Pārlekt uz galveno saturu

Saskarsmes psiholoģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:04.06.2020 13:47:13
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_128LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Psiholoģija; Sociālā psiholoģijaMērķauditorija:Sabiedrības veselība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Aelita Vagale
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, vppkatrsu[pnkts]lv, +371 67061590
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)12Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas24
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Pamatzināšanas psiholoģijā, ievads specialitātē, ievads praksē.
Mērķis:
Saskarsmes iemaņu treniņā piedāvāt iespēju apgūt zināšanas un pilnveidot prasmes sadarbībai ar klientu un kolēģiem. Attīstīt iemaņas sarunā ar klientu izprast situāciju, problēmu un iespējamos risinājumus; pielietot atbilstošus saskarsmes principus dažāda tipa personībām; atpazīt konfliktu, konflikta pazīmes, novērtēt konflikta nozīmi un pielietot tā risināšanas prasmes. Atpazīt un novērtēt profesionālās izdegšanas riskus, pielietot paņēmienus to novēršanai.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Saskarsmes jēdziens. Profesionālā saskarsme un tās atšķirības no ikdienas saskarsmes. Uztvere, tās veidi. Informācijas apmaiņa. Sadarbība un mijiedarbība. Verbālā un neverbālā komunikācija. Emociju loma saskarsmē. Empātija, simpātija, antipātija saskarsmē.Nodarbības2.00auditorija
2Uzmanības, klausīšanās un darbības galvenās iemaņas. Kontakta dibināšana un uzturēšana ar klientu. Aktīvās klausīšanās prasmes.Nodarbības2.00auditorija
3Dažādi temperamenti un personības tipi komunikācijā. Klientu motīvi. Profesionālas attiecības, to pazīmes. Ētikas principu ievērošana saskarsmē.Lekcijas1.00E-studiju vide
4Saskarsmes principi grupas darbā. Lēmumu pieņemšana grupā. Līderība. Grupas vadīšana, grupas dinamika.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības3.00auditorija
5Konflikts. Konflikta pazīmes, nozīme un risināšanas iespējas.Lekcijas1.00auditorija
6Konfliktsituācijas profesionālajā darbībā, to veidi. Efektīva reaģēšana konfliktsituācijās. Jaunākie pētījumi par konfliktsituāciju vadīšanu veselības aprūpē.Nodarbības3.00auditorija
7Profesionālā izdegšana un tās profilakse. Izdegšanas sindroms. Pazīmes, riski, novēršanas iespējas.Lekcijas1.00E-studiju vide
8Personības resursu nozīme izdegšanas profilaksē.Nodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1. Gatavoties diskusijām mazās grupās par nodarbības tēmu, iepazīties ar doto literatūru, veikt novērojumus profesionālā vidē. Prasības: Pirms lekcijas un nodarbības iepazīties ar literatūru par noteikto tēmu un veikt novērojumu profesionālā vidē. Piedāvāt situācijas diskusijai un lomu spēlēm. 2. Rakstīt un pēc pasniedzēja uzaicinājuma iesniegt profesionālās izaugsmes dienasgrāmatu. Prasības: pēc katras nodarbības students veic īsu tēmas aprakstu, atzīmējot savas stiprās un pilnveidojamās prasmes saskarsmē par apskatīto tēmu, kā arī galvenās atziņas saskarsmei ar klientiem. 3. Eseja ”Ko es uzzināju par sevi kā profesionāli saskarsmes nodarbībās”. Prasības: izmantojot ierakstus profesionālās izaugsmes dienasgrāmatā un literatūras avotus, students divu A4 lpp. apjomā (Times New Roman, 12, ne mazāk kā 680 vārdi) raksta un nodod eseju par savām stiprajām un pilnveidojamajām prasmēm profesionālajā komunikācijā.
Vērtēšanas kritēriji:
SASKARSMES PSIHOLOĢIJA Vērtēšanas kritēriji Kumulatīvais vērtējums studiju kursa laikā: Lekcijas ar kontroltestu – 25% Aktīva dalība nodarbībās – 25% Esejas vērtējums – 50% - Ievads studiju kursā pirmās nodarbības sākumā. Prasības, patstāvīgie darbi, vērtēšanas kritēriji. Apmeklējums obligāts, jo tiek izskaidroti uzdevumi, patstāvīgie darbi un vērtēšanas kritēriji. Videolekcijas. 25% no vērtējuma 1. lekcija. Dažādi temperamenti un personības tipi komunikācijā. Klientu motīvi. Profesionālas attiecības, to pazīmes. Ētikas principu ievērošana saskarsmē. 1. Noklausīties videolekciju 2. Aizpildīt kontroles testu 2 balles 2. lekcija. Saskarsmes principi grupas darbā. Lēmumu pieņemšana grupā. Līderība.Grupas vadīšana, grupas dinamika. 1. Noklausīties videolekciju 2. Aizpildīt kontroles testu 2 balles 3. lekcija. Konflikts. Konflikta pazīmes, nozīme un risināšanas iespējas. 1. Noklausīties videolekciju 2. Aizpildīt kontroles testu 3. Aizpildīt testu par konfliktu risināšanu. Rezultātus paņemt līdzi uz nodarbību par konfliktiem 3 balles 4. lekcija. Profesionālā izdegšana un tās profilakse. Izdegšanas sindroms. Pazīmes, riski, novēršanas iespējas. 1. Noklausīties videolekciju 2. Aizpildīt kontroles testu 3. Aizpildīt testu par profesionālo izdegšanu, rezultātus paņemot līdzi uz nodarbību par profesionālo izdegšanu. 3 balles. Nodarbības 25% no vērtējuma Nodarbību tēmas tiek apgūtas situāciju simulācijā Aktīva dalība diskusijā un/vai simulācijā-10 balles Dalība nodarbībā,bez aktīvas iesaistīšanās diskusijā un/vai simulācijā-7 balles Kavēta nodarbība, atstrādāta –par noteikto tēmu iesniegts un ieskaitīts darbs noteiktajā apjomā-4 balles Noslēguma darbs eseja – 50% no vērtējuma Eseja ”Ko es uzzināju par sevi kā profesionāli saskarsmes nodarbībās”. 1. Saskarsmes jēdziens. Profesionālā saskarsme un tās atšķirības no ikdienas saskarsmes. 2. Kontakta dibināšana un uzturēšana ar klientu. 3. Saskarsmes principi grupas darbā. Lēmumu pieņemšana grupā. 4. Efektīva reaģēšana konfliktsituācijās 5. Personības resursu nozīme izdegšanas profilaksē. Esejā nepieciešams iekļaut minētās tēmas. Par katru tēmu iespējams saņemt 2 balles: 0 – ja tēma nav nemaz pieminēta 1 – ja apkopotas lekcijā apgūtās teorētiskās atziņas, pētījumi 2 – ja teorētiskais materiāls analizēts integrējot praktiskos piemērus, pašanalīzi, pašrefleksiju vai minot konkrētus piemērus.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studenti raksturo saskarsmes komponentus, kas ir pamatā kontakta dibināšanai un uzturēšanai ar klientu, definē konflikta pazīmes; uzskaita personības tipu galvenās pazīmes; pārzina grupas dinamikas pazīmes un līderības jēdzienu; apraksta izdegšanas riskus, pazīmes un profilakses paņēmienus.
Prasmes:Lomu spēlēs pielieto aktīvo klausīšanos, profesionāli vada sarunu ar klientu. Situāciju simulācijās nodarbībās pielieto konflikta risināšanas prasmes un prot identificēt situācijas, kas rada izdegšanas risku. Izvērtē savus resursus, izdegšanas riskus un pilnveidojamās prasmes saskarsmē.
Kompetences:Studenti diferencē komunikāciju ar dažādām klientu grupām un personības tipiem un pamato/raksturo savu izvēli; atšķir dažādu konfliktsituāciju pazīmes, izmanto stratēģijas to risināšanai.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Karpova, Ā. (1994). Personība un individuālais stils. Rīga: LU.
2Mārtinsone, K., Milltuze, A. (red.). (2015).Psiholoģija (no 127.-214.lpp). Rīga: Zvaigzne ABC.
3Mārtinsone, K., Sudraba, V. (red.). (2016). Veselības psiholoģija. Rīga: RSU.
4Omārova, S. (1996).Cilvēks runā ar cilvēku. Rīga: Kamene.
5Omārova, S.(1997). Cilvēks dzīvo grupā. Rīga: Kamene.
6Roadways to healthy living : a guide for exercising regularly. (2009). South Kingstown.
Papildu literatūra
1Handbook of personality and health.(2006). Chichester, England.
2Reņģe, V. (1999). Psiholoģija. Personības psiholoģiskās teorijas. Rīga: Zvaigzne ABC.
3Reņģe, V.(2000). Psiholoģija. Personības psiholoģija.Rīga: Zvaigzne ABC.
Citi informācijas avoti
1Journal of Health Communication