus uz klīnisko pētniecību un praksi. • Argumentēt veselības veicināšanas un slimību profilakses lomu sabiedrības veselības uzlabošanā. • Izveidot pētniecības jautājumu un mērķi. • Izvēlēties piemērotu pētījuma plānojumu un datu ieguves metodes. • Paredzēt pētījuma rezultātu pareizību apdraudošos faktorus. • Interpretēt asociāciju rādītājus.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Jacobsen, K. 2020. Introduction to Health Research Methods. 3rd ed. Burlington: Jones & Bartlett Learning, LLC. Iegūts no: via eBooks on EBSCOhost
2Donovan D., McDowell I. 2017. AFMC Primer on Population Health - A Virtual textbook on Public Health concepts for clinicians. Ottawa, ON: The Association of Faculties of Medicine of Canada. [viewed: 31.03.2023.]
3Alexander L.K. et al. Causality. ERIC Notebook. 2nd ed. 2015. UNC Gillings School of Global Public Health. [viewed 31.03.2023.]
Papildu literatūra
1Bouter L. M., Zielhuis G., Zeegers M. 2018. Textbook of Epidemiology. Bohn Stafleu van Loghum. Iegūts no: via eBook Collection (EBSCOhost)
Citi informācijas avoti
1https://www.euro.who.int/en/home
2https://gateway.euro.who.int/en/datasets/european-health-fo…