.
Izglītojošais darbs - prakse mutes veselības veicināšanā I
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2022 13:00:43
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | ZHAS_047 | LKI līmenis: | 5. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Stomatoloģija | Mērķauditorija: | Zobārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Egita Senakola | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Zobu terapijas un mutes veselības katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 20, zhsrsu[pnkts]lv, +371 67455560 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 7 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 14 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 18 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Sabiedrības veselības un veselības veicināšanas filozofijā, sabiedrības veselībā un aprūpē zobārstniecībā, stomatoloģisko saslimšanu profilaksē. | ||||||||
Mērķis: | Dot studentiem praktiskas zināšanas un pieredzi veselības veicināšanā un izglītošanā bērniem, pusaudžiem un jauniem cilvēkiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Epidemioloģiskie un socioloģiskie dati par mutes veselību Latvijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Mutes veselības veicināšana un izglītošana Latvijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Mute un zobi. Uzbūve, struktūra, funkcijas, siekalu nozīme. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Mutes higiēna. Zobu aplikums, mutes kopšanas līdzekļi, to lietojums, dozēšana, zobu kopšanas metodes atbilstoši vecuma attīstības likumsakarībām. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Fluorīda lietojums kariesa profilaksē. Fluorīdu raksturojums, dozēšana, fluorīdu saturošu produktu lietošanas vadlīnijas Latvijā.Silanti. Kas ir silanti, to lietošana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Bērnu zobu traumas. Pirmā palīdzība, profilakse. Bērna zobi un kaitīgie ieradumi. Kaitīgo ieraduma novēršana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Vizīte pie zobārsta un zobu higiēnista. Vizītes mērķis, veiktās procedūras, baiļu profilakse.Vecāku un pedagogu taktika bērna sagatavošanā un adekvāti uzvedības modeļi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Labas prakses piemēri mutes veselības izglītošanas jomā (Childsmile, Oral Health Platform, Alliance for a Cavity Free Future, citas progr). Studentu prezentācijas. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
9 | Izglītojošie materiāli mutes veselības veicināšanā Latvijā (izstrādātās programmas, SPKC materiāli). Studentu prezentācijas. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
10 | PII iestāžu apmeklējums tiek aizvietots ar neliela literatūras apskata veidošanu. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
11 | Prezentāciju sagatavošana PII, sākumskolas un skolas bērniem par mutes veselības veicināšanu. | Nodarbības | 2.00 | klīniskā bāze | |||||
12 | Eksāmens. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Prakses izvērtējuma burtnīcas – atskaites. Sagatavot mutes dobuma veselību veicinošas prezentācijas, bukletus, plakātus. Lai izglītotu zobārstniecības pacientus (dažādās vecuma grupas). Izglītot bērnus pirmskolas izglītības iestādēs vai sākumskolā. Lasīt uz pierādījumiem balstītu zinātnisko literatūru par veselības veicināšanu un izglītību, sagatavot pārskatu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Prakses atskaite un prakses materiālu noformējuma atbilstība noformējuma prasībām. Izglītojošo nodarbību un projektu realizācija praksē. Studenta aktīva dalība prakses nodarbībās un atskaite par pirmskolas izglītības iestāžu apmeklējumu vai par darbu klīnikā ar bērniem. Gala vērtējums ir prakses prezentācija un aizstāvēšana. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Mutisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti zinās mutes veselības veicināšanas un izglītošanas principus un pieejas, kā arī diētas rekomendācijas saistībā ar zobu kariesu un zobu erozijām. Mutes veselības nepieciešamības izvērtēšana. Sabiedrības veselības pieejas saistībā ar zobu traumu profilaksi un smēķēšanas atmešanas programmām. | ||||||||
Prasmes: | Studenti pratīs izvērtēt bērnu un jaunu cilvēku attieksmi un zināšanas par mutes veselības veicināšanas iespējām. Sniegt rekomendācijas par diētu saistībā ar zobu kariesu un zobu erozijām, izvērtēt ēdināšanas sistēmas bērnu dārzos un skolās. Veikt profilakses pasākumus un sniegt akūtu palīdzība zobu traumu gadījumos. Smēķēšanas neuzsākšanas un atmešanas programmu pelietojums. | ||||||||
Kompetences: | Spēja izglītot zobārstniecības pacientus un sniegt primāro veselības aprūpi visu vecumu pacientiem, ievērojot pašreizējo koncepciju par mutes slimību profilaksi. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Senakola E., Brinkmane A. (1997) – Tavi zobiņi veseli. 31 lpp. Jāņa sēta. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Senakola E., Brinkmane A. (1995) – Nacionālā profilakses programma zobārstniecībā (projekts)., Zobārstniecības Raksti, 5., 37 – 40 lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Urtāne I., Brinkmane A., Senakola E. (1994) – ICS – 2 projekta gaita un zobu slimību epidemioloģiskie dati Latvijā. Zobārstniecības Mēnešraksts, 1., 36 – 40 lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Senakola E., Brinkmane A. Fluorīdi kariesa profilaksē. Latvijas Ārstu Žurnāls .- 1997 .- Nov. .- 11.-19.lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
5 | Lois K. Cohen, Helen C. Gift (1995) – Diseases Prevention and Oral Health Promotion. Socio – Dental Sciences in Action. Munksgaard, Copenhagen. (akceptējams izdevums) | ||||||||
6 | Murray J.J., Rugg – Gunn A.J., Jenkins G.N. (1991) – Fluorides in caries prevention. Oxford: Wright. (akceptējams izdevums) | ||||||||
7 | Puškarevs I. (1994) – Ievads veselības mācībā. (7 – 12 klasei). Skolotājiem., Zvaigzne ABC. (akceptējams izdevums) | ||||||||
8 | Golubeva, Ausma, Veselības veicināšana skolā : mācību līdzeklis / Ausma Golubeva, Igors Puškarevs. [Rīga] : LU Akadēmiskais apgāds, c2008. 63 lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
9 | Schou L., Blinkhorn A.S. (1993) – Oral Health Promotion. Oxford: Oxford University Press. | ||||||||
10 | Esther M. Wilkinis (2016) Clinical practice of the dental hygienist. | ||||||||
11 | Petersen P.E., Bourgeois D., Ogawa H. et al. The global burden of oral diseases and risks to oral health. Bull WHO 2005, 83: 661-669. (akceptējams izdevums) | ||||||||
12 | Schwarz E. Global aspects of preventive dental care. Int.Dent. I. 2007, 57: 2009 – 215. (akceptējams izdevums) | ||||||||
13 | Daly B., Watt R., Batchelor P., Treasure E. Essential Dental Public Health. Oxford University Press 2002, 135 – 181. (akceptējams izdevums) | ||||||||
14 | Sheiham A., Wat R.G. The Common Risk Factor Approach: a rational basis for promoting oral health. Community Dent Oral Epidemiol 2000, 28: 399 – 406. (akceptējams izdevums) | ||||||||
15 | Nitschke I., Muller F.The impact of Oral Health on the Quality of life in the Ederly. Oral Health Prev Dent 2004, 2: Supplement 1: 271 – 275. (akceptējams izdevums) |