Pārlekt uz galveno saturu

Izglītojošais darbs - prakse mutes veselības veicināšanā I

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2022 13:00:43
Par studiju kursu
Kursa kods:ZHAS_047LKI līmenis:5. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; StomatoloģijaMērķauditorija:Zobārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Egita Senakola
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Zobu terapijas un mutes veselības katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Dzirciema iela 20, zhsatrsu[pnkts]lv, +371 67455560
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)7Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas14
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā nodarbību kontaktstundas18
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Sabiedrības veselības un veselības veicināšanas filozofijā, sabiedrības veselībā un aprūpē zobārstniecībā, stomatoloģisko saslimšanu profilaksē.
Mērķis:
Dot studentiem praktiskas zināšanas un pieredzi veselības veicināšanā un izglītošanā bērniem, pusaudžiem un jauniem cilvēkiem.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Epidemioloģiskie un socioloģiskie dati par mutes veselību Latvijā.Lekcijas1.00auditorija
2Mutes veselības veicināšana un izglītošana Latvijā.Lekcijas1.00auditorija
3Mute un zobi. Uzbūve, struktūra, funkcijas, siekalu nozīme.Lekcijas1.00auditorija
4Mutes higiēna. Zobu aplikums, mutes kopšanas līdzekļi, to lietojums, dozēšana, zobu kopšanas metodes atbilstoši vecuma attīstības likumsakarībām.Lekcijas1.00auditorija
5Fluorīda lietojums kariesa profilaksē. Fluorīdu raksturojums, dozēšana, fluorīdu saturošu produktu lietošanas vadlīnijas Latvijā.Silanti. Kas ir silanti, to lietošana.Lekcijas1.00auditorija
6Bērnu zobu traumas. Pirmā palīdzība, profilakse. Bērna zobi un kaitīgie ieradumi. Kaitīgo ieraduma novēršana.Lekcijas1.00auditorija
7Vizīte pie zobārsta un zobu higiēnista. Vizītes mērķis, veiktās procedūras, baiļu profilakse.Vecāku un pedagogu taktika bērna sagatavošanā un adekvāti uzvedības modeļi.Lekcijas1.00auditorija
8Labas prakses piemēri mutes veselības izglītošanas jomā (Childsmile, Oral Health Platform, Alliance for a Cavity Free Future, citas progr). Studentu prezentācijas.Nodarbības1.00klīniskā bāze
9Izglītojošie materiāli mutes veselības veicināšanā Latvijā (izstrādātās programmas, SPKC materiāli). Studentu prezentācijas.Nodarbības1.00klīniskā bāze
10PII iestāžu apmeklējums tiek aizvietots ar neliela literatūras apskata veidošanu.Nodarbības1.00klīniskā bāze
11Prezentāciju sagatavošana PII, sākumskolas un skolas bērniem par mutes veselības veicināšanu.Nodarbības2.00klīniskā bāze
12Eksāmens.Nodarbības1.00klīniskā bāze
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Prakses izvērtējuma burtnīcas – atskaites. Sagatavot mutes dobuma veselību veicinošas prezentācijas, bukletus, plakātus. Lai izglītotu zobārstniecības pacientus (dažādās vecuma grupas). Izglītot bērnus pirmskolas izglītības iestādēs vai sākumskolā. Lasīt uz pierādījumiem balstītu zinātnisko literatūru par veselības veicināšanu un izglītību, sagatavot pārskatu.
Vērtēšanas kritēriji:
Prakses atskaite un prakses materiālu noformējuma atbilstība noformējuma prasībām. Izglītojošo nodarbību un projektu realizācija praksē. Studenta aktīva dalība prakses nodarbībās un atskaite par pirmskolas izglītības iestāžu apmeklējumu vai par darbu klīnikā ar bērniem. Gala vērtējums ir prakses prezentācija un aizstāvēšana.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Mutisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studenti zinās mutes veselības veicināšanas un izglītošanas principus un pieejas, kā arī diētas rekomendācijas saistībā ar zobu kariesu un zobu erozijām. Mutes veselības nepieciešamības izvērtēšana. Sabiedrības veselības pieejas saistībā ar zobu traumu profilaksi un smēķēšanas atmešanas programmām.
Prasmes:Studenti pratīs izvērtēt bērnu un jaunu cilvēku attieksmi un zināšanas par mutes veselības veicināšanas iespējām. Sniegt rekomendācijas par diētu saistībā ar zobu kariesu un zobu erozijām, izvērtēt ēdināšanas sistēmas bērnu dārzos un skolās. Veikt profilakses pasākumus un sniegt akūtu palīdzība zobu traumu gadījumos. Smēķēšanas neuzsākšanas un atmešanas programmu pelietojums.
Kompetences:Spēja izglītot zobārstniecības pacientus un sniegt primāro veselības aprūpi visu vecumu pacientiem, ievērojot pašreizējo koncepciju par mutes slimību profilaksi.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Senakola E., Brinkmane A. (1997) – Tavi zobiņi veseli. 31 lpp. Jāņa sēta. (akceptējams izdevums)
2Senakola E., Brinkmane A. (1995) – Nacionālā profilakses programma zobārstniecībā (projekts)., Zobārstniecības Raksti, 5., 37 – 40 lpp. (akceptējams izdevums)
3Urtāne I., Brinkmane A., Senakola E. (1994) – ICS – 2 projekta gaita un zobu slimību epidemioloģiskie dati Latvijā. Zobārstniecības Mēnešraksts, 1., 36 – 40 lpp. (akceptējams izdevums)
4Senakola E., Brinkmane A. Fluorīdi kariesa profilaksē. Latvijas Ārstu Žurnāls .- 1997 .- Nov. .- 11.-19.lpp. (akceptējams izdevums)
5Lois K. Cohen, Helen C. Gift (1995) – Diseases Prevention and Oral Health Promotion. Socio – Dental Sciences in Action. Munksgaard, Copenhagen. (akceptējams izdevums)
6Murray J.J., Rugg – Gunn A.J., Jenkins G.N. (1991) – Fluorides in caries prevention. Oxford: Wright. (akceptējams izdevums)
7Puškarevs I. (1994) – Ievads veselības mācībā. (7 – 12 klasei). Skolotājiem., Zvaigzne ABC. (akceptējams izdevums)
8Golubeva, Ausma, Veselības veicināšana skolā : mācību līdzeklis / Ausma Golubeva, Igors Puškarevs. [Rīga] : LU Akadēmiskais apgāds, c2008. 63 lpp. (akceptējams izdevums)
9Schou L., Blinkhorn A.S. (1993) – Oral Health Promotion. Oxford: Oxford University Press.
10Esther M. Wilkinis (2016) Clinical practice of the dental hygienist.
11Petersen P.E., Bourgeois D., Ogawa H. et al. The global burden of oral diseases and risks to oral health. Bull WHO 2005, 83: 661-669. (akceptējams izdevums)
12Schwarz E. Global aspects of preventive dental care. Int.Dent. I. 2007, 57: 2009 – 215. (akceptējams izdevums)
13Daly B., Watt R., Batchelor P., Treasure E. Essential Dental Public Health. Oxford University Press 2002, 135 – 181. (akceptējams izdevums)
14Sheiham A., Wat R.G. The Common Risk Factor Approach: a rational basis for promoting oral health. Community Dent Oral Epidemiol 2000, 28: 399 – 406. (akceptējams izdevums)
15Nitschke I., Muller F.The impact of Oral Health on the Quality of life in the Ederly. Oral Health Prev Dent 2004, 2: Supplement 1: 271 – 275. (akceptējams izdevums)